SMART mål
Den planerade undervisningen ska bli ett effektivt verktyg för att utveckla barns förändrade kunnande.
HT 2020 - Virvelhusets förskola
Pedagogisk planering Art. 28 Utbildning, rätt till
Genomförs av
Petra Classon
Senast uppdaterad av Petra Classon - 08 jan 2021

Slutsats

Ingen slutsats än


Undervisning i förskolan
Förväntad effekt i verksamheten
  • Ökad didaktisk och analytisk förmåga.
  • Genom medvetna didaktiska val få syn på undervisningens avtryck och nyanser.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
  • Delta i planering, genomförande och reflektioner kring undervisningen med tre förskollärare (ur två arbetslag) på enheten. 
  • Beakta ett särskilt fokus på stöd för att se spår av de centrala kompetenserna i reflektionen och hur utvecklingen i förmågorna kan tas i uttryck och bygga vidare på fortsatt undervisning.
  • Stödja arbetslagsledarnas arbete med implementeringen av Undervisningsloggen.

Delavstämning: v 43, v 47. Utvärdering: v 51.

Mätpunkter
  • Självreflektion från medverkande förskollärare vid delavstämning v 43 & 47 (insats 3)
  • Förekomsten av planerad undervisning på förskolan (v 43, 47, 51, insats 3 och 2)
  • Förekomsten av de centrala kompetenser i loggarnas planerings- och reflektionsdel (v 43, 47, 51, insats 2)
  • Enkät från Kvalitetsteamet - utvärdering av SMART-målet (förskollärare och rektor, v 51)


Genomförande
Insats 1
Utvärdering, förskollärare

På vilka sätt har din genomförda undervisning (planering, genomförande, reflektion) utvecklats under samarbetet med Kvalitetsteamet? 

  • "Har fått ett annat sätt att tänka runt hur jag planerar för progression, att upprepa undervisningstillfälle med någon liten förändring varje gång utifrån reflektion på föregående tillfälle."

  • "Mitt arbete med barnen blir bättre genom att fokusera på det behov som barnen har i gruppen , fick syn på nya sakar, nya metoder och kommit på nya idéer som kan genomföras i undervisning. Det hjälpt mig att utveckla mig själv"

Vilka effekter har denna utveckling haft för kvaliteten på undervisningen?

  • "Det har gett barnen men också mig en trygghet i att veta att man lärt sig något."

  • "Utveckling har ledd till bättre lärande för barnen genom att fokusera på barns behov och tänka alltid vad ska man förbättra till nästa gång. Man kan se att barnen kunnande har förändrat efter undervisning projekt."

På vilka sätt har samarbetet kring de centrala kompetenserna bidragit till att synliggöra barnens förändrande kunnande i din undervisning?

  • "De centrala kompetenserna är det som jag haft svårast för att få syn på i undervisningen och att smalna av och titta på specifika kunskaper.Men jag är på väg!"

  • "Det blir mer tydligt vad vi gör , varför vi gör och vad det ledar till. Genom observationer har vi märkt att barns kunnande har förändrat i leken och det blir mer kommunikation, vi fick kommentarer från föräldrar om hur deras barns kunnande har blivit bättre. Genom planering, analys och dokumentation kunde vi främja alla barns utveckling och lärande. "

Utvärdering, rektor

Vilka effekter har du sett på din enhet i arbetet med att planera för undervisning och de centrala kompetenserna i samarbetet med Kvalitetsteamet?

  • "Ett tydligt ökat fokus på pedagogens handling och uppdrag i loggen. Stannar upp i en aktivitet, reflekterar och provar flera gånger Genomtänkt mål utifrån vilka förmågor barnens ska ges möjlighet att utveckla. Intressent med att pedagogerna väljer ut vissa begrepp som de medvetet ska arbeta med tillsammans med barnen. Den erfarenhet som pedagogerna har fått med sig genom att själva provat , vänt och vridit på hur man ska tänka, rikta målen och reflektera över resultat, kommer bidra till att det blir lättare att stötta sin kollegor i loggskrivandet framöver. Komplicerat har blivit hanterbart, det som tidigare kunde upplevas lite svårt är istället spännande och utmanande."

Vilka faktorer kan har haft betydelse för resultatet enligt dig som rektor?

  • "Genom ett verksamhetsnära stöd fått möjlighet att reflektera över sin undervisningspraktik, både det som ligger i linje med valda mål men även att fånga det som händer runt omkring i barns utforskande som är spår pedagogerna kan bygga vidare utifrån. I samarbetet mellan de tre pedagogerna fått syn på undervisningens möjligheter i alla åldrar mellan 1 -5 år, både goda exempel och utmaningar som kan uppstå oavsett ålder."
Senast uppdaterad av Petra Classon - 08 jan 2021
Insats 2
Arbeta tillsammans med planering och analys i Undervisningsloggen med arbetslagsledarna, utifrån gemensamma diskussioner och lägga en grund för det fortsatta arbetet ut till kollegorna.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 08 jan 2021
Effekt 2.1
På grund av att uppdraget avslutats en månad i förtid, när denna insats planerats vara i fokus, har insatsen inte arbetats explicit med.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 08 jan 2021
Insats 3
Stödja förskollärarna i arbetet med de centrala kompetenserna, hur de kan ta sig i uttryck och på vilket sätt de kan förstås för fortsatt arbete. 
Senast uppdaterad av Petra Classon - 08 jan 2021
Effekt 3.1
Delavstämning 2, 18 november
 
  • Under höstterminen förekommer någon / några av de centrala kompetenserna uttryckligen i antingen planering eller reflektion i 11 av de 45 skrivna loggarna
 
  • 5 av dessa är skrivna av någon av de tre förskollärarna. 
Senast uppdaterad av Petra Classon - 18 nov 2020
Effekt 3.2
Delavstämning 2, 18 november

  • Under höstterminen har 47 loggar (+ 12) dokumenterats på hela förskolan. 
  • 19 (+7) av dessa loggar innehåller ingen reflektion alls.
  • 13 (+3) av samtliga loggar har skrivits av någon på de två avdelningarna. 
  • 15 (+4) loggar innehåller en reflektion  
  • 3 (0) st loggar har reflekterats över minst två gånger (samtliga av de tre förskollärarna).
Senast uppdaterad av Petra Classon - 18 nov 2020
Effekt 3.3
Delavstämning 1, 21 oktober

  • Under höstterminen har 35 loggar dokumenterats på hela förskolan. 
  • 17 av dessa loggar innehåller ingen reflektion alls.
  • 10 av samtliga loggar har skrivits av någon på de två avdelningarna. 
  • 15 loggar innehåller en reflektion (3 av dessa har skrivits av någon av de berörda avdelningarna).
  • 3 st loggar har reflekterats över minst två gånger (samtliga av de tre förskollärarna).
Senast uppdaterad av Petra Classon - 18 nov 2020
Effekt 3.4
Delavstämning 1, 21 oktober

  • Under höstterminen förekommer någon / några av de centrala kompetenserna uttryckligen i antingen planering eller reflektion i 6 av de 35 skrivna loggarna

  • 3 av dessa är skrivna av de tre förskollärarna. Två är skrivna av ett arbetslag som arbetat med projektet Fem saker (vt 2020). En logg är skriven av en annan förskollärare.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 18 nov 2020
Insats 4
Tillsammans med förskollärarna fungera som bollplank under planering (didaktiska frågorna), undervisningens genomförande och dess reflektion.

  • På vilka sätt kunde vi genom undervisningen peka mot en gemensamt fokus? Varför / varför inte?
  • På vilka sätt rörde vi oss mot läroplansmålet? 
  • Hur tog sig den centrala kompetensen i uttryck? På vilket sätt ska vi förändra och justera undervisningen till nästa tillfälle för att fortsätta främja utvecklingen? 
  • Hur kunde vi se spår av utvecklat lärande / förståelse? 
Senast uppdaterad av Petra Classon - 08 jan 2021
Effekt 4.1
Delavstämning 2, 18 november

  • I reflektionerna och vår diskussion, liksom i självreflektion, tas de positiva effekterna av att ha avdelningsplanering tillsammans för att främja förståelse för den planerade undervisningen och de centrala kompetenserna och för att sprida förskollärarnas kompetenser. Vid delavstämningen hade Petra deltagit i en avdelningsplanering, och inplanerat deltagande på den andra avdelningen. 

  • I avstämningssamtalet framkom även en noterad förflyttning mot SMART-målet både i mätpunkterna för loggen men också en upplevd förändring av att undervisningsaktiviterna blir mer fördjupade (2-3 reflektioner, snarare än en) hos förskollärarna.

  • Specificerat ville förskollärarna arbeta mer riktat tillsammans kring formuleringar, centrala kompetenser och att hålla fokus på något visst i det som händer hos barnen i i undervisningssituationen i loggen. För att arbeta på liknande sätt med sina kollegor i det fortsatta spridningsarbetet. Förslag på tillfällen under kommande fyraveckors-period är därför inplanerade.

Förskollärarnas självreflektion

  • "Jag tycker det ger mycket att ha dig som ett bollplank när vi lägger upp vår planering och i våra reflektioner. Men jag tycker fortfarande att inte tiden alltid räcker till.  Tycker att vi jobbar mot målen och barnens självtillit i våra rutinsituationer. Genom att vi som pedagoger organiserar barnen i mindre grupp vid av och påklädning och stöttar och uppmuntrar barnen samt upprepar begrepp med både ord och TAKK tycker jag att man ser effekter. 
    Vi har även diskuterat TAKK-bilder vid matsituationen men ännu inte haft tiden att iordningställa det. Inte fått in det i loggen heller tyvärr."

  • "Pga sjukdom i arbetslaget har jag inte haft någon individuell planeringstid vilket gör att jag inte hunnit skriva ner reflektioner eller titta i loggarna den senaste tiden.Men jag tycker jag har fått ett förändrat tankesätt, och tittar efter progression i lärandet bland barnen. Kvalitetsteamet har hjälpt mig få syn på detta och att smalna av det jag tittar efter. Jag tycker också att efter den gemensamma planeringen då vi hade med Kvalitetsteamet en stund att mina kolleger i alla fall har fått en insikt i hur vi tänkte. Jag kan ställa frågan till dem om de ser progression och de förstår tanken vi hade om att skapa aktivitet utifrån vad man anser barnen behöver träna för kompetens.
    Jag skulle kunna tänka mig att gå vidare genom att filma mig själv och få hjälp av Kvalitetsteamet med analys av vad vi ser."
Senast uppdaterad av Petra Classon - 18 nov 2020
Effekt 4.2
Delavstämning 2, 18 november

  • Under höstterminen har 47 loggar (+ 12) dokumenterats på hela förskolan. 
  • 19 (+7) av dessa loggar innehåller ingen reflektion alls.
  • 13 (+3) av samtliga loggar har skrivits av någon på de två avdelningarna. 
  • 15 (+4) loggar innehåller en reflektion  
  • 3 (0) st loggar har reflekterats över minst två gånger (samtliga av de tre förskollärarna).
Senast uppdaterad av Petra Classon - 18 nov 2020
Effekt 4.3
Delavstämning 1, 21 oktober

  • Under höstterminen har 35 loggar dokumenterats på hela förskolan. 
  • 17 av dessa loggar innehåller ingen reflektion alls.
  • 10 av samtliga loggar har skrivits av någon på de två avdelningarna. 
  • 15 loggar innehåller en reflektion (3 av dessa har skrivits av någon av de berörda avdelningarna).
  • 3 st loggar har reflekterats över minst två gånger (samtliga av de tre förskollärarna).
Senast uppdaterad av Petra Classon - 18 nov 2020
Effekt 4.4
Delavstämning 1, 21 oktober

  • I reflektionerna och i vår diskussion kring det arbete vi gör tillsammans aktualiseras behovet av att inkludera hela arbetslaget i större utsträckning. Delvis för att främja förståelse för den planerade undervisningen och de centrala kompetenserna och för att sprida förskollärarnas kompetenser. Dessutom behöver tid och prioritering göras för att ha möjlighet att reflektera, i arbetslag men även enskilt. Petra deltar därför i nästkommande arbetslagsplanering för att stödja förskollärarna i spridningsarbetet.

Förskollärarnas självreflektion


  • "Rektor ställde frågan, Har Kvalitetsteamet gjort någon skillnad i hur du tänker runt skrivandet i loggen, och det har hon. Jag hade inte varit så specifik i frågeställningar och hur ett undervisningstillfälle ska genomföras utan hennes hjälp. Har varit bra att få någon att ”bolla” med. Jag känner att jag oftare tänker vad det ska övas för förmåga och sen hittar aktivitet som passar nu. Däremot har det varit svårt att få tid att förmedla detta till kollegerna. Det har bara blivit lösryckta bitar som jag inte riktigt vet om de förstått.”

  • ”Vi tycker det har varit spännande att får arbeta med dig. Du har kunnat ge oss tips på hur man skriver och reflekterar i loggen och hela tiden plockat oss tillbaka till hur vi går mot målet. Du har också hjälpt oss att se hur man plockar ner alla stora idéer vi har för att fokusera på de små stegen. Det känns bra.  Det som varit svårt är som alltid att tiden inte räcker till. Det har ibland känts lite stressande då tiden ska räcka till så mycket. Det känns viktigt att reflektera och analysera men tiden finns inte alltid till det.”
Senast uppdaterad av Petra Classon - 18 nov 2020