SMART mål
1. Att lärarna i högre grad ska jobba förebyggande utifrån en medveten analys av observationer i klassrummen och utifrån det kunna agera mer medvetet i sin undervisning.
2. Att skolan som arbetsplats i än högre grad ska upplevas som en trygg plats där begränsande normer ifrågasätts och den allmänna kunskapen om normer är högre utifrån en kartläggning av personalen.
2. Att skolan som arbetsplats i än högre grad ska upplevas som en trygg plats där begränsande normer ifrågasätts och den allmänna kunskapen om normer är högre utifrån en kartläggning av personalen.
HT 2020 - Dalslundsskolan F-3
Genomförs av
Matilda Persson Sjödell
Matilda Persson Sjödell
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
26 mar 2021
Slutsats
Observationerna tillsammans med det gemensamma arbetet i klassrummet, har skapat en större medvetenhet. För att lärarna skulle få tillgång till ännu fler verktyg och sätt att arbeta med normkritik i klassrummet, så skulle undervisningen i ännu högre grad ha hållits av mig från Kvalitetsteamet.
Stötta i utvecklingen av skolans strategiska jämställdhetsarbete
Förväntad effekt i verksamheten
Att skolorna kommer att arbeta mer proaktivt, upptäcka och förändra begränsande normer. Att alla ska ha ett mer normkritiskt förhållningssätt.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Stöd vid genomförande av kartläggning, analys, kompetensutveckling och implementering av åtgärder genom bland annat klassrumsobservationer, damtal med pedagogerna, planering och genomförande av lektioner tillsammans med pedagogerna.
Konkret praktiskt stöd genom tips på litteratur, övningar, material etc.
Konkret praktiskt stöd genom tips på litteratur, övningar, material etc.
Genomförande
Insats 1
Planering och efterreflektioner tillsammans med pedagogerna i åk 3. Genomförandet tillsammans med en av pedagogerna, men med båda klasserna.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
22 okt 2020
Insats 2
Regelbundna workshops tillsammans med arbetslaget:
Workshop 1
Vad är en kränkning?
Diskutioner kring vad en kränkning kan vara och kännas.
Workshop 2
Materialluppen
Diskussioner kring de normer som blir tydliga i det undervisningsmaterial som finns på skolan.
Workshop 3
Huset
Vilka platser sker kränkningar och går de att koppla till härskartekniker, normer och/eller diskrimineringsgrunder.
Workshop 4
Syna kränkningsrapporter
Vilka normer och diskrimineringsgrunder går att koppla till de rapporter vi har?
Workshop 5
Vi analyserar det vi fått fram under de andra ws och pratar om vilka behov Dalslund F-3 har och vilket/vilka fokus kommande arbete behöver ha under läsåret.
Workshop 1
Vad är en kränkning?
Diskutioner kring vad en kränkning kan vara och kännas.
Workshop 2
Materialluppen
Diskussioner kring de normer som blir tydliga i det undervisningsmaterial som finns på skolan.
Workshop 3
Huset
Vilka platser sker kränkningar och går de att koppla till härskartekniker, normer och/eller diskrimineringsgrunder.
Workshop 4
Syna kränkningsrapporter
Vilka normer och diskrimineringsgrunder går att koppla till de rapporter vi har?
Workshop 5
Vi analyserar det vi fått fram under de andra ws och pratar om vilka behov Dalslund F-3 har och vilket/vilka fokus kommande arbete behöver ha under läsåret.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
22 okt 2020
Insats 3
Planering, genomförande och efterreflektioner tillsammans med pedagogerna i åk 2a och 2b.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
22 okt 2020
Effekt 3.1
På vilket sätt kan jag använda det vi har gjort tillsammans i min vidare undervisning?
Vara mer medveten i mitt val av formuleringar, upplägg samt vinkla diskussionsfrågor så att vi får in ett aktivt normarbete.
Behöver mer aktivt tänka på representation i läromedel samt i samtal och bilder som eleverna matas med.
Insikter som det gemensamma arbetet har gett mig
Insikter som det gemensamma arbetet har gett mig
Att det är enklare att falla in i ett normativt tänkande än man tror.
Jag har insett att jag har en ganska bred bas att stå på sedan tidigare. Har insett att det är viktigt för att mig att ta diskussioner i arbetslaget oftare ön vad jag gjort tidigare
Om en fortsättning hade varit möjlig, vad hade du i så fall tyckt varit intressant att göra tillsammans?
Om en fortsättning hade varit möjlig, vad hade du i så fall tyckt varit intressant att göra tillsammans?
Det hade varit intressant med olika praktiska övningar som får eleverna att jämföra och koppla till egna erfarenheter.
Hur vi som skola kan ta ytterligare steg för att arbeta med maktlekar och maktutövning på raster. Hur kan vi arrangera rasterna för att tillgodose alla elevers behov och samtidigt öka delaktigheten.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
26 mar 2021
Insats 4
Kartläggning av lärarna, eht och fritidspersonal
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
26 mar 2021
Effekt 4.1
Kartläggning VT-20:
https://docs.google.com/presentation/d/1_gq-r-t9XPOG-rGrC6RO2_1qfdoPQ6grCLtmb31GZWw/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/presentation/d/1_gq-r-t9XPOG-rGrC6RO2_1qfdoPQ6grCLtmb31GZWw/edit?usp=sharing
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
22 okt 2020
Insats 5
Observationer i klasserna
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
26 mar 2021
Effekt 5.1
Lärarna har fått en tydligare bild av hur de fördelar talutrymme, ger beröm och tillsägelser, utifrån kön.
Senast uppdaterad av Matilda Persson Sjödell -
22 okt 2020