SMART mål
Vid slutet av vårterminen har alla lärare genomfört ett lektionsförlopp i vilken arbete med kameran som verktyg ingår som en självklar del. Lärarna har bedömt arbetet med kameran formativt/summativt med hjälp av ett bedömningsstöd som de tagit fram med stöd av en kollega. Lärarna formulerar också hur och varför de kommer arbeta med kameran som verktyg under ht 21 samt vad de behöver utveckla för kompetens för att kunna göra mer valida bedömningar.
VT 2021 - Dalslundsskolan 4-6
Bedömning Digitalisering Formativbedömning Kollegialt arbete Kooperativt lärande Språkutveckling Utvecklingsområde: Bedömning Art. 12 Åsiktsfrihet och rätten till att bli hörd Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 2 Icke-diskriminering Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Maria Söderling
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2021

Slutsats
Den 23/3-21
Lärarnas medvetenhet kring hur de kan använda kameran i undervisningen har ökat, vilket har lett till en mer varierad undervisning. Det innebär i sin tur att det också ger läraren ett mer varierat bedömningsunderlag. När lärarna nu under våren arbetar med att ta fram bedömningsunderlag upplever de att deras kompetens kring att bedöma bilder behöver utvecklas samt att de tydligare behöver förstå hur de kan koppla arbetet med kameran till läroplanen.

Den 17/6-21
 I jämförelsen nedan mellan företällningskartor skapade i maj 20 respektive maj 21 framkommer mer konkret hur lärarnas medvetenhet angående användning av kameran i undervisning har ökat. Det är också tydligt att det har lett till en mer varierad undervisning. Analyser visar också att lärarna formativt bedömer elevernas arbete och då exempelvis kan se att deras lärande fördjupas av arbetet med kameran. Sedan avstämningen den 23/3 har vi också arbetat med att koppla samman kameraarbetet med de två inledande kapitlen i Lgr 11, vilket gör att lärarna nu enklare kan argumentera för och motivera arbetet. När det gäller att summativt kunna bedöma elevernas arbete med kameran kvarstår behov upplever lärarna ett fortsatt behov av att utveckla sin bedömarkompetens och skapa verktyg som underlätar arbetet och tydliggör kvaliteter för eleverna. Lärarna har kommit fram till att check-listor är en möjlighet som de sett fungerar väl för eleverna samt blir ett ”tankeverktyg” för dem i deras planeringsarbete. I juni påbörjades ett arbete med planeringar för höstens arbete innehållande check-listor.
 
Utveckling av lärarnas medvetenhet angående användningen av kameran i undervisningen:
Utvecklingsarbetet inleddes med att lärarna skapade ’föreställningskartor’ utifrån frågan ”Hur kan kameran användas som verktyg för att skapa mening och lära. I maj 21 gjorde lärarna en ny karta. Arbetet med kartorna har utgjort ett viktigt underlag för att synliggöra vilka förändringar utvecklingsarbetet har inneburit för lärarnas kunskap och medvetenhet angående hur kameran kan användas i undervisningen. Det lärarna skrev har sorterats in under rubrikerna Ökad medvetenhet, Elevers självbild, Det sociala, Delaktighet/motivation, Sparar/synliggör elevernas kunskap/arbete/utveckling, Alternativ redovisningsform/arbetssätt, Lärande och Blandat.
Saker som fanns med i maj 20 och saknas i maj 21 är att arbetet kan leda till en ökad medvetenhet om hur bilder är uppbyggda samt att det kan stärka självbilden. Det senare är dock något som lärarna tog upp i avstämningssamtal med Maria i juni 21. Det som framför allt har tillkommit är:
Det sociala: Att arbetet med kameran är gruppstärkande och utvecklar den sociala förmågan
Delaktighet/motivation: Detta nämns i maj 20, men har fördjupats och utvecklats i maj 21 genom att lärarna tar upp att elevernas delaktighet ökar eftersom de tar ansvar för sitt arbete, har inflytande över arbetet samt upplever ett ägarskap av det när de skapar sin egen kunskap. Ett tillägg är att ”Alla kan”, vilket också är något som lärarnas lyft återkommande under läsåret.
Sparar/synliggör elevernas arbete/kunskap/utveckling: Att arbete med kameran kan dokumentera och synliggöra elevers arbete och förståelse finns kvar i maj 21. Det som har tillkommit är att arbetet också kan innebära att eleverna och lärarna kan följa elevernas arbete och att elevernas progression kan synliggöras samt att eleverna enklare kan förstå sitt arbete. Att arbetet med fotografier kan användas för att få elever att enklare minnas det de gjort samt att de kan visa sin kunskap visuellt har tillkommit.
Alternativ redovisningsform/arbetssätt: Att kameran kan användas för att spela in presentationer för elever som upplever att det är svårt annars finns kvar samt att det kan vara särskilt bra för elever som har svårt att skriva det de kan. Något som har tillkommit är att det är ett mer lekfullt sätt att arbeta.
Lärande: Det är framför allt denna kategori som har utvecklats under året. Medan lärarna i maj 20 framför allt tar upp exempel på hur kameran kan användas som att man kan animera, tolka bilder och skapa filmer i olika ämnen, menar lärarna i maj 21 att arbetet kan användas för att utveckla digital kunskap och kreativitet, att det är ett sätt som kan användas för att dela kunskaper med andra och på så sätt få fler perspektiv och exempel på många lösningar, att arbetet kan användas i introduktion av ett arbete för att skapa nyfikenhet/få veta vad elever kan, att det kan innebära träning att sätta ihop bild och text, att det kan konkretisera svåra saker som att förstå kunskapskraven, att det kan användas för fördjupa och förstärka lärandet (t ex genom att gå djupare in i en uppgift eller lära ngn annan, repetera, befästa, bearbeta) samt att läraren kan använda det som ett sätt att förklara.
 

Hur kan kameran användas som verktyg för att skapa mening och lära?
Förväntad effekt i verksamheten
Att vår (lärarnas) kunskap och medvetenhet  angående användning av kameran i undervisning ökar och leder till utvecklad undervisning och bedömningsformer
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
“Stödet är att vi är vi och att vi har samma mål.”

Få möjlighet att diskutera och samarbeta kring undervisning 
Få utmanande frågor som leder till reflektion kring undervisning
Få tips, idéer och inspiration
Få möjlighet till en fördjupad utvecklingsprocess med hjälp av ett vetenskapligt förhållningssätt och orientering i relevant forskning

Genomförande
Insats 1
Dokumentation av lektionsförlopp samt formulering av möjligheter/utmaningar
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 16 jun 2021
Effekt 1.1
Utvärderad av lärarna den 17/6-21
Med dokumentationen av lektionsförlopp skapas en möjlighet till analys av vad som hände under lektion. Detta är en viktigt del för att kunna utveckla sin undervisning och förstå vilka processer som ägde rum inne på lektionen. Att konkretisera vad som har fungerat bra och vad som har varit svårare ger en god inblick i vilka utmaningar man kan ställas inför i framtida lektionsplaneringar samt utforska möjligheterna vidare.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2021
Insats 2
Gemensam planering med skolans processledare inför de gemensamma mötena.


Senast uppdaterad av Maria Söderling - 16 jun 2021
Effekt 2.1
Vid uppföljning den 17/6 kvarstår bedömningen ovan med tillägget att insatsen skapar trygghet hos lärarna att en person som är på plats alltid har övergripande koll.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2021
Effekt 2.2
Upplevd effekt den 23/3-21
Både Maria från kvalitetsteamet och Veronica som processledare upplever det som mycket värdefullt att Veronica deltar som processledare. För utvecklingsarbetet innebär det att Maria hela tiden kan stämma av arbetets fortsatta inriktning och innehåll och för skolan innebär det att det finns någon på skolan som "äger" processen samt kan ge ett lärarperspektiv på den till exempelvis förvaltningsledningen.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2021
Insats 3
Respons av kollega av planering samt bedömningsstöd.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 16 jun 2021
Effekt 3.1
Vid uppföljning den 17/6 kvarstår bedömningen ovan.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2021
Effekt 3.2
Utvärderad av lärarna den 23/3-21
Lärarna är överlag positiva till insatsen. Någon uttrycker det som att det är ”Ovärderligt med respons på det man har gjort”. En av lärarna menar dock att det inte har varit ”optimalt och kan väl påpekas att vi kanske inte alltid förstått uppgiften. Gällande bedömningsstöd så behöver man också känna till kursplanerna i andra ämnen.”
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2021
Insats 4
Gemensamma möten:
 - Gemensam bearbetning av exempelvis work-shop och lästa artiklar.
 - Gemensam planering av lektioner där kameran används som verktyg samt utvärdering av dem.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 16 jun 2021
Effekt 4.1
Vid uppföljning den 17/6 kvarstår bedömningen ovan.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2021
Effekt 4.2
Utvärdering av lärarna den 23/3-21
Lärarna är alla positiva när de utvärderar insatsen. De menar att det ger oerhört mycket att ”läsa eller göra något och sedan komma tillbaka och bearbeta det tillsammans ger oerhört mycket. Det är verkligen ett tips till alla som ska göra detta i framtiden att man gör de första lektionsplaneringarna tillsammans och att utvärdera och finslipa dem”. Anledningen till varför insatsen fungerat så väl förklarar lärarna med att de alla har ”olika erfarenheter och även olika sätt att tolka information och uttrycka sig på. Därför är det för det mesta intressant när man tillsammans i en grupp kan diskutera och bearbeta innehållet. Då kanske det blir att man tänker i fler steg än man hade gjort ensam. Man kan också inspireras av varandra och bygga vidare på varandras idéer.”
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2021
Insats 5
Kvalitetsteamsläraren finns med vid planering och genomförande av lektioner reflektion efter genomförda lektioner för de lärare som så önskar.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 16 jun 2021
Effekt 5.1
Vid uppföljning den 17/6 kvarstår bedömningen ovan.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2021
Effekt 5.2
Utvärderad av lärarna den 23/3-21
Lärarna är alla positiva när de utvärderar denna insats. De skriver exempelvis:
"Det betyder väldigt mycket att kunna bolla med någon innan och utvärdera tillsammans med någon efteråt. Vid genomförandet är det också väldigt viktigt att ha Maria med."
"Jag tycker det är oerhört värdefullt att kunna bolla tankar direkt med kvalitetsteamsläraren, och även reflektionerna tillsammans har varit nyttiga och lett till fördjupade reflektioner och tankar för egen del. Som lärare mitt uppe i en övning/lektion ser du inte eleverna på samma sätt som någon som observerar kan göra." 
"Har varit mycket bra. För att utvecklas vidare känner jag att reflektionen är viktig och där stannar man verkligen upp och funderar på vad gick bra och varför samt vad gick mindre bra och vad kan man göra annorlunda?"
"Detta tycker jag har fungerat väldigt bra. Det kan vara svårt att t.ex. reflektera själv ibland då man inte hinner se alla processer som förekommer. Dessutom är det positivt att något har sett många lektioner och har många exempel på hur man kan genomföra lektioner eller visst innehåll. Det är blir bättre kvalitet när kvalitetsläraren är närvarande."
"Jag har tyckt att det fungerat kanon när vi suttit och pratat oss fram, diskuterat vad vi gjort, hur vi gjort det och vart vi ska."
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2021