SMART mål
Öka elevernas delaktighet i undervisningen.
HT 2024 - Dalslundskolan 7-9
Digitalisering Utvecklingsområde: Elevaktivitet
Genomförs av
Petra Alven
Senast uppdaterad av Petra Alven - 09 dec 2024

Slutsats
Eleverna är delaktiga och visar engagemang, även de elever som oftast inte är aktiva. De samspelar och har fokus på innehållet. En elev uttryckte : “Man fokuserar för att det är intressant, även om man har svårt att fokusera i vanliga fall.”

Lärarna är säkra på tekniken och de användningsområden som finns och de har flera idéer och tankar kring kommande arbete med VR. En lärare uttryckte: “Vi har inte åstadkommit mirakel men vi har höjt blicken för hur vi kan arbeta vidare.”


Elevengagemang och delaktighet genom digitala verktyg och VR i undervisningen.
Förväntad effekt i verksamheten
  • Eleverna blir mer engagerade och delaktiga i sin undervisning, vilket leder till ökad motivation och intresse för lärande. Denna metod tros kunna inspirera och aktivera eleverna till att stärka gruppdynamiken och att eleverna ser varandra som lärresurser.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
  • Planering av lektioner och integrering av VR-glasögon i undervisningen.
  • Erbjuda stöd i att identifiera och använda lämpliga digitala verktyg som kan förstärka undervisningen.



Genomförande
Insats 1
I flexgruppen 4-7 har vi ett planerat tillfälle i veckan där vi genomför VR-promenader med eleverna:
Lärarledd genomgång med VR-bilder. Miljöbeskrivningar - eleverna övar på att beskriva olika miljöer med bilderna som stöd. Först muntlig aktivitet och därefter skriftlig uppgift.

Senast uppdaterad av Petra Alven - 22 okt 2024
Effekt 1.1
Utvärdering december 2024:
Eleverna samspelar och har fokus på innehållet. De pratar om vad de ser på bilderna och vill gärna arbeta med VR. De tycker att det är roligt men verkar inte uppfatta att de faktiskt lär sig vid dessa undervisningsmoment. Vi tror att den kopplingen framöver kommer att bli tydligare när vi arbetar ännu mer med en tydlig koppling till pågående arbetsuppgifter.

Vi har även provat att använda VR-bilder med lugn musik till som avslappningsövning. Det fungerade mycket bra och i fortsättningen funderar vi på att i samband med detta även koppla bilderna till undervisningen.

Senast uppdaterad av Petra Alven - 09 dec 2024
Insats 2
I flexgruppen 7-9 har vi två planerade tillfällen i veckan där vi genomför VR-promenader med eleverna:
Lärarledd genomgång med VR-bilder.
    • Eleverna lyssnar, tittar och diskuterar.
    • Läraren antecknar stödpunkter på tavlan under tiden.
    • Eleverna ska sedan välja ett av ämnena.
    • Eleverna använder Google presentationer för att återberätta det som de lyssnat på. Stöd av VR-promenaden, glasögonen bredvid för att kunna ta stöd av bilderna vid behov.
    • Tydlig struktur i presentationerna med bilder och kort textinnehåll - t.ex. Vad? Hur? Varför?
    • På något sätt (som passar eleven) redovisa det den skrivit. Eventuellt genom en VR-promenad som eleven genomför med övriga elever.
Senast uppdaterad av Petra Alven - 22 okt 2024
Effekt 2.1
Utvärdering december 2024:
Eleverna är delaktiga och visar engagemang, även de elever som oftast inte är aktiva. Vi märker detta främst när vi presenterar VR-promenader och promptar bilder. När eleverna skulle göra egna VR-promenader lyckades vi nå en majoritet av eleverna, dock inte alla. Eleverna har frågat efter VR-arbetet, något de inte brukar göra med särskilt mycket annat i skolan.

När eleverna arbetar med VR är det mindre som distraherar dem. En elev kom igång direkt med att göra en egen VR-promenad, han kunde tekniken sen tidigare och visste direkt vilket innehåll han ville ha. För andra elever har det varit svårare och vi tror att de andra kommer att haka på så småningom när de känner sig säkrare.


Senast uppdaterad av Petra Alven - 09 dec 2024