SMART mål
Lärarna ska genom utbildning ha bättre förståelse för begreppen minoritetsstress, rasism, hudfärgsbaserad diskriminering, genus och intersektionalitet.
Lärarna ska i större utsträckning ha förståelse för hur de begrepp som behandlas ovan påverkar deras egen undervisning och elevsyn. På gott och ont.
Lärarna ska i större utsträckning ha förståelse för hur de begrepp som behandlas ovan påverkar deras egen undervisning och elevsyn. På gott och ont.
VT 2021 - Dalslundsskolan 4-6
Genomförs av
Matilda Persson Sjödell
Matilda Persson Sjödell
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
07 apr 2021
Slutsats
Ingen slutsats än
Utbildning gällande rasism, genus och intersektionalitet.
Förväntad effekt i verksamheten
Det skulle generera ett mer kvalitetssäkrat bemötande av våra elever som tillhör ngn minoritet. Det skulle göra att lärare ändrar vissa förhållningssätt i klassrummet så att könsstereotypa mönster bröts.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Vi önskar utbildning/workshops i normkritiskt tänkande framför allt utifrån kön, könsöverskridande uttryck samt utifrån annat etniskt ursprung.
Vi tänker oss att detta endast tar i anspråk 3 eftermiddagar samt några observationer.
Vi tänker oss att detta endast tar i anspråk 3 eftermiddagar samt några observationer.
Genomförande
Insats 1
Workshop 3
Även denna genomfördes digitalt. Den här gången fick nya grupper tilldelade sig två case, författade av den läraren som har varit delaktig i utbildningen. I slutet av workshopen fick deltagarna skriva ner egna förslag på case. Tanken är att arbetslaget ska arbeta vidare med dessa case.
Även denna genomfördes digitalt. Den här gången fick nya grupper tilldelade sig två case, författade av den läraren som har varit delaktig i utbildningen. I slutet av workshopen fick deltagarna skriva ner egna förslag på case. Tanken är att arbetslaget ska arbeta vidare med dessa case.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
06 apr 2021
Insats 2
Workshop 2
Genomfördes liksom den första digitalt. I enlighet med önskemål så fick grupperna fortsätta i samma escaperoom, med en intervju (fr UR Play) som tillägg.
Genomfördes liksom den första digitalt. I enlighet med önskemål så fick grupperna fortsätta i samma escaperoom, med en intervju (fr UR Play) som tillägg.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
06 apr 2021
Insats 3
Workshop 1
Genomfördes digitalt och som ett "escape room". Rummen var fyllda av videor och diskussionsuppgifter. Det fanns tre spår att välja mellan; Hudfärgsbaserad diskriminering, genus och intersektionalitet. Allting genomfördes i grupp. Grupperna var tvungna att välja spår. då det var något som efterfrågats som möjlighet.
Genomfördes digitalt och som ett "escape room". Rummen var fyllda av videor och diskussionsuppgifter. Det fanns tre spår att välja mellan; Hudfärgsbaserad diskriminering, genus och intersektionalitet. Allting genomfördes i grupp. Grupperna var tvungna att välja spår. då det var något som efterfrågats som möjlighet.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
06 apr 2021