SMART mål
Att eleverna i åk 7 upplever en undervisning som präglas av tydlig struktur och engagemang. På så sätt uppnås trygghet och studiero i klassrummet. Arbetslaget har en samsyn på hur undervisningens utförande gynnar studiero och lärande. Kvalitetsteamet deltar i arbetslagets utvecklingsarbete, samt följer ett par lärares undervisning och agerar som en reflekterande kollega i reflektionssamtal kring lektioner. Mätpunkter är elevenkäter genomförda i september och december, samt en analys av insatserna i Kvalitetskortet.
HT 2019 - Vårboskolan
Kollegialt arbete Lektionsstruktur Mätpunkter i undervisning Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa
Genomförs av
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 06 maj 2020

Slutsats

Ingen slutsats än


Studiero genom strukturerad och engagerande undervisning
Förväntad effekt i verksamheten
En lugn start för eleverna i åk 7 med en samsyn kring förhållningssätt gällande bemötande så att lärarna direkt kan fokusera på elevernas lärande. Eleverna i åk 7 möter gemensamma stödstrukturer och lika ramar i alla klassrum. Elever och pedagoger kan direkt påbörja arbetet med lärande.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet

Inget förväntat stöd definierat än


Genomförande
Insats 1
Kvalitetsteamet har följt ett par lärare i arbetslag 7 i deras arbete med att planera och genomföra undervisningen, samt har varit ett reflekterande bollplank i analys av undervisningens effekt för hela arbetslaget.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 10 jan 2020
Effekt 1.1
Lärarna har uttryckt att de har blivit tydligare gentemot sina elever gällande lektionens struktur. "I mitt teoretiska ämne upplever jag ett större lugn i gruppen och jag upplever även att gruppen förstår vad som ska göras snabbare och börjar därför arbeta snabbare." Många lärare har dessutom uttryckt att det varit betydelsefullt med en kollega från kvalitetsteamet i arbetsrummet för att vid behov kunna bolla tankar och funderingar kring specifika undervisningssituationer och vissa elevers lärande. "Jag har också lärt mig att reflektera över min roll som lärare och i hur stor grad den påverkar eleverna, vilket jag insett är större än jag trodde från början. Jag har lärt mig att man som lärare faktiskt kan göra väldigt stor skillnad för eleverna oavsett vilken anpassning de behöver för att de ska komma in i lärande så fort som möjligt." "Det har även gjort att jag ännu mer tänker på eleverna som deltagare i undervisningen än mottagare. Jag har gjort om mycket av det material jag använder så att det blir mer elevaktivt och fångar sedan upp eleverna och stämmer av/följer upp och tar vid därifrån. Det har varit guld värt att ha en reflekterande kollega så nära under en hel termin där man kunnat diskutera både de stora frågorna och de små detaljerna."
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 07 jan 2020
Insats 2
Pedagog ur Kvalitetsteamet har varit en del av arbetslag 7 under hösten. Kvalitetsteamet har varit ett stöd till arbetslagsledaren med att driva utvecklingsfrågor i arbetslag 7.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 17 dec 2019
Effekt 2.1
Arbetslaget har arbetat med att få en samsyn kring lektionens struktur. Laget har diskuterat, provat och utvärderat gemensamma regler och specifikt titta på hur man genomför lektionens inledning och avslut. De elevenkäter som genomförts under terminen visar att eleverna upplever att lektionerna har tydliga inledningar och avslut. Knappt hälften av eleverna tycker dock att studieron kan bli bättre. Lärarnas och skolledningens sammanfattande analys är att terminen har varit förhållandevis lugn och att eleverna har fått en bra start på högstadietiden. Rektor hade gärna sett en större samsyn i arbetslaget. “Samarbetet med teamet har gett många idéer och goda diskussioner kring undervisningsutveckling. Det har hjälpt oss att hålla fokus kring mål som vi satt och gjort att vi prioriterat diskussioner kring undervisningen och undervisningsutveckling istället för att fastna för länge i praktiska "korv och bröd"-frågor. Inom arbetslaget har vi nu en gemensam referensram av vad vi menar när vi pratar om stödstruktur och lektionsramar, mycket på grund av att {Kvalitetsteamet} funnits och haft möjlighet finnas med både i klassrum och på möten.” "Som arbetslag var vi mer samlade i vårt fokus kring att ta emot de nya sjuorna. Jag upplever att vi generellt har lyckats med att få de nya sjuorna att landa ganska snabbt i nya rutiner och att hålla fokus på undervisningen, att det är det som är anledningen till att vi alla är här. Vi har framför allt försökt vara noga med rent praktiska rutiner som hur vi tar emot eleverna i dörren, hur vi tydliggör lektionens struktur hur vi avslutar lektioner mm. Jag tror att vår strävan efter tydlighet har tillåtit eleverna och oss själva att komma in snabbare i innehållet. Även det faktum att vi pratat mycket om dessa saker i arbetslaget har bidragit psykologiskt till att vi som pedagoger haft lättare att hålla vårt fokus på undervisningen, att inte låta saker runt omkring få ta för mycket fokus. I kombination med samtal kring hur lektionens innehåll kan presenteras i början av lektionen tror jag att vi lyckats förkorta tiden det tar att komma från rast till undervisning."
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 10 jan 2020
Insats 3
Kvalitetsteamet har deltagit i skolans ledningsgrupp i frågor som rört utvecklingsfrågor.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 17 dec 2019
Effekt 3.1
"Vi har i ledningsgruppen, där kv.teamet har ingått, identifierat nyckelfaktorer kring vad och hur vi vill fortsätta vårt utvecklingsarbete. Värdefullt att kv.teamet ingår i ledningsgruppen."
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 10 jan 2020