SMART mål
Att genom anpassningar i undervisningen nå elevaktiva arbetssätt i form av KL så att samtliga elever aktivt kan delta, tillägna sig kunskapen och bidra till det gemensamma lärandet.

HT 2020 - Dalslundsskolan 4-6
Anpassningar i undervisningen Kooperativt lärande Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Emelie Friberg
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 05 feb 2021

Slutsats
Anpassningarna som gjort i undervisningen har ökat elevaktiviteten. Detta genom en tydlighet och likvärdighet. Genom att använda samma benämningar samt bilder på strukturer och roller kan eleverna fokusera på kunskaperna istället för på formen. Flera elever deltar aktivt då de blir tilldelade en roll och alla elever bidrar till det gemensamma arbetet. 

"Det går inte att smita undan, man måste göra det man ska på lektionen för är där en i gruppen som inte gör något blir ingen klar" - Elev i åk 5

"Alla vet vad dem ska göra och man slipper tjafsa om det. Då sparar man tid och hinner mer på uppgiften" - Elev åk 6

"Jag upplever ett lugn och en kortare startsträcka innan eleverna börjar arbeta med uppgiften. Jag kan lättare röra mig bland eleverna och stanna där det behövs hjälp med uppgiften i sig inte med saker runtomkring" - Pedagog

"Jag ser en förändring direkt när jag går in i klassrummen. Alla sitter i grupp och har bildstöd på såväl tavla som på elevernas platser" - Rektor

Anpassningar i KL
Förväntad effekt i verksamheten
Att genom anpassningar i undervisningen nå elevaktiva arbetssätt i form av KL så att samtliga elever aktivt kan delta, tillägna sig kunskapen och bidra till det gemensamma lärandet.


Mätpunkter
  • Reflektionsmätning i vår samt i december. 
    1. Beskriv vilka dilemma ser du med att få med alla dina elever i KL?
2. Beskriv hur du arbetar för att få med alla elever i KL
3. Hur planerar du för utmaningar till elever som lätt når kunskapskraven? Ge exempel på arbetssätt. 
  • Hur placerar man eleverna i klassrummet (observationer) 
  • Analysera och arbeta med målprognosen avseende elever med röda resp gröna värden, vid terminsstart, mittermin och december betyg.
Enkät från kvalitetsteamet. 

Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Ett bollplank i planering, genomförande och reflektion av lektioner. 
I avslutande fas att göra en kartläggning av nuläget. 

Genomförande
Insats 1
Kvalitetsteamet är med i planering, genomförande och reflektion i sju pedagogers lektionsarbete. Kvalitetsteamets fokus kommer ligga på just anpassningar. 

Hur anpassar vi redan i planeringen;
- varför gör vi den anpassningen? 
-vad tror vi det kommer få för effekt? 

Vi genomför lektionen tillsammans och reflekterar sedan över ;
- hur blev det?
- blev det som vi hade tänkt?
- varför blev det så?
- Hur gör vi nästa gång?
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 20 aug 2020
Effekt 1.1
Vid den tredje och avslutande avstämningen upplever samtliga pedagoger att eleverna blivit mer delaktiga på lektionerna. Det lyfts även fram att det fokus som varit på anpassningar på gruppnivå har gjort det tydligare vad som är anpassningar på gruppnivå och vad som är de individuella anpassningarna. Man upplever även att alla pedagoger tar ett större ansvar för anpassningarna i klassrummet och spec. lärarna upplever denna förflyttning enormt tydligt. 
Pedagogerna upplever att fler elever är delaktiga och man har därför lättare för att få syn på kunskaper eleverna har samt kunskaper de ännu inte tagit till sig. 

Det pedagogerna nu upplever som nästa steg är att kunna bedöma elevernas kunskaper inom KL. Med dessa anpassningar är upplevelserna av elevernas kunskaper större men pedagogerna upplever att det stanna i att vara en upplevd känsla inte något som har någon validitet med tillförlitlighet i slutbedömning och betyg. Därmed vill pedagogerna utveckla sin förmåga att bedöma inom KL.  
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 05 feb 2021
Effekt 1.2
Vid den andra delavstämningen uppger pedagogerna att de upplever att arbetet med KL, roller och bildstöd har skapat en större tydlighet i deras undervisning. Pedagogerna upplever att när de arbetar på ett aktivt och medvetet sätt med rollerna ökar elevernas beroende av varandra och ser styrkan i att var flera om en uppgift. De upplever att fler elever är aktiva och tar ett gemensamt ansvar för uppgiften. De uppger även att elever som tidigare/annars är tystare får en större roll och blir mer involverade i arbetet. Eleverna vet vad som förväntas av dem och upplever att alla har något att göra.
Interaktionen mellan eleverna ökar och diskussionerna blir djupare. Det blir en positiv press att arbeta för att föra arbetet framåt och vidare vilket bidrar till att de presterar mer och lär av varandra. Ibland upplever eleverna att de inte lärt sig så mycket men när man gör individuella uppgifter på sådant de arbetat med i grupp så har fler elever än tidigare befäst de kunskapar de arbetat med i grupp. Vissa pedagoger upplever att deras arbetsbörda under lektionerna har minskat och det finns mer utrymme för pedagogerna att lyssna och reflektera med eleverna, samtidigt som bedömningstillfällena är lätta att fånga nä det har djupare diskussioner.
Anpassningen pedagogerna har gjort är att aktivt på olika sätt i olika elevgrupper arbeta med roller inom KL. De önskade/hoppades på ökad elevaktivitet och  upplever att de har fått detta.

För att komma vidare så har vi samlat in reflektioner även från eleverna för att se om vi har samma uppfattning.

Elevernas reflektioner stämmer väl överens med pedagogernas då de säger att alla nu hjälper till. Tidigare upplevde eleverna att det ofta va en eller någon som gjorde allt eller mycket av arbetet medan andra inte gjorde något allt men när man har roller så hjälper alla till. Eleverna uppskattar rollerna och känner att det minskar onödiga diskussioner och bråk om vem som ska göra vad och man känner sig mer taggad på att göra den roll man har på ett bra sätt. Man vill arbeta och inte svika gruppen. Alla är mer positiva och vissa specifika roller gör att man är mer fokuserad och känner sig mer uppskattad av sina klasskompisar. Det är ingen som hamnar utanför och alla bidrar. En elev uttrycker det så här
"Det är dåligt med rollerna för man kan inte smita undan, man måste göra sin roll annars funkar det inte för gruppen. Men vill jag inte läsa så kanske någon är uppmuntrare och säger att jag gör det bra och då är det roligare att läsa."

Vidare fortsätter vi arbetet med att tydliggöra det positiva beroendet eleverna har av varandra för att de tydligare ska kunna se varandra som lärresurser och kunskapsspridare. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 05 feb 2021
Effekt 1.3
Vid en första delavstämning känner pedagogerna att kvalitetsteamets arbete ger dem stöd, tips och idéer. Möjlighet att fånga in elever man själv har missat och reflektioner kring hur roller, grupper och strukturer fungerat under lektionen. Reflektionen är något samtliga pedagoger lyfter som något berikande och möjligheten att reflektera kring såväl anpassningar på individ- samt gruppnivå. Man får fokusera och se detaljer i undervisningen som man annars lätt missat. Detta fokus skapar dessutom ofta en bättre lektion som blir rikare och mer elevaktiv. 
Det pedagogerna pekar på att de vill fortsätta utveckla är just planeringen och reflektionen. Med vilket fokus skiftar beroende på elevgrupp och pedagog men samtliga kan kopplas till anpassningar av olika slag. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 05 feb 2021
Insats 2
Bildstöd rent praktiskt. Genom att samtala och reflektera väljer pedagogerna ut bildstöd som de anser att de behöver i undervisningen. Vi diskuterar varför vi ska använda bildstöd och hur vi använder det. I detta arbete är även spec.pedagogerna med och diskuterar och kommer med tankar och reflektioner. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 20 aug 2020
Effekt 2.1
Vid den tredje och avslutande avstämningen är bildstöd en självklar del av undervisningen för de flesta pedagoger. Samtliga pedagoger använder bildstöd när de presenterar dag, KL struktur samt roller inom dessa. Vissa pedagoger har blivit mer trygga i att använda bildstöd och vågar därför använda det mer aktivt. De använder sig även av rörliga bilder och film för att förstärka. Man upplever även att vissa elevgrupper/individer har tagit till sig bildstödet och att eleverna själv aktivt använder sig av och skapar bildstöd i de situationer då de anser att begrepp eller företeelser är för abstrakta. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 05 feb 2021
Effekt 2.2
Vid andra delavstämningen använder fler än tidigare (nästan alla) pedagoger sig aktivt av bildstöd till rollerna inom KL. Man har valt att ha bilder i färg som visar en symbol för rollen på ena sidan och en kort förklaring med stödfraser på baksidan. 
Arbetet med att utveckla bildstöd inom de separata ämnen fortsätter.

Även här har eleverna vid denna avstämning fått säga sitt om och de uppskattar bilderna. De tycker att det blir tydligare och dessutom ser det trevligt ut vilket gör att man anstränger sig lite mer.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 05 feb 2021
Effekt 2.3
Vid delavstämning ett har samtliga lärare börjat arbeta aktivt med bildstöd i form av dagsstruktur. En majoritet har börjat använda bildstöd för vilket material som ska användas och även ett flertal använder bildstöd inom KL i form av rollfördelning inom basgruppen.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 05 feb 2021
Insats 3
Möte med hela personalgruppen (elva pedagoger) v.33, 35, 37, 39 (delavstämning 1), 41, 46 (delavstämning 2), 49 och 51 (utvärdering). 
Dessa möten sker i olika KL strukturer med fokus på olika roller och basfärdigheter för att pedagogerna ska få testa och konkret se vilka anpassningar som kan göras för att tydliggöra instruktioner och lektionsupplägg. 
Ämnet för mötet är bestämt utifrån pedagogernas läslogg som genomfördes föregående termin samt frågor och reflektioner som kommit fram under planeringsdagar i maj, juni och augusti. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 20 aug 2020
Effekt 3.1
Vid tredje och sista avstämningen upplever pedagogerna att dessa träffar bidragit till en trygghet i att prova nya KL strukturer i sin egen klass. Ämnena som tagits upp har varit väl kopplade till den dagliga verksamheten och man har fått möjlighet att besöka varandra på lektioner. Dessa auskultationer med fokus på KL, roller och anpassningar har varit väldigt givande och skapat en grund och öppnat upp för vidare arbete "över gränserna" där man tar till vara på det kollegiala lärandet. Pedagogerna har uppskattat andra frågeställningar och infallsvinkar som de själva inte haft och har gett dem möjlighet att utveckla sig inom områden de inte själva kommit att tänka på.  
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 05 feb 2021
Effekt 3.2
Vid en första delavstämning uppger pedagogerna att tisdagsmötena ger dem mycket. De får nya idéer och tankar. Många uppger även att det är en bra form då man vågar testa nytt och fler strukturer även på sina egna lektioner. De upplever även att man som pedagog blir bekräftad i sin yrkesroll och att man får bekräftat de kunskaper och erfarenheter man har tack vare att man får dela dem med sina kollegor. Vissa pedagoger upplever även att man funderar med KL och att tankarna kring anpassningar och KL kommer in tidigare i planeringen än förut. Man tänker mer på hur man kan få till strukturer och roller för att anpassa det efter den givna elevgruppen. 
Pedagogerna uttrycker även en önskan om att arbeta mer i tvärgrupper och ha teoretiska auskultationer där man går igenom lektionens upplägg och anpassningar innan man genomför lektionen.  
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 05 feb 2021