SMART mål
Lärarna på Humlan beskriver elevernas behov av undervisningshandlingar för att utveckla läsförståelse utifrån relevant data.
Lärarna har en repertoar av undervisningshandlingar att använda före, under och efter läsning.
Lärarna har en samsyn kring vad som är särskilt viktigt att ha som mål för att utveckla en undervisningspraktik som är gynnsam för deras elever. 
 
VT 2025 - Humlemadskolan
Bedömning Formativ bedömning Mätpunkter i undervisning Språkutveckling Utvecklingsområde: Struktur Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Maria Söderling
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2025

Slutsats
(Underlaget till slutsatsen utgörs av observationsprotokoll, återkopplingssamtal mellan lärare efter observationer vid två tillfällen, summeringar gjorda efter observationer och återkopplingssamtal, lektionsdokumentation i framför allt årskurs 1 men till viss del också årskurs 3 samt av utvärderande samtal med lärare i årskurs 1 och 3 och med rektorerna).
 
Arbetet under våren har dels inneburit att lågstadielärarna har delat med sig av sina erfarenheter av höstens utvecklingsarbete (med fokus på undervisningshandlingar före läsning), dels att samtliga lärare gemensamt har riktat sitt fokus mot utveckling av elevernas läsförmåga generellt och mer specifikt mot prövande av undervisningshandlingar under läsning. Samtliga lärare har med stöd av kollegor planerat för och prövat arbete med texter med fokus på undervisningshandlingar under läsning. Viktiga delar av det gemensamma utvecklingsarbetet har också utgjorts av att lärarna dels observerat lektioner hos varandra årskursvis, dels att mellanstadielärarna har observerat lektioner hos lågstadielärarna. Lektionsobservationerna har följts av återkoppling samt av samtal i vilka erfarenheter delats och dokumenterats.
 
Utöver det har vårens arbete inneburit att lärarna i årskurs 1 riktat ett särskilt fokus mot arbetet med skönlitterära texter och lärarna i årskurs 3 ett särskilt fokus mot arbetet med faktatexter. 
 
I arbetet med att möta elevers behov kopplat till utveckling av läsförståelse samt pröva och analysera resultat av undervisningshandlingar använder lärarna utöver återkopplingen från varandra också sitt eget casearbete med loggande, andra iakttagelser från undervisning och formell bedömningsinformation från Legilexi, nationella prov och bedömningsstöd. I arbetet med att planera och analysera gör lärarna kopplingar till den forskning de har tagit del av genom inläsning och presentationer under gemensamma studiedagar. Lärarna använder således varandra och relevant forskning som resurser när de tolkar data och vid planeringen av undervisning samt följer upp effekterna i elevgruppen. Lärarna har intagit ett iterativt förhållningssätt. 
 
Lärarna har också påbörjat arbetet med att forma Humlans praktik kring läsning och har i det arbetet utvecklat en repertoar av undervisningshandlingar de kan använda sig av före, under och efter läsning som ökar elevernas möjligheter att förstå, engagera sig i texter och på sikt öka deras läsförståelse. Utöver undervisningshandlingar som direkt kopplas till arbetet med texter har lärarna gemensamt också identifierat andra aspekter som de menar är särskilt viktiga att beakta när de formar Humlans praktik kring läsning:
 
Välja undervisningshandlingar som skapar förutsättningar för:
Förförståelse 
En nyfiken och tillåtande miljö
Känsla av samhörighet
Aktiv och engagerad läsning
Igenkänning och röd tråd för eleverna mellan olika ämnen och stadier
 
Skapa utrymme för:
Högläsning
Parläsning
Textsamtal (i helklass och i par) och betydelsen av frågor som utmanar elevernas tankar
Interaktion för att bearbeta, utveckla språket och dela med sig av erfarenheter och intressen (par och helklass)
Bearbetning/repetition av begrepp och användning av begrepp i olika sammanhang
 
Att låta undervisningen präglas av:
Elevdelaktighet (genom att t ex utgå från elevernas frågor i undervisningen och låta eleverna vara med och välja teman och texter)
Lärarens engagemang för texter och böcker
Variation 
Gestaltning, visualisering och konkretion
Tydlighet när det exempelvis gäller vilka ord/begrepp som är i fokus genom att skriva dem på tavlan

Utöver det som framkommer ovan betonar också lärarna vikten av samarbete mellan lärare, fritidspedagoger och bibliotekarier för att utveckla elevernas läsning.

Förutom att lärarna nu har prövat och delat undervisningshandlingar med varandra som de använder före, under och efter läsning och påbörjat arbetet med att formulera Humlans praktik kring läsning konstaterar lärarna också efter observationer och återkoppling att de kan dra nytta av varandra genom att dela tankar och utveckla undervisningen tillsammans. I utvärderande samtal framkommer också att när lärare börjar arbeta mer medvetet med undervisningshandlingar under läsning upplever de behov av mer förarbete, eftersom det gör dem mer medvetna exempelvis om vilka delar av en text som elever kommer behöva särskilt stöd med att förstå eller vilka kopplingar till tidigare undervisning de bör göra.
 
I det fortsatta arbetet har lärarna identifierat områden de vill arbeta vidare med:
  • Betydelsen av att ytterligare stärka den röda tråden i undervisningen F–6.
  • Betydelsen av samarbete mellan lärare i skolan, lärare i fritidshemmet och bibliotekarien för att utveckla elevernas läsning.
  • Utveckla undervisningen på ett sätt som innebär att lärarna hittar en balans mellan att å ena sidan välja undervisningshandlingar som innebär att eleverna förstår texter djupare och å andra sidan välja undervisningshandlingar som innebär att elever utvecklas till självständiga läsare som på egen hand kan läsa för att uppleva/lära.

Utöver ovan gör rektorerna även bedömning att de under nästa läsår behöver kartlägga undervisningspraktiken för att få en gemensam förståelse för när och med vilket syfte elever i de olika årskurserna läser och arbetar med olika former av texter. 

Humlans praktik kring läsning formas kollektivt utifrån relevant data och forskningsresultat
Förväntad effekt i verksamheten
Pedagogerna använder varandra och relevant forskning som resurser när de tolkar data och vid planeringen av undervisning samt följer upp effekterna i elevgruppen. Pedagogerna har intagit ett iterativt förhållningssätt. 
Pedagogerna har identifierat särskilt viktiga undervisningshandlingar att arbeta med före, under och efter läsning som ökar elevernas läsengagemang. Dessa beprövade erfarenheter mynnar ut i en kollektiv praktik “Humlans praktik kring läsning” - ett förhållningssätt som genomsyrar samtlig undervisning.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Dokumentera, sammanfatta och systematisera höstens utvecklingsarbete med fokus på resultat av analyser av samspelet mellan undervisningshandlingar och elevers lärande samt utveckling av en gemensam praktik.
 
Genomföra en work-shop för samtliga lärare med målen:
Repetera de teoretiska utgångspunkterna
Skapa förutsättningar för 4–6-lärarna att ta del av och förvalta 1–3-lärarnas erfarenheter.
Skapa förutsättningar för lärarna att planera för fokus på undervisningshandlingar att prova under läsning.
 
Ta fram utkast till observationsprotokoll att använda vid lektionsobservationer.
 
Dokumentera och systematisera lärarnas återkopplingssamtal och anteckningar från observationsprotokollet med fokus på resultat av analyser av samspelet mellan undervisningshandlingar och elevers lärande samt utveckling av en gemensam praktik.
 
Vara ett stöd för rektorerna när de arbetar fram mallar/arbetssätt till lärarnas analyser av årets arbete.
 
Ta fram relevanta forskningsbaserade texter 

Genomförande
Insats 1
Lågstadielärarna delar med sig av sina erfarenheter och sin dokumenterade användning och analys av undervisningshandlingar med fokus på före läsning. Deras erfarenheter fungerar som utgångspunkt för alla lärares gemensamma utvecklingsarbete kring läsning med fokus på undervisningshandlingar under läsning.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2025
Effekt 1.1
Genom denna insats har lärarna utvecklat en gemensam förståelse för Humlans befintliga undervisningspraktik och med den som utgångspunkt påbörjat arbetet med att forma Humlans praktik kring läsning (Se ”Slutsats” för mer utförlig beskrivning). Lärarna har också identifierat särskilt viktiga områden de gemensamt vill utveckla och förbättra som att skapa en röd tråd i undervisningen mellan ämnen och stadier och utveckla samarbetet mellan lärare i skolan, lärare i fritidshemmet och bibliotekarien.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2025
Insats 2
Lärarna tar del av sammanställningar från återkopplingssamtal och observationer samt delar med sig av erfarenheter från observationer/återkoppling.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2025
Effekt 2.1
Genom denna insats har lärarna utvecklat en gemensam förståelse för Humlans befintliga undervisningspraktik och med den som utgångspunkt påbörjat arbetet med att forma Humlans praktik kring läsning (Se ”Slutsats” för mer utförlig beskrivning). Lärarna har också identifierat särskilt viktiga områden de gemensamt vill utveckla och förbättra som att skapa en röd tråd i undervisningen mellan ämnen och stadier och utveckla samarbetet mellan lärare i skolan, lärare i fritidshemmet och bibliotekarien.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2025
Insats 3
Lärarna planerar med stöd av kollega undervisning med fokus på undervisningshandlingar som används under läsning, observerar kollegas undervisning och återkopplar till varandra.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2025
Effekt 3.1
Gemensamma insikter:
  • Vikten av strukturen före, under och efter läsning: Fördjupad förståelse och mer medveten undervisning.
  • Betydelsen av gemensamma arbetssätt: Ökar igenkänning, trygghet och samarbete över stadier.
  • Samarbete stärker kvaliteten: Delade erfarenheter mellan pedagoger ger utveckling.

Slutsatser att förvalta i det fortsatta gemensamma utvecklingsarbetet:
  • Insikten att lärarna på de olika stadierna arbetar på ett liknande sätt med undervisningshandlingar före, under och efter läsning har tydliggjort att de kan dra nytta av varandra genom att dela tankar och utveckla undervisningen tillsammans.
  • Betydelsen av att ytterligare stärka den röda tråden i undervisningen F–6.
  • Betydelsen av samarbete mellan lärare, fritidspedagoger och bibliotekarier för att utveckla elevernas läsning.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2025
Insats 4
Lärarna i årskurs 1 och 3 formulerar fokus/inriktning på vårens arbete i relation till resultaten av höstens utvecklingsarbete och resultat från arbetet fram till och med vecka 7. Därefter arbetar lärarna med valt fokus och använder transkriberade lektioner som utgångspunkt i delar av analysen.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2025
Effekt 4.1
Årskurs 1
 Skönlitteratur: 
•       Hur utvecklar vi våra elevers förmåga att förstå hur berättelser är uppbyggda så att de kan sammanfatta berättelser och skriva berättelser?
•       Hur utvecklar vi våra elever till att bli läsare som ställer frågor till texten de läser?

Fokus för elever: identifiera det viktiga i texten i relation till vad de behöver för att kunna sammanfatta: karaktärer, miljöer, problem, lösning och avslutning

Fokus för lärare: ta fram stödstrukturer och think aloud/modellera hur man gör UNDER läsning (forskning kring Reciprocal Teaching som grund och Langers receptionsteori)
 
I arbetet har lärarna i årskurs 1 med utgångspunkt från Reciprocal Teaching prövat att använda framför allt strategierna förutspå, ställa frågor och sammanfatta med målet att eleverna ska utveckla förmågan att sammanfatta berättelser och förhålla sig medvetet till det de läser genom att förutspå med stöd av bild och text samt ställa/besvara frågor (röra sig i texter). 
 
Lärarna har under våren gemensamt tagit fram en mall de använder återkommande när eleverna ska sammanfatta berättelser. Lärarna har också använt samma mall när eleverna skriver själva för att genom skrivande skapa möjligheter till analys av hur berättelser är uppbyggda. Fram till nu har fokus framför allt varit att väcka elevernas intresse och göra dem delaktiga när de sammanfattar böcker som de har läst högt tillsammans. Lärarna gör bedömningen att flertalet av eleverna nu kan identifiera huvudpersoner, viktiga miljöer, problem, lösning och avslutning. Målet är att alla elever ska kunna det i slutet av årskurs 2. 
 
När det gäller att hitta sätt att ”tänka högt” och modellera hur man kan tänka under läsning har lärarna i det arbetet särskilt fokuserat på strategierna förutspå och att ställa frågor. I arbetet med böcker har lärarna riktat elevernas uppmärksamhet mot både bilder och text. Lärarna kan i slutet av läsåret se att betydligt fler elever nu både är med och förutspår och svarar på frågor jämfört med i början av läsåret. De kan också se att några elever använder sig av strategierna på egen hand i samtal med klasskompisar när de presenterar böcker de har läst. Dessutom är det många elever som nu självmant räcker upp för att ställa egna frågor om både bild och text under lärarnas högläsning. De rör sig i texten! Som nästa steg i arbetet kommer lärarna att styra eleverna mer när de förutspår så att eleverna redan före läsningen har idéer om huvudpersoner, miljöer och problem.
 
Årskurs 3
SO/NO
•       Hur utvecklar vi våra elever till läsare som kan läsa för att lära?

Fokus för elever: identifiera det kända och bearbeta det nya

Fokus för lärare: think aloud/modellera hur man gör UNDER läsning (forskning kring Reciprocal Teaching som grund och Langers receptionsteori)
 
Lärarna i årskurs 3 har prövat att tänka högt/modellera samt ställa frågor under högläsning av både texter i SO/NO och skönlitteratur. Ett mer medvetet arbete med att välja och pröva undervisningshandlingar under läsning har inneburit att lärarna nu mer medvetet planerar högläsningen av såväl faktatexter och skönlitteratur utifrån frågor som Var står barnen?, Hur ska jag arbeta med just denna text? och Vilka strategier bör jag använda i arbetet? 
 
I arbetet med att pröva undervisningshandlingar under läsningen som innebär att lärarna tänker högt/modellar har de prövat att ställa frågor till sig själv som de besvarar eller berättar vad de tänker och känner, och ibland låtsas de glömma eller tycka att något är svårt att förstå och tar hjälp av eleverna. De har också fortsatt att ställa frågor för att eleverna ska ges möjlighet att repetera begrepp, se samband, använda sig av bilder m m under läsningen.

Lärarna menar att medan deras sätt att arbeta under läsning framför allt har som mål att eleverna ska förstå och lära när de läser faktatexter handlar det mer om att eleverna ska ges möjlighet att tänka och uppleva när de läser skönlitteratur högt. Lärarna ser att deras val av undervisningshandlingar innebär att eleverna förstår texterna bättre och att fler elever än tidigare använder texterna när de arbetar på egen hand/i par med att besvara frågor. Utöver det lyfter lärarna också att sättet att arbeta saktar ner tempot, vilket innebär att eleverna får mer tid att reflektera.
 
Utöver det konstaterar lärarna att de blir allt mer medvetna om betydelsen av repetition/bearbetning, att låta eleverna erfara det de ska lära sig på olika sätt och att forma undervisningen på ett sätt som innebär att eleverna har fokus på lektionens innehåll i parsamtal och verkligen lyssnar på varandra. 
 
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 jun 2025