SMART mål
Höstterminen 2018 Skapa gemensamma pedagogiska planeringar utifrån 2 olika elevgruppers förutsättningar. Från och med den andra planeringscykeln ska de didaktiska val explicit formas av hur elevernas lärande och resultat påverkades av undervisningen vi hittills har bedrivit. Vårterminen 2019 1. Två lärare i arbetslaget (pedagog från Kvalitetesteam samt en annan lärare i arbetslaget) har hittat ett gemensamt sätt att planera för delar av undervisningen som utgår från elevgrupperna och deras förutsättningar. Planeringen utgår också från målen med undervisningen och det undervisande lärare vet om hur didaktiska val påverkar just deras elevers lärande och resultat. Både innehållet i undervisningen och bedömningsunderlaget av elevernas kunskaper består av såväl tal och skrift som bild. 2. Fler elever med godkänt betyg och för de elever som har F ska vi kunna förklara varför och kunna beskriva vilka insatser vi behöver göra för att de ska kunna nå minst E.
HT 2018 - Vårboskolan
Formativ bedömning Kollegialt arbete Pedagogisk planering
Genomförs av
Maria Söderling
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 aug 2019

Slutsats

Ingen slutsats än


Uppdragsbeskrivning
Förväntad effekt i verksamheten
En pedagog från Kvalitetsteamet har under läsåret 18/19 haft ett 50%-uppdrag på Vårboskolan genom att dels undervisa 2 klasser i svenska, dels arbeta nära en annan av arbetslagets lärare genom ämnesövergripande samarbete. Uppdraget var då: “Undervisningsutveckling med fokus på LEKTIONSPLANERING (utifrån mål och elevernas förutsättningar) - genomförande - resultat med analys.” Från och med novembermånad utökades uppdraget till att också omfatta samarbete med arbetslagsledaren med fokus på att under vårterminen 2019 öka lärarnas medvetenhet kring hur deras undervisning påverkar elevernas lärande och studiero. Förväntad effekt: ökad medvetenhet om hur och när elever leder ska leda till undervisning som i högre grad är anpassad efter elevgrupperna och genom det ska måluppfyllelsen öka.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet

Inget förväntat stöd definierat än


Genomförande
Insats 1
Uppdraget har bestått av följande moment: Ämnesövergripande samarbete med kollega Samplanering med arbetslagsledare Medverkan i arbetslagsmöte i lärarrollen då pedagogen från Kvalitetsteamet också haft egen undervisning i 2 av arbetslagets 4 klasser
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 aug 2019
Effekt 1.1
Rektors utvärdering: “Enskilda medarbetare har utvecklats i sin lärarroll och man har gemensamt med arbetslaget lagt en grund för undervisningsutveckling genom att lärare har blivit medvetna om sin egen roll när det gäller elever i lärare. Kvalitetsteamet har fungerat som katalysatorer och varit väldigt värdefulla bollplank, reflekterande kollega, kritisk vän mm. De har fått våra pedagoger att våga prova och utmana sig själva i sin lärarroll”. Arbetslagsledares utvärdering Arbetslagets diskussioner håller på att förflytta sig från att ha fokus på elevers svårigheter till att mer kretsa kring vilket stöd/anpassningar som eleverna behöver för att gå vidare och hur vi tillsammans kan anpassa vår undervisning för att möta dessa behov. Lektionernas utformning är mer likartade, särskilt lektionsinledningarna, vilket uppskattas av eleverna. Arbetslagsledaren menar också att eleverna tack vare ökat stöd och mer förförståelse för lektionernas innehåll (tack vare inledande uppgifter) leder till ökad studiero och att fler elever kan tillgodogöra sig undervisningen. Arbetslagsledaren menar att faktorer som haft betydelse för detta när det gäller samarbetet med Kvalitetsteamet är: Frågeställning/ifrågasättande med analytisk skärpa Modeller och teorier att utgå ifrån/välja mellan Erfarenhet Samtal/bollplank Pedagogs utvärdering Tack vare samarbetet når fler elever en högre kunskapsmässig nivå tack vare att samarbetet inneburit metodutveckling samt att det ämnesöverskridande samarbetet skapat förutsättningar för elever att visa sina kunskaper på ett djupare plan. Vi har också sett att uppgifter med tydligt mål och med kreativa inslag (t ex arbete med bild/film) och som bygger på samarbete mellan elever har haft positiva effekter på elevernas resultat.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 23 aug 2019