SMART mål
Kvalitetsteamet ska under vårterminen stödja förskollärare i att använda det digitala planerings- och reflektionsverktyget Undervisningsloggen för att fördjupa undervisningsreflektionerna med utgångspunkt i kärnämnena (Bruce & Riddersporre, 2012) som centrala kompetenser i den planerade undervisningen.
VT 2020 - Förskolan
Pedagogisk planering Art. 28 Utbildning, rätt till
Genomförs av
Petra Classon, Jenny Olsson Mohammad-Ali
Senast uppdaterad av Petra Classon - 21 aug 2020

Slutsats

Ingen slutsats än


Undervisning i förskolan
Förväntad effekt i verksamheten
Öka förtrogenheten med Undervisningsloggen som planerings- och reflektionsverktyg, och därigenom generera fler planerade undervisningstillfällen i förskolans verksamhet med utökad kvalitet.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Stödja arbetslagsledare i arbetet med sina kollegor och stödja förskollärare i det operativa arbetet med planering, genomförande och reflektion.

Genomförande
Insats 1
Samtliga arbetslagsledare ska få möjlighet till reflektionssamtal kring Undervisningsloggen utifrån deras behov och roll i implementeringen av loggen ute på sina enheter. 
Senast uppdaterad av Petra Classon - 21 aug 2020
Effekt 1.1
Enkätsvar, förskollärare/arbetslagsledare:

Gav reflektionssamtalet dig någon stöttning i ditt arbete med undervisningsloggen?
 
  • “Jag har känt mig delaktig i processen från början av loggen eftersom vi har varit pilot i arbetet. Därför gav samtalet mig ett tillfälle att diskutera och bolla tankar kring loggen och ett förtydligande av vad syftet med loggen är och det handlar om att granska oss som pedagoger.”
  • “Redan efter ditt svar på mitt Mail, kände jag att jag hade fått en tydligare och klarare bild av hur det är tänkt att vi ska arbeta med loggen. På mötet blev bilden än mer klar och jag upplevde efteråt att jag har ganska bra koll på vad som skrivs var osv.”
  • “Ja fast blev även lite kluven på vad som verkligen gällde”
  • “Ja. Jag insåg verkligen vikten av att hålla loggen enkel och tydlig.”
  • “Det var väldigt bra och tydligt”
  • “Ja, lite. Intressantast kanske relationen logg/ kvalitetskort.”
  • “Jag fick en klarare bild av vad som ska skrivas i Undervisningsloggen”
  • “Eftersom vi inte kommit igång innan blev det en bra introduktion och kick att starta.”
  • “Min upplevelse var att det som sades under reflektionssamtalet var sådant som redan hade sagt och gåtts igenom. Dock kan det bero på att jag inte kommit långt med mitt eget arbete med Undervisningsloggen.”
  • “Det tycker jag! Jag fick nya infallsvinklar att fundera över och stöd i pågående tankar och process.”
  • “Absolut, vi hade bra diskussioner och jag fick både hjälp/stöd och råd för fortsatt arbete.”
  • “Hade ett bra,intressant möte som gav oss lite nya tankar runt både kvalitetskort och logg.Kan använda de tips vi fick runt stöttning i skrivandet av analysbiten för att hjälpa kollegor som tycker det är svårt”
  • “Genom att bolla ideer och konkreta förslag hur det blev? och hur vi går vidare?, kändes det som en bra stöttning.”
  • “Ja, eftersom vi hade diskussioner om hur viktigt det är att titta på sig själv som pedagog i aktiviteter/undervisning med barnen.”
  • “Det gav både bekräftelse och ett ökad förståelse för loggens tankar.”
  • “Ja jag tyckte att jag fått bra svar på mina frågor. Jag har även delgett mitt arbetslag svar på de frågor som de haft, vilket har gett dom en vidareutveckling i deras arbete.”
  • “Ja, att man ska göra analysen i slutet på terminen i Kvalitetsarbetet.”
  • “Bra idéer”
Senast uppdaterad av Petra Classon - 21 aug 2020
Insats 2
Genom beställningar under paraplyet Fem saker, som innefattar planering, genomförande och reflektion operativt ute på enheten. Denna insats genomförs på Östragårdens förskola, Dalslunds förskola, Svenshögs förskola och Virvelhusets förskola under vårterminen.
Senast uppdaterad av Petra Classon - 21 aug 2020
Effekt 2.1
Enkätsvar, förskollärare/arbetslagsledare:

Vilka effekter har dessa förändringar inneburit för kvaliteten på undervisningen?
 
  • “Tydligheten har gjort att jag lättare ser om undervisningen har gett den önskade effekten (som jag ville ha när jag planerade undervisningen).”
  • “Den har gett ytterligare en dimension.”
  • “Barnen har utvecklat sitt ordförråd och dialogen med varandra. Nyfikenheten att upptäcka naturen tillsammans, där man i dialog och skapande har utvecklat kunskap och intresse för insekter, träd, blad.”
  • “Detta lett till att man har uppmärksammat att naturen är en del av vår miljö. Jag som pedagog reflekterar mer hur gjorde jag för att nå detta resultat. Blev det som jag tänkt eller? Min undervisning har synliggjorts och jag kan se effekterna och reflektera över, hur går jag vidare. Vi har det nedskrivet och dokumenterat i loggen, vilket i sin tur ger en analys av vår kvalitét.”
  • “Den har gett mig ytterligare ett redskap och på så sätt gett ett större djup och därmed gett mig möjlighet till att få bättre kvalitet.”
  • Vi kan se att barnen har ökat sin mentaliseringsförmåga. Dem löser problem genom att del av kungaskogen. Barnen har fått en större självsäkerhet och deras självbild har ökat. - Vi har utvecklat vår reflektionsförmåga, varför händer detta och hur går vi vidare? Vi har även förstått vikten av att ha samma undervisning några gånger så att vi ser en process. Vi har fått större medvetenhet om oss själv som pedagog. Vi har förstått vikten av en god reflektion för att utveckla kvalitén på undervisningen.
 
Upplever du att du att arbetet med "Fem saker" gett en bra introduktion till Undervisningsloggen? 

  • “Ja. Att ha Jenny som bollplank har varit otroligt givande när jag hittade min väg in i loggen genom att få vara med i "fem saker". Jag har ju saknat ett verktyg för reflektion och analys av min undervisning, så när loggen kom gillade jag den osedd. Sedan när jag skulle börja skriva i den insåg jag vikten av att ha någon att bolla tankar med för att få till en givande logg där man kan följa, följa upp och analysera undervisningen. Att ha ett projekt som ska användas i introduktionen av undervisningsloggen i kombo med bollplank (Jenny) har varit ett otroligt givande och fruktsamt sätt för mig att komma igång med loggen.”
  • “Både ja och nej, många bra diskussioner har gett hjälp till tankar runt undervisning och dess upplägg.”
  • “Ja, det har varit bra med att kunna få hjälp med att tänka, hur man på ett lätt sätt förstår upplägget och vad man konkret ska skriva”
  • “Inte själva 5 saker i sig utan det var planeringen/reflektionen med Jenny som gav en bra introduktion.”
  • “Eftersom jag ej fullföljt arbete med undervisningsloggen kopplat till Fem saker, så tycker jag att den inte gett mig den inblicken. Jag har istället fått detta genom det kontinuerliga arbete som vi haft under terminen kring loggen. Meetsamtalet t.ex och samtal med kollegor på förskolan.”
  • Genom att Petra Classon har utvecklat vårt perspektiv på hur vi kan reflektera och se våran undervisning med andra glasögon har vi utvecklat hur vi kan skiva och använda oss av undervisningsloggen. 
Senast uppdaterad av Petra Classon - 21 aug 2020