SMART mål
Lärarna ska medvetandegöra eleverna i att använda sig av olika lässtrategier för att öka deras läsförståelse och på sikt även läslusten.
HT 2021 - Dalslundskolan 7-9
Språkutveckling Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa
Genomförs av
Petra Alven
Senast uppdaterad av Petra Alven - 14 feb 2022

Slutsats
Eleverna har en större medvetenhet i att använda sig av olika lässtrategier.  De använder sig av dem främst när lärarna påpekar vilken eller vilka strategier som kan vara användbara vid läsning av olika sorters texter. I vissa ämnen ser vi att eleverna arbetar på ett annat sätt än tidigare och det ger mycket bra resultat med fylligare svar som visar att de tar till sig innehåll och förståelse av olika faktatexter.


Medvetandegöra lässtrategier
Förväntad effekt i verksamheten
Eleverna har ökat sitt intresse för läsning av skönlitteratur och faktatexter.
Eleverna använder sig av olika strategier vid läsning av texter.
Eleverna har ökat sin läsförståelse.
Eleverna möts av elevaktiva arbetssätt.
Elevernas måluppfyllelse förväntas öka.

Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Tillsammans med lärarna planerar och genomför kvalitetsteamet undervisning som bygger på elevaktiva arbetssätt och användande av olika lässtrategier. Kvalitetsteamet bidrar med lämpligt metod- och inläsningsmaterial, stöttar vid planering och genomförande samt vid diskussioner i samtalsgrupperna.

Mätpunkter
Frågor för eleverna att besvara gällande deras läsning (nuläget)
Läsförståelsetest i början (vara gjort senast vecka 38) och slutet av terminen

Avstämningar
Delavstämning i samtalsgrupperna vecka 39
Delavstämning i samtalsgrupperna vecka 43
Slutavstämning vecka 49


Genomförande
Insats 1
De två samtalsgrupperna (kring fakta- och skönlitterära texter) diskuterar olika lässtrategier, hur de kan användas och provar dem i undervisningen. Tillsammans med kvalitetsteamet planeras, genomförs och utvärderas undervisningen kring detta.

Senast uppdaterad av Petra Alven - 15 okt 2021
Effekt 1.1
Delavstämning vecka 39

Vi ser att arbetet med strategin Zooma in, som samtalsgruppen med faktatexter fokuserat på, har gett effekt hos eleverna. De vet hur de ska ta sig an en faktatext vid en första anblick. Vi har också sett hur arbetet med att fokusera mer på bilder än tidigare har gett eleverna en ökad förståelse av texter och att de är medvetna om att bilderna kan ge dem viktig kunskap kring textinnehållet. Vi kommer fram till att eleverna behöver tränas i att ställa frågor och göra inferenser. För att fördjupa förståelsen av en text är det viktigt att visa att tänkandet måste kopplas in. Ett tecken på att tänkande sker är att man ställer sig frågor. Vi kommer fram till vecka 43, då samtalsgruppen träffas igen, att jobba med att låta eleverna ställa frågor vid textläsning efter att läraren har modellerat.

Samtalsgruppen i skönlitteratur kommer att fokusera på strategin Att göra kopplingar. Vi läser exempel på hur man kan visualisera ganska enkelt för eleverna vad som händer när man gör kopplingar och vilka sorters kopplingar som faktiskt driver deras tänkande framåt. Det är viktigt att förklara och modellera när man går igenom strategin. Det viktiga är att eleverna får tilltro till sin egen förmåga. Vi kommer att välja ut en eller två texter som är typiskt elevnära som vi använder när vi introducerar “att göra kopplingar”. Därefter ska vi försöka ta in strategin i det som är det faktiska undervisningsinnehållet och se om det ger resultat.

Delavstämning vecka 43

Samtalsgruppen i skönlitteratur upplever att det är svårt att hitta texter som engagerar alla elever, det är enklare på individnivå. De böcker som engagerat många har varit lättlästa som innehållit spektakulära teman. Vi beslutar att arbeta med fler olika sorters texter som faktatexter samt elevnära texter som exempelvis handlar om plats i syskonskaran och krönikor som behandlar ämnen som vi tror engagerar eleverna. 

När vi arbetat med strategin Att göra kopplingar har vi tyckt att det är svårt för eleverna att särskilja de olika associationsbegreppen och förstå vad de är bra till och hur de kan leda till en förbättrad läsförståelse. Vi beslutar att fortsätta med strategin och att vi behöver vara mer tydliga kring de olika associationsbegreppen och utforma frågor som hjälper eleverna att förstå strategin.

Samtalsgruppen med faktafrågor har arbetat med strategin Att ställa frågor. Vi tycker att det är svårt att ställa frågor till eleverna som är fördjupande och även att utgå från bilder. Vi konstaterar att oavsett angreppssätt behöver eleverna stöttning genom att exempelvis få hjälp av bildtext, med frågor och att hitta fokus för bilder och texterna. Vi funderar också över hur man kan öka intresset för en text genom att utgå från bilder eftersom vi ser att bilder engagerar elever. Vi tror att det är viktigt att använda oss av bilder som sticker ut eller är utmanande eller provocerande. Arbetet med bilder tänker vi oss börjar med en bildanalys där vi tillsammans tolkar bilden, formulerar frågor och därefter läser text som behandlar ämnet.

Slutavstämning vecka 49
Eleverna är mer medvetna om olika lässtrategier och använder sig av dem främst när lärarna påpekar vilken eller vilka strategier som kan vara användbara vid läsning av olika sorters texter. De använder sig av strategier som vi har arbetat med men främst när det är kopplat till en specifik uppgift.

Eleverna har fylligare svar och vi ser en större medvetenhet i att eleverna använder sig av olika lässtrategier för att ta till sig innehåll och förståelse i faktatext. 
Elevaktiva arbetssätt har eleverna mött på olika sätt t.ex. planera tillsammans, "läsa med pennan" två och två och stryka under det viktiga. Och vi ser att eleverna har insett nyttan av att använda varandra som lärresurser.

Vi har svårt att se att det har skett en ökning av läsintresset i större utsträckning. Enstaka elever har ökat sitt intresse kring läsning av skönlitterära texter och fler elever än tidigare lånar böcker på skolbiblioteket.

Samtalen i våra samtalsgrupper är givande och kvalitetsteamet bidrar till nya tankar och idéer kring undervisningen som gör att man kan skruva till sin undervisning lite mer för att få en bättre kvalitet. Det är också värdefullt att ha en extra person i klassrummet som kan observera och vara behjälplig på olika sätt. Det har varit till stor hjälp att få teoretiskt metodmaterial att utgå ifrån och det har gett bra underlag för diskussioner i samtalsgrupperna. Kvalitetsteamet har varit ett bollplank vid planering och har bidragit med idéer och tankar som har varit lätta att ta med sig till sin egen undervisning. 

















Senast uppdaterad av Petra Alven - 14 feb 2022
Insats 2
Insats 1

Lärarna är uppdelade i två samtalsgrupper. Ena samtalsgruppen fokuserar på faktatexter. Den andra samtalsgruppen fokuserar på skönlitteratur. 

Vi tittar på frågorna till eleverna kring deras läsning och vad läsförståelsetestet visar. Därefter beslutar vi hur vi lägger upp arbetet.






Senast uppdaterad av Petra Alven - 15 okt 2021
Effekt 2.1
Delavstämning vecka 39

Frågorna till eleverna gällande deras läsning och läsförståelsetestet ger oss vägledning för hur vi ska gå vidare i vårt arbete. Eleverna behöver verktyg för att planera sin läsning av skönlitterära- och faktatexter. Vi ser att vissa lässtrategier är svårare än andra för eleverna och beslutar oss för vilka strategier vi ska börja arbeta med.
Senast uppdaterad av Petra Alven - 18 okt 2021