SMART mål
1. Att lärarna i högre grad ska jobba förebyggande utifrån en medveten analys av observationer i klassrummen och utifrån det kunna agera mer medvetet i sin undervisning. 

2. Att skolan som arbetsplats i än högre grad ska upplevas som en trygg plats där begränsande normer ifrågasätts och den allmänna kunskapen om normer är högre utifrån en kartläggning av personalen. 

HT 2020 - Södervångskolan
Anpassningar i undervisningen Kollegialt arbete Kooperativt lärande Art. 12 Åsiktsfrihet och rätten till att bli hörd Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 2 Icke-diskriminering Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Matilda Persson Sjödell
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 apr 2021

Slutsats
Arbetet tillsammans med lärarna har, pga rådande omständigheter, flera gånger tappat fart. Tyvärr har därför arbetet blivit mindre omfattande än det annars hade kunnat bli. Det som dock blir tydligt är att det är två delar som i arbetet i klassrummet verkligen ger effekt:

1. Kombinationen av min observation, med att läraren själv får observera. Detta ger underlag att prata om och möjligheten till än fler medvetna val i undervisningen. 

2. Att jobba tillsammans, eller att jag håller lektionerna, kopplat till frågor om normer. 

Båda lärarna jag har jobbat tillsammans med vittnar om den ökade medvetenheten kring de egna valen och även hur de ser eleverna. 

En av lärarna ser också hur detta är något hen kan använda och fortsätta att jobba med direkt. "De få lektioner vi hann med blev bra och är också något som jag känner att jag kan fortsätta att bygga vidare på." "(...) det är bra för klassen och hjälper oss att få en positivare och tryggare stämning."

I en situation på skolgården när det uppstod en diskussion säger en av eleverna: "Men det där är ju bara en dum norm. Det kan vi ju ändra på. Vi kan bestämma om." Och de andra eleverna håller med. Detta vittnar om hur undervisningen kan skapa språk som skapar utrymme för eleverna att ta makten över sina egna liv. Och när eleverna upplever sig ha den makten så kommer förändringen med det. 

Stötta i utvecklingen av skolans strategiska jämställdhetsarbete
Förväntad effekt i verksamheten
Att skolorna kommer att arbeta mer proaktivt, upptäcka och förändra begränsande normer. Att alla ska ha ett mer normkritiskt förhållningssätt.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Stöd vid genomförande av kartläggning, analys, kompetensutveckling och implementering av åtgärder genom bland annat klassrumsobservationer, samtal med pedagogerna,  planering och genomförande av lektioner tillsammans med pedagogerna. 

Konkret praktiskt stöd genom tips på litteratur, övningar, material etc. 


Genomförande
Insats 1
Planering, genomförande och eftereflektioner av lektioner tillsammans med lärare 2.

1. Tänk dig att du skulle beskriva din klass för någon som inte har träffat den. Hur skulle du beskriva klassen? Så som du ser den idag (nu). 
2. Vad är dina förväntningar på vårt samarbete? 
3. Utifrån det (alltså i förhållande till dina förväntningar) hur skulle du säga att det är idag? (Innan vi började jobba tillsammans) 1-5, där 1 är = inte alls och 10 är = till fullo uppfyllt.
4. Utvärdera samarbetet utifrån förväntningarna du har skrivit i punkt 2. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 26 mar 2021
Effekt 1.1
1. Genom den berättelse läraren skrev ner, kunde vi tillsammans analysera värdeladdade ord och på vilket sätt det påverkar hens sätt att möta och jobba med gruppen. Både positivt och negativt. 

2. 
  • En inblick i hur jag kan arbeta mer normkritiskt.
  • Hur jag kan väva in jämställdhetsfrågor och det normkritiska arbetet i vardagen.
  • Exempel på lektioner. 
  • Pedagogiska samtal kring didaktiska, medvetna val. 
  • En inblick i hur mitt arbete ser ut utifrån sett och hur jag kan förbättra min undervisning.

3. 4 av 5. Läraren hade önskat att vi hade haft mer tid. 

4. Vi kom ganska sent på ett område och ett mål som vi ville arbeta med i klassen på grund av flera avbrott, men när vi väl satt målet och inriktningen så tycker läraren att det har varit intressant att tillsammans bygga ett minitema kring normer, där vi har vävt in det normkritiska arbetet på ett fint sätt i det befintliga temat som eleverna redan arbetade med. Läraren kan idag se sin undervisning mer “utifrån”. Hen har också haft stor nytta av de pedagogiska diskussionerna och har också genom samtal med kollegor förstått mer hur hens undervisning och hens perspektiv ser ut jämfört med deras. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 26 mar 2021
Insats 2
Regelbundna workshops tillsammans med arbetslaget:

Workshop 1 
Vad är en kränkning? 
Diskutioner kring vad en kränkning kan vara och kännas. 

Workshop 2
Materialluppen
Diskussioner kring de normer som blir tydliga i det undervisningsmaterial som finns på skolan. 

Workshop 3
Huset
Vilka platser sker kränkningar och går de att koppla till härskartekniker, normer och/eller diskrimineringsgrunder.

Workshop 4
Syna de resultatet från de individuella samtalen. 
Vilka normer och diskrimineringsgrunder går att koppla till det eleverna upplever. 
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 26 mar 2021
Insats 3
Planering, genomförande och efterreflektioner av lektioner tillsammans med lärare 1.

1. Tänk dig att du skulle beskriva din klass för någon som inte har träffat den. Hur skulle du beskriva klassen? Så som du ser den idag (nu). 
2. Vad är dina förväntningar på vårt samarbete? 
3. Utifrån det (alltså i förhållande till dina förväntningar) hur skulle du säga att det är idag? (Innan vi började jobba tillsammans) 1-5, där 1 är = inte alls och 10 är = till fullo uppfyllt.
4. Utvärdera samarbetet utifrån förväntningarna du har skrivit i punkt 2. 

1. Sammanfatta!
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 26 mar 2021
Effekt 3.1
1. Tillsammans med läraren kunde vi se hur vissa formuleringar kan spegla, men också vara en del av att skapa låga respektive höga förväntningar på vissa elever. Vi diskuterade också på vilket sätt denna beskrivning kan användas framåt för att se förändringar och utveckling i undervisningen och synen på eleverna. 
2. Att jag ska få hjälp att se hur jag kan arbeta för att påverka klassen i positiv riktning och få en tryggare miljö. Få pojkarna att våga visa mjukare sidor och få fler flickor att våga ta plats. Hur påverkar jag gruppen? Negativt, positivt.
3. Lågt (2)
4. Arbetet som vi tänkt blev uppskjutet pga av sjukdom. Situationen i klassen hade också blivit värre under min frånvaro och i början fick du mest vara stöd och bollplank i den situationen som var då. De få lektioner vi hann med blev bra och är också något som jag känner att jag kan fortsätta att bygga vidare på. Barnen har varit och är fortsatt engagerade när vi har arbetat med temat om känslor och gränssättning och det är bra för klassen och hjälper oss att få en positivare och tryggare stämning. Barnen har vågat ta ställning i fyra-hörn-övningar och prata med varandra och även berätta inför gruppen. Jag känner att det är viktigt att jag fortsätter detta arbete med dem även om vi parallellt arbetar med andra teman.



Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 07 apr 2021
Insats 4
Kartläggning av lärare, eht och fritidspersonal
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 26 mar 2021
Effekt 4.1
En första kartläggning under VT 2020:
https://docs.google.com/presentation/d/1_gq-r-t9XPOG-rGrC6RO2_1qfdoPQ6grCLtmb31GZWw/edit?usp=sharing


Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 22 okt 2020
Insats 5
Observationer i klasserna
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 26 mar 2021
Effekt 5.1
I observationerna av klasserna blev det tydligt att det fanns en genusaspekt gällande hur mycket utrymme olika elever fick och tog i klassrummet. Läraren blev uppmärksam på hur mycket tid som hen ägnade åt vissa elever, medan andra elever fick stå åt sidan. ??
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell - 26 mar 2021