SMART mål
Ökad måluppfyllelse i SVA, Svenska som andraspråk bland nyanlända elever.
VT 2022, HT 2021 - Vårboskolan
Språkutveckling Utvecklingsområde: Anpassad undervisning Utvecklingsområde: Struktur Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Sandra Pilemalm
Senast uppdaterad av Sandra Pilemalm - 03 dec 2021

Slutsats

Ingen slutsats än


Ökad måluppfyllelse i Svenska som andra språk
Förväntad effekt i verksamheten
Genom att arbeta med med Svenska som andraspråk kopplat framförallt till nyanlända öka måluppfyllelsen i SVA bland nyanlända elever åk 9 och åk 8.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
En kollega som arbetar som undervisande lärare. Kollegialt planera tillsammans med andra lärare. Analysera och planera undervisningen och sätta in insatser därefter. 

Genomförande
Insats 1
Genomföra lektioner och planera tillsammans med lärare.
Senast uppdaterad av Sandra Pilemalm - 03 dec 2021
Effekt 1.1
En ökad struktur på lektionerna då vi planerat tillsammans och gör samma typ av uppgifter som eleverna ska behärska vid nationella proven. VI har ett gemensamt läromedel i åk 8 och 9 som heter Pejlo https://www.sanomautbildning.se/sv/produkter/pejlo-traning-svenska-ak-6-9-S3191351/  som ökat tydligheten. Vi har kunnat fokusera på de muntliga delarna av ämnet genom att tillsammans genomföra lektionsupplägg.  
I gruppen nyanlända elever ser vi ökad språklig utveckling i åk 8 då de alternerar helklass och mindre grupp och i den mindre gruppen aktivt kan dra större nytta av sitt modersmål i lärandet.
Senast uppdaterad av Sandra Pilemalm - 03 dec 2021
Insats 2
Kollegial planering av undervisning 
Senast uppdaterad av Sandra Pilemalm - 03 dec 2021
Effekt 2.1
Resultat betyg ht 21 
Nyanlända  
                                              vt 21 SVA  | ht 21 SVA
pojke inskriven 2019 - 08        F               F
pojke inskriven 2020-08         F                     E
flicka inskriven 2018-10          F                F
flicka inskriven 2018-11          F                F
pojke inskriven 2020-08          F                F
pojke inskriven 2018-01          F                F
flicka inskriven  | 2020-02      F                F
flicka inskriven 2021-08          F
pojke inskriven  2019-08        F                  F
pojke inskriven 2019-05         F                       D
pojke inskriven 2018-12         F                       E
flicka inskriven 2018-02         E                       D
pojke inskriven 2018-02         E                E
pojke kom 2021                       F                F
flicka inskriven 2018-04          F                E

Språkval åk 9 ej nyanlända           vt 21 SV  | ht 21 SV
 pojke                                                       F             E 
 pojke                                                       F             E  
pojke                                                        E             D 
flicka                                                         F             D 
flicka                                                         F             D
11 elever oförändrade betyg

Insatsen pågår fram till elevernas nationella prov i i svenska och svenska som andraspråk 8 och 10 februari 2022, därefter sker en slutgiltig utvärdering av insatsen med hjälp av elevernas resultat på nationella provet som är det vi arbetat mot. 
 
Senast uppdaterad av Sandra Pilemalm - 01 apr 2022
Effekt 2.2
Resultat muntliga nationella prov SVA

Pojke inskriven 2018-02   E 
​Flicka inskriven 2018-02   C 
​Pojke inskriven 2017-12   E 
​Pojke inskriven 2019-05 D
​Flicka inskriven 2018-04 E 
Pojke inskriven 2019-08 F
Flicka inskriven 2020-02 F 
Pojke inskriven 2018-01  F
Pojke inskriven 2020-08 F 
Flicka inskriven 2018-11 D 
Flicka inskriven 2018-10 F
Pojke inskriven 2020-08 D 
Pojke inskriven 2019-08  F 
Flicka inskriven 2021-20 F  

50 % klarade den muntliga delen 
Senast uppdaterad av Sandra Pilemalm - 01 apr 2022
Effekt 2.3
Genom att analysera resultaten fick vi syn på att eleverna behöver mer riktad undervisning i svenska som andraspråk. Därefter bestämde vi att under språkvals timmarna endast fokusera på svenska. Detta med en förhoppning att detta skulle höja elevernas måluppfyllelse. 
Senast uppdaterad av Sandra Pilemalm - 01 apr 2022
Effekt 2.4
Genom att samplanera har vi kunnat tillgodose elevernas behov av struktur och att det finns en tydlig koppling till kunskapskraven i SVA. Genom att utforma uppgifterna likt de nationella proven får eleverna träna på den typen av förmågor som de nationella proven mäter. På så sätt få eleverna en förståelse och möjlighet att träna sina förmågor på samma sätt som de kommer bli bedömda. 

 
Senast uppdaterad av Sandra Pilemalm - 01 apr 2022