SMART mål
Personalen ska kunna använda kameran i barngruppen som verktyg för undervisning och reflektion.
VT 2020 - Svanetorps förskola
Genomförs av
Olle Strömbeck
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
06 maj 2020
Slutsats
Ingen slutsats än
Kameran som verktyg i undervisningen
Förväntad effekt i verksamheten
Att de digitala verktygen (i första hand iPaden kamera) likställs med övrigt pedagogiskt material på förskolan, och att det finns en tanke kring vad, hur och varför den används.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Att personalen på förskolan får stöd i att använda kameran i barngruppen som redskap för undervisning och reflektion.
Genomförande
Insats 1
Kvalitetsteamet deltar regelbundet på personalens reflektionstid för att stötta planering och reflektion.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
04 feb 2020
Effekt 1.1
Arbetslaget har förändrat sin syn på hur digitala verktyg kan vara en naturlig del i verksamheten. Arbetet med kameran har knutits till undervisningsloggen och genom diskussion och reflektion har förståelsen ökat kring vad undervisning i förskolan kan vara.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
03 jun 2020
Effekt 1.2
Avstämning 22 april:
Arbetslaget har ett behov av att dra åt samma håll, se det som ett vi och att alla har ett gemensamt ansvar i det. Alla kan inte göra allt, men alla delar är viktiga. Här kan kvalitetsteamet bidra genom att komma med ett utanifrån-perspektiv och ställa frågor som för processen framåt.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
03 jun 2020
Insats 2
Kvalitetsteamet gör regelbundna besök i verksamheten för att stötta pedagogerna i där kameran används i undervisningen.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
22 apr 2020
Effekt 2.1
Pedagogerna har fått ökad kunskap i hur digitala verktyg kan användas i verksamheten. Barnen har fått prova att använda iPadens kamera för att dokumentera sin verksamhet och personalen har fått en bild av hur barnen ser sitt eget lärande. Personalen börjar bli förtrogna med hur greenscreentekniken kan användas i undervisningen.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
03 jun 2020
Effekt 2.2
Avstämning 22 april:
Arbetslagen har ett behov av att få reflektion och input direkt i verksamheten. Kvalitetsteamet ska delta mer i planerad undervisning och bidra med kunskap om hur kameran kan användas i dessa sammanhang.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
03 jun 2020