SMART mål
  • Alla elever ska före juni ha fått möta VR i undervisningen vid ett flertal tillfällen.
  • I juni ska alla lärare på skolan känna förtrogenhet inför VR som ett valbart verktyg i sin undervisning. De ska ha genomfört lektioner med VR vid ett flertal tillfällen. De ska (med stöd från IKT-pedagog) kunna leda en VR-lektion i syfte att berika elevernas lärande. 
  • De lärare som fått särskild stöttning av Kvalitetsteamet ska uppleva att de utvecklat sitt ledarskap i klassrummet och att de blivit säkrare på att skapa en undervisning präglat mer på elevaktivitet och lustfyllt engagemang.

VT 2021 - Svenshögskolan
Anpassningar i undervisningen Digitalisering Lektionsstruktur Utvecklingsområde: Elevaktivitet Utvecklingsområde: Struktur Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Olle Strömbeck, Johan Lind
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 28 maj 2021

Slutsats
  • Alla elever har fått möta VR i undervisningen på ett adekvat sätt minst fyra gånger, som mest tolv gånger under läsåret (tom v 21). 
  • Samtliga klasslärare har lett undervisning med VR och i tre av årskurserna är nu VR en naturlig del av undervisningen. Där finns dock flera lärare som ännu inte känner helt förtrogenhet inför verktyget och som behöver fortsatt stöd i planering och genomförande. Lärare i fritidshemmet och i förskoleklass samt lärare i praktisk-estetiska ämnen har kommit igång i mindre grad än klasslärarna åk 1-6.
    • Vi kan se indikationer på att VR tillför undervisningen positiva effekter i form av ökat engagemang och uthållighet, ökad muntlig interaktion och ett rikare skriftspråk samt en bättre begreppsförståelse. 
    • Vi ser också att VR kräver tydlig ledning från läraren och att det inspirerar lärare till nytänkande och utforskande förhållningssätt, vilket bidrar till att de kontinuerligt reflekterar över sin undervisning för att förbättra den. 
    • Ledningsgruppen planerar för fortsatt arbete med utvecklingen av VR i undervisningen och har lagt upp en tidslinje för läsåret 21/22. 
    • Stödet från Kvalitetsteamet lyfts som enormt viktigt för utvecklingsarbetets framgång, att vara ödmjuk inför lärarnas olika förkunskaper och finnas som stöd i planering, genomförande och reflektion.
    • Johan Lind från kvalitetsteamet har gett en fördjupad förståelse kring VR som effektivt verktyg i undervisningen med sitt vetenskapliga och samtidigt operativa perspektiv.


28 maj 2021

Effektiv undervisning - VR i undervisningen
Förväntad effekt i verksamheten
  • Att läraren medvetet kan göra valet att använda VR i syfte att berika undervisningen och elevernas lärande.
  • Att läraren genom sin undervisning kan skapa större engagemang och mer lustfylld undervisning.
  • Att läraren utmanas i sin undervisning. Att läraren får fler verktyg och utvecklas i sitt ledarskap i klassrummet. Genom undervisningen upplever eleverna en lust att lära.

Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
  • Tekniskt, metodiskt och pedagogiskt stöd i att införa VR i undervisningen.
  • Ett nära samarbete mellan lärare och kvalitetsteamet. Stöttning i undervisningens innehåll, struktur och genomförande.
  • Kvalitetsteamet ska vara ett bollplank till läraren och en experimentpartner. Undervisningen planeras, genomförs och reflekteras ihop.


Genomförande
Insats 1
14 april
Stöd till lärare i åk 4.
  • Målsättning är att det ska bli en lugnare klassrumsmijö och ett trevligare klassrumsklimat där läraren känner ett större lugn i hur undervisningen leds. Detta resulterar i ett ökat lärande hos eleverna. Insatsen inleds med fokus på lektionsstarter och att snabbt få eleverna i lärande.
  • Dessutom ska läraren ha provat att leda lektioner med VR.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 14 apr 2021
Effekt 1.1
5 maj - uppföljning
Läraren arbetar med att få en mer strukturerad start på lektionen genom att ha startuppgifter som eleverna sätter igång med direkt när de kommer in. Skapar ett visst lugn, men rutinen behöver arbetas in ytterligare. 
Vi har identifierat indikatorer på när lektionerna går bättre:
  • när läraren är väl förberedd och tydligt leder eleverna i genomgång 
  • när eleverna snabbt kommer i arbete
  • när elevernas uppgifter ligger på rätt nivå
Dessa indikatorer fokuserar vi på framgent.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 10 maj 2021
Insats 2
7 januari:
Vara ett fortsatt stöd för pedagoger på skolan i att använda VR i sin undervisning. Stödet innebär planering, genomförande, tekniskt stöd och efterföljande reflektion.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 14 apr 2021
Effekt 2.1
8 april - avstämning med ledningsgruppen
Fram till vecka 12 har totalt 56 VR-lektioner genomförts under läsåret. Det innebär i genomsnitt att varje klass har haft 4,3 lektioner. På skolan har vi haft drygt 3 lektioner med VR varje vecka. Den klass som har haft flest VR-lektioner är 4B som har haft 7 lektioner. 5A, 5B och 4A har haft minst antal VR-lektioner (3). Flertalet klasslärare har genomfört en eller flera lektioner där de själva har lett guidningen. Det är fortfarande många som känner osäkerhet kring att leda.
Vi gör framsteg gällande att hitta några viktiga "best practice" vad gäller för hur man planerar och genomför en lektion. Framför allt är det viktigt hur VR blir en kompletterande del i en längre lektionsserie.

Framåt:
Vi behöver nå ut till andra lärare än bara klasslärarna. Möte ska bokas med förskoleklass där lärarna samlas klassvis. PREST-lärarna (idh, txl) ska också prova att guida i VR. Möte är redan inbokat med fritids.
Rektor ska informera och påminna om våra VR-mål, samt göra klassrumsbesök på VR-lektioner. Viktigt att stöttningen från kvalitetsteamet täcker hela lektionsserien, där VR ingår som en del.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 08 apr 2021
Insats 3
11 januari
Samarbetet med lärarna i åk 2 fortsätter från ht 20.
I vecka 43 inleds ett samarbete med två lärare i åk 2. Lärarna förväntar sig att få stöttning i att utveckla sin undervisning mot  mer engagerande och lustfyllda lektioner. Detta ska bl a ske genom att använda VR i undervisningen. Förväntan att Kvalitetsteamet är en reflekterande kollega som deltar i undervisningen och bidrar med ideér och erfarenhet.
Se insats 1: https://www.kvalitetsteamet.se/assignments/39 
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 14 apr 2021
Effekt 3.1
2 februari
  • Det råder samstämmighet kring att båda lärarna har utvecklats i sin undervisning. 
    • Lärare A varierar sin undervisning mer och tar inte lika talutrymme under lektionerna utan ger eleverna mer utrymme. Vi kom överens om att avsluta kvalitetsteamets uppdrag i den klassen. 
    • Lärare B har en bättre arbetsro i klassrummet, kopplat till tydligare uppstart av lektionerna och en bättre struktur på undervisningen. Vi kom överens om att fortsätta kvalitetsteamets uppdrag en period till om än in något minskad omfattning. Fokus ska under perioden ligga i att 
      • Tydlig, åldersanpassad och konkretiserad målformulering på lektionsnivå med uppföljning av målet vid lektionens slut. Vad ska vi lära oss? Lärde vi oss det?
      • Identifiera de situationer då läraren "tappar eleverna" och hitta strategier för att fånga uppmärksamheten igen.
  • Arbetet med att stötta lärarna på skolan med att använda VR i undervisningen fortsätter med fokus på att lärarna själva leder undervisningen med VR.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 08 apr 2021