SMART mål
Identifiera tecken på en varierad och differentierad matematikundervisning för att ha en samsyn kring begreppens innebörd och vidare få syn på och utveckla vår undervisning.
HT 2021 - Dalslundsskolan F-3
Genomförs av
Emelie Friberg
Emelie Friberg
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
06 apr 2022
Slutsats
Efter en termin har man nu en större förståelse och konsensus kring vad man lägger in begreppet differentierad undervisning. Kollegiet har fått syn på sin egen och sina kollegors undervisning. Genom att få syn på sin egen undervisning kommer kollegier under nästkommande termin att arbeta vidare inom området men med nya infallsvinklar för att kunna utveckla och förbättra sin egen och varandras undervisning.
Man ser efter arbetet en förflyttning och förbättring i elevernas kunskaper. Röd markerar elever som inte uppnår kunskapsmålen, gul de som når målen och grön de som har mer än godtagbara kunskaper.
Man ser efter arbetet en förflyttning och förbättring i elevernas kunskaper. Röd markerar elever som inte uppnår kunskapsmålen, gul de som når målen och grön de som har mer än godtagbara kunskaper.
Att få syn på undervisningen
Förväntad effekt i verksamheten
Fler elever uppnår kunskapskraven i matematik. De tycker det är roligt att lära sig mer i ämnet och delar gärna sina kunskaper med andra elever.
Mätpunkter
Mätpunkter
- Vecka 39 - Planeringar, var är vi, nuläge
- Vecka 45 - Auskultationer, vad såg vi
- Vecka 48 - Reflektioner, vad har hänt med undervisningen
- Vecka 50 - Avslutning, hur vi gå vidare
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Pedagogerna önskar att, med stöd av kvalitetsteamet, få syn på hur deras undervisning i matematik ser ut för att sedan kunna utveckla denna vidare.
Genomförande
Insats 1
Reflektion
Efter genomförda planeringsutbyte och auskultationer ska reflektioner göras. Detta görs i två olika spår. En gemensam reflektion i form av ett seminarium vecka 45 samt en enskild skriftlig reflektion som lämnas in vecka 48.
En avslutande gemensam reflektion och framåtsyftande målsättning görs sedan vecka 50.
Efter genomförda planeringsutbyte och auskultationer ska reflektioner göras. Detta görs i två olika spår. En gemensam reflektion i form av ett seminarium vecka 45 samt en enskild skriftlig reflektion som lämnas in vecka 48.
En avslutande gemensam reflektion och framåtsyftande målsättning görs sedan vecka 50.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
25 aug 2021
Insats 2
Auskultationer
Lärarna ska genom auskultationer hos en kollega identifiera tecken på en differentierad och varierad undervisning. Genom att använda sig av en dubbellogg dokumenteras undervisningen enligt en given struktur. Efter auskultationen genomförs även en muntlig reflektion mellan de två lärarna.
Frågor att titta på vid auskultationerna
Lärarna ska genom auskultationer hos en kollega identifiera tecken på en differentierad och varierad undervisning. Genom att använda sig av en dubbellogg dokumenteras undervisningen enligt en given struktur. Efter auskultationen genomförs även en muntlig reflektion mellan de två lärarna.
Frågor att titta på vid auskultationerna
- Vilka tecken på en differentierad undervisning ser du?
- Hur används KL inom matematikundervisningen?
- Bedömning, vad är målet med lektionen? hur utvärderas det? Hur sker bedömningen (summativt/formativt)?
- Hur används och arbetas det med matematiska begrepp under undervisningen?
- Hur möter man elevernas olika kunskapsnivåer?
- Hur arbetar vi laborativt med matematik, samt vilka material använder vi till detta?
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
28 sep 2021
Effekt 2.1
Reflekterande och framåtsyftande samtal
I de enskilda reflektionerna som pedagogerna gjort kan man se en tydlig linje med hur givande auskultationerna upplevdes. Inte bara för att man fick syn på andras undervisning och inspirerades utan även och framförallt så fick man syn på sin egen undervisning. Man fick något att jämföra sina egna tankar, idéer och föreställningar med. Många pedagoger önskar att man fortsätter och får möjligheten att auskultera fler av sina kollegor.
Vidare kunde vi även i samtalet lyfta fram vikten av att det kommer någon "utifrån" som har andra perspektiv i såväl planering, genomförande och reflektion. Personalgruppen anser att samtalen efteråt där man reflekterar tillsammans är väldigt givande. Att få ha en person som är med och upplever samma lektion men från ett annat perspektiv eller med syftet att kunna fokusera på en enda sak gör att man fördjupar sin förståelse för sin egen undervisning. Genom detta kan man sedan förändra eller hålla fast vid delarna som man då känner bidrar till en så bra undervisning som möjligt.
Nästa termin kommer kollegiet har ett fortsatt stöd från kvalitetsteamet och fokus kommer att fortsätta ligga på matematik men få ett tydligare fokus på bedömningen och hur den differentierade undervisningen som man bedriver bidrar till elevernas resultat och kunskaper.
I de enskilda reflektionerna som pedagogerna gjort kan man se en tydlig linje med hur givande auskultationerna upplevdes. Inte bara för att man fick syn på andras undervisning och inspirerades utan även och framförallt så fick man syn på sin egen undervisning. Man fick något att jämföra sina egna tankar, idéer och föreställningar med. Många pedagoger önskar att man fortsätter och får möjligheten att auskultera fler av sina kollegor.
Vidare kunde vi även i samtalet lyfta fram vikten av att det kommer någon "utifrån" som har andra perspektiv i såväl planering, genomförande och reflektion. Personalgruppen anser att samtalen efteråt där man reflekterar tillsammans är väldigt givande. Att få ha en person som är med och upplever samma lektion men från ett annat perspektiv eller med syftet att kunna fokusera på en enda sak gör att man fördjupar sin förståelse för sin egen undervisning. Genom detta kan man sedan förändra eller hålla fast vid delarna som man då känner bidrar till en så bra undervisning som möjligt.
Nästa termin kommer kollegiet har ett fortsatt stöd från kvalitetsteamet och fokus kommer att fortsätta ligga på matematik men få ett tydligare fokus på bedömningen och hur den differentierade undervisningen som man bedriver bidrar till elevernas resultat och kunskaper.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
11 jan 2022
Effekt 2.2
Auskultations samtal
Pedagogerna har fått syn på varandras differentierad undervisning. Detta bland annat genom hur omfattningen på en och samma uppgift kan variera efter var eleven befinner sig i sitt lärande. Pedagogerna förändrar sin undervisning efter att ha reflekterat kring hur de auskulterande lektionerna genomförts.
Pedagogerna upplever också att diskussionerna när vi har resonerar, reflekterar har bidragit till en djupare förståelse kring hur en differentierad undervisning kan se ut. Vi har börjat få en samsyn och är mer medveten kring vad begreppet innebär för oss.
Efter auskultationerna har flera pedagoger upptäckt att just genomgångarna varierar. Funderingar kring genomgångarnas innehåll och längd i förhållande till elevernas lärande och förståelse tar vi med oss vidare. Hur genomför vi en differentierad genomgång?
Pedagogerna har fått syn på varandras differentierad undervisning. Detta bland annat genom hur omfattningen på en och samma uppgift kan variera efter var eleven befinner sig i sitt lärande. Pedagogerna förändrar sin undervisning efter att ha reflekterat kring hur de auskulterande lektionerna genomförts.
Pedagogerna upplever också att diskussionerna när vi har resonerar, reflekterar har bidragit till en djupare förståelse kring hur en differentierad undervisning kan se ut. Vi har börjat få en samsyn och är mer medveten kring vad begreppet innebär för oss.
Efter auskultationerna har flera pedagoger upptäckt att just genomgångarna varierar. Funderingar kring genomgångarnas innehåll och längd i förhållande till elevernas lärande och förståelse tar vi med oss vidare. Hur genomför vi en differentierad genomgång?
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
11 jan 2022
Insats 3
Planering
Vi vill analysera vad som identifierar en differentierad och varierad undervisning. Önskad effekt är att få större samsyn kring begreppen samt ökad medvetenhet om sin egen planering.
Pedagogerna delar planering med varandra. Detta gör man mellan årskurserna enligt följande.
Vi vill analysera vad som identifierar en differentierad och varierad undervisning. Önskad effekt är att få större samsyn kring begreppen samt ökad medvetenhet om sin egen planering.
Pedagogerna delar planering med varandra. Detta gör man mellan årskurserna enligt följande.
- F till åk 1
- åk1 till åk 2
- åk 2 till åk 3
- åk 3 till F
Detta arbetet påbörjas vecka 34 och kommer att återkopplas vecka 39. Detta kommer sedan bygga vidare till de auskultationerna som ska ske.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
28 sep 2021
Effekt 3.1
Under vecka 39 har alla pedagoger fått en egen bild av vad man lägger in för värderingar och definitioner i begreppen differentierad och varierad undervisning. Man har fått syn på vad det rent konkret innebär i lektionsplanering.
Då begreppen inte tidigare belyst och diskuterats har gjort att vi är där vi är idag. Då kollegiet har olika referensramar, olika läst litteratur och olika grundinställning till matematiken tror kollegiet också att man har olika uppfattning.
För att arbeta vidare kommer samma begrepp vara i fokus vid auskultationerna.
Då begreppen inte tidigare belyst och diskuterats har gjort att vi är där vi är idag. Då kollegiet har olika referensramar, olika läst litteratur och olika grundinställning till matematiken tror kollegiet också att man har olika uppfattning.
För att arbeta vidare kommer samma begrepp vara i fokus vid auskultationerna.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
28 sep 2021