SMART mål
 Undervisningen i läsning och skrivning ska breddas och fördjupas för att stärka elevernas läslust, läsförmåga, ordkunskap och läsförståelse.


VT 2025 - Svanetorpskolan
Lektionsstruktur Språkutveckling Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Petra Alven
Senast uppdaterad av Petra Alven - 17 jun 2025

Slutsats
Effekt på elevernas lärande
Läslust och engagemang: Elevernas läsengagemang har tydligt ökat. Fler väljer spontant att läsa när de får tid över, och tyst läsning har utvecklats till ett uppskattat inslag i vardagen. Inför lässtunder förs samtal mellan elever om böcker de läser – de byter böcker, tipsar varandra och visar intresse för vad klasskamraterna läser. Dessa diskussioner har inte förekommit tidigare i samma utsträckning.
Elever uttrycker själva att de gillar att läsa, vilket speglas i Legilexi-enkätens indikatorer (t ex. elever som gått från neutralt till positivt inställda smileysymboler).
Lärarnas egen delaktighet i lässtunderna har också spelat en viktig roll. När pedagogerna själva läser och berättar om sina böcker skapas en gemenskap kring läsning där eleverna blir nyfikna på de vuxnas litteraturval. Detta har lett till samtal som både inspirerar och visar att det är okej att inte gilla allt man läser – det viktiga är att ha en relation till texten.
Läsförmåga: Resultaten från Legilexi visar att flera elever förbättrat sin avkodning. Arbetet med upprepade läsningar, att läsa samma text på olika nivåer, samt att arbeta med mallar där eleverna fyllt i ord, har stärkt deras förmåga att koppla bokstav till ljud och utvecklat deras avkodningsstrategier. För elever som kommit längre har detta även bidragit till ökad läshastighet. Det framhålls också att man bör tolka tester med viss försiktighet, eftersom faktorer som dagsform kan påverka, men trenden tyder på positiv utveckling.
Ordkunskap: Utvecklingen i ordkunskap är inte lika tydligt mätbar, men lärarna upplever att eleverna blivit mer precisa och nyanserade i sitt språk, särskilt när de arbetar med bild och text. Arbetet med högläsning och faktatexter har också gett eleverna tillgång till nya begrepp, vilket hörs i klassrumsdiskussioner.
Läsförståelse: Eleverna visar förbättrad förståelse, både genom högre resultat i bedömningsstödet och genom mer utvecklade svar. De har blivit bättre på att tolka texter och att uttrycka sig kring dem, vilket också märks i samtal om böcker och i deras återberättande. Repetition, struktur och meningsfullt innehåll har varit avgörande faktorer.

Effekt på lärarnas professionella utveckling
Lärarna upplever att deras kompetens inom läs- och skrivundervisning har fördjupats, särskilt vad gäller vikten av upprepning, att arbeta systematiskt med modeller och att fokusera på process snarare än färdiga produkter. De har också blivit tryggare i att låta undervisning ta tid och att skapa struktur kring återkommande övningar. Att integrera samtal om läsupplevelser i klassrummet har också varit ett nytt grepp som stärkt relationen till litteratur – både för lärare och elever.

Fördjupad och breddad undervisning i läsning och skrivning
Förväntad effekt i verksamheten
Eleverna får ökad läslust, förbättrad läsförmåga, större ordkunskap och fördjupad läsförståelse.
Lärarna utvecklar en breddad och fördjupad kompetens i undervisning för läsning och skrivning.
Effekten uppnås genom:
Systematiskt planerade och genomförda undervisningshandlingar som utvecklas i samarbete med läraren från enheten för kvalitet-  och utvecklingsavdelningen (EKU).
  • Gemensam reflektion och analys av lektioner för att identifiera framgångsrika metoder.

Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
  • Aktiv medverkan i planering och genomförande av lektioner för att modellera och utveckla undervisningshandlingar.
  • Stöd i att analysera och reflektera kring lektioner och dess utfall.
  • Tillhandahållande av exempel och material för differentiering och stöd i läsundervisningen.

Genomförande
Insats 1
Förskoleklass:
Eleverna arbetar i par och gör en kort muntlig berättelse med utgångspunkt från ordkort med bilder. Därefter spelar de in sin berättelse i pages.

Åk 1:
Vi tränar på olika förståelsestrategier i skönlitterära texter.

Åk 2:
Vi analyserar dialoger från olika berättelser för att se hur de kan byggas upp på olika sätt. 
Senast uppdaterad av Petra Alven - 23 apr 2025
Effekt 1.1
Slutavstämning juni 2025

1. Undervisningshandlingar
Under terminen har undervisningen fokuserat på att stärka elevernas läs- och skrivförmågor genom kreativa och upprepade övningar, såsom att spela in egna texter, läsa och skriva med stöd av bilder, samt arbete med högläsning och gemensam textbearbetning. Modeller som fyrfältare, bildscheman och tankekartor har använts systematiskt, liksom strukturerade lektionsupplägg med mycket repetition.
2. Effekt på elevernas lärande
Läslust och engagemang: Elevernas läsengagemang har tydligt ökat. Fler väljer spontant att läsa när de får tid över, och tyst läsning har utvecklats till ett uppskattat inslag i vardagen. Inför lässtunder förs samtal mellan elever om böcker de läser – de byter böcker, tipsar varandra och visar intresse för vad klasskamraterna läser. Dessa diskussioner har inte förekommit tidigare i samma utsträckning.
Elever uttrycker själva att de gillar att läsa, vilket speglas i Legilexi-enkätens indikatorer (t ex. elever som gått från neutralt till positivt inställda smileysymboler).
Lärarnas egen delaktighet i lässtunderna har också spelat en viktig roll. När pedagogerna själva läser och berättar om sina böcker skapas en gemenskap kring läsning där eleverna blir nyfikna på de vuxnas litteraturval. Detta har lett till samtal som både inspirerar och visar att det är okej att inte gilla allt man läser – det viktiga är att ha en relation till texten.
Läsförmåga: Resultaten från Legilexi visar att flera elever förbättrat sin avkodning. Arbetet med upprepade läsningar, att läsa samma text på olika nivåer, samt att arbeta med mallar där eleverna fyllt i ord, har stärkt deras förmåga att koppla bokstav till ljud och utvecklat deras avkodningsstrategier. För elever som kommit längre har detta även bidragit till ökad läshastighet. Det framhålls också att man bör tolka tester med viss försiktighet, eftersom faktorer som dagsform kan påverka, men trenden tyder på positiv utveckling.
Ordkunskap: Utvecklingen i ordkunskap är inte lika tydligt mätbar, men lärarna upplever att eleverna blivit mer precisa och nyanserade i sitt språk, särskilt när de arbetar med bild och text. Arbetet med högläsning och faktatexter har också gett eleverna tillgång till nya begrepp, vilket hörs i klassrumsdiskussioner.
Läsförståelse: Eleverna visar förbättrad förståelse, både genom högre resultat i bedömningsstödet och genom mer utvecklade svar. De har blivit bättre på att tolka texter och att uttrycka sig kring dem, vilket också märks i samtal om böcker och i deras återberättande. Repetition, struktur och meningsfullt innehåll har varit avgörande faktorer.
3. Effekt på lärarnas professionella utveckling
Lärarna upplever att deras kompetens inom läs- och skrivundervisning har fördjupats, särskilt vad gäller vikten av upprepning, att arbeta systematiskt med modeller och att fokusera på process snarare än färdiga produkter. De har också blivit tryggare i att låta undervisning ta tid och att skapa struktur kring återkommande övningar. Att integrera samtal om läsupplevelser i klassrummet har också varit ett nytt grepp som stärkt relationen till litteratur – både för lärare och elever.
4. Så förvaltar skolan lärdomar från uppdraget
Skolan har etablerat arbetssätt som kan fortsätta användas: strukturerade lektionsmodeller, kontinuerlig repetition och arbete med multimodala uttrycksformer. Insikterna om hur elevernas motivation och lärande påverkas av tydliga processer och stödstrukturer kan bli en integrerad del av den fortsatta undervisningen. Dessutom finns en ny förståelse för betydelsen av att även vuxna i klassrummet aktivt visar sitt engagemang i läsning som modell för eleverna.


Senast uppdaterad av Petra Alven - 16 jun 2025
Insats 2
Förskoleklass:
Olika språkliga övningar i liten grupp (stationer). Hur många ljud hör du?  

Åk 1:
Vi tränar på att koppla faktatexters innehåll till tidigare kunskaper och att använda förståelsestrategier för att förstå textinnehåll. Vi tränar även på textstrukturer, hur texter är organiserade till innehåll och form.

Åk 2:
Vi arbetar med olika typer av läsning för att främja både elevernas läslust, läsförståelse och läskondition. Eleverna tränas i att läsa korta dialoger i olika tempo, roller, med gester, enskilt, par och i grupp. Eleverna kommer även att spela in sina uppläsningar och skriva egna dialoger. 
Senast uppdaterad av Petra Alven - 23 apr 2025
Effekt 2.1
Avstämning april 2025

Vi ser utveckling hos eleverna i förskoleklassen; flera elever skriver istället för att enbart räkna ljud.

Ettorna har arbetat strukturerat med faktatexter, nyckelord och fyrfältare. De  är välbekanta med texternas uppbyggnad. De har även utvecklat sin förmåga att läsa bilder; att se information i dem och förstå vilken betydelse det har för deras läsning.

Eleverna i årskurs två upplevs tryggare i att läsa högt, med inlevelse.
Det syns även stor utveckling i tvåornas analysförmåga gällande enskild läsning, vilken betydelse dialoger, betoningar etc har.
Senast uppdaterad av Petra Alven - 19 maj 2025