SMART mål
1. Att lärarna i högre grad ska jobba förebyggande utifrån en medveten analys av observationer i klassrummen och utifrån det kunna agera mer medvetet i sin undervisning.
2. Att skolan som arbetsplats i än högre grad ska upplevas som en trygg plats där begränsande normer ifrågasätts och den allmänna kunskapen om normer är högre utifrån en kartläggning av personalen.
2. Att skolan som arbetsplats i än högre grad ska upplevas som en trygg plats där begränsande normer ifrågasätts och den allmänna kunskapen om normer är högre utifrån en kartläggning av personalen.
HT 2020 - Svanetorpskolan
Genomförs av
Matilda Persson Sjödell
Matilda Persson Sjödell
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
26 mar 2021
Slutsats
Ingen slutsats än
Stötta i utvecklingen av skolans strategiska jämställdhetsarbete
Förväntad effekt i verksamheten
Att skolorna kommer att arbeta mer proaktivt, upptäcka och förändra begränsande normer. Att alla ska ha ett mer normkritiskt förhållningssätt.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Stöd vid genomförande av kartläggning, analys, kompetensutveckling och implementering av åtgärder genom bland annat klassrumsobservationer, damtal med pedagogerna, planering och genomförande av lektioner tillsammans med pedagogerna.
Konkret praktiskt stöd genom tips på litteratur, övningar, material etc.
Konkret praktiskt stöd genom tips på litteratur, övningar, material etc.
Genomförande
Insats 1
Planering, genomförande och efterreflektioner klass B.
Läraren hoppas få nya idéer och inspiration kring hur hen som pedagog kan arbeta praktiskt med ett normkritiskt arbetssätt med sina elever. Men också hur hens undervisning kan bidra till att sina elever känner en öppenhet och trygghet i klassrummet.
Läraren hoppas få nya idéer och inspiration kring hur hen som pedagog kan arbeta praktiskt med ett normkritiskt arbetssätt med sina elever. Men också hur hens undervisning kan bidra till att sina elever känner en öppenhet och trygghet i klassrummet.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
07 jun 2021
Effekt 1.1
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
07 jun 2021
Effekt 1.2
Samarbetet har gett nya idéer om undervisning, framförallt om undervisning gällande normer.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
07 jun 2021
Effekt 1.3
I förhållande till dina förväntningar, hur skulle du säga att resultatet är idag? 1-10, där 1 är längst ifrån önskat resultat och 10 är till fullo uppfyllt.
Svar: 9
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
07 jun 2021
Insats 2
Kartläggning av lärarna, eht och fritidspersonal
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
07 jun 2021
Effekt 2.1
Kartläggning 1 VT-20
https://docs.google.com/presentation/d/1_gq-r-t9XPOG-rGrC6RO2_1qfdoPQ6grCLtmb31GZWw/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/presentation/d/1_gq-r-t9XPOG-rGrC6RO2_1qfdoPQ6grCLtmb31GZWw/edit?usp=sharing
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
22 okt 2020
Insats 3
Planering, genomförande och efterreflektioner klass A.
1. Lärarens förväntningar är att hen ska bli mer medveten om vilka elever som får mest uppmärksamhet av henom under matematiklektionerna.
2. Läraren uttalade också om en önskan om att eleverna ska uppleva matematiken som roligare och den allmänna attityden till matematik skulle förändras.
1. Lärarens förväntningar är att hen ska bli mer medveten om vilka elever som får mest uppmärksamhet av henom under matematiklektionerna.
2. Läraren uttalade också om en önskan om att eleverna ska uppleva matematiken som roligare och den allmänna attityden till matematik skulle förändras.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
07 jun 2021
Effekt 3.1
Elevernas generella upplevelse av matematik har varit betydligt mer positivt i slutet av arbetet.
Eleverna är mer självklara i att hjälpa varandra och stötta varandra.
Eleverna har blivit medvetna om när de behöver rörelsepaus, vilket då genomförs tillsammans med lärarens ledning.
Eleverna är mer självklara i att hjälpa varandra och stötta varandra.
Eleverna har blivit medvetna om när de behöver rörelsepaus, vilket då genomförs tillsammans med lärarens ledning.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
07 jun 2021
Effekt 3.2
Läraren uttrycker att det har varit värdefullt att det är någon utanför Svanetorp har varit och observerar undervisningen. Hen har upplevt samtalen givande och att återkopplingen har hjälpt hen i sitt arbete.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
07 jun 2021
Effekt 3.3
I förhållande till dina förväntningar, hur skulle du säga att resultatet är idag? 1-10, där 1 är längst ifrån önskat resultat och 10 är till fullo uppfyllt.
Svar: 8
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
07 jun 2021
Insats 4
Regelbundna workshops tillsammans med arbetslaget:
Regelbundna workshops tillsammans med arbetslaget:
Workshop 1
Vad är en kränkning?
Diskutioner kring vad en kränkning kan vara och kännas.
Workshop 2
Materialluppen
Diskussioner kring de normer som blir tydliga i det undervisningsmaterial som finns på skolan.
Workshop 3
Huset
Vilka platser sker kränkningar och går de att koppla till härskartekniker, normer och/eller diskrimineringsgrunder.
Regelbundna workshops tillsammans med arbetslaget:
Workshop 1
Vad är en kränkning?
Diskutioner kring vad en kränkning kan vara och kännas.
Workshop 2
Materialluppen
Diskussioner kring de normer som blir tydliga i det undervisningsmaterial som finns på skolan.
Workshop 3
Huset
Vilka platser sker kränkningar och går de att koppla till härskartekniker, normer och/eller diskrimineringsgrunder.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
07 jun 2021