SMART mål
- Genom VR och digitala lärmiljöer designar lärarna en varierad undervisning med hög elevaktivitet och ett brett bedömningsunderlag i enlighet med valt utvecklingsområde genom/i Burlöv bygger utmärkt undervisning.
- Mätpunkter i augusti och december för att identifiera en förflyttning hos lärarna under höstterminen. Lärarna svarar på följande frågor:
- Vad är din definition av en digital lärmiljö?
- På vilka sätt kan du designa en varierad och elevaktiv undervisning med VR och andra digitala lärmiljöer? Ge konkreta exempel från din undervisning.
HT 2021 - Svenshögskolan
Genomförs av
Olle Strömbeck, Johan Lind
Olle Strömbeck, Johan Lind
Senast uppdaterad av Johan Lind -
20 dec 2021
Slutsats
Lärarna på skolan har gjort en tydlig förflyttning vad gäller arbetet kring digitala lärmiljöer. Det innebär att de på olika sätt och på olika nivåer integrerat digitala verktyg i sin undervisning.
Varierad undervisning genom VR och andra digitala lärmiljöer
Förväntad effekt i verksamheten
Lärarna på Svenshögskolan ska fördjupa sin förmåga att designa undervisningen genom VR och andra digitala lärmiljöer. De utvecklar sin kompetens att bedöma digitala elevarbeten formativt och summativt. Detta i syfte att skapa en varierad undervisning med hög elevaktivitet och bredare bedömningsunderlag.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Att Kvalitetsteamet är en reflekterande kollega i planering, genomförande och reflektion/bedömning.
Stödet kan ske genom inspiration, modellande, samtalspartner och tekniskt stöd. Stötta skolutvecklingsgruppen i arbete med skolans utvecklingsmöten. Arbetet ligger i linje med skolans inriktning av Burlöv bygger utmärkt undervisning.
Stödet kan ske genom inspiration, modellande, samtalspartner och tekniskt stöd. Stötta skolutvecklingsgruppen i arbete med skolans utvecklingsmöten. Arbetet ligger i linje med skolans inriktning av Burlöv bygger utmärkt undervisning.
Genomförande
Insats 1
Tekniskt stöd
- Ny plattform för VR har krävt underhållsarbete.
- Lärarna har fått stöd i inledningen av terminen med att förbereda elevernas nya iPads.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
08 okt 2021
Effekt 1.1
- Klasserna har kunnat komma igång med digital undervisning omedelbart efter skolstart.
- Genom att rensa bort appar som inte eleverna ska använda minskas elevernas distraktion och öka elevernas förståelse för iPaden som ett verktyg för lärande.
- Lärarna har kunnat fokusera på undervisningsplanering och samplanering istället för teknisk förberedelse.
- Kvalitetsteamet har lärt sig den nya plattformen för VR-promenader samt kunnat bidra i dess utvecklingsarbete.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
15 okt 2021
Insats 2
Digitala lärmiljöer
- Inspirera och modella digital lärmiljö genom att erbjuda planerade lektionsserier med utgångspunkt från iPad och VR.
- Stötta enskilda lärare i arbetet med att utforma digitala lärmiljöer.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
17 okt 2021
Effekt 2.1
Avslutande reflektion 13/12
Av olika anledningar bromsades arbetet vad gäller VR, men det kan ses som ett sätt för oss att fokusera arbetet kring digitala lärmiljöer. Dess anledningar handlade framförallt om att google stoppade sin expeditions tour creator, vilket för oss innebar att vi omgående behövde hitta upp ett annat företag som kunde leverera en liknande lösning kring att skapa egna VR-promenader. Dessutom påverkades arbetet av pandemin och att en ny digital plattform att skapa VR-promenader behövde inkörningstid.
Allt sammantaget betydde att vi kunde på en enhet finna framgångsfaktorer vid implementering av digitala verktyg och framför allt av VR i undervisningen. Vi kunde under detta arbete även fokusera på att dokumentera klassrumssituationer genom att vara i klassrummen under ordinarie undervisning. På så sätt byggde vi upp och dokumenterade en metodik kring hur vi bäst arbetar med digitala verktyg och VR i undervisningen för att ge eleverna bäst förutsättningar för lärande.
Av olika anledningar bromsades arbetet vad gäller VR, men det kan ses som ett sätt för oss att fokusera arbetet kring digitala lärmiljöer. Dess anledningar handlade framförallt om att google stoppade sin expeditions tour creator, vilket för oss innebar att vi omgående behövde hitta upp ett annat företag som kunde leverera en liknande lösning kring att skapa egna VR-promenader. Dessutom påverkades arbetet av pandemin och att en ny digital plattform att skapa VR-promenader behövde inkörningstid.
Allt sammantaget betydde att vi kunde på en enhet finna framgångsfaktorer vid implementering av digitala verktyg och framför allt av VR i undervisningen. Vi kunde under detta arbete även fokusera på att dokumentera klassrumssituationer genom att vara i klassrummen under ordinarie undervisning. På så sätt byggde vi upp och dokumenterade en metodik kring hur vi bäst arbetar med digitala verktyg och VR i undervisningen för att ge eleverna bäst förutsättningar för lärande.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
14 dec 2021
Effekt 2.2
Avstämning Susanne (rektor) 12/10
- Arbetet med VR i undervisningen genererar studiebesök och detta utvecklar lärarna i sin yrkesroll genom att de delar med sig av erfarenheter och tankar
- Vid medarbetarsamtal framgår att skolans SKA-mål är tydliga och accepterade. Lärarna uttrycker sig generellt positivt kring skolans inriktning av utvecklingsarbete och kvalitetsteamets insats. De hänvisar till Kvalitetsteamets workshops och att de blivit inspirerade till eget arbete, vilket märks då flera pedagoger ber om stöd vid planering och genomförande.
- Många pedagoger skapar egna VR-promenader och bygger in dessa i en digital lärmiljö utan hjälp av kvalitetsteamets lärare.
Avstämning Susanne (rektor) och David (bitr rektor) 13/12
- Skolledningen ser att skolan som helhet tagit ett organisatoriskt kliv, vilket betyder att alla pedagoger på olika sätt och på sin nivå arbetar med digitala verktyg för att utveckla sin undervisning
- Svenshögskolans utvecklingsarbete inom Burlöv bygger utmärkt undervisning har dokumenterats på vetenskaplig grund
- I den framgångsrika förflyttningen identifierar vi tre avgörande faktorer:
- skolledning; sätter riktning och har både höga förväntningar/ställer krav och skapar förutsättningar
- drivande pedagoger; kan hålla i utvecklingsprocessen och samtidigt utveckla den mot skolans SKA-mål samt Burlöv bygger utmärkt undervisning
- kvalitetsteamets lärare; reflekterande kollega vid planering, genomförande och efterarbete av undervisning som strävar mot en digital lärmiljö
Senast uppdaterad av Johan Lind -
20 dec 2021
Insats 3
Skolutvecklingsgruppen
Stötta Skolutvecklingsgruppen i arbetet med skolans utvecklingsmöten (SKUT).
På SKUT har kvalitetsteamets lärare:
- skapat mätpunkter för att identifiera pedagogernas förflyttning gällande digital lärmiljö
- modellat digital lärmiljö genom mötenas upplägg
- presenterat olika digitala lärmiljöer som pedagogerna fått utforska ex. Expeditionspro
- deltagit vid planering och genomförande av SKUT med efterföljande reflektioner
Stötta Skolutvecklingsgruppen i arbetet med skolans utvecklingsmöten (SKUT).
På SKUT har kvalitetsteamets lärare:
- skapat mätpunkter för att identifiera pedagogernas förflyttning gällande digital lärmiljö
- modellat digital lärmiljö genom mötenas upplägg
- presenterat olika digitala lärmiljöer som pedagogerna fått utforska ex. Expeditionspro
- deltagit vid planering och genomförande av SKUT med efterföljande reflektioner
Senast uppdaterad av Johan Lind -
19 okt 2021
Insats 4
Implementering digitala lämiljöer i Förskoleklassen
Vecka 36
Samarbete i två förskoleklasser kring digital undervisning.
Vecka 36
Samarbete i två förskoleklasser kring digital undervisning.
- "Genom elevens ögon" start vecka 37 må/on
- Workshop BookCreator vecka 37
- Bokstavsbok start vecka 38
- arbetet pågår under 6 veckor
- reflektion i grupp varje ti och tor
- digital julkalender med uppdrag som eleverna skapar
- avstämning vecka 39
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
19 nov 2021
Effekt 4.1
Avslutande reflektion förskoleklass 28/10-2021 (vecka 43)
Pedagogerna i förskoleklass har arbetat tillsammans med lärare från Kvalitetsteamet under första delen av höstterminen. I klassrummet har de utvecklat en digital lärmiljö som i första hand handlar om att skapa förutsättningar för alla elever att visa sina förmågor och kunskaper på olika sätt. I det arbetet har ipadens kamera varit verktyget de använt och som eleverna har lärt sig använda likt andra hjälpmedel i klassrummet såsom penna och papper.
Vid uppstarten av arbetet upplevde pedagogerna att det var ytterligare en sak som skulle adderas till deras planering och undervisning. De upplevde det som övermäktigt. Tiden för planering och genomförande upplevdes som en aspekt som var svår att bortse från. Under tiden arbetet med digitala verktyg har fortgått så har den känslan efter hand bytts ut mot en positiv känsla att verktyget kan integreras i det dagliga arbetet. Det är synligt i undervisningen att pedagogerna ser fördelarna med att använda verktyget vid den fria leken men också vid undervisning i ex. matematik. Där är det tydligt att elevernas taluppfattning synliggörs och det blir en form av kartläggning av deras kunskaper.
Uppdragen ger eleverna möjligheter att arbeta med samma innehåll i olika tempo och på olika nivåer. Det ger pedagogerna förutsättningar att ta sig an de elever som har hinder i inlärningen inom ett område. Pedagogerna ser också stora möjligheter att fortsätta med uteverksamheten där ipaden är en del av arbetet.
Eleverna arbetar intresserat och fokuserat med de uppgifter pedagogerna presenterar för dem, vilket medför att lärandet blir stort. Boken som eleverna skapat är deras dokumentation av arbetet i förskoleklassen. Alla elever i förskoleklassen är trygga med ipaden och kan använda kameran. När eleverna arbetar med ipaden hjälps de åt och samarbetar vid behov. Dessutom upplever pedagogerna att eleverna ser ipaden som ett redskap att använda för att lära sig något.
Kvalitetsteamets insats uppfattas som en betydelsefull del av utvecklingen mot en digital lärmiljö då lärarna från kvalitetsteamet har stått för råd och tips i fråga om handhavandet av ipaden. Det har varit bra att lärarna från Kvalitetsteamet modellat lektioner. Att lärarna dessutom varit en del av det dagliga arbetat har gjort att både elever och pedagogers har känt sig trygga ex. med att ställa frågor.
Det fortsatta arbetet i förskoleklass kommer att se ut som följer:
Måndagar och onsdagar (halvklass) kommer arbetet i matematik (siffrorna) att fortsätta.
v. 46 planering av matte geometriska former - to
v. 47 vr halvklass matte (geometri) - må/on
v. 47 arbete med geometriska former i klassrummet - to/fr
v. 49 halvklass kameran utomhus leta geometriska former - må/on
v. 49 återreflektion - to
Avslutande terminsreflektion 9/12
Sammanfattningsvis konstaterar pedagogerna att eleverna arbetar självständigt i ipaden, framför allt i BookCreator. De har lärt sig att hitta i ipaden och kan enkelt fotografera, hitta bilderna, välja ut bild och lägga in den i BookCreator. Pedagogerna ser också fördelar med att eleverna hjälper varandra i arbetet med digitala verktyg.
Avslutande terminsreflektion 9/12
Sammanfattningsvis konstaterar pedagogerna att eleverna arbetar självständigt i ipaden, framför allt i BookCreator. De har lärt sig att hitta i ipaden och kan enkelt fotografera, hitta bilderna, välja ut bild och lägga in den i BookCreator. Pedagogerna ser också fördelar med att eleverna hjälper varandra i arbetet med digitala verktyg.
I förskoleklassen vill pedagogerna fortsätta sitt påbörjade arbete med att skapa multimodala böcker (kan innehålla t.ex. text, bild och/eller ljud) för att ge eleverna möjligheter att presentera sina kunskaper på olika sätt. Det innebär ett arbete kring berättandet i olika former t.ex. en fjärilsbok eller dilemmasagor där eleverna intervjuar varandra.
Vad gäller virtual reality (VR) så funderar vi kring en VR-promenad som handlar om olika bokstäver och olika ljud till dessa. Det arbetet är i planeringsfasen.
Pedagogerna ser samarbetet med kvalitetsteamets lärare som framgångsrikt, framför allt vad gäller arbetet kring digitala lärmiljöer i klassrummet.
Pedagogerna ser samarbetet med kvalitetsteamets lärare som framgångsrikt, framför allt vad gäller arbetet kring digitala lärmiljöer i klassrummet.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
13 dec 2021
Effekt 4.2
Avstämning v 40, Johan, Olle och David (rektor)
Under de fyra veckorna som Olle och Johan har varit i förskoleklassen har eleverna arbetat i appen BookCreator och skapat en bok som dokumenterar deras lärande. Eleverna har lärt sig att behärska appen och är snart självgående i arbetet med att skapa ett innehåll. I den digitala boken får pedagogerna ett brett bedömningsunderlag då eleverna får möjlighet att dokumentera sitt lärande på olika kreativa sätt, exempelvis med kamera, ljudinspelning och film. Elevernas lärande blir därmed synliggjort.
Eleverna har arbetat med tre av övningarna i materialet ”Genom elevernas ögon” där de hunnit bekanta sig med iPadens kamera, samt hur bilderna kan användas kreativt i andra appar.
Eleverna har under arbetet med iPaden tränats i att samarbeta och har uppmanats att hjälpa varandra.
Arbetslaget känner en trygghet med att arbeta med verktyget och utvecklar genom gemensamma reflektioner iPadens användning i undervisningen.
Kvalitetsteamet har varit bärare av arbetet med den digitala lärmiljön, under återstoden av insatsen kommer mer av ansvaret att ligga på pedagogerna.
Under de fyra veckorna som Olle och Johan har varit i förskoleklassen har eleverna arbetat i appen BookCreator och skapat en bok som dokumenterar deras lärande. Eleverna har lärt sig att behärska appen och är snart självgående i arbetet med att skapa ett innehåll. I den digitala boken får pedagogerna ett brett bedömningsunderlag då eleverna får möjlighet att dokumentera sitt lärande på olika kreativa sätt, exempelvis med kamera, ljudinspelning och film. Elevernas lärande blir därmed synliggjort.
Eleverna har arbetat med tre av övningarna i materialet ”Genom elevernas ögon” där de hunnit bekanta sig med iPadens kamera, samt hur bilderna kan användas kreativt i andra appar.
Eleverna har under arbetet med iPaden tränats i att samarbeta och har uppmanats att hjälpa varandra.
Arbetslaget känner en trygghet med att arbeta med verktyget och utvecklar genom gemensamma reflektioner iPadens användning i undervisningen.
Kvalitetsteamet har varit bärare av arbetet med den digitala lärmiljön, under återstoden av insatsen kommer mer av ansvaret att ligga på pedagogerna.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
08 nov 2021