SMART mål
- Alla elever ska före jul ha fått möta VR under minst ett lektionspass.
- I juni ska alla lärare på skolan känna förtrogenhet inför VR som ett valbart verktyg i sin undervisning. De ska (med stöd från IKT-pedagog) våga leda en VR-lektion i syfte att berika elevernas lärande.
- De lärare som fått särskild stöttning av Kvalitetsteamet ska uppleva att de utvecklat sitt ledarskap i klassrummet och att de blivit säkrare på att skapa en undervisning präglat mer på elevaktivitet och lustfyllt engagemang.
HT 2020 - Svenshögskolan
Genomförs av
Olle Strömbeck
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
14 okt 2020
Slutsats
Ingen slutsats än
Effektiv undervisning
Förväntad effekt i verksamheten
- Att läraren medvetet kan göra valet att använda VR i syfte att berika undervisningen och elevernas lärande.
- Att läraren genom sin undervisning kan skapa större engagemang och mer lustfylld undervisning.
- Att läraren utmanas i sin undervisning. Att läraren får fler verktyg och utvecklas i sitt ledarskap i klassrummet. Genom undervisningen upplever eleverna en lust att lära.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
- Tekniskt, metodiskt och pedagogiskt stöd i att införa VR i undervisningen.
- Ett nära samarbete mellan lärare och kvalitetsteamet. Flexibilitet. Arbeta för en samsyn; planering, genomförande och reflektion.
- Kvalitetsteamet ska vara ett bollplank till läraren och en experimentpartner. Undervisningen planeras, genomförs och reflekteras ihop.
Genomförande
Insats 1
I vecka 43 inleds ett samarbete med två lärare i åk 2. Lärarna förväntar sig att få stöttning i att utveckla sin undervisning mot mer engagerande och lustfyllda lektioner. Detta ska bl a ske genom att använda VR i undervisningen. Förväntan att Kvalitetsteamt är en reflekterande kollega som deltar i undervisningen och bidrar med ideér och erfarenhet.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
14 okt 2020
Effekt 1.1
Avstämning 15 december
Lärarna upplever att de fått mycket stöttning, både i planering, undervisning och reflektion. De upplever att deras undervisning har förändrats. Den har blivit mer varierad och anpassad efter elevernas olika kunskapsnivå. Undervisningen har också fått en större elevaktivitet där lärarnas samtalsutrymme har minskat till förmån för elevaktivt arbete.
Lärarna upplever att de fått mycket stöttning, både i planering, undervisning och reflektion. De upplever att deras undervisning har förändrats. Den har blivit mer varierad och anpassad efter elevernas olika kunskapsnivå. Undervisningen har också fått en större elevaktivitet där lärarnas samtalsutrymme har minskat till förmån för elevaktivt arbete.
Genom att Olle har modellerat metoder och verktyg har lärarna fått syn på hur deras undervisning blir effektivare och når fler elever.
Liknande iakttagelser har gjorts av ledningsgruppen.
Samarbetet fortsätter till våren och då kommer även VR att introduceras som ett undervisningsverktyg.
Lärarnas utvärdering:
Du har stöttat oss mycket i både planering och undervisning. Vi har fått både tips och idéer kring ett varierat undervisning. Du har presenterat olika appar både i svenska och i matematik.
Samarbetet fortsätter till våren och då kommer även VR att introduceras som ett undervisningsverktyg.
Lärarnas utvärdering:
Du har stöttat oss mycket i både planering och undervisning. Vi har fått både tips och idéer kring ett varierat undervisning. Du har presenterat olika appar både i svenska och i matematik.
Vi känner båda att vår undervisning har utvecklats till det bättre. Eleverna tar mer plats och vi lärare har kortare genomgångar. Vi är tydligare i vår undervisning och har ett mer varierat undervisning och du har hjälpt oss att hitta rätt nivå till varje enskild elev.
Vi har arbetat mycket kring ”fyrfältare” i svenskan och eleverna har arbetat både parvis samt självständigt. Eleverna förstår innebörden av ordet ”beskriva/beskrivande” och kan mer självständigt beskriva olika karaktärer .
Vi ser framemot att lära oss hur man använder VR i vår undervisning.
Tack för den här terminen och vi ser framemot vår fortsatta samarbete nästa år 😊
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
24 mar 2021
Effekt 1.2
Delavstämning 17 november
Lärarna upplever att det är utvecklande att ha en kollega i klassrummet att bolla tankar och idéer med. De upplever att de får syn på saker som händer i klassrummet i reflektionen och arbetet med kvalitetsteamet. Undervisningen har utvecklats och det är en bättre struktur under dagen och på lektionerna.
Vi har ännu inte använt VR under lektionerna, men kommer att göra det i kommande rymd-tema.
Vi fortsätter på den inslagna banan och ser i nuläget ingen anledning att göra förändringar i uppdraget.
Lärarna upplever att det är utvecklande att ha en kollega i klassrummet att bolla tankar och idéer med. De upplever att de får syn på saker som händer i klassrummet i reflektionen och arbetet med kvalitetsteamet. Undervisningen har utvecklats och det är en bättre struktur under dagen och på lektionerna.
Vi har ännu inte använt VR under lektionerna, men kommer att göra det i kommande rymd-tema.
Vi fortsätter på den inslagna banan och ser i nuläget ingen anledning att göra förändringar i uppdraget.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
16 dec 2020
Insats 2
Kvalitetsteamet stöttar lärare som vill utforska VR som verktyg i undervisningen. Stöttningen sker i projektform genom planering, genomförande och reflektion.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
14 okt 2020
Effekt 2.1
Avstämning - 15 december
Under hösten har det genomförts 31 lektioner där VR har varit ett verktyg i undervisningen. Samtliga klasser utom en har fått uppleva en VR-lektion (89%). Fördelningen på lektioner har varierat där en klass fått möta VR vid fem tillfällen, medan två klasser bara fått det vid ett tillfälle. Flera lärare har utnyttjat möjligheten att planera och genomföra VR-lektioner med stöd av Olle, men många lärare väljer fortfarande att inte utnyttja den möjligheten.
Under hösten har det genomförts 31 lektioner där VR har varit ett verktyg i undervisningen. Samtliga klasser utom en har fått uppleva en VR-lektion (89%). Fördelningen på lektioner har varierat där en klass fått möta VR vid fem tillfällen, medan två klasser bara fått det vid ett tillfälle. Flera lärare har utnyttjat möjligheten att planera och genomföra VR-lektioner med stöd av Olle, men många lärare väljer fortfarande att inte utnyttja den möjligheten.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
16 dec 2020
Effekt 2.2
22 sept - Delavstämning 1
De VR-lektioner som genomförts visar på stort engagemang hos eleverna. Vill utöka VR-lektionerna.
De VR-lektioner som genomförts visar på stort engagemang hos eleverna. Vill utöka VR-lektionerna.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
16 dec 2020
Insats 3
Kvalitetsteamet följer två lärare på mellanstadiet i undervisningen och är ett bollplank i planering, genomförande och reflektion. Effektanalys: fick lektionen det lärande vi avsåg?
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
14 okt 2020
Effekt 3.1
21 oktober 2020
Lärares utvärdering:
Lärares utvärdering:
Jag är mycket nöjd med stödet jag fått från Olle i kvalitetsteamet. Han har stöttat mig i min undervisning med det jag efterfrågade, nämligen tydliga instruktioner och bra elevaktiviteter.
Jag känner att jag blivit en bättre lärare som är mer medveten om min undervisning. Olle har stöttat med pekpinnar, frågor men också visat genom att hålla i lektioner.
Vi har diskuterat och Olle har fungerat utmärkt i rollen som bollplank och samtalspartner. Han har inspirerat och visat de digitala möjligheterna både med VR men också vilka anpassningar jag kan göra t.ex med ljud i pages.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
24 mar 2021
Effekt 3.2
22 sept - Delavstämning 1
Lärarna upplever att de blivit utmanande och att ett nära samarbete med kvalitetsteamet har varit gynnsamt för den professionella utvecklingen. Lärarna vill fortsätta att arbeta med tydlighet i instruktioner vi lektionsstart och att skapa engagemang, men också i ledarskapet i klassrummet, hur röst och kroppsspråk kan påverka.
Vi beslutade att Kvalitetsteamet kan vara mer delaktig i undervisningen.
Lärarna upplever att de blivit utmanande och att ett nära samarbete med kvalitetsteamet har varit gynnsamt för den professionella utvecklingen. Lärarna vill fortsätta att arbeta med tydlighet i instruktioner vi lektionsstart och att skapa engagemang, men också i ledarskapet i klassrummet, hur röst och kroppsspråk kan påverka.
Vi beslutade att Kvalitetsteamet kan vara mer delaktig i undervisningen.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
24 mar 2021