SMART mål
Under läsåret 2024 ska vi på Södervångsskolan fördjupa arbetet med digitala och multimodala arbetssätt för att öka det lustfyllda lärandet och skapa fler lärtillfällen för eleverna. Vi ska bredda lärarnas undervisningsrepertoar genom att utgå från kommunens plan för digital multimodal undervisning (https://www.burlovevent.se/dmu/), där vi också integrerar metoder för att stärka elevernas läsförmåga och läsengagemang. Flera klasser ska delta i praktiska aktiviteter som innefattar användning av VR, bild, ljud och andra digitala verktyg för att skapa en engagerande och mångsidig lärmiljö. Målet är att alla pedagoger ska utveckla minst två nya metoder för att använda dessa digitala verktyg och multimodala arbetssätt i sin undervisning, med särskilt fokus på att främja läsning.
HT 2024 - Södervångskolan
Digitalisering Kollegialt arbete Lektionsstruktur Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 17 dec 2024

Slutsats
Elevernas lärande
  1. Förbättrad språkutveckling:
    • Eleverna utvecklade både muntliga och skriftliga färdigheter genom aktiviteter som bokskapande, muntliga presentationer och faktaskrivande.
    • Strukturer som fyrfältare och "dubbla texten" hjälpte eleverna att organisera sina tankar och fördjupa sina texter.
    • Ökat ordförråd och självförtroende, särskilt i engelska, där elever vågade tala och spela in sina röster.

  2. Digital kompetens:
    • Eleverna lärde sig använda verktyg på sina iPads som Pages, Book Creator, och Google Classroom  för att skapa och dokumentera sitt arbete.
    • De fick praktisk erfarenhet av t ex fotografering, tangentbordsskrivande och ljudinspelning.

  3. Ökat engagemang och stolthet:
    • Eleverna visade stort intresse för projekten, särskilt när arbetet resulterade i färdiga produkter som digitala böcker och inspelningar.
    • Samarbete stärkte elevernas självkänsla och bidrog till en positiv gruppdynamik.

  4. Förståelse för skrivprocessen:
    • Eleverna lärde sig att skrivande inte är en linjär process, utan något som kräver bearbetning och förbättring.
    • Många utvecklade en uthållighet för att skriva längre texter och lägga till detaljer för att förbättra innehållet.

Lärarnas undervisning
  1. Undervisningsmetodik:
    • Lärarna introducerades till nya arbetssätt som digitalt bokskapande, generativ AI och användning av multimodala verktyg.
    • Insatserna integrerade digital kompetens och multimodalitet i undervisningen på ett sätt som förstärkte elevernas lärande.

  2. Utveckling av differentiering:
    • Lärarna blev mer medvetna om hur man kan anpassa undervisningen efter elevernas olika behov, t.ex. genom att låta vissa elever fokusera på muntliga presentationer medan andra skrev längre texter.

  3. Kollegialt samarbete
    • Lärarna fick ökad möjlighet att reflektera över och utvärdera undervisningspraktiken.

  4. Ökad trygghet i digitala verktyg:
    • Lärarna fick ökad förståelse för hur digitala verktyg kan användas för att stödja och utveckla elevernas lärande.
    • Många uttryckte att de lärt sig nya metoder som de vill fortsätta använda i andra ämnen och projekt.


Digitala Vägar till Lustfyllt Lärande: Att Fördjupa Multimodal Undervisning med Fokus på Läsning
Förväntad effekt i verksamheten
Efter insatsen förväntas eleverna uppleva ett ökat lustfyllt lärande och fler möjligheter till lärande genom användningen av digitala och multimodala verktyg. Genom att fördjupa lärarnas kompetens inom dessa områden och koppla dem till läsning, förväntas eleverna utveckla både sina tekniska färdigheter och sin läsförmåga, vilket ska bidra till deras långsiktiga lärande. Pedagogerna kommer att ha en utökad repertoar av metoder för att använda digitala verktyg på ett sätt som främjar läsning och andra ämnesövergripande lärandemål.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kvalitetsteamet förväntas stödja lärarna genom att fungera som en reflekterande kollega och axelkompis. Han ska bidra med expertis kring både digitala multimodala arbetssätt och lässtrategier, och arbeta nära lärarna för att integrera dessa metoder i undervisningen. Dessutom kommer han att stödja det kollegiala lärandet genom att delta i planeringen och genomförandet av undervisningen samt erbjuda reflektion och stöd inom ramen för det pågående utvecklingsarbetet Burlöv Bygger Utmärkt Undervisning.

Genomförande
Insats 1
December
Årskurs:
1
  • Aktivitet: Eleverna läste faktatexter, organiserade information i fyrfältare, såg filmer och skapade egna faktatexter med text, bild och ljud i Pages.
  • Syfte: Utveckla kunskap om djur, stärka skriv-, digital- och muntlig kompetens samt främja självständigt lärande.
  • Reflektion: Arbetet uppskattades mycket. Eleverna engagerades, särskilt genom ljudinspelningar, vilket gynnade skrivsvaga elever och gjorde arbetet varierat och inkluderande.

Årskurs: 3
  • Aktivitet: Eleverna skapade egna böcker i fyra kapitel med hjälp av strukturerad modellering, progression i berättelserna och iterativ bearbetning av texter.
  • Syfte: Stärka skrivförmåga, utveckla språk och kreativitet, samt ge eleverna verktyg för att skriva längre och mer detaljerade texter.
  • Reflektion: Projektet var framgångsrikt och ökade elevernas tålamod, stolthet och självförtroende i skrivprocessen. Det var dock tidskrävande och krävde noggrann planering.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 16 dec 2024
Insats 2
1 oktober
Förskoleklassen:
  • Genomfört arbete: Eleverna har påbörjat arbetet med att skapa en multimodal bok om "Filuren" i Book Creator, och arbetet görs i helklass. Aktiviteten syftar till att utveckla elevernas språkliga förmåga samt deras förmåga att uttrycka sig i bild och muntligt.
    Reflektion: Eleverna visar stort engagemang. Grafiska bilder på iPad är ett stort stöd för eleverna när de ska lära sig verktyget. Arbetet i helklass har visat sig vara resurskrävande, särskilt inledningsvis, då eleverna behöver individuellt stöd för att hantera verktyget. Det kan vara intressant att jämföra denna metod med arbetet på Svanetorpskolan, där samma arbete utförs, men med ett annat verktyg (Pages) och tillvägagångssätt (genomgång i mindre grupper) för att träna eleverna i att hantera tekniken.

Åk 2:
  • Genomfört arbete: Eleverna har arbetat med att skapa en digital multimodal bok i engelska där de presenterar en fiktiv superhjälte. Syftet är att utveckla deras verbala förmåga, ordkunskap, fraser samt att lära sig använda Pages.
  • Reflektion: Eleverna visar stort engagemang och tränar på uttal genom att få direkt feedback när de lyssnar på sig själva. Det finns stor variation i elevernas kunskaper, men arbetet har anpassats för att både utmana elever med engelska som modersmål och de som saknar språkkunskaper.

Åk 3:
  • Genomfört arbete: Eleverna deltar i ett skrivprojekt där de skriver en mysteriebok i fyra kapitel, inom strikta ramar men med viss frihet. Syftet är att träna på att skriva berättande texter.
  • Reflektion: Eleverna är mycket engagerade, även de som har svagare språkliga färdigheter. Uppgiften "Double-up text" har varit effektiv för att hjälpa eleverna utveckla sina texter. Att visualisera elevtexterna och visa historiken i Google Dokument har också varit betydelsefullt. Eleverna är ovana vid att skriva berättande texter och digitalt, vilket har gjort det nödvändigt att arbeta både med innehåll och form.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 16 dec 2024