SMART mål
Ge eleverna förutsättningar att utveckla sin begreppsliga förmåga genom kooperativa lärstrukturer, vilket kan leda till ökad måluppfyllelse.
VT 2020 - Dalslundskolan 7-9
Genomförs av
Johan Lind
Johan Lind
Senast uppdaterad av Johan Lind -
10 aug 2020
Slutsats
Ingen slutsats än
Begreppsutveckling i matematik
Förväntad effekt i verksamheten
Eleverna förväntas genom att arbeta i koooperativa lärstrukturer utveckla begreppsförståelse i matematik, vilket kan ge eleverna möjligheter och förutsättningar att nå högre betygsnivåer.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kvalitetsteamet deltar genom att stödja ämneslagets (matematik) undervisningsutveckling gällande problemlösning och begreppsutveckling; planering och reflektion av gemensamma aktiviteter.
Kvalitetsteamet är regelbundet en reflekterande kollega.
Kvalitetsteamet är regelbundet en reflekterande kollega.
Genomförande
Insats 1
Kvalitetsteamet deltar genom att stödja ämneslagets (matematik) undervisningsutveckling gällande problemlösning och begreppsutveckling; planering och reflektion av gemensamma aktiviteter.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
12 jun 2020
Effekt 1.1
Eleverna blev mer vana att använda varandra som lärresurser. Eleverna är mer vana att jobba i grupper/par. I klassrummet är de mer vana vid att samarbeta och startsträckan att komma igång har minskat. De kommer igång med uppgifterna fort och håller sig mer till uppgiften än i början av läsåret. Dessutom är eleverna är mer engagerade kring uppgifterna i sina grupper och alla är mer delaktiga. I diskussionerna hör vi att några av eleverna har mer kvalitativa förklaringar som andra i gruppen lyssnar på och tar till sig och därmed fördjupar kunskaperna.
Eleverna använder sina kompisar att hjälpa till att förklara, även när det inte är par- eller gruppövningar. Vissa elever tycker det känns bättre att fråga en kompis än läraren och då blir det spontant lärande när de hjälper varandra.
Eleverna använder sina kompisar att hjälpa till att förklara, även när det inte är par- eller gruppövningar. Vissa elever tycker det känns bättre att fråga en kompis än läraren och då blir det spontant lärande när de hjälper varandra.
En utmaning kan vara att vissa elever inte vill delta i gruppövningar.
KL-övningarna blir mer viktiga för matematikundervisningen och inte bara någonting för skoj skull.
"Det är lättare och roligare för oss pedagoger att genomföra sådana lektioner. Undervisningen har blivit mer varierat som fyller upp lärandet.
Kunskaperna byggs upp från olika håll inte bara genom att lösa rutinuppgifter."
Eleverna är mer tvungna att använda matematisk språk när de arbetar gemensamt.
Eleverna är mer tvungna att använda matematisk språk när de arbetar gemensamt.
Pedagogerna har uppmärksammat att eleverna oftare använder begrepp i de samtal och där något behövs förklaras, vilket möjliggör för eleverna att utveckla sina kunskaper om begreppen. Elever lär sig på olika sätt och med KL- är det lättare för en del elever att bearbeta begreppen och befästa dem.
Pedagogerna anser att det är för tidigt att utvärdera om elevernas måluppfyllelse har ökat under den här terminen.
Pedagogerna anser att det är för tidigt att utvärdera om elevernas måluppfyllelse har ökat under den här terminen.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
11 aug 2020
Insats 2
Kvalitetsteamet är regelbundet en reflekterande kollega.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
12 jun 2020
Effekt 2.1
I pedagogernas gemensamma diskussioner har de kommit fram till gemensamma förhållningsregler vad gäller Kl i klassrummet. Dessutom har de utarbetat KL uppgifter som de sedan har låtit eleverna arbeta med. Efter lektion har de gemensamt och i samtal med kvalitetsteamet reflekterat kring utgången av arbetet med den valda uppgiften och KL-strukturen.
Ämneslaget har haft en gemensam planeringstid per vecka, vilket har gett oss tillfälle att diskutera och reflektera kring undervisning som innehåller KL-strukturer. Kvalitetsteamet har dessutom haft enskilda reflekterande samtal kring lektionsupplägg och utfall av övningarna.
Ämneslaget har haft en gemensam planeringstid per vecka, vilket har gett oss tillfälle att diskutera och reflektera kring undervisning som innehåller KL-strukturer. Kvalitetsteamet har dessutom haft enskilda reflekterande samtal kring lektionsupplägg och utfall av övningarna.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
11 aug 2020