SMART mål
S Tydlig gemensam lektionsstruktur där KL är en naturlig del av undervisningen. M Under vecka 36 görs en nulägesanalys av hur det faktiska läget ser ut. En andra mätpunkt görs under vecka 43. En sista mätpunkt blir vecka 50 och ett avslut görs under vecka 51. A smart målet är accepterat R smart målet är realistiskt T Höstterminen 2019
HT 2019 - Dalslundskolan 7-9
Kollegialt arbete Kooperativt lärande
Genomförs av
Emelie Friberg
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 06 maj 2020

Slutsats

Ingen slutsats än


Lektionsstruktur med KL i undervisningen
Förväntad effekt i verksamheten
Under uppstartsdagarna tog mentorerna i årskurs 7 gemensamt fram en struktur med tre punkter som alla undervisande lärare ska arbeta efter. Tidigare har ingen uttalad gemensam struktur funnits. Lärarna har även en gemensam uppstart med KL där man börjar med att själv få testa några olika strukturer. Målet är att KL ska vara en naturlig del av undervisningen. 
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet

Inget förväntat stöd definierat än


Genomförande
Insats 1
Under uppstartsdagarna tog mentorerna i årskurs 7 gemensamt tagit fram en struktur med tre punkter som alla undervisande lärare ska arbeta efter. Jag försökte få deras bild av nuläget men hade väldigt få svarande i enkäten (två av sex). Jag gjorde ett objektivt nuläge efter klassrumsbesök och observationer. En andra mätpunkt gjordes under vecka 43. Detta resultat som återigen blev något objektiv då lärarna inte svarade på enkäter utan jag antecknade och skrev vad som kom fram i diskussioner och de observationen jag gjorde under lektioner. Två av de tre delarna som man kommit fram till att lektionen skulle innehålla hölls väldigt bra. Fler lärare började dessutom använda sig av KL och testade nya strukturer. Den sista punkten som va avslut och återkoppling till lektionsmål svävade fortfarande något och lärarna fick därför i uppdrag att dela med sig av hur man kan avsluta en lektion inte bara exit ticket som ofta var svaret. En sista mätpunkt var vecka 50 där vi bland annat mätte talutrymme med och utan KL struktur samt hur lärarna upplevde studieron i klasserna. Man kunde tydligt se hur talutrymmet var mer jämt fördelat mellan pojkar och flickor men också mellan individer i klasserna när man använde sig av KL. De rutiner/strukturer man valt att ha som gemensamma har efterlevts väl och lärarna upplever att detta är en trygghet både för elever och lärare. Under vecka 43 får även lärarna en halvdags utbildning kring KL.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 10 jan 2020
Effekt 1.1
Avslut gjordes under vecka 51 där det återigen var väldigt få svarande och deltagande på mötet. Utifrån den utvärdering vi gjorde där och då så ansåg lärarna att de tre strukturerna hade fungerat väldigt väl och att man inför nästa terminsstart behövde påminna om dessa. I utvärderingsenkäten som sedan lämnades in så framgick även här att lärarna upplevt att de gemensamma strukturerna fungerat väl men att det ibland brast i att förmedlas ut till samtliga undervisande lärare. När det kommer till KL så har man tagit ett kliv och man är i pågående process med att implementera detta. För att nå full effekt av KL som en naturlig del av undervisningen så hade det varit önskvärt att personalen haft mer kunskap kring detta innan man fick in ett stöd från kvalitetsteamet.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 10 jan 2020