SMART mål
Pedagogen ska få möjlighet att på djupet utvärdera och dokumentera arbetet kring läsning av faktatexter på egen hand samt i samarbete med en forskare från MAU.
VT 2021 - Humlemadskolan
Språkutveckling Utvecklingsområde: Elevaktivitet
Genomförs av
Petra Alven
Senast uppdaterad av Petra Alven - 03 jun 2021

Slutsats
“Det är ett lyxigt upplägg för att kunna utveckla en del av sin undervisning. Stödet från kvalitetsteamet har inneburit att jag har kunnat träffa forskaren regelbundet för att diskutera, reflektera och planera undervisning kring lässtrategier. Jag har också haft tid och möjlighet att dokumentera arbetet på djupet genom att, tillsammans med forskaren, författa en text för publicering.” - Pedagogen

Forskning läsförståelse
Förväntad effekt i verksamheten
Pedagogen har fått tid och möjlighet att samarbeta med forskare kring lässtrategier.
Pedagogen har fått möjlighet att dokumentera sitt arbete.

Mätpunkter:
Avstämning kring upplägg av uppdrag:
Har det funnits tillräcklig med tid för dokumentation?
Har det funnits tillräckligt med tid för samarbete med forskaren?
Har det funnits tillräckligt med tid för gemensam reflektion och planering med kvalitetsteamet?
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Frigöra tid för pedagogen för utvärdering och dokumentation.
Utgöra bollplank vid planering, genomförande och reflektion.


Genomförande
Insats 1
Vara med i undervisning två halvdagar i veckan. Kvalitetsteamet undervisar ibland klassen på egen hand, ibland i smågrupper och ibland tillsammans med pedagogen.
Kvalitetsteamet är med vid planering och reflekterar tillsammans med pedagogen.

Delavstämning 26/3 2021
Har det funnits tillräcklig med tid för dokumentation och utvärdering? Det har funnits tillräckligt tid för dokumentation och utvärdering då behovet hittills inte varit så stort. Från och med vecka 14 kommer behovet att öka då det blir mer arbete med dokumentation och skrivande.
Har det funnits tillräckligt med tid för samarbete med forskaren?
Det har funnits en del tid med forskaren men p.g.a. sjukdom har en del planerade träffar utgått. Dock har värdefulla samtal med elever (och forskare) kunnat genomföras med hjälp av kvalitetsteamet.
Har det funnits tillräckligt med tid för gemensam reflektion och planering med kvalitetsteamet? Den gemensamma reflektions- och planeringstiden har utgått vid ett flertal tillfällen på grund av sjukdom.  Vid några tillfällen har vi istället haft korta möten eller kommunicerat via mail.

Slutavstämning 19 maj 2021

Pedagogen har fått det stöd som hon behövde för att genomföra sitt arbete med läsförståelse av faktatexter, både den enskilda dokumentationen och samarbetet med forskaren. Kvalitetsteamet har undervisat klassen vid regelbundna tider och då har pedagogen kunnat fördjupa sig i sitt arbete och hon har även kunnat ha möten och annat samarbete med forskaren.

Pedagogen menar att en förutsättning för att hon skulle kunna lämna sin klass en gång i veckan är att det har varit samma person som har undervisat dem. För eleverna har det inte varit en stor omställning när kvalitetsteamet har varit på plats, de har kunnat fortsätta med sitt arbete, de har känt igen undervisningsstilen och vetat vad som förväntats av dem. Tiden har inte gått till spillo utan undervisningen har fortgått som vanligt. För henne som pedagog har det känts tryggt att lämna klassen och hon har kunnat ta vid och fortsätta undervisningen. 

Både pedagogen och kvalitetsteamet hade velat ha mer tid för att tillsammans diskutera undervisningen kring lässtrategier, både att planera, genomföra och reflektera tillsammans. På grund av sjukdom och svårigheter att hitta gemensam planeringstid, försvann denna tiden och gick därför bara att genomföra vid ett fåtal tillfällen i början av terminen. En annan svårighet med att vara bundna vid en viss tid en viss dag är att det kan vara svårt att planera att det är just undervisning kring lässtrategier som är aktuellt just då. Det kan vara svårt att fokusera och att hitta linjen i undervisningen, det kanske inte passar att arbeta med lässtrategier just vid det tillfället då kvalitetsteamet är på plats. Vi tror att det hade varit bra om vi hade haft mer tid, till exempel halvtid, då hade kvalitetsteamet kunnat vara med på fler lektioner och vi hade kunnat reflektera mer tillsammans och prova olika undervisningsstrategier. 

En annan svårighet har varit att kvalitetsteamet kom in i ett färdigt koncept. Det hade underlättat om hon hade kunnat vara med från början. Då hade vi kanske lättare hittat strukturen för vårt samarbete. Det tog lite tid i början av terminen innan vi hittade formen för hur vi skulle lägga upp det.

 


Senast uppdaterad av Petra Alven - 31 maj 2021