SMART mål
I januari 23 har lärarna planerat och genomfört undervisningsförlopp i vilka kameran som verktyg har en tydlig del. Lärarna har också bedömt elevernas kunskaper när de använder kameran som verktyg samt identifierat möjligheter och utmaningar när de arbetar med kameran som verktyg. 
HT 2021 - Dalslundsskolan 4-6
Bedömning Digitalisering Formativ bedömning Kollegialt arbete Kooperativt lärande Språkutveckling Utvecklingsområde: Bedömning Art. 12 Åsiktsfrihet och rätten till att bli hörd Art. 17 Massmediers roll Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 2 Icke-diskriminering Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling Art. 8 Rätt att behålla identitet
Genomförs av
Maria Söderling
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 31 mar 2022

Slutsats
Avstämning i mars 2022
Underlaget till utvärderingen utgörs av delavstämningen den 14/12, lärarnas planeringar, förberedelsearbetet till referensgrupp och intervjuer som gjordes av kvalitetsteamsläraren i början av vt 22. Inför intervjuerna fick lärarna ta del av ett material som innehöll föreställningskartor från maj 20 och 21 samt en sammanfattning av de intervjuer som kvalitetsteamsläraren gjorde vt 20 med den första föreställningskarta som utgångspunkt. Samtalet i de avslutande intervjuerna utgick från frågan ”Hur har din kunskap och medvetenhet utvecklats avseende hur du kan använda kameran i undervisningen?”
 
Sammanfattningsvis har lärarnas kunskap och medvetenhet ökat avseende hur de kan använda kameran i undervisningen. I deras planeringsarbete syns det genom att de har kopplat arbetet till läroplanen, tydliggjort för sig och eleverna vad som bedöms i arbetet samt medvetet planerat olika områden på ett sätt som gjort det möjligt för eleverna att använda det de har lärt sig under arbetet med ett område i ett annat. 
 
Lärarna har också medvetet arbetat med möjligheter/utmaningar de identifierat tidigare och skapat undervisning för att förvalta/bemöta dem och är överens om att arbetet har synliggjort att det är möjligt att använda kameraarbetet i en mängd olika sammanhang och för olika syften framöver som för att dokumentera utveckling över tid, göra det abstrakta konkret, synliggöra elevers förförståelse på nya sätt, utveckla begreppslig förståelse, ge elever möjlighet att få syn på olika perspektiv/möjligheter att lösa en uppgift, skapa idéer för skrivande och argumentera. 
 
Dessutom menar lärarna att arbetet har visat dem bildens kraft: ”Något jag har fastnat för när vi har arbetat med kameran är bildens slagkraft när vi har analyserat bilder. Det visuella tänkandet är något nytt för mig som jag inte hade tänkt på så mycket innan. Nu har min kunskap utvecklats tack vare t ex VTS-frågorna och att jag har sett hur det arbetet kan utveckla elevernas förmåga att samtala och tänka om bilder.” och ”Jag har märkt att bilder väcker enklare elevernas intresse än text, och det är också enklare för eleverna att minnas det vi har gjort om jag påminner dem med bilder än med tal/text. Jag har också märkt att det är enklare för eleverna att förstå vad de ska göra om jag tar fram bilder och använder dem. Det blir som att jag skapar symboler när jag alltid använder samma bild för att visa att vi ska läsa tyst eller titta på en film.”
 
Lärarna menar också att arbetet med kameran utvecklar elevernas sociala förmåga samt skapar möjligheter för elever att vara kreativa: ”För elevernas lärande kan uppgiften också vara positiv eftersom det ger dem erfarenheter av att vara kreativa. Vi har gett dem ganska svåra uppgifter som t ex att fotografera ’helig’. För att kunna göra den uppgiften behöver de tänka utanför boxen, vilket kan upplevas som olika svårt av olika elever. Jag tycker att det är en jättebra övning eftersom det tvingar eleverna att vara kreativa och tänka utanför ramarna. Jag tycker att det är positivt eftersom jag menar att den förmågan behöver de också i andra sammanhang när de ska t ex analysera något eller kunna läsa mellan raderna när de arbetar med texter.” 
 
När det gäller bedömningar har lärarna kommit fram till att det är positivt när olika uttryckssätt kombineras både i formativa och summativa bedömningssituationer: ”När jag låter eleverna arbeta med kameran är det bra att jag som lärare kan se vad de förstår/inte förstår. Jag får ett underlag som jag kan titta på efter lektionen. Jag har också märkt att när jag har klasser/elever som inte är så talföra och av olika anledningar inte vill säga vad de tänker, så kan de visa sin förståelse både genom att fotografera och när de sedan med stöd av bilderna berättar hur de har tänkt. Som lärare får jag både ta del av deras förståelse när jag ser bilden och när jag lyssnar på samtalen. Jag kan då märka att det finns olika djup i elevernas sätt att tänka. Jag ser också att eleverna tänker på olika sätt. Det gör att deras klasskamrater också kan få se att det går att tänka olika. Eleverna får också se fler möjliga svar/exempel på en fråga/förklaring av ett begrepp.”
 
Under hösten har lärarnas ökade kunskap och medvetenhet om kameraarbete synts i undervisningen genom att eleverna fått möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sig genom fotografi och sitt visuella tänkande genom att de har arbetat med kameraetik, utveckling av medvetenhet om vilken betydelse som val av avstånd, perspektiv och ljus har för hur vi uppfattar ett fotografi, filmat problemlösningar i matematik, begreppslig förståelse samt visuell argumentation. När det gäller utvecklingen av ett kritiskt förhållningssätt till visuell kommunikation har det framför allt gjorts genom att eleverna har arbetat med kameraetik samt efter det arbetet gemensamt formulerat tre frågor som de alltid ska använda när de fotograferar varandra (Får jag fotografera dig?; Får jag spara bilden?; Får jag publicera bilden?). Vi ser att eleverna tagit till sig frågorna genom att de både använder dem och även säger nej ibland. Eleverna har också utvecklat sitt kritiska förhållningssätt till visuell kommunikation i ett arbete med visuell argumentation som innebar att eleverna fick fotografera sådant de vill förändra på skolan och sedan redigera fotografier för att visa hur de vill förändra det. Eleverna har också presenterat sitt eget arbete med fotografi samt samtalat om fotografier i helklass, grupper och par. 
 
Genom undervisningen har eleverna således fått fler ingångar till lärande samt fått kommunicera och visa sina kunskaper på ett varierat sätt. En av lärarna drar också slutsatsen att ”fler elever (jämfört med erfarenheter av arbete med andra fyror) har lämnat E-sfären och nått högre nivåer i sitt lärande. De kan t ex använda fakta för att argumentera/komma fram till andra saker på ett sätt som mina tidigare fyror inte gjort. Min känsla är att det kan kopplas till vårt sätt att arbeta systematiskt och för att eleverna har fått arbeta på ett öppet/kreativt sätt samt vara förklarande till det de gör. Vi är också flera lärare som har arbetat på ett likartat sätt i olika ämnen.”
 
Något som också blir tydligt i både intervjuerna och lärarnas planeringar är att parallellt med att kunskapen och medvetenheten har ökat har lärarna utvecklat såväl ett gemensamt förhållningssätt till kameraarbetet som en metod för det. Både förhållningssättet och metoden syns i planeringar och i undervisningen och innebär att arbetet utgår från följande punkter:
·      Allt arbete kopplas till Lgr 11, och arbetet innehåller sociala mål, kameramål och ämnesmål.
·      Det kameraetiska perspektivet är utgångspunkten och finns alltid med i form av att lärarna t ex använder frågor som de har formulerat tillsammans med eleverna (Se ovan!).
·      Eleverna är lärresurser för varandra (idéstadiet, fotograferandet i samtal om fotografier o s v) och lärarna använder ofta KL-strukturer när de organiserar arbetet.
·      Fotografierna har alltid en mottagare och används som utgångspunkt för annan undervisning.
·      Samtal om fotografierna sker med utgångspunkt i VTS (Visual Thinking Strategies.)
·      Arbetet med kameran innebär att eleverna får använda olika uttryckssätt parallellt och växelvis (t ex fotografi och tal).
·      Lärarna arbetar med en tydlig struktur för lektionsförloppet, visualiserar arbetsgången samt modellerar och använder (elev)exempel.
·      Lärarna arbetar fram check-listor som ett verktyg för att tydliggöra för sig själva och för eleverna vad som står i fokus för undervisningen.
·      Lärarna förhåller sig nyfiket och öppet till det eleverna gör och det de kan lära oss av deras arbete.
 
När det gäller andra effekter av arbetet än de som direkt kan kopplas till fokus för utvecklingsarbetet menar en av lärarna att: ”Arbetet har gjort att jag nu mer går in i en roll där jag använder mer tid att tänka på och känna från elevernas perspektiv. Jag tänker på hur eleverna uppfattar/förstår det jag tar upp och går igenom. Jag funderar på hur jag ska göra det så bra som möjligt för eleverna och det blir mer som att jag är deras handledare. Under lektionerna använder jag också mer tid till samtal med eleverna.”

Delavstämning den 14/12 tillsammans med lärargruppen och avstämd med rektor den 20/12:
Lärarnas kunskap och medvetenhet har utvecklats om hur de kan använda kameran i undervisningen. I deras planeringsarbete syns det genom att de har kopplat arbetet till läroplanen, tydliggjort för sig och eleverna vad som bedöms i arbetet samt medvetet planerat olika områden på ett sätt som gjort det möjligt för eleverna att använda det de lärt sig under arbetet med ett område i ett annat. Lärarna har också medvetet arbetat med möjligheter/utmaningar de identifierat tidigare och skapat undervisning för att förvalta/bemöta dem.Lärarna har till exempel utvecklat ett sätt att utveckla elevers förmåga att arbeta med andras fotografier genom att de har arbetat med att modellera samtal, använt frågor från Visual Thinking Strategi samt strävat efter att göra det angeläget för eleverna att ta del av andras fotografier och lyssna på klasskamraternas tankar om dem. Ett annat exempel är att lärarna hela tiden är tydliga med att det är möjligt för eleverna att använda olika former av resurser när de fotograferar som avstånd, perspektiv, ljus men också resurser som att rita, använda kroppsspråk och att filma skeenden.
 
Under hösten har det synts i undervisningen genom att eleverna fått möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sig genom fotografi och sitt visuella tänkande genom att de har arbetat med kameraetik, utveckling av medvetenhet om vilken betydelse val av avstånd,perspektiv och ljus har för hur vi uppfattar ett fotografi, filmat problemlösningar i matematik samt att visa begreppslig förståelse genom fotografi. Eleverna har också presenterat sitt eget arbete med fotografi samt samtalat om fotografier i helklass, grupper och par. När lärarna jämför med förra årets arbete märker de att deras förändrade undervisning har inneburit att elevernas förmåga att samtala om fotografier i högre grad än under förra läsåret.
 
Genom undervisningen har eleverna således fått fler ingångar till lärande samt fått kommunicera och visa sina kunskaper på ett varierat sätt .
 
När det gäller utvecklingen av ett kritiskt förhållningssätt till visuell kommunikation har det framför allt gjorts genom att eleverna har arbetat med kameraetik samt efter det arbetet gemensamt formulerat tre frågor som de alltid ska använda när de fotograferar varandra (Får jag fotografera dig?; Får jag spara bilden?; Får jag publicera bilden?). Vi ser att eleverna tagit till sig frågorna genom att de både använder dem och även säger nej ibland. Vi tror att eleverna genom det planerade arbetet med visuell argumentation i januari 22 ytterligare kommer utveckla sitt kritiska förhållningssätt till visuell kommunikation.



Hur kan kameran användas som verktyg för att skapa mening och lära?
Förväntad effekt i verksamheten
Att lärarnas kunskap och medvetenhet ökar avseende hur de kan använda kameran i undervisningen. I undervisningen syns det genom att eleverna får möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sig genom fotografier samt sitt visuella tänkande. Syftet är att eleverna ska få fler ingångar till lärande, utveckla ett kritiskt förhållningssätt till visuell kommunikation samt få kommunicera och visa sina kunskaper på ett varierat sätt, d v s ett mer varierat underlag för formativ och summativ bedömning.

Delavstämningar
15/10: Insats 7 och 8
14/12: Förväntad effekt och insats 3–6
Februari: Förväntad effekt och insats 1 och 2

Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
“Stödet är att vi är vi och att vi har samma mål.”

Få möjlighet att diskutera och samarbeta kring undervisning 
Få utmanande frågor som leder till reflektion kring undervisning
Få tips, idéer och inspiration
Få möjlighet till en fördjupad utvecklingsprocess med hjälp av ett vetenskapligt förhållningssätt och orientering i relevant forskning



Genomförande
Insats 1
Reflekterande samtal med kvalitetsteamslärarna med utgångspunkt från sammanfattningar av intervjuer som gjordes i maj/juni 20 inför utvecklingsarbetet.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 02 feb 2022
Effekt 1.1
Lärarna: "När man samtalar en längre stund med någon om vad man har gjort, jobbat med och upplevt, kommer man till insikter som man inte riktigt har haft på medvetandeplanet. Dessa tankar kan man ha med sig i sina vidare planeringar."
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 31 mar 2022
Insats 2
Planering av work-shop för medlemmarna i referensgrupp samt kollegorna på Dalslund 4–6
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Effekt 2.1
Lärarna: "I samband med att man gör en planering för någon som inte tidigare har jobbat med detta upplever  man ett ägandeskap av sitt arbete. Man tvingas gå igenom allt arbete och alla planeringar och strukturera det ännu tydligare för att förklara för någon annan. Man blir därmed också själv säkrare på det. Dokumentationen blir bättre och tydligare."
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 31 mar 2022
Insats 3
Kvalitetsteamsläraren kopplar arbetet till relevant forskning genom att lärarna på olika sätt tar del av hennes pågående forskningsprojekt samt genom texter, radioprogram m m som ger exempel på:
  • Undervisning genom fotografi
  • Resultat av arbete med fotografi
  • Bedömning av undervisning genom fotografi
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Effekt 3.1
14/12-21
Under hösten prioriterades arbete med undervisning framför inläsning av forskning, eftersom vi märkte att såväl arbetet med planering som reflektion efteråt krävde mer av lärarna än vad vi förutsett. När lärare upptäcker nya möjligheter för lärande kräver det också att det ges möjlighet att tänka in dessa förändringar i alla delar av arbetet. I början och slutet av höstterminen avsattes dock tid till arbete med såväl primär som sekundär forskningslitteratur. Under arbetets gång menar lärarna att kvalitetsteamsläraren också gjort relevant kopplingar till teorier och forskningsresultat. Lärarna menar att insatsen har varit ett stöd i planeringsarbetet på såväl ett konkret plan (VTS-frågorna) som att bli inspirerad att komma vidare i tankeprocesser. Insatsen har också påmint lärarna om betydelsefulla saker som att tydliggöra målen för eleverna för att öka deras engagemang. Den har också hjälpt lärarna att vara “på tårna” samt hålla fokus i arbetet.


Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Insats 4
Kvalitetsteamsläraren gör planeringarna av möten och inläsning av texter m m tillsammans med skolans processledare.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Effekt 4.1
14/12-21
Insatsen har stor betydelse för kvaliteten på mötena. Att skolans processledare är med innebär exempelvis att arbetet kan ta hänsyn till terminens rytm. Lärarna upplever också att det är enklare att fråga och stämma av med processledaren som hela tiden finns på skolan än att exempelvis maila kvalitetsteamsläraren. Nu när insatsen är på väg att avslutas är det också tydligt att det finns någon på skolan som tydligt äger arbetet och har överblick över processen
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Insats 5
Kvalitetsteamsläraren finns med som stöd vid planering av undervisningsförlopp där kameran används som verktyg samt reflektion kring dem. I planeringarna görs kopplingar till läroplanen, formulerar mål (lärandemål, kameramål och sociala mål) samt konkretiserar syftet för oss och eleverna genom att ta fram och arbeta med check-listor. 


Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Effekt 5.1
14/12-21
Insatsen har inneburit att lärarna fått möjlighet att kritiskt reflektera kring planeringen och vad som fungerar/inte fungerar. När läraren från kvalitetsteamet finns på plats får läraren också möjlighet att ta del av situationer som inte hade uppmärksammats i annat fall. Det är också positivt att det i arbetet finns en person som har fokus på just denna process eftersom en som lärare är upptagen av många olika processer samtidigt.

Förra året karakteriserades arbetet av att det var öppet och nytt samt innebar många möjligheter att prova, vilket kunde upplevas som spretigt ibland. Lärarna menar att det är positivt denna terminen att arbetet varit mer styrt och inramat av kvalitetsteamsläraren. Det har också fungerat väl att det har funnits utkast/förslag  till planeringar att utgå från med rubriker för exempelvis kopplingar till läroplan och syften eftersom det påmint om vikten av dessa delar. Detta sammantaget har gjort att kvaliteten har höjts enormt och att det var mycket roligare.


Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Insats 6
Kvalitetsteamsläraren avsätter tid under de gemensamma träffarna för dokumentation av undervisning samt för att identifiera möjligheter och utmaningar.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Effekt 6.1
14/12-21
Insatsen innebär att man tvingas stanna upp och reflektera kring det som har varit samt att förvalta erfarenheter när planeringar och material bearbetas med syftet att de ska kunna förvaltas av andra lärare som inte deltagit i detta utvecklingsarbete. Arbetet innebär också att kunskap befästs. 
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Insats 7
Webbinarium den 27/9-21
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Effekt 7.1
Utvärdering den 15/10-21
Webbinariet var en positiv och häftig upplevelse som skänkte stolthet. Effekten av det var att arbetet inför webbinariet:
  • fördjupade den gemensamma reflektionen kring processen
  • ökade ägarskapet av processen
  • innebar att hela processen nu är tydligt dokumenterad
  • tydliggjorde att vi inte enbart testat olika saker utan också byggt in och byggt ut det i undervisningen
  • tydliggjorde hur arbetet är förankrat i skolans tidigare utvecklingsarbete och bygger på det


Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Insats 8
Work-shop 2 med fokus på kameran som verktyg den 12/8-21


Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021
Effekt 8.1
Utvärdering den 15/10-21
Inför work-shoppen hade vi önskat mer fokus på utformning av samtal kring elevernas fotografier samt hur vi kan öka elevernas medvetenhet om hur de kan kommunicera genom fotografier genom redigering av bilder. Efter work-shoppen var upplevelsen att den mestadels var en repetition av förra årets work-shop och att vi därför inte fick ut det vi hade förväntat oss. Positivt med det var att det var en repetition inför årets arbete. Det vi tar med oss är att det blev tydligt för oss att vi har gjort en förflyttning när det gäller den egna förståelsen för hur vi kan arbeta med kameran i undervisningen. Vi tar också med oss rådet att börja arbetet med samtal om fotografier i helklass med läraren som tydligt leder samtalen. Vi tar också med oss vikten av att vara tydlig med syftet med att fotografera gentemot eleverna samt att våga göra om samma sak flera gånger.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 20 dec 2021