SMART mål
Under vårterminen 2021 ska vi bedriva undervisning i förskolebiblioteken där barnen får möta berättelser genom en pedagogisk mångfald för att öka intresset för litteratur och läsning.
VT 2021 - Svanetorps förskola
Genomförs av
Petra Classon
Petra Classon
Senast uppdaterad av Petra Classon -
03 jun 2021
Slutsats
- Samtliga pedagoger anser att de i hög grad närmat sig (8/10 eller 9/10) eller nått (10/10) förväntad effekt av uppdraget i sin undervisning och/eller undervisningsmiljö. De nämner även ett ökat intresse för litteratur på olika sätt:
- ”Vi har fått till miljöerna och jag tycker mig kunna se att barnen tycker det är ”fint” och inspireras att sätta sig och titta i böcker.”
- ” Att barnen har visat stort intresse (…)"
- ” Vi har en läsmiljö, som dock inte känns etablerad, som ger ökat intresse för böcker och jag ser redan att barnen spontant sätter sig och läser mer än tidigare och att det har blivit en möjlig rutin att samla barnen där inför lunchen var dag.”
- ”(…) fått förståelse, gett varandra taltid, samarbetat, haft dialog med varandra mm - vi har lärt och tillsammans.......visat glädje och iver i sitt lärande”
- Utifrån målet i fokus för vår planerade undervisning: Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa är slutsatsen att undervisningen gett önskad effekt på utvecklingen i gruppen.
- Framåtsyftande föreslås av pedagogerna ett fortsatt arbete för att fördjupa arbetet genom att: hålla fast vid den fördjupade undervisningen kring litteratur, knyta aktuell forskning till arbetsområdet, kollegialt lärande där man reflekterar och planerar tillsammans / pedagogiska diskussioner samt mer gemensamt förvaltande av de tre läsmiljöerna som nu finns på förskolan. Att hålla miljöerna levande och utveckla dem efter hand och nya behov poängteras också.
Undervisning i förskolebiblioteket
Förväntad effekt i verksamheten
- Att den undervisning som bedrivs i biblioteket är tydligt målstyrd och stödjer varje barns språkutveckling där de befinner sig.
- Att ha en etablerad läsmiljö när terminen är slut, där undervisningen fokuserar på att öka intresset för böcker och läsning för barnen på avdelningen Solglimten.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
- Arbeta tillsammans med förskollärare och arbetslag för att planera, genomföra och reflektera över undervisning i förskolebiblioteket.
- Stödja arbetet med Undervisningsloggen.
Delavstämning: 28 april (Avstämningsunderlag: Undervisningsloggen, Arbetslagsledare, Rektor)
Utvärdering: 7 juni (Utvärderingsunderlag: Enkät - hela personalgruppen, Undervisningsloggen, Arbetslagsledare, Rektor)
Genomförande
Insats 1
Enskild reflektionstid tillsammans med Petra en gång i veckan som fokuserar på undervisningsloggen (i relation till fokusområdet).
Senast uppdaterad av Petra Classon -
03 maj 2021
Effekt 1.1
Utvärdering enkätsvar, 2021-06-03
Vilka fördelar ser du att det finns i ditt fortsatta utvecklingsarbete att regelbundet kunna reflektera enskilt- och eller i grupp tillsammans med Kvalitetsteamet kring undervisning?
Vilka fördelar ser du att det finns i ditt fortsatta utvecklingsarbete att regelbundet kunna reflektera enskilt- och eller i grupp tillsammans med Kvalitetsteamet kring undervisning?
- "Det är bra, men reflekterar helst i grupp så man kan ”bolla” tankar och idéer med andra. Att diskutera med kollegor ger mer."
- "Nya infallsvinklar hjälp ifall man känner att man har kört fast"
- "Jag ser stora fördelar med att ha fått in en systematik i reflektionen. Den hoppas jag ska finnas kvar även utan din hjälp och ditt stöd som bollplank. Nu efterfrågas reflektionstiden och tid att fortsätta skriva i loggen och det har inte hänt tidigare. För min egen del ser jag att det att det är lättare att följa upp min egen undervisning när jag får tid att skriva loggen ganska snart efter undervisningen har ägt rum. Det är skönt att sitta själv med sina tankar ibland, men det är också väldigt bra att ha någon att bolla med och hålla fokus. Det är en stor fördel att sitta med någon som ser objektivt på vår verksamhet och som har en hög kompetens, både kring att formulera sig i loggen och att rent "praktiskt" sätta ord på det vi gör."
- "Bra att kunna bolla idéer och tankar med. Bra hjälp när man ska göra logginlägg hur man ska tänka och gå vidare."
- "Bolla idéer / minst 2o 2/ gärna i grupp- kollegialt lärande/ bra med ngn utifrån som ser andra saker/ utbyte av kompetens/ vill gärna se Petra här i kommande fokusområden...."
- "Fördelarna är att ständigt kunna erbjuda undervisning på bästa sätt genom att diskutera och bolla idéer med sina kollegor samt att att man både får ta till sig kritik och kunna lära sig och åtgärda de synpunkter som tas upp."
Slutsats: Samtliga pedagoger anser att reflektionstiden är viktig och att det kollegiala samtalet underlättar i arbetet med undervisningsplanering (se mina kursiveringar). Dock har en del av reflektionstiden utgått på grund av sjukdom och frånvaro i personalgruppen, vilket visar på vikten av att ha en plan B för att upprätthålla systematiken.
Senast uppdaterad av Petra Classon -
03 jun 2021
Insats 2
Fördjupa undervisning i det befintliga förskolebiblioteket på Popcornet genom ett litteraturtema där en mångfald av pedagogiska utgångspunkter (boksamtal, bildpromenad, dramatisering, skapande, föreställningsvärldar, lekmiljöer) är i fokus.
Senast uppdaterad av Petra Classon -
03 maj 2021
Effekt 2.1
Utvärdering enkätsvar, 2021-06-03
Hur har din undervisning fördjupats i förskolebiblioteket? Och vilken effekt har dessa fördjupningar lett till?
Hur har din undervisning fördjupats i förskolebiblioteket? Och vilken effekt har dessa fördjupningar lett till?
- "Genom att göra bildpromenader så kommer alla barn till tals. Språket och kommunikationen ökar på många olika sätt."
- "Gjort det lättare för barnen att hitta bland böckerna tex. Djur, natur, litteratur på andra språk, sagor med rekvisita mm. Effekten av detta är att det blir lättare för barnen att hitta vilket gör att dom tycker det är roligt att vara där."
- "Jag har blivit lite bättre på att sätta ord på det som ska ske, har skett och göra en analys på det för att gå vidare och utveckla och det kan ju bero på att vi haft möjlighet till dessa ovan gemensamma reflektioner tillsammmans med Petra men även på mina egna upptäckter och insikter som har blivit synliga för mig själv. När man tänker efter före blir det tydligare undervisning och bättre för barnen och vi har fått ett bättre verktyg i och med den nya loggen."
Senast uppdaterad av Petra Classon -
03 jun 2021
Effekt 2.2
Avstämning, 2021-04-28
- Fördjupad undervisning genom analys av Undervisningloggen med många reflektioner.
- Några olika metoder har hittills ingått (bildpromenad, boksamtal, reflektion med hjälp av bilder, reflektion med hjälp av eget skapande). Denna fördjupning har därför tagit tid.
Fortsättningsvis riktar vi än mer fokus på var barnen befinner sig (fördjupningen är viktigare än att föra in fler undervisningsaktiviteter) och funderar på hur vi vill knyta ihop cirkeln med litteraturtemat. Dessutom läggs vikt vid planering, med hjälp av insats 1.
Senast uppdaterad av Petra Classon -
03 jun 2021
Insats 3
Etablera en avgränsad fysisk läsmiljö för de yngre barnen på avdelning Solglimten, både ute- och inomhus.
Planera den pedagogiska miljön efter inspiration av modell av Pramling och Asplund, 1999 från avhandlingen Förskolegården: En pedagogisk miljö för barns möten, delaktighet och inflytande (Engdahl, 2014). De kursiverade frågorna är våra egna förtydligande (liksom planerad och spontan undervisning).
Planera den pedagogiska miljön efter inspiration av modell av Pramling och Asplund, 1999 från avhandlingen Förskolegården: En pedagogisk miljö för barns möten, delaktighet och inflytande (Engdahl, 2014). De kursiverade frågorna är våra egna förtydligande (liksom planerad och spontan undervisning).
- Fysisk utformning Var ska biblioteket etableras? Vilka delar ska finnas i miljön?
- Material Vad behöver finnas i form av böcker? Möbler? Lösningar?
- Klimat och atmosfär Vad vill vi ge för känsla när man kliver in i förskolebiblioteket? Hur gör vi tydligt att det är en föreställningsvärld?
- Samspel mellan vuxna och barn (planerad undervisning) Vilken undervisning ska vi kunna bedriva i miljön?
- Samspel mellan vuxna och barn (spontan undervisning) Vilka meningserbjudande ska miljön och materialet ge? Planera för spontan undervisning?
- Samspel mellan barn Hur ska miljön inbjuda till att möta böcker, texter, bilder osv självständigt?
Senast uppdaterad av Petra Classon -
24 maj 2021
Effekt 3.1
Utvärdering enkätsvar, 2021-06-03
På vilka sätt har dina tankar kring att utveckla en läsmiljö utifrån språkutvecklande undervisning utvecklats?
På vilka sätt har dina tankar kring att utveckla en läsmiljö utifrån språkutvecklande undervisning utvecklats?
- "Genom att vi har fått till två separata läshörnor tror jag att det blir lättare att dela in barnen vilket i sin tur gör det lättare att få till en undervisningen med en språkutvecklande arbetssätt vi har även fått tips på olika metoder som vi kan arbeta med."
- "Jag har fått tänka om och tänka till flera gånger. Det är alltid givande att diskutera, men med din hjälp har vi kommit längre och i djupare diskussioner. Mina egna tankar har nog utvecklats genom att de har blivit utmanade och ifrågasatta."
- "Genom att dela upp barnen i mindre grupper så kan de koncentrera sig bättre. Det är viktigt att göra till rösten när man berättar en saga för för att barnen ska kunna leva sig in i berättelsen och låta fantasin flöda. De yngre barnen lär sig lättare när de får se bilder och samtidigt berättar."
Senast uppdaterad av Petra Classon -
03 jun 2021
Effekt 3.2
Avstämning 2021-04-28
-
Fysisk utformning Var ska biblioteket etableras? Vilka delar ska finnas i miljön?
- Inomhus: i tidigare kökshörnan. Det ska finnas plats för högläsning, berättande, egna initiativ att läsa, bilder och rekvisita som är tillgängligt samt känslan av att få gå in i en annan värld.
- Utomhus: bakom förrådet. Här ska finnas plats för högläsning och samling i större grupp.
-
Material Vad behöver finnas i form av böcker? Möbler? Lösningar?
- Inomhus: Öppen mindre bokhylla (finns), boklåda för rekvisita och tematisk anknytning (finns) (under konstruktion)
- Utomhus: Segel, sittplatser, stöd till bilder. Lådor med böcker och rekvisita tas med inifrån.
-
Klimat och atmosfär Vad vill vi ge för känsla när man kliver in i förskolebiblioteket? Hur gör vi tydligt att det är en föreställningsvärld?
- Inomhus: Känsla av att det är en magisk, spännande och annan värld. Genom skogsmotiv på väggarna, gräs på golvet och en avskild hörna.
- Utomhus: En avskild plats nära naturen, under ett träd som ramas in med ett segel över sittplatserna för att markera att det är en tydlig samlingsplats.
-
Samspel mellan vuxna och barn (planerad undervisning) Vilken undervisning ska vi kunna bedriva i miljön?
- Högläsning och berättande
- Bildpromenad etc
-
Samspel mellan vuxna och barn (spontan undervisning) Vilka meningserbjudande ska miljön och materialet ge? Planera för spontan undervisning?
- Egna initiativ, intresse och självständighet (på barnets nivå och lättillgängliga böcker samt bilder och rekvisita).
- Samspel mellan barn Hur ska miljön inbjuda till att möta böcker, texter, bilder osv självständigt?
Nästa steg i arbetet blir att diskutera igenom de undervisningsloggar som arbetslaget gjort, i relation till hur de vill att deras förskolebibliotek ska ge för undervisningsmöjligheter. Därefter är det viktigt att beställningen görs i v 18. Första veckan i juni (v 22) ska biblioteken (inne och ute) vara iordningställda och filmas som sammanfattning på fokusområdet.
Senast uppdaterad av Petra Classon -
03 jun 2021