SMART mål
Lärarna ska utveckla bedömningskunskaper vad gäller kommunikativa förmågor i matematik.

Elevernas måluppfyllelse i matematik förväntas öka.
VT 2021 - Dalslundskolan 7-9
Bedömning Kollegialt arbete Kooperativt lärande Utvecklingsområde: Bedömning
Genomförs av
Johan Lind
Senast uppdaterad av Johan Lind - 25 maj 2021

Slutsats
Elevernas förmåga att kommunicera i matematik har förändrats. De är mer vana vid att samtala med en kamrat kring olika lösningar av matematiska problem. 
Lärarnas medvetenhet kring hur de kan bedöma matematikuppgifter har ökat, vilket innebär att likvärdigheten har ökat avseende betyg och bedömning i matematik. Dessutom betyder det att läraren har ett större och mer varierat bedömningsunderlag. 



Effektiv undervisning genom elevaktiva arbetssätt.
Förväntad effekt i verksamheten
Eleverna kommer att möta elevaktiva undervisningsmetoder. 
Eleverna ska utveckla förmågan att ta ansvar för sitt eget lärande 
Eleverna ska utveckla förmågan att samverka med andra elever genom arbete med kooperativa lärstrukturer.

Vi vill se en märkbar förändring vad gäller: 
- elevernas förmåga att känna engagemang och ta ansvar för sitt lärande 
- elevernas förmåga att föra utforskande samtal
- elevernas måluppfyllelse och resultat i matematik

Vi ökar delaktighet och aktiviteten hos eleverna för att skapa motivation och lärande.

Elevernas måluppfyllelse i matematik förväntas öka genom utveckling av deras kommunikativa förmågor, vilket i förlängningen leder till högre betyg.


Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kollegan från kvalitetsteamet ska tillsammans med lärarna planera och genomföra en undervisning som bygger på varierade undervisningsmetoder med kooperativt lärstrukturer i matematik.

Lärarna ska tillsammans med kollegan från kvalitetsteamet dessutom utveckla bedömningsmetoder och bredda betygsunderlaget för varje elev. 

Med anledning av rådande omständigheter har den här terminens uppdrag förändrats något. Det innebär att kollegan från kvalitetsteamet har varit delaktig i distansundervisningen, dels som reflekterande kollega före/efter lektionen och dels som lärare under lektionerna för att ge stöd åt eleverna.

Mätpunkter vårterminen 2021

Ämneslaget 
reflekterar och utvecklar undervisningen gemensamt varje vecka.

  • hur designar och planerar du lektioner så att alla elever utmanas på sin nivå?
  • hur designar vi uppgifter / undervisningen i matematik så att vi kan bedöma elevernas kommunikativa förmågor?
  • på vilka sätt möjliggör undervisningen för eleverna att utveckla sin förmåga att ta ansvar för lärandet?
  • på vilka sätt planerar du för att matematikundervisningen ska bli formativ?
  • hur designar vi elevaktiva arbetssätt så att eleverna utvecklar förmågan att kommunicera mer utforskande?

Avstämningar
- delavstämning vecka 11 (11 mars)
   - hur längt har vi kommit?
   - hur arbetar vi vidare mot målet?
   - vilka strategier ska vi använda oss av för att nå fram till målet?

- slutavstämning vecka 21 (25 maj)

Enkät 
- kvalitetsteamets enkät vecka 23


Genomförande
Insats 1
Elevernas måluppfyllelse i matematik förväntas öka genom utveckling av kommunikativa förmågor, vilket i förlängningen leder till högre betyg.
Senast uppdaterad av Johan Lind - 29 jan 2021
Effekt 1.1
Bedömning av elevernas kommunikativa förmågor
  1. Lärare har i samarbete med kollega från Kvalitetsteamet skapat en undervisning som bygger på kamratlärande. Det innebär att eleverna arbetar i bestämda par i s.k. matteteam. Dessa  samarbetar kring olika matematiska problem. Dessutom var det viktigt att eleverna de övade på att förmågan ta ansvar för sitt eget lärande och i det ta hjälp av andra metoder än att enbart fråga läraren. Det skapar en tro på sitt eget kunnande och en förmåga att fråga och förklara så andra förstår. 
  2. Lärare har genom att skapa en tydlig samtalsstruktur i klassrummet, som eleverna enkelt kan följa, gjort det möjligt att lyssna på en grupp i taget och på så sätt fått information om elevernas kunskapsnivå och deras matematiska förmågor. 
  3. Lärare har utvecklat en struktur för hur ett skriftligt prov kan förberedas och genomföras. 
    • genom att låta eleverna arbeta med uppgifter som liknar de som eleverna förväntas visa sina kunskaper i på provet  
    • både elev och lärare möjlighet att vid flera tillfällen visa sina kunskaper både skriftligt och muntligt.  
    • noterbart är att majoriteten elever nådde godkänd nivå på provet.
  4. Lärare har skapat en lektionsserie kring matematisk problemlösning där tanken är att eleverna arbetar i par med uppgifter som liknar den som sedan ska lämnas in för bedömning. 
  5. Lärare har skapat stödmaterial för att möjliggöra utveckling av elevernas förmågor att ställa fördjupande frågor vid muntliga parsamtal vid val av olika metoder för problemlösning.
  6. Eleverna har fotograferat sina uträkningar där de redovisat hur de tänkt och därefter lämnat in dessa i classroom för kommentarer. Genom att läraren skrivit reflekterande kommentarer till elevernas uträkningar har eleverna getts möjlighet att utveckla sina tankegångar kring olika lösningar. 


Senast uppdaterad av Johan Lind - 25 maj 2021
Insats 2
Kvalitetsteamet medverkar vid planering och genomförande av lektioner samt som reflekterande kollega före och efter lektion framför allt vid design av bedömningsuppgifter.

Effekter i undervisningen
Arbetet den här terminen har medfört att kollegan från kvalitetsteamet varit delaktig i distansundervisningen, dels som reflekterande kollega före/efter lektionen och dels som lärare under lektionerna för att ge stöd åt eleverna. Detta har i sin tur inneburit att vår initiala tanke att fortsätta arbetet med gemensamma bedömningsuppgifter flyttas fram till nästa läsårs ämneslagsarbete. Däremot har vi i våra distansmöte diskuterat och enas kring bedömning av elevers inlämnade uppgifter.

Rektor menar att insatserna som genomförs tillsammans med kvalitetsteamet är effektiva och tidsbesparande. Det leder i sin tur till ökad kompetens vad gäller bedömning och ökat lärande hos både elever och lärare.

Framgångsfaktorer:
  • skapa gemensamma uppgifter som sedan provas i olika klasser för att därefter diskuteras och utvecklas i en lärandecykel
  • uppgifterna utgör bedömningsunderlag som kan diskuteras för att uppnå likvärdig bedömning
  • sambedömning av uppgifter
  • samarbeta och diskutera bedömningssituationer med kollegor
  • efterföljande reflekterande samtal för att utveckla nya bedömningsuppgifter 

 
Delavstämning 16 mars i ämneslaget
Terminens arbete har förändrats pga rådande omständigheter. Det innebär att en stor del av undervisningen bedrivs på distans, vilket gör att KvT uppdrag anpassats efter det.

  • Pedagogerna (vi) tänker att under distansundervisningen är det svårare att planera så att alla elever utmanas på sin nivå, medan eleverna, i klassrummet, kan göra lite olika problemlösningsuppgifter. Vi har försökt att dela upp, t.ex. genomgång inom olika områden på olika tider ex. blåa spåret en lektion  och röda på nästa, olika gruppindelningar, hjälpklassrum, individanpassade uppgifter.

  • Vi landar oftast mitt emellan vad gäller nivåer på uppgifterna, vilket betyder att uppgifterna för en del elever är för svåra och för andra för enkla.  Ibland delar vi in klassen i mindre grupper, som kan vara nivågrupperade. Det är utmanande eftersom det behöver finnas en elev som driver arbetet framåt. Till skillnad mot klassrummet är det svårare för läraren att stötta den sk. motorn i varje grupp, t.ex. vid problemlösning med olika svårighetsgrader där elever delades in efter kunskapsnivå. Vi har också använt oss av olika arbetsblad för att sammanfatta och samtidigt öka svårighetsgraden efter hand. 

  • Kontakten mellan elever och lärare är svår, framför allt att identifiera om eleverna har förstått eller inte? Arbetar de eller arbetar de inte? Vi har fokuserat mer på repetition under distansundervisningen. I elevernas inlämnade material har vi kommentarer som gör det möjligt för eleverna kan arbeta mer på den nivå de befinner sig just nu. Däremot är det svårt att hitta rätt nivån för eleverna vid distansundervisning. 

  • Olika avcheckningar och avstämningar ex. kahoot kan leda till fördjupade diskussioner i grupperna inom avgränsade områden. Avstämningen kan också ge läraren feedback på vad eleven kan och inte kan, eftersom det skickas en rapport till läraren. Vid kahoot är eleverna mer aktiva och vill göra/arbeta. Läraren kan se tydligt vad eleven kan, vilket skulle kunna likställas med diagnos. 

  • Vi använder olika instruktionsfilmer t.ex. från studi.se och ibland de medföljande quizarna som variation på lektionsinnehållet. Dessa quizar kräver kontroll av läraren innan de körs i klassen eftersom de ibland är svåra att förstå och inte alltid tar upp exakt de som var avsikten med lektionen. Filmer används också för att kunna titta på efter en lektion om eleven behöver repetera innehållet på lektionen upprepade gånger eller för att förbereda sig inför en lektion.

  • Vi anser att det blir mycket formativ undervisning/bedömning vid distansundervisningen t.ex. exit-ticket, fotografera av dina uträkningar med kommentarer, redovisa hur du tänkt. Exit-ticket bestäms vid planeringsstadiet med andra ord innan genomförandet i klassrummet så att de verkligen visar det som vi vill upptäcka hos elevernas kunskaper/förmågor. Dessutom har vi använt sk. flash cards för att repetera både i grupp och enskilt.

  • Läraren ger eleverna feedback på diagnoser och problemlösningsuppgifter, vilket gör att vi har mer koll på vad de gör och hur de löser uppgifterna. De elever som inte skickar in lösningar ed är svårare att nå och uppfatta vad de behöver träna på. En del elever glider undan lite grand, vilket innebär att de glömmer lämna in, inte hittar material, inte har internet eller fungerande ipad etc. 

  • Vi funderar verkligen på frågan “Hur kan vi göra för att eleverna ska ta mer ansvar?”, som innefattar på vilket sätt eleverna kan utveckla sin förmåga att ta ansvar för sitt lärande. Det är många elever som inte tar ansvar för sina studier. Vi har lagt in fler kontrollfunktioner ex. skicka foto på vad du gjort. Vi uppmanar eleverna att träna på att utnyttja tiden väl ex. läs detta och lär in detta samt fråga i hjälpmeetet om du behöver. Vi har fortfarande en bit kvar här...samtalet fortsätter.

  • Det har fungerat bra att KvT är med i lektionsmeetet, att vi har varit två lärare i klassen underlättar för eleverna då de kan få mer stöd i sitt lärande. Dessutom att bolla idéer och tankar kring upplägg, planering och genomförande av lektioner med lärare från KvT.

Senast uppdaterad av Johan Lind - 25 maj 2021