SMART mål
Vid slutet av höstterminen/början av vårterminen utformar lärarna en planering i vilken arbete med kameran som verktyg ingår som en självklar del. Lärarna beskriver också hur kameran ska användas samt varför. Dessutom formulerar lärarna välgrundade antaganden om vilka resultat arbetet kommer ge.
HT 2020 - Dalslundsskolan 4-6
Genomförs av
Maria Söderling
Maria Söderling
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
29 jan 2021
Slutsats
(29/1-21) Lärarna arbetar med planeringar av lektionsförlopp. I dem beskriver de alla hur kameran ska användas och varför. Ännu har de inte formulerat antaganden om vilka resultat arbetet kommer att ge. När det gäller den förväntade effekten menar lärarna att de tack vare work-shoppen med Elias, material vi har bearbetat, lektioner som planerats tillsammans/de fått respons på, lektioner de genomfört samt reflektioner efteråt (individuellt, med kollegor och med Maria), har deras kunskap och medvetenhet om hur de kan använda kameran i undervisningen ökat. Det gäller t ex hur de kan arbeta med frågor kring kameran som handlar om etik och upphovsrätt. De berättar att deras elever har visat medvetenhet kring hur de agerar när de vill ta bild på någon med respekt. De förklarar också att de sett hur de kan koppla arbete med kameran till värdegrundsarbete, problematisera/arbeta med begrepp (som ’adjektiv’, ’geografi’, ’triangel’, ’frihet’, ’makt’ och ’naturkatastrof’’) och konkretisera kunskapskrav. Arbetet har också synliggjort att de genom att använda kameran i undervisningen kan lära mig mer om eleverna (som när de skulle ta bilder på sådant som gör dem glada, ledsna). Dessutom har arbetet synliggjort att elever kan få bra träning i att både prata och lyssna på varandra samt träna sociala förmågor när de samtalar om bilder de har tagit. I den situationen kan också kameraarbetet användas för att göra eleverna medvetna om att begrepp kan betyda olika saker för olika personer. De märker också att eleverna verkar mer engagerade så fort foto/film blir ett inslag i lektionen. En utmaning med arbetet är att det inte enbart ska passa in i ämnenas kursplaner, utan också ska komplettera och kunna fördjupa elevernas kunskaper. Det är något som gruppen behöver mer stöd i att göra.
Lärarna är också tydliga med att de under hösten inte har arbetat med kameraarbetet kopplat till bedömningsformer och därför har de heller inte utvecklat sin undervisning i det avseendet.
Hur kan kameran användas som verktyg för att skapa mening och lära?
Förväntad effekt i verksamheten
Att vår (lärarnas) kunskap och medvetenhet angående användning av kameran i undervisning ökar och leder till utvecklad undervisning och bedömningsformer
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
“Stödet är att vi är vi och att vi har samma mål.”
Få möjlighet att diskutera och samarbeta kring undervisning
Få utmanande frågor som leder till reflektion kring undervisning
Få tips, idéer och inspiration
Få möjlighet till en fördjupad utvecklingsprocess med hjälp av ett vetenskapligt förhållningssätt och orientering i relevant forskning
Genomförande
Insats 1
Kvalitetsteamsläraren finns med vid planering och genomförande av lektioner samt och reflektion efter genomförda lektioner för de lärare som så önskar.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
06 okt 2020
Effekt 1.1
Lärarna menar att insatsen har fungerat (mycket) väl eftersom frågorna som ställs ”tvingar dem” att verkligen tänka igenom valen och hur de vill gå vidare. Det har också varit uppskattat när kvalitetsteamsläraren har antecknat samtidigt som de berättat mina tankar och fått hjälp att anteckna samtidigt. Någon menar också att det var givande att få läsa transkriberingen av en lektion. De menar möjligheten att planera med någon annan gör att det blir så mycket bättre, ”eftersom man kan vara snabbare i tankarna när någon som hjälper en”.
Lärarna tycker också att det har fungerat bra att kvalitetsteamsläraren har funnits med på lektioner: ”Det är intressant att kunna diskutera olika saker som vi sett, eftersom det blir fler ögon som hjälps åt att se och en hjärna till som funderar. Ibland kanske man missar elevers reaktioner och kommentarer annars, eller att bara kunna diskutera en specifik händelse och se om vi uppfattat den på samma sätt och vad som kunde gjorts annorlunda t.ex. Det kan också vara skönt att kunna diskutera det man gör med någon annan, utan att det ska bedömas på något sätt vilket man oftare känner med t.ex. sin rektor.” Diskussionerna är det som någon har värderat högst av arbetets utformning.
Några av lärarna lyfter fram att det har varit positivt att arbetet har varit fritt och att det funnits stora möjligheter att påverka utformningen, men att det också har ”genererat en del funderingar kring om det vi gör verkligen är det som du efterfrågar men jag tror att friheten har skapat infallsvinklar och vägar som annars inte hade utforskats eller kommit på tal.”
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
29 jan 2021
Effekt 1.2
Att kvalitetsteamsläraren finns med är en viktig förutsättning för att det skall kunna fungera, väldigt värdefullt att kunna vara två i klassrummet, både för genomförande och reflektionen, ser mer om man är två, en uppfattning till, andra tankar än vad man själv har. En kompetens som vi inte har. Samtalen efter lektionerna har fungerat bra. Bra med motfrågor som tvingar en att motivera och förklara.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
29 jan 2021
Insats 2
Gemensamma möten:
- Gemensam bearbetning av exempelvis work-shop och lästa artiklar.
- Gemensam planering av lektioner där kameran används som verktyg samt utvärdering av dem.
- Gemensam bearbetning av exempelvis work-shop och lästa artiklar.
- Gemensam planering av lektioner där kameran används som verktyg samt utvärdering av dem.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
22 sep 2020
Effekt 2.1
(15/12-20) Gemensamma möten
Lärarna tycker att samarbetet har fungerat fint och att det är ett bra klimat i gruppen. De menar att det känns viktigt att kunna sitta ned allihop och kunna visa, fråga och diskutera det de gör.
Gemensam bearbetning av exempelvis work-shop och lästa artiklar
Lärarna anser att det varit mycket värdefullt att läsa och diskutera texter tillsammans, eftersom det till exempel ”känns alltid nyttigt och relevant att ta del av forskning” och att det är bra ”att det finns stöd i forskning och litteratur kring det vi jobbar med”. Men de lyfter också att artiklarna har till största del bekräftat det de har arbetat med,
Gemensam planering av lektioner där kameran används som verktyg samt utvärdering av dem
Lärarna är överens om att det har varit väldigt givande att diskutera, planera och reflektera tillsammans. Det har varit också intressant att ta del av övrigas tankar och
erfarenheter som gjorts samt upptäcka att gruppernas olikheter kan påverka hur
väl ett upplägg fungerar eller ej. Någon menar också att denna del av arbetet varit den mest värdefulla. För att de gemensamma träffarna ska fungera väl är det dock viktigt att alla kommer förberedda till träffarna.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
29 jan 2021
Effekt 2.2
Vi planerar tillsammans samt reflekterar både kring genomförda lektioner och lästa texter. Det fungerar bra med idéer och inspiration. Klimatet i gruppen är öppet och man vågar dela med sig.
Det är positivt att läsa artiklar och få ta del av forskning, eftersom det är intressant stoff som ger nya tankar och perspektiv. Det skapar en bra gemensam grund. En del saker är nya, medan annat har känts igen.
Det är bra att vi planerar stommen tillsammans samt utvärderar det gemensamt, eftersom vi då får ta del av andras erfarenheter. Det ökar våra kunskaper och den gemensamma planeringen av stommen är bra för samtalet. Det skapar en gemensam förförståelse. Det är bra med den individuella friheten för att alla ska känna att de utvecklar våra kunskaper och motiverar oss i fortsättningen. Detta kan utveckla undervisningen hos våra kollegor. Flera lyfter vikten av att tillsammans hitta sätt att effektivisera lektionsplaneringen.
Fortsättningsvis behöver vi successivt föra in mer fokus på våra arbetsområde. Vi önskar också mer tid för reflektion och diskussion kring genomförda lektioner. För att öka kompetensen kring användning av redigeringsverktyg kommer vi ha en work-shop kring iMovie den 23/10 för att utveckla vår kompetens kring arbete med filmredigering.
I medarbetarsamtalen under oktober månad är det främst denna insats som lyfts fram av lärarna. Genom att tillsammans göra ngt så konkret som planering av lektioner kommer man längre i att utmana sig själv då gruppen utmanar en.
I medarbetarsamtalen under oktober månad är det främst denna insats som lyfts fram av lärarna. Genom att tillsammans göra ngt så konkret som planering av lektioner kommer man längre i att utmana sig själv då gruppen utmanar en.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
29 jan 2021
Insats 3
Gemensam planering med skolans processledare inför de gemensamma mötena.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
22 sep 2020
Effekt 3.1
(15/12-20) Lärarna tycker att det har fungerat fint att ha en processledare har fungerat fint. De menar att det märks att Maria och Veronica har prata ihop sig och har en bild av vad de vill att vi ska göra samt att båda har koll på upplägget och planeringen. ”Jag har någon gång “i farten” fångat Veronica i korridoren när jag undrat något och hon har alltid kunnat svara eller förtydliga, så det känns som att hon är en bra länk mellan gruppen och Maria.”
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
29 jan 2021
Effekt 3.2
Processledarens roll gör att styrningen av processen dels blir decentraliserad och ligger närmare lärarorganisationen och dels att den lättare anpassas efter lärarnas årshjul. Processledaren har högt förtroendekapital och bidrar till vi-känslan i gruppen. Hen blir också mycket viktig när processen ska spridas till andra lärare och intresserade.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
29 jan 2021
Insats 4
Work-shop med Elias Fryk från Barnfilmskolan den 11/8-20
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
22 sep 2020
Effekt 4.1
Jättebra! Många bra och konkreta tips idéer. Bra för elevernas uppstart så de har en grund att stå på inför fortsättningen. Han var mycket kunnig inom området och om upphovsrätt. Det var en inspirerande eftermiddag. Kul att få vara hands-on och bra bilder att ha med till egna planeringen. Detta nämns som väldigt värdefullt för att komma igång med det konkreta förändringsarbetet i klassrummet. Enkelt att sätta igång med och snabb effekt på elevernas motivation.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
11 nov 2020