SMART mål
Undervisningen är utformad så att alla elever kan ta till sig den. 
VT 2021 - Humlemadskolan
Anpassningar i undervisningen Kollegialt arbete Kooperativt lärande Utvecklingsområde: Anpassad undervisning
Genomförs av
Petra Alven
Senast uppdaterad av Petra Alven - 03 jun 2021

Slutsats
Undervisningen är mer anpassad efter elevgruppen än tidigare och vi fångar upp fler elever än vi gjorde innan. Dessutom har fler elever än vad vi trodde var möjligt fått godkänt i flera ämnen. Det har också visat sig i resultaten på de nationella proven där de allra flesta är godkända.

 "Vi upplever att vi har gett alla elever möjlighet att lyckas och vi ser att de är mer trygga i sina kunskaper och tar till sig undervisningen på ett annat sätt än de gjorde innan." - Lärare


Anpassad undervisning
Förväntad effekt i verksamheten
Ökat samarbete mellan två lärare kring metoder och moment i undervisningen.
Ökat samarbete mellan två lärare kring elever.
Undervisningen planeras och genomförs där individuella anpassningar är synliga.
Elevernas måluppfyllelse förväntas öka.


Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Stötta vid planering och genomförande av undervisning.
Reflektera med lärarna över vilken effekt undervisningen ger för elevernas lärande.


Genomförande
Insats 1
Tillsammans med två lärare planerar Kvalitetsteamet, genomför lektioner och reflekterar kring undervisningen.  Lärarna auskulterar på varandras lektioner.
 
Fokus på följande frågeställningar:
  • Hur utformar vi undervisningen efter de individuella anpassningar som finns?
  • Fick lektionen det lärande vi avsåg?
  • Hur kan lärarna samarbeta kring undervisningen?
  • Hur kan lärarna samarbeta kring eleverna?



 

Senast uppdaterad av Petra Alven - 03 jun 2021
Effekt 1.1
Lärarna menar att samarbetet dem emellan har ökat, främst genom att de har samma eller liknande struktur på sin undervisning. Det har de uppnått genom att de har haft lektioner tillsammans som de, i samarbete med kvalitetsteamet, har planerat. Vid vissa gemensamma lektioner har lärarna sett moment som fungerat för elever i just det aktuella ämnet och som lett till att de funderat över om det skulle kunna fungera även i ett annat ämne. De har kunnat prova detta gemensamt och det har lett till att samarbetet kring eleverna har ökat, lärarna har oftare än tidigare dialoger med varandra om elever och hur de kan stötta dem på bästa sätt, vad de har upplevt fungera och vad som inte fungerat. Lärarna menar att det är värdefullt att undervisa tillsammans; att kunna diskutera idéer och tankar under lektionens gång och vid reflektion efteråt gynnar det både deras samarbete kring eleverna och utvecklar deras undervisning.
 
Genom att eleverna sett hur lärarna har samarbetat på lektionerna har en nyfikenhet fötts hos dem och de har visat en vilja att samarbeta med elever från den andra klassen. Studieron har ökat, det har blivit lugnare i klasserna och eleverna har kunnat arbeta under längre perioder. Tidigare arbetade de i 20 minuter och pausade i 10 minuter. Det har vi kunnat släppa, eleverna har kunnat arbeta under längre sammanhållande arbetspass och istället tagit små individuella pauser som passar i deras arbetsprocess.
 
Undervisningen är mer anpassad efter elevgruppen nu än tidigare och lärarna har, tillsammans med kvalitetsteamet, vänt och vridit på undervisningen och försökt hitta sätt att lägga upp organisationen för att alla elever ska lyckas. Vi har till exempel hittat bra strukturer kring hur man kan anpassa prov på gruppnivå och hur man inför ett prov kan stötta språksvaga elever. Vi upplever att vi gett alla elever möjlighet att lyckas, exempelvis genom prov i grupp eller par och det har varit väldigt lyckat. Eleverna har lärt av varandra, hjälpts åt på ett fint sätt och tagit ansvar för både sig själva och varandra. Alla har lyckats på dessa prov. Vi ser utvecklingen hos flera elever genom vårt arbete. Fler än vad vi hade trott har fått godkänt i flera ämnen och lärarna upplever att eleverna är mer trygga i sina kunskaper och mer medvetna om vad som förväntas av dem och de tar till sig undervisningen på ett annat sätt än tidigare. Motivationen är hög, de är medvetna om sitt eget lärande och vill lära sig. 
 
Attityden mot vuxna, som vi tidigare upplevde kunde vara ganska otrevlig hos några elever, har förändrats till det bättre. Lärarna upplever att eleverna känner sig trygga med dem och att de har ett bättre arbetsklimat i klassrummen.

Lärarna avser att fortsätta sitt samarbete kring både planering av undervisning och samarbete kring elever när de tar emot nya klasser till hösten.

Senast uppdaterad av Petra Alven - 03 jun 2021
Effekt 1.2
Delavstämning 23 mars 2021:
Som en del i att anpassa undervisningen så att alla elever kan ta till sig den har vi bland annat provat att genomföra prov på ett annat sätt än det “vanliga” med skriftliga enskilda prov. Vi valde att låta eleverna samarbeta kring ett antal frågor, diskutera dem muntligt och sedan skriva ner svar gemensamt, det vill säga att eleverna får möjlighet att se varandra som lärresurser. Effekten vi såg var att eleverna var mer motiverade och engagerade än vi sett vid enskilda skriftliga test och samarbetade fint tillsammans. Eleverna lyckades bra på uppgiften och vi kommer att använda oss av liknande bedömningssätt i fortsättningen och göra olika varianter, anpassat till ämne och elevgrupp.

Gällande auskultering har vi enbart lyckats genomföra det vid ett tillfälle på grund av sjukdom och andra aktiviteter. Vi kommer att göra det regelbundet framöver, dels genom att pedagogerna är med på varandras lektioner, dels genom att vi planerar undervisningen gemensamt, sedan genomför pedagogerna lektionen tillsammans och därefter har vi gemensam reflektion.
Senast uppdaterad av Petra Alven - 03 jun 2021