SMART mål
Personalen kommer efter höstterminen att känna sig bekväm att undervisa i sexualitet, samtycke och relationer. 
HT 2021 - Dalslundskolan 7-9
Kollegialt arbete Art. 12 Åsiktsfrihet och rätten till att bli hörd Art. 13 Yttrande- och informationsfrihet Art. 14 Tanke-, samvets- och religionsfrihet Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 2 Icke-diskriminering Art. 3 Barnets bästa Art. 8 Rätt att behålla identitet
Genomförs av
Matilda Persson Sjödell
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 jan 2022

Slutsats
Arbetet har har gett en inblick kring hur andra ämne tänker kring SSR och gett möjlighet att se olika perspektiv än bara det egna och ämneslagets perspektiv.

Det har varit bra att ha SSR i fokus, då det leder till fler tankar och arbetet som görs synliggörs mer.

Ämnesövergripande och ämnesintegrerad undervisning i sexualitet, samtycke och relationer.
Förväntad effekt i verksamheten
Ett slut på kränkande och homofobiska kommentarer kopplade till sexualitet, samtycke och relationer. Kontinuerlig och ämnesövergripande undervisning och en mindre grupp lärare kan ges möjlighet att jobba vidare med det ämnesövergripande.

Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Stöd i att komma igång med en process för att få personalen att känna sig mer bekväma att undervisa i SSR (Sexualtet, samtycke och relationer). Att stötta lärarna i att praktiskt implementera de insatser som är planerade att göras i de olika årskurserna kopplade till SSR.

Genomförande
Insats 1
Arbete tillsammans med samtalsledarna för att stötta lärarna i undervisningen med SSR. 

Träff 2: 
Lärarna fick tillsammans se över den nya läroplanen och även diskutera vad de skulle kunna göra i sina respektive ämnen. Lärarna fick sedan berätta för varandra om någonting som ska genomföras i klassrummet innan v 47. 

Uppföljning och effekt redovisas v. 47 vid träff 3.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 06 dec 2021
Effekt 1.1
  • Diskussioner i samtalsgruppen blev bra utifrån att det var en praktisk övning som genomfördes med eleverna. Feedback från övriga lärare i  blev ett kollegialt lärande. 

  • Läraren kunde se hur undervisningen i SSR  var mångsidigt. 

Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 jan 2022
Insats 2
WS tillsammans med hela personalgruppen.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 15 nov 2021
Effekt 2.1
Efter ws 1 kände lärarna sig stärkta i det att de alla reagerar på kränkande ord och de fick möjlighet att diskutera på vilket sätt de hanterar och gav varandra tips. 

Alla lärarna fick med sig en övning som de skulle kunna använda i sin egen undervisning.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 15 okt 2021
Insats 3
Arbete tillsammans med samtalsledarna för att stötta lärarna i sitt arbete med SRR. 

Träff 1: 
Tillsammans diskutera läroplanen och vad den betyder.
Tillsammans diskutera begrepp som privat vs personligt. 


Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 15 nov 2021
Effekt 3.1
Några reflektioner efter första träffen:
Skriv ner dina reflektioner!

Tänkvärt med hur man sätter samman grupper. Blanda killar /tjejer, lågmälda/pratsamma, etc.
Jag behöver mer konkreta övningar hur jag kan diskutera olika ämnen inom ssr.
Viktiga diskussioner idag hur vi upplever olika frågeställningar och hur vi gör praktiskt.

Jag tycker om ditt sätt att problematisera och se dem här diskussionerna från olika perspektiv. Jag hade önskat mig kunna lära mig hur jag ska kunna väcka sådana diskussioner hos eleverna och hur man tar upp dessa utan att kränka någon. I våra samtalsgrupper fungerar det för att vi är vuxna och kan förstå dessa frågor på ett annat sätt. Men hur tar man sådana diskussioner upp i klassrummet?
jag fick många olika tankar och funderingar men har funderingar hur och vad kan hjälpa mitt ämne ...

Tankar: Jag tyckte att det var spännande att diskussionen om tjej/kill-indelning kom upp och fick ta plats. Även diskussionen om privat/personligt. Att få diskutera de sakerna som känns svårt eller obekvämt är en förutsättning för att komma vidare. Även om det inte mynnar ut i en konkret plan eller insats gör det oss tryggare att ha sagt, och hört andras tankar i frågorna. Nu vet alla att ingen vet hur den ska "göra rätt".

Konkreta handlingar som kan bli fortsättning tänker jag kan vara kopplat till den plan som finns för ämnesintegrerad SSR. Eller något annat kopplat till triangeln? Det kanske är bra att vi som är i grupperna kan välja att genomföra något på egen hand eller tillsammans med några andra?

Du gjorde ett fantastiskt jobb att hålla oss vakna och intresserade och det som verkar svårt blev mindre svårt.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 15 nov 2021
Insats 4
Att tillsammans med undervisande lärare planera och genomföra lektioner i svenska kopplat till bok som i sin tur går att koppla till fler av frågorna inom området SSR.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 15 nov 2021
Effekt 4.1
"Valet av bok påverkades för att fånga området. Genom att läsa bok och ha diskussioner med den som utgångspunkt, så blev diskussionerna mer naturliga och inte så påtvingade. Tack vare vårt samarbete har jag nog gått in mer på ämnen kopplade till SSR och gett eleverna möjlighet att fundera själva mer.  Det har öppnat upp för frågor som annars inte hade kommit." 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 jan 2022
Insats 5
Planera och genomföra mentorstiden tillsammans med mentorerna i en av 8orna.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 15 nov 2021
Effekt 5.1
Två lärare som kunde diskutera och genomföra uppgifter som gjorde att det dels blev bra förberedda uppgifter där vi tänkt igenom vilket syfte vi hade med uppgiften. I elevgruppen var det bra att vi var två, en som kunde genomföra och en som iakttog hur övningen fungerade i elevgruppen. Efteråt var effekten att vi kunde analysera utfallet och diskutera om övningen var bra, hur den skulle kunna göras om och hur vi skulle gå vidare med nästa övning.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 jan 2022
Insats 6
En elevenkät har gjorts för att se vad eleverna gärna skulle arbeta med inom SSR, samt för att bredda elever såväl som lärares bild av vad SSR är. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 15 nov 2021
Effekt 6.1
Lärarna har fått en större kunskap kring hur brett ämnet är och därigenom tydligare uppslag kring hur de kan arbeta med SRR i sina respektive ämnen.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 jan 2022
Effekt 6.2

Ge dina egna exempel! Vilka frågor eller områden skulle du vilja diskutera och/eller jobba med?

  • olagliga samlag
  • Jag vill jobba runt känslor och kön/jämställdhet och sådana saker
  • Olika sexualiteter
  • Att varför det är så olika mellan könen t ex angående sporter 
  • Hur kvinnor blir framförda t ex i tidningar, eller vilka frågor dom får från samhället.
  • Jag vill vet varför det inte är jämställt mellan kvinnor och män.
  • Hur kvinnor blir framförda t ex reklamer, bilder jämfört män.
  • Jag skulle vilja jobba med könssjukdomar och relation/kärlek eftersom att det är väldigt intressant att jobba med osv…
  • Hon kvinnnor blir framförda i t ex reklamer
  • Hur kvinnor framställs i tidningar, hemsidor (modeller) osv. Influencers som bara visar upp sina bra sidor, inte verkligheten. 
  • Hur influencers hur dom mår äntligen begrunda av vad dom får kommentarer annars vet jag inte. 
  • Allmän skillnad på tjej och kill saker (hur det ser ut och hyrde ska användas)
  • T ex. Vad är rättvisa och solidaritet samt kroppsideal. Hur påverkar samhället hur vi bör se ut?
  • Preventivmedel
  • Hur killar och tjejers kroppar skiljer sig från hr man tränar och hur resultat av träning skiljer sig, t ex muskelmassa. 
  • Relation
  • Jag gillar att diskutera likheter och skillnader mellan kön och utseende. et eller hur vi kan ändra på det. 
  • Jag skulle vilja arbeta med människors rättigheter kopplat till sexualitet, identitet och jämställdhet i demokratiska, diktatur, religiösa, ickereligiösa och mångkulturella samhällen. 
  • Jämställdhet 
  • Mer ny flickiga grejar
  • Viktiga personer som varit viktiga för kampen för jämställdhet angående sexualitet och kön. 


Har du förslag på hur vi skulle kunna jobba? Här skriver du då dem! Koppla gärna ihop vad med hur.         
 EXEMPEL: 1. Populärkultur - analysera musikvideos och låttexter.  2. Kroppsideal - analysera reklambilder och skapa ett kollage så som vi skulle vilja att det såg ut. Exempel på andra sätt att arbeta är: drama/teater, film, skönlitteratur, dikter, sagor och myter.

  • Kolla filmer
  • Kolla på vad kvinnor får för slags frågor jämfört med män, det kan vara politiker eller kändisar.
  • Analysera reklambilder
  • Jämföra synen på män och kvinnor i media.
  • Tänkte på förslaget om kroppsideal.
  • Jag skulle veta om hur man redigerar film.
  • Kunna förstå vad ordet rättvisa och solidaritet kan betyda genom analyseringar och förståelse. Samt hur samhället kan påverkas om hur man bör ha klädsel. 
  • Analysera reklambilder
  • Analysera reklambilder 
  • Musikvideos film
  • Låttexter
  • Bara genomgångar. Inget snack om det tack.
  • Genomgång
  • Film
  • Genom att kolla tillbaka i tiden skulle man kunna se jämställdheten mellan män och kvinnor. Det kan man ha i ämnet historia. 
  • Film
  • I bas grupper på ipaden i picolas.
  • Dette är en film som visar vad det kan hända i människans kropp. 
  • Att titta på film om ämnet eller diskutera med någon om ämnet vi har under lektionen. 
  • Vi skulle kunna göra olika collage, titta på filmer och göra små filmer.
  • Bildande av folkrörelser - att göra egna reportage. Hur sexualitet, kön, etnicitet osv framställs i medier - collage
  • Vi kan kolla på film.



Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 jan 2022