SMART mål
Lärarna ska genom utbildning ha bättre förståelse för begreppen minoritetsstress, rasism, hudfärgsbaserad diskriminering, genus och intersektionalitet.

Lärarna ska i större utsträckning ha förståelse för hur de begrepp som behandlas ovan påverkar deras egen undervisning och elevsyn. På gott och ont. 
VT 2021 - Dalslundsskolan 4-6
Anpassningar i undervisningen Art. 12 Åsiktsfrihet och rätten till att bli hörd Art. 13 Yttrande- och informationsfrihet Art. 14 Tanke-, samvets- och religionsfrihet Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 2 Icke-diskriminering Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Matilda Persson Sjödell
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 apr 2021

Slutsats

Ingen slutsats än


Utbildning gällande rasism, genus och intersektionalitet.
Förväntad effekt i verksamheten
Det skulle generera ett mer kvalitetssäkrat bemötande av våra elever som tillhör ngn minoritet. Det skulle göra att lärare ändrar vissa förhållningssätt i klassrummet så att könsstereotypa mönster bröts.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Vi önskar utbildning/workshops i normkritiskt tänkande framför allt utifrån kön, könsöverskridande uttryck samt utifrån annat etniskt ursprung. 
Vi tänker oss att detta endast tar i anspråk 3 eftermiddagar samt några observationer. 

Genomförande
Insats 1
Workshop 3

Även denna genomfördes digitalt. Den här gången fick nya grupper tilldelade sig två case, författade av den läraren som har varit delaktig i utbildningen. I slutet av workshopen fick deltagarna skriva ner egna förslag på case. Tanken är att arbetslaget ska arbeta vidare med dessa case. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 06 apr 2021
Insats 2
Workshop 2

Genomfördes liksom den första digitalt. I enlighet med önskemål så fick grupperna fortsätta i samma escaperoom, med en intervju (fr UR Play) som tillägg. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 06 apr 2021
Insats 3
Workshop 1

Genomfördes digitalt och som ett "escape room". Rummen var fyllda av videor och diskussionsuppgifter. Det fanns tre spår att välja mellan; Hudfärgsbaserad diskriminering, genus och intersektionalitet. Allting genomfördes i grupp. Grupperna var tvungna att välja spår. då det var något som efterfrågats som möjlighet. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 06 apr 2021