SMART mål

  • Utveckla och implementera fler och mer effektiva undervisningshandlingar för att förbättra elevernas läsförståelse, särskilt genom att använda differentierade strategier i undervisningen.
  • Inom perioden vårterminen 2025 ska lärarna ha utvecklat minst tre nya undervisningshandlingar som bedöms öka elevers läsförståelse genom analys och uppföljning av lektioner.
  • All personal i F-3 på Dalslundskolan deltar aktivt i planering, genomförande och analys av undervisningshandlingarna tillsammans med Kvalitetsteamet.
  • Med stöd från Kvalitetsteamet modelleras och genomförs nya undervisningsstrategier, anpassade till elevernas behov och nivåer.
  • Arbetet slutförs och utvärderas innan slutet av vårterminen 2025.
VT 2025 - Dalslundsskolan F-3
Lektionsstruktur Språkutveckling Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 04 jun 2025

Slutsats
1. Undervisningshandlingar
Undervisningen under terminen har präglats av ett brett och fördjupat arbete med läsning och läsförståelse, där både skönlitterära och faktabaserade texter använts. Fokus har legat på att utveckla elevers förmåga att röra sig "in och ut ur texten" genom strategier som högläsning, gemensamma reflektioner under läsningen, bildanalys, samt modellerande undervisning. Tyst läsning har i flera fall ersatts eller kompletterats med mer aktiv, interaktiv läsning. Elevernas egna erfarenheter har lyfts fram genom kopplingar till textinnehållet. Digitala verktyg och bilder har också använts för att stimulera intresse och förståelse.

2. Effekt på elevernas lärande
Lärarna vittnar om tydliga effekter på elevernas engagemang, läslust och förståelse. Eleverna visar större benägenhet att diskutera innehåll, dra egna slutsatser och uttrycka reflektioner. Särskilt de elever som tidigare haft svårigheter med läsning har i flera fall tagit tydliga kliv framåt genom högläsning, bildstöd och parläsning. Flera exempel nämns där elever med annat modersmål har gjort betydande framsteg i sitt språk- och textförståelsearbete. Det differentierade arbetssättet med olika nivåer av läsutmaningar har lett till att fler elever fått stöd och stimulans utifrån sina behov.

3. Effekt på lärarnas professionella utveckling
Uppdraget har lett till ökad medvetenhet kring läsundervisningens utformning och betydelsen av gemensam reflektion och kollegialt lärande. Flera lärare lyfter fram hur deras syn på tyst läsning förändrats och ersatts av en mer aktiv, elevnära praktik. Det kollegiala samarbetet, särskilt i klassrum med två lärare, har stärkt undervisningens kvalitet och möjliggjort mer flexibel och differentierad undervisning. Diskussioner och återkoppling med lärare från Kvalitetsteamet har bidragit till att utmana invanda arbetssätt och öppna för nya perspektiv. Många upplever att de utvecklat sin förmåga att observera, analysera och anpassa undervisningen löpande under arbetes gång.

4. Så förvaltar skolan lärdomar från uppdraget
Skolan planerar att fortsätta utveckla och förankra arbetssätten från uppdraget. Det framkommer en stark vilja att bevara de arbetssätten som visat effekt, såsom gemensam planering, fokus på högläsning och bildstöd, samt reflekterande undervisning. Den kommande implementeringen av screeningverktyget LegiLexi på skolnivå lyfts som en metod för att tidigt identifiera elevers behov. Den kollegiala lärprocessen kommer också att leva vidare genom fortsatt gemensam reflektion och samplanering. Flera uttrycker att man vill behålla de framgångsrika strategierna och fördjupa dem ytterligare, särskilt det aktiva och elevnära arbetet med texter.

Utveckling av undervisningshandlingar för ökad läsförståelse
Förväntad effekt i verksamheten
Eleverna ska på sikt visa förbättrad förmåga att tolka, förstå och resonera kring olika typer av texter, vilket leder till en ökad måluppfyllelse i läsförståelse. Lärarna ska ha ökat sin repertoar av undervisningshandlingar och känna sig trygga i att använda differentierade metoder för att möta alla elevers behov.

Effekten uppnås genom:
 • Kollegialt lärande och modellerande av undervisningshandlingar i samarbete med Kvalitetsteamet.
 • Gemensam analys av undervisningen utifrån elevresultat och observationsdata för att identifiera förbättringsmöjligheter.
 • Utveckling av konkreta, strukturerade lektionsupplägg för läsförståelse som innehåller differentierade strategier och anpassningar.
 • Fokus på formativ bedömning för att kontinuerligt följa elevernas utveckling och justera undervisningen.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
 • Stöttning i analys av undervisningshandlingar och identifiering av utvecklingsområden.
 • Modellering av lektionsstrukturer och undervisningsmetoder med fokus på läsförståelse.
 • Deltagande i planering och genomförande av undervisningen samt uppföljande reflektioner.
 • Tillhandahållande av exempel och material för differentiering och stöd i läsundervisningen.

Genomförande
Insats 1
Årskurs 3 – Faktatexter - Multimodal bok om forntiden

Aktivitet:
Eleverna skapar en bok om forntiden med kapitel om Istid, Stenålder, Bronsålder och Järnålder. Arbetet kombinerar faktatexter och skönlitterära texter för att stärka förståelsen, och eleverna får stöd i textsamtal både individuellt, i par och i helklass. Ett arbetsblad har utvecklats för att systematiskt bearbeta faktatexterna.

Syfte:
Att utveckla elevernas läsförståelse och förmåga att producera egna faktatexter genom att kombinera läsning, samtal och skrivande. Eleverna får träna på att tolka och sammanfatta innehållet samt koppla text till bild för ökad förståelse.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 08 maj 2025
Effekt 1.1
Slutavstämning 27 maj
Undervisningshandlingar
Undervisningen har haft ett tydligt fokus på att göra eleverna medvetna om olika strategier för läsförståelse. Genom modellerande har lärarna visat hur strategierna används, och eleverna har fått möjlighet att pröva dem i varierade sammanhang. Arbetet har präglats av mångfald i uttrycksformer – eleverna har läst själva och i par, lyssnat på högläsning, sett film, skapat serier, arbetat med bildprompter och producerat egna bilder. Denna bredd har gjort det möjligt att differentiera undervisningen och engagera elever på olika nivåer.

Effekt på elevernas lärande
Elevernas förståelserepertoar har vuxit – de har börjat använda strategier i olika ämnen och kan i högre grad identifiera när något är oklart, vilket är en viktig metakognitiv utveckling. Arbetet med olika typer av texter och medier har fördjupat deras förståelse, särskilt inom tematiska områden som forntiden. Det märks även i deras fria lek, där kunskapen lever vidare, exempelvis i lekar som anknyter till Bronsåldern.

Effekt på lärarnas undervisning
Lärarna har blivit mer medvetna om behovet av att undervisa explicit i både text- och bildförståelse. De ser vikten av att arbeta strukturerat med strategier, modellera hur man gör och att tidigt introducera skolspråk och begrepp. En viktig insikt är att förskolan redan bedriver undervisning i förståelsestrategier – men med fokus på att tolka och förstå bilder. När eleverna sedan möter skolans starka fokus på textavkodning riskerar denna dimension att gå förlorad. Därför behöver undervisningen i skolan i högre grad integrera både text- och bildtolkning som en gemensam helhet i arbetet med förståelse.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 28 maj 2025
Effekt 1.2
Avstämning 22 april
Eleverna visar stort engagemang i arbetet och har en välfungerande strategi för att bearbeta faktatexterna. För att ytterligare stärka förståelsen används visuella stöd som bilder, filmer och skisser, särskilt vid genomgång av ämnesspecifika begrepp. Vidare arbete kommer att fokusera på att använda fler undervisningsstrategier, som att koppla frågor till underrubriker och låta eleverna skapa egna illustrationer, vilket kan bidra till en ännu djupare förståelse av innehållet.

Arbetet i åk tre har varit drabbat av nationella proven så många lektionstillfällen har gått bort. Med reflektioner som lärare gör är bland annat att de fått syn på bildens betydelse för elevernas förståelse. En lärare sa det som att hen tidigare tänkt att billden stöttar texten, nu tänkter han omvänt att texten stöttar bilden.
Lärarna lyfter också att när eleverna läser och producerar både faktatexter och berättande texter så ökar deras förståelse för innehållet.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 27 maj 2025
Insats 2
Årskurs 2 – Läsaridentitet och genrekunskap

Aktivitet:
Eleverna arbetar med att förstå och identifiera olika genrer genom textsamtal och analys av berättelsestruktur. Fokus ligger på mysterier och skräck, där eleverna gör förutsägelser om innehållet innan de läser och identifierar genretypiska ord. De har analyserat hur språket skapar stämning och plockat ut ord och fraser att använda i egna texter.

Syfte:
Att stärka elevernas läsförståelse och genrekunskap genom aktiv läsning, analys och skrivande. Arbetet syftar också till att öka elevernas medvetenhet om hur språkliga val påverkar en berättelses ton och innehåll.


Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 08 maj 2025
Effekt 2.1
Slutavstämning 2 juni:
Undervisningshandlingar
Samarbetet med kvalitetsteamet har gett läraren möjlighet att pröva, justera och reflektera över sin undervisning direkt i klassrummet. Fokus har legat på att utveckla undervisning som stödjer reflekterande läsning – att eleverna tänker aktivt under pågående läsning. Genom högläsning har läraren modellerat hur man gör inferenser och stannar upp i texten. Ett nytt arbetssätt med parläsning och markerade reflektionspunkter har utformats, där eleverna stannar upp och diskuterar eller skriver kring texten.

Arbetet har kuggat i skolans övriga utvecklingsarbete, där elevcase, bokdiskussioner och förstelärargruppens forskningstillämpning bildat en gemensam grund. Kvalitetsteamets insats har därmed förstärkt både klassrumspraktiken och skolans kollegiala lärande.

Effekt på elevernas lärande
Eleverna har visat ökat engagemang under högläsningen och blivit mer delaktiga i berättelserna. De har utvecklat förmågan att stanna upp och reflektera i sin läsning, både muntligt och skriftligt. Parläsningen med reflektionspunkter har tränat eleverna i att resonera, tänka kritiskt och göra inferenser – centrala delar i fördjupad läsförståelse.

Samtidigt är det fortfarande långt kvar tills alla elever självständigt reflekterar under sin läsning. Det är en komplex förmåga som kräver tid att utveckla. Den undervisning som utformats under terminen har dock på ett tydligt sätt stöttat elevernas lärande och gett dem strukturer och språk för att öva detta i stöttade former.

Effekt på lärarens professionella utveckling
Läraren beskriver arbetet som en personlig och professionell resa. En avgörande insikt har varit vikten av att låta eleverna reflektera under läsningens gång, snarare än enbart efteråt. Läraren har lämnat det traditionella upplägget med frågor i efterhand till förmån för en mer aktiv och tänkande läsning.

Läraren har utvecklat:
  • förmågan att modellera tänkande under högläsning
  • metoder för parläsning med reflektionsstopp
  • ett varierat sätt att utforma reflektionsuppgifter
  • analysförmågan kring hur undervisningen påverkar lärandet

Det nära samarbetet med kvalitetsteamet har varit avgörande för att möjliggöra prövande, justeringar och reflektion i praktiken.

Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 03 jun 2025
Effekt 2.2
Eleverna är engagerade i både läsning och skrivande, särskilt genom att arbeta med genretypiska ord. Att förutspå handling och analysera språket har ökat deras förståelse för hur berättelser byggs upp. Nästa steg är att fortsätta skriva egna texter och fördjupa diskussionerna om genredrag.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 02 jun 2025
Insats 3
Årskurs 2 – Att utveckla morgonläsningen

Aktivitet:
Morgonläsningen har utvecklats genom att strukturera undervisningen och öka elevernas engagemang. Efter lässtunden diskuterar eleverna ord de stött på i par, skriver upp dem på tavlan och reflekterar över deras betydelse och användning. Läraren stöttar genom frågor och korta textsamtal samt kopplar böckerna till en genrecirkel i klassrummet.

Syfte:
Att göra morgonläsningen mer undervisningsinriktad och stärka elevernas ordförråd, särskilt för dem med svenska som andraspråk. Genom att synliggöra orden och skapa en aktiv bearbetning av texten får eleverna bättre förutsättningar att förstå och använda nya begrepp.

Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 08 maj 2025
Effekt 3.1
Avstämning 21 maj
Effekt på elevernas lärande
Arbetet under terminen har lett till att elevernas tysta läsning blivit mer aktiv, meningsskapande och social. Genom att skapa utrymme för samtal om det lästa har eleverna visat ett ökat engagemang och en vilja att dela sina tankar. Arbetet har främjat elevernas ordförståelse och deras förmåga att formulera sig, vilket även har haft positiv inverkan på deras skrivutveckling. Läraren uppmärksammar särskilt att elever som vanligtvis är tysta har blivit mer delaktiga, vilket breddat deltagandet i klassrummet.

Lärarens professionella utveckling
Läraren beskriver att samarbetet med en kollega – att ha en axelkompis – varit avgörande för den egna utvecklingen. Genom reflektion och kollegial dialog har hon fått bekräftelse på sina didaktiska val och utmanats i sitt tänkande. Arbetet har väckt insikter om vikten av att skapa ett språkutvecklande klimat där elever vågar fråga och delta, samt om behovet av att vara självkritisk och öppen för förändring. Särskild uppmärksamhet har riktats mot att identifiera och bemöta språkliga hinder i undervisningen, inte minst för SVA-elever, vilket läraren lyfter som ett fortsatt utvecklingsområde.

Förvaltning av uppdraget inför kommande läsår
Inför nästa läsår vill läraren fortsätta utveckla arbetet med aktiv läsning, med särskilt fokus på att stärka elevernas ordförståelse och ge utrymme för reflekterande samtal. Ett prioriterat utvecklingsområde är att integrera mer högläsning i undervisningen för att modellera lässtrategier och stödja förståelsen. Läraren ser också möjligheter i att involvera fritidsläraren i reflekterande samtal, trots begränsade planeringstillfällen – exempelvis genom att ta tillvara spontana stunder för dialog. På så sätt vill hon bygga vidare på de lärdomar som uppdraget gett, med fokus på en inkluderande och språkmedveten undervisning.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 21 maj 2025
Effekt 3.2
Eleverna visar större fokus och engagemang i sin läsning. Utmaningar finns i att hålla hela gruppens uppmärksamhet vid genomgångar, vilket hanteras genom parvisa diskussioner och justeringar av upplägget. Nästa steg är att utforska AI-stödd ordförståelse och införa personliga ordböcker för att ytterligare förstärka lärandet.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 21 maj 2025
Insats 4
Årskurs 1 – Läsförståelse och ordförråd

Aktivitet:
Eleverna arbetar i nivågrupper med skönlitterära texter och läsförståelse. De använder strategier som högläsning, dialogisk läsning och fyrfältare för att analysera karaktärer, förutse händelser och diskutera nya ord. Fokus ligger på att läsa och bearbeta två kapitel åt gången genom olika aktiviteter.

Syfte:
Att stärka elevernas läsförståelse genom strukturerade samtal och återkommande möten med texten. Arbetet syftar även till att bygga elevernas ordförråd och ge dem verktyg för att tolka och reflektera kring det de läser.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 08 maj 2025
Effekt 4.1
Slutavstämning 28 maj

Undervisningshandlingar
Undervisningen under terminen har präglats av ett tematiskt läsprojekt med syfte att utveckla elevernas läsförmåga och skapa ett läsengagemang. Arbetet har varit elevnära och processinriktat, där de olika böckerna fungerat som utgångspunkt för samtal, reflektion och kreativt utforskande. Arbetet har haft en tydlig riktning, men lärarna har utgått från elevernas nyfikenhet och behov, vilket möjliggjort en mer fördjupad och meningsfull undervisning.

Effekt på elevernas lärande
Eleverna har utvecklats från passiva till aktiva och reflekterande läsare. De visar ökad förståelse för text, förmåga att ställa frågor och mod att ge sig i kast med mer komplexa böcker. Läsningen har blivit något socialt och lustfyllt. Många elever har också börjat använda strategier för att förstå svåra ord och innehåll, såsom att läsa om texten, använda bilder eller AI-stöd.

Effekt på lärarnas undervisning
Lärarna har fått en ökad medvetenhet om vikten av att anpassa undervisningens tempo och form. Genom att låta arbetet ta tid och bygga på elevernas intressen har de sett hur förståelse och engagemang fördjupats. Insikten om värdet av att hålla kvar vid en uppgift, istället för att hasta vidare, har bidragit till en lyhörd och relationsskapande undervisning.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 28 maj 2025
Effekt 4.2
Eleverna är engagerade och visar stort intresse för böckerna, särskilt genom de kreativa inslagen. Parläsningen fungerar bra, men det är en utmaning att få lyssnaren att vara aktiv och fokuserad. Flera strategier testas för att stötta lyssnandet och sammanfattningsförmågan, bland annat nyckelordsjakt och bildskapande. Lärarna ser att elevernas förståelse utvecklas, men fortsatt arbete behövs för att stärka deras förmåga att sammanfatta och reflektera kring textens innehåll.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 28 maj 2025
Insats 5
Förskoleklass – Språklek med "Sagomaskinen"

Aktivitet:
Eleverna arbetar med att skapa och beskriva karaktärer genom att rita och formulera muntliga beskrivningar. Dessa beskrivningar bearbetas sedan i en "sagomaskin", där eleverna får tillbaka en bild av sin figur. Utifrån detta utvecklas berättelser där de tränar på att använda beskrivande ord och formulera sammanhängande texter.

Syfte:
Att stimulera språkutveckling genom lekfulla aktiviteter som kombinerar muntligt berättande, fantasi och skrift. Målet är att göra skrivandet konkret och engagerande, samt att introducera eleverna till berättelsestruktur och karaktärsbeskrivningar på ett lättillgängligt sätt.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 08 maj 2025
Effekt 5.1
Effekt på elevernas lärande
Eleverna har varit mycket engagerade och motiverade av arbetssättet. De har blivit mer självständiga i sitt skrivande, med ett tydligt lyft i förmågan att förstå och bygga berättelser. De har börjat se vikten av berättelsens olika delar (karaktär, miljö, händelse, lösning) och förstå att en berättelse behöver helhet. Det lekfulla och konkreta upplägget har särskilt stöttat elever som ännu inte behärskar skriftspråket fullt ut, och möjliggjort meningsfullt deltagande på flera nivåer. Läsförmågan har ännu inte påverkats direkt, men förståelsen för textstruktur förväntas stödja läsutvecklingen på sikt.

Effekt på lärarnas undervisning
Arbetet har gett lärarna inspiration och ny energi. De upplever att det varit både roligt och utvecklande att undervisa på ett sätt som integrerar lek, teknik och kreativitet. Det har funnits en större öppenhet kring att använda AI som stöd i undervisningen, och lärarna upplever att deras eget engagemang smittat av sig på eleverna. Den lekfulla ingången har skapat nya möjligheter att möta elevernas språkutveckling där de befinner sig.

Så förvaltar skolan lärdomar från uppdraget
De positiva erfarenheterna från sagomaskinsarbetet kommer att tas med vidare i fortsatt undervisning. Lärarna ser det som en bra grund för att bygga vidare på elevernas skrivutveckling och berättarförmåga även i nästa årskurs. Att kombinera muntligt och skriftligt arbete, samt använda teknik som stöd, har visat sig effektivt och kommer fortsätta vara en del av skolans arbetssätt. Arbetet har också visat värdet av kollegialt lärande och reflektion i samarbete med kvalitetsteamet, något man önskar bevara och vidareutveckla.

Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 07 maj 2025