SMART mål
Lärare identifierar undervisningshandlingar med fokus på “före” läsning som bidrar till att deras elever utvecklar sin läsförståelse (avkodning, ordförråd, hörförståelse och lässtrategier).
Lärare beskriver hur deras förändrade sätt att undervisa har utvecklat deras elevers läsförståelse och kopplar det till deras val av undervisningshandlingar.
HT 2024 - Humlemadskolan
Genomförs av
Maria Söderling
Maria Söderling
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
20 dec 2024
Slutsats
Sammanfattningsvis konstaterar lärarna att arbetet har bidragit till:
- Högre undervisningskvalitet avseende utveckling av deras elevers läsförståelse med fokus på undervisningshandlingar före läsning.
- Ökad medvetenhet kring samspelet mellan undervisningshandlingar och elevers lärande.
- Stärkt kollegialt lärande.
- I relation till den förväntad effekten menar lärarna att det fortfarande finns utvecklingsbehov, särskilt kring likvärdighet och fördjupning i forskningsbaserade metoder.
Lärarna lyfter samarbetet mellan kollegor som den viktigaste förklaringen till den utveckling som har skett. Genom att dela erfarenheter, analysera undervisningen tillsammans och inspireras av varandra har de skapat en gemensam förståelse för framgångsrika undervisningshandlingar för just deras elever.
Vidare menar lärarna att insatser som screeningtester med Legilexi och lektionsdokumentation har skapat data med vilka lärarna har fått syn på både styrkor och utvecklingsområden hos sina elever. Detta har hjälpt lärarna att anpassa undervisningen för att bättre möta elevernas behov, särskilt när det gäller avkodning och läsförståelse. Arbetet med att analysera lektionsdokumentation och reflektera över undervisningens effekter har varit centralt när det handlar om utvecklingen av förmågan att se sambandet mellan sina undervisningshandlingar och elevernas lärande.
Mycket arbete återstår dock. Hittills har lärarna fokuserat på utveckling av elevers ordförråd och på att pröva undervisningshandlingar före läsning som ger elever förförståelse och ökar elevernas engagemang när de läser. Till viss del har de också planerat undervisningen utifrån den forskning som finns kring betydelsen av lässtrategier. Fortsättningsvis vill de fokusera mer på utveckling av elevers avkodning och läshastighet samt undervisningshandlingar under och efter läsning som innebär att eleverna förstår texter bättre och på sikt utvecklar sin läsförståelse. Lärarna menar också att det är viktigt att de hittar sätt att undervisa som innebär att eleverna utvecklas till självständiga läsare som är medvetna om hur de kan göra för att förstå texter de läser och använda dem som stöd när de lär sig saker.
När det gäller likvärdighet anser lärarna att de behöver utveckla en samsyn vad likvärdighet innebär ur dels ett undervisnings-, dels ett elevperspektiv. Lärarna gör bedömningen att likvärdigheten är högre mellan klasser i de olika årskurserna än mellan olika årskurser ur ett undervisningsperspektiv, men att det återstår mer arbete för att nå en högre grad av likvärdighet mellan årskurserna. Ur ett elevperspektiv återstår arbete både årskursvis och mellan årskurserna.
I det fortsatta arbetet efterfrågar lärarna mer tid för att orientera sig i relevant forskning och forskningsbaserade metoder. De ser vikten av att läsa och fördjupa sig i forskningslitteratur för att ytterligare stärka sin undervisning. I det arbetet bedömer de att de särskilt behöver mer kunskap om undervisning för elever som läser svenska som andraspråk och lässtrategier.
Rektorerna ser att arbetet har stärkt lärarnas professionella omdöme och att det skett förflyttningar från kollegialt till ett mer kollektivt lärande. Detta sammantaget har på ett positivt sätt påverkat hela skolans utvecklingsarbete. När det gäller undervisningen menar rektorerna att lärarna gjort medvetna betydelsefulla strukturella förändringar av undervisningen som innebär att undervisningen idag skapar fler möjligheter till språkutveckling för eleverna. Särskilt fokus har varit på undervisningshandlingar före läsning och i det arbetet har nu arbetet med bilder en självklar plats, vilket har ökat elevernas möjlighet att aktivt delta i undervisningen och lära. Utvecklingen som har skett kopplar rektorerna till:
- Den nära kopplingen till teori och praktik som inneburit att lärarna tillsammans och med stöd av läraren från kvalitetsteamet har hittat sätt att omsätta teorin till undervisningshandlingar som ger positiva effekter för eleverna.
- Att utvecklingsarbetet till stor del har bedrivits gemensamt i lärargruppen.
- Att lärarna har upplevt att processen på lågstadiet har haft samma fokus och mål som övrigt utvecklingsarbete (case-arbete och implementering av screeningplan).
- Att lärarna i sina analyser av sina undervisningshandlingar har kunnat utgå från lektionsdokumentation gjord av läraren i kvalitetsteamet, eftersom de dels har utgått från det som faktiskt hände i stället för sin tolkning, dels haft möjlighet att gå tillbaka till tidigare lektioner. Rektorerna ser att det har lett till djupare analyser och att lärarna genom dem även har fått syn på annat än det de kanske i första hand har tittat efter, som betydelsen av deras återkoppling när en elev har sagt något eller fördelning av ordet i helklassamtal.
Datadriven skolutveckling med särskilt fokus på läsförståelse
Förväntad effekt i verksamheten
Undervisningens kvalitet och likvärdighet ökar med särskilt fokus på undervisningen i läsförståelse.
Effekten uppnås genom att:
Lärare identifierar särskilt viktiga data att samla in och analysera för att kunna beskriva och tolka elevers resultat i läsförståelse.
Lärare väljer undervisningshandlingar i relation till analys av data och relevant forskning.
Lärarna utvecklar sin analysförmåga genom att arbeta med casemetodik.
Det kollektiva lärandet på lågstadiet stärks och lärarnas professionella agens ökar när de gemensamt arbetar med ovan.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Tillsammans med skolans utvecklingsgrupp och lågstadielärarna utforma processen.
Tillgängliggöra relevant forskning.
Vara ett stöd när lärare planerar och genomför undervisning.
Hjälpa lärarna att samla ”small data” från undervisningen genom dokumentation från lektioner.
Vara ett stöd när lärarna ska analysera data och möta resultaten av analysen med undervisningshandlingar.
Genomförande
Insats 1
Gemensamt arbete med analys och planering
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
11 dec 2024
Effekt 1.1
Insatsen har varit värdefull för att utveckla undervisningskvaliteten och stärka kollegialt lärande. Lärarna har fått en bättre insyn i varandras arbete, delat erfarenheter och reflekterat mer över sin praktik, vilket har lett till ökad kvalitet och fler gemensamma verktyg för planering.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
20 dec 2024
Insats 2
Test med Legilexi
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
11 dec 2024
Effekt 2.1
Testresultaten från Legilexi har hjälpt lärarna att få syn på vilka områden eleverna har svårigheter med, exempelvis avkodning eller läsförståelse. Detta har gett underlag för att planera undervisningen mer målinriktat. Lärarna beskriver till exempel att de har upptäckt att vissa elever, som de trott hade en god läsförståelse, presterade sämre än förväntat. Testet gav därmed en ny och ibland oväntad bild av elevernas förmågor. Resultaten visade att vissa elever behöver arbeta mer med avkodning för att förbättra sin läsförståelse. Lärarna reflekterade över att detta ibland kräver att undervisningen backar flera steg för att möta elevernas behov.
Betydelsefullt är också att lärarna ser en utmaning i att analysera och dra slutsatser från testresultaten. Det krävs tid och erfarenhet för att göra detta på ett meningsfullt sätt. De nämner att Legilexi skulle behöva bli mer "levande" i deras arbetsprocesser, så att de kan använda det mer systematiskt i sin planering.
Lärarna lyfter dessutom att de själva behöver reflektera över sin undervisning när resultaten inte är som önskat. De ser att det inte enbart är elevernas prestationer som måste utvecklas, utan att det även handlar om deras egen undervisning.
Utöver detta anser lärarna att höstens genomförande av testen var utmanande, eftersom de behövde göra flera moment samtidigt. Inför nästa termin planerar lärarna att genomföra testerna i mindre steg för att förbättra kvaliteten och ge eleverna en bättre upplevelse. Lärarna menar också att det finns viktiga faktorer att beakta när testerna genomförs som att eleverna kan bli nervösa, vilket påverkar resultaten. Dessutom finns osäkerhet kring kvaliteten på utrustning som hörlurar, vilket kan påverka lyssningsmomentet i testet.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
20 dec 2024
Insats 3
Analys av lektionsdokumentation
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
11 dec 2024
Effekt 3.1
Lärarna uttrycker att analysen av lektionsdokumentationen har hjälpt dem att få syn på saker de inte tidigare har uppmärksammat. På så vis har insatsen bidragit till att synliggöra undervisningens styrkor och utvecklingsområden. Genom detta stöd i sin analys av undervisningen har lärarna kunnat utveckla sin undervisning och bättre anpassa den efter just deras elevers behov. Lärarna beskriver exempelvis hur de i analysen av de transkriberade lektionerna fått syn på hur positivt deras återkoppling till elever fungerar och då kunnat använda det mer medvetet. De har också blivit mer uppmärksamma på att inkludera fler elever i diskussioner och att tydligare koppla samman elevers svar med undervisningens innehåll.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
20 dec 2024
Insats 4
Orientera sig i relevant forskning och forskningsbaserade metoder
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
11 dec 2024
Effekt 4.1
Lärarna menar att den forskning och litteratur om forskningsbaserade metoder som de har tagit del av har fungerat som stöd när de har planerat undervisning. De ser också positiva effekter av det de har förändrat baserat i forskning. Lärarna är dock överens om att de i fortsatt arbete vill använda mer tid till inläsning och gemensam reflektion kring det lästa. De är sedan tidigare utvecklingsarbete också medvetna om att de själva behöver anpassa forskningsbaserade metoder utifrån sina egna förutsättningar och elevernas behov och menar att det är viktigt att de i det utvecklingsarbetet behöver stöd av varandra.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
20 dec 2024