SMART mål
Undervisningen är utformad så att alla elever kan ta till sig den.
HT 2020 - Humlemadskolan
Genomförs av
Petra Alven
Petra Alven
Senast uppdaterad av Petra Alven -
29 jan 2021
Slutsats
Vi har sett framgångar hos flera elever som tar till sig undervisningen i större utsträckning än tidigare. Vi har till och med sett framgångar hos elever som vi tidigare inte trodde var möjliga.
Anpassad undervisning
Förväntad effekt i verksamheten
Ökat samarbete mellan två lärare kring metoder och moment i undervisningen.
Ökat samarbete mellan två lärare kring elever.
Undervisningen planeras och genomförs där individuella anpassningar är synliga.
Ökat samarbete mellan två lärare kring elever.
Undervisningen planeras och genomförs där individuella anpassningar är synliga.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Stötta vid planering och genomförande av undervisning.
Reflektera med lärarna över vilken effekt undervisningen ger för elevernas lärande.
Reflektera med lärarna över vilken effekt undervisningen ger för elevernas lärande.
Genomförande
Insats 1
Tillsammans med två lärare planerar Kvalitetsteamet, genomför lektioner och reflekterar kring undervisningen. Fokus på följande frågeställningar:
- Hur utformar vi undervisningen efter de individuella anpassningar som finns?
- Fick lektionen det lärande vi avsåg?
- Hur kan lärarna samarbeta kring undervisningen?
- Hur kan lärarna samarbeta kring eleverna?
Senast uppdaterad av Petra Alven -
23 nov 2020
Effekt 1.1
Pedagogerna tycker att samarbetet med Kvalitetsteamet har gjort att de har större möjligheter att stötta och bedöma de elever som har behov av olika anpassningar. Det har även lett till ökad arbetsro i klassrummet när eleverna har delats upp i mindre grupper och även individuellt. Stöttning har då varit lättare att genomföra utifrån elevernas behov.
Vi har omstrukturerat en del undervisningsmaterial, och vi ser att eleverna lyckas genomföra arbetsuppgifterna och proven med större säkerhet och bättre resultat än tidigare.
Samarbetet kring undervisningen mellan lärarna har främst skett via Kvalitetsteamet som förmedlar lyckade undervisningsstrategier mellan lärarna. Lärarnas samarbete kring elever fungerar bra och de har regelbundna samtal med varandra.
Pedagogerna vill i det fortsatta samarbetet utveckla hur de kan använda KL i olika bedömningssituationer. De vill också utveckla sitt samarbete kring undervisningen genom att auskultera hos varandra.
Utvärdering jan 2021:
Pedagoger: Genom att vi arbetat med en differentierad lärandemiljö har vi bättre kunnat möta samtliga elevers förutsättningar och behov. Arbetet har underlättat för eleverna att ta till sig undervisningen och eleverna har blivit mer delaktiga och motiverade i skolarbetet. Elevers extra anpassningar är med redan i planeringsstadiet i större utsträckning än tidigare och kommunikationen med specialpedagog har varit löpande under terminen för att diskutera hur elevernas lärande påverkats av undervisningen. Arbetsklimatet i klassrummet har påverkats positivt av vårt arbete och eleverna är mer studiemotiverade. Samarbetet med kvalitetsteamet har även gjort att vi lättare kunnat se undervisningen ur olika synvinklar genom våra diskussioner kring didaktik och pedagogiska strukturer.
Utvärdering jan 2021:
Pedagoger: Genom att vi arbetat med en differentierad lärandemiljö har vi bättre kunnat möta samtliga elevers förutsättningar och behov. Arbetet har underlättat för eleverna att ta till sig undervisningen och eleverna har blivit mer delaktiga och motiverade i skolarbetet. Elevers extra anpassningar är med redan i planeringsstadiet i större utsträckning än tidigare och kommunikationen med specialpedagog har varit löpande under terminen för att diskutera hur elevernas lärande påverkats av undervisningen. Arbetsklimatet i klassrummet har påverkats positivt av vårt arbete och eleverna är mer studiemotiverade. Samarbetet med kvalitetsteamet har även gjort att vi lättare kunnat se undervisningen ur olika synvinklar genom våra diskussioner kring didaktik och pedagogiska strukturer.
Rektor: Vi har sett framgångar hos flera elever som tar till sig undervisningen i större utsträckning än tidigare. Vi har till och med sett framgångar hos elever som vi tidigare inte trodde var möjliga. Pedagogerna har, i samarbete med kvalitetsteamet, gjort ett gott arbete, undervisningen har högre kvalitet än tidigare, det ser vi på elevernas utveckling.
Senast uppdaterad av Petra Alven -
29 jan 2021