SMART mål
- Eleverna reflekterar över och diskuterar hur olika lässtrategier påverkar deras förståelse av texter.
- Eleverna använder sig av relevanta lässtrategier.
- Lärarna använder strategier för läsförståelse i sin undervisning.
HT 2024 - Dalslundskolan 7-9
Genomförs av
Petra Alven
Petra Alven
Senast uppdaterad av Petra Alven -
11 dec 2024
Slutsats
- Eleverna har ökat sin användning av lässtrategier men är fortfarande osäkra på vilka strategier de ska använda. Det råder fortfarande en del förvirring kring detta vilket gör att reflektionen och diskussionen behöver stärkas.
- Färre elever använder lässtrategier (liten minskning), och de skattar sin egen användning högre än verkligheten visar. Det finns utrymme för förbättring gällande elevernas faktiska användning av lässtrategier.
- Lärarna behöver fortsätta att diskutera och förenkla lässtrategierna i undervisningen. Lärarna är medvetna om att mer arbete krävs.
Ökad medvetenhet och positiv attityd till lässtrategier.
Förväntad effekt i verksamheten
- Eleverna är mer medvetna om hur lässtrategier kan stödja deras förståelse, vilket förväntas leda till en ökad reflektion och förståelse av vad de läser. Detta bidrar till att förbättra deras måluppfyllelse i läsning, särskilt genom att stärka deras förmåga att läsa aktivt och reflekterande. Eftersom eleverna fortfarande är osäkra på vilka strategier som används, finns det en risk att den förväntade ökningen av reflektion och förståelse ännu inte har uppnåtts.
- Genom att använda varandra som lärresurser skapas ett mer samarbetsinriktat klassrum där eleverna kan dela och diskutera olika strategier, vilket stärker både deras sociala interaktion och deras läsförståelse. Utvärderingen anger att eleverna gillar att arbeta i par, även om resultatet minskat i vissa klasser. Detta visar behovet av mer strukturerad samverkan för att förbättra lärande.
- Eleverna kommer att möta texter med en mer positiv attityd, vilket förväntas minska motståndet mot läsning och öka deras engagemang. Utvärderingen visar en ökning av intresset för att läsa i flera klasser, men det har minskat i en. Det finns en blandad bild av engagemanget som kan påverka den positiva attityden till läsning.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
- Stöd i att planera och genomföra lektioner där lässtrategier introduceras och tränas, inklusive material och metodik för att öka elevernas reflektion kring läsning.
- Stöd från en reflekterande kollega som observerar och ger återkoppling på klassrumsaktiviteter, samt hjälper till att utveckla samarbetet mellan eleverna för att de ska använda varandra som lärresurser.
- Hjälp med att utforma och genomföra utvärderingar.
Genomförande
Insats 1
Tillfälle 4 241210
1. Enkäten december - vi tittar på resultatet och analyserar det. Vad ser vi? Hur går vi vidare? Vad behöver vi fokusera på?
1. Enkäten december - vi tittar på resultatet och analyserar det. Vad ser vi? Hur går vi vidare? Vad behöver vi fokusera på?
Senast uppdaterad av Petra Alven -
28 nov 2024
Effekt 1.1
Utvärdering och sammanfattning enkät december 2024:
Användningen av lässtrategier har ökat i alla klasser, troligtvis på grund av att vi pratat om olika strategier. Det är färre elever än i tidigare enkät som inte använder strategier. Det verkar som att fler blir osäkra kring vilka strategier de ska använda, men trots det har det ökat lite i alla tre klasser. Det är nog fortfarande lite förvirrande för eleverna, men vi ser en positiv utveckling.
Användningen av lässtrategier har ökat i alla klasser, troligtvis på grund av att vi pratat om olika strategier. Det är färre elever än i tidigare enkät som inte använder strategier. Det verkar som att fler blir osäkra kring vilka strategier de ska använda, men trots det har det ökat lite i alla tre klasser. Det är nog fortfarande lite förvirrande för eleverna, men vi ser en positiv utveckling.
För en del elever är några av frågorna i enkäten för svåra, tror vi. Vi behöver förenkla och ge olika alternativ att välja mellan. T.ex. innan jag läser så a) kollar jag hur många sidor det är, b) läser rubriker, c) tittar på bilder, d tittar på … Vi behöver även fortsätta prata om lässtrategier.
Det är få elever som anger olika lässtrategier de använder sig av vid läsning av olika sorters texter. Däremot skattar de sig själva högre i enkäten. Det märks framför allt i en klass när det gäller att ange strategier eleverna använder sig av efter läsning. Klassens resultat är lägre än övriga klasser, trots att den ligger ganska lika övriga klasser i självskattning av användande av lässtrategier.
.
När det gäller att förstå olika sorters texter har eleverna överlag skattat sig själva högre från de lägsta, men inte på de högsta. Det har minskat i två klassen på punkt fem. “Mittenkategorin” (3) har ökat.
Vi tror att det handlar om att vi haft fler ämnen i NO och SO, samt ökat tempot i ämnena, vilket gör att de inte skattar sig så högt. Eleverna har svårare att förstå historia jämfört med geografi, samt svårare att förstå kemi jämfört med biologi.
När vi jämför med föregående projekt (3 år sedan) såg vi inte heller något märkbart resultat första terminen i år 7. Däremot såg vi en stor effekt över tid, särskilt när de gick ut år 9.
Alla klasser skattar sig högt gällande varför det är bra att prata om texten de läst. Resultatet är högt, över nittio procent ger exempel. De ger dock inte särskilt många exempel på vad de vill diskutera när de läst skönlitteratur. Det är bara en klass som har ett resultat över 50%.
Eleverna arbetar gärna i par, det har ökat sen förra enkäten förutom i en klass där det minskat jämfört med en klass där det ökat markant. Det är märkligt för att klassen där resultatet har minskat brukar det efterfrågas att arbeta i par ( i svenska) och det finns en motvilja att arbeta på egen hand. Klassen som ökat sitt resultat i enkäten brukar inte vilja arbeta i par (även det i svenskämnet).
I alla klasser har det skett en liten ökning när det gäller huruvida de tycker om att läsa olika sorters texter i skolan. I en klass har intresset ökat markant, däremot har det minskat i en klass.
.
Senast uppdaterad av Petra Alven -
10 dec 2024
Insats 2
Tillfälle 3 241111
- Enkäten september- vi tittar på resultatet och analyserar det. Vad ser vi? Hur går vi vidare? Vad behöver vi fokusera på? Se nedan under Effekt 2.1
Senast uppdaterad av Petra Alven -
28 nov 2024
Insats 3
Enkät läsning september 2024
Senast uppdaterad av Petra Alven -
28 nov 2024
Effekt 3.1
Lässtrategier:
Vi ser att eleverna inte använder sig av lässtrategier i någon högre grad och de känner sig inte heller säkra på vilka strategier de ska använda.
Alla tre klasser behöver medvetandegöras om strategierna och påminnas om att använda dem. Vi behöver fortsätta ge eleverna i uppgift att använda strategier.
Läsning:
Eleverna skattar sig själva högt i läsning, men är inte motiverade att läsa.
Vi behöver höja deras motivation att läsa olika texter.
Läspar:
Det är färre än vi räknat med som tycker att läspar hjälper dem. I en av klasserna tycker de att det är hjälpsamt, men inte i de andra två.
Vi ser att eleverna inte använder sig av lässtrategier i någon högre grad och de känner sig inte heller säkra på vilka strategier de ska använda.
Alla tre klasser behöver medvetandegöras om strategierna och påminnas om att använda dem. Vi behöver fortsätta ge eleverna i uppgift att använda strategier.
Läsning:
Eleverna skattar sig själva högt i läsning, men är inte motiverade att läsa.
Vi behöver höja deras motivation att läsa olika texter.
Läspar:
Det är färre än vi räknat med som tycker att läspar hjälper dem. I en av klasserna tycker de att det är hjälpsamt, men inte i de andra två.
Vi behöver visa eleverna och modellera hur man börjar med att titta på bilder, rubriker eller konkret visa film. Levandegöra före läsning av texter. Vi behöver också vara mer tydliga med varför vi parläser och varför vi bearbetar texter parvis.
Senast uppdaterad av Petra Alven -
12 nov 2024
Insats 4
Möte 2 (240924) med undervisande lärare i årskurs 7:
- Hur har det gått med att arbeta med att förstå ord?
- Hur tar vi reda på elevernas nuläge?
- Text från Skolforskningsinstitutet om Läsförståelse och undervisning om lässtrategier.
- Lektionsexempel Ställa frågor
- Prata om de två resterande mötena, vilket innehåll vill vi ha?
Senast uppdaterad av Petra Alven -
28 nov 2024
Insats 5
Möte 1 (240820) med undervisande lärare i årskurs 7:
Vi diskuterar i par/trios om var vi gör nu “före läsning”. Petra har gjort en modell “före läsning, “under läsning”, “efter läsning” som vi kan utgå från och förändra under arbetets gång.
Vi diskuterar i par/trios om var vi gör nu “före läsning”. Petra har gjort en modell “före läsning, “under läsning”, “efter läsning” som vi kan utgå från och förändra under arbetets gång.
Vad som är viktigt att tänka på när vi undervisar är att vi visar, så här läser man: T ex stanna upp och undra.
Det är också viktigt att vi har trygga par så att alla elever känner sig bekväma med att läsa i par.
Vi läser ett utdrag ur “Spegla språket” och diskuterar det. Det handlar om 5 strategier för att hitta sätt att förstå ord utan att använda ordbok eller få en förklaring.
Fram till nästa tillfälle lyfter vi de 5 strategierna så att eleverna ser att det kan vara användbart i andra ämnen än svenska.
Vid tillfälle 2 bestämmer vi hur vi tar reda på elevernas nuläge och genomför det i de tre klasserna.
Senast uppdaterad av Petra Alven -
28 nov 2024