SMART mål
Under läsåret 2024 ska lärarna på Svanetorpskolan implementera och integrera läsning som en central del i undervisningen i alla ämnen. Vi ska fokusera på att utveckla elevernas läsförmåga och engagemang för läsning genom att använda varierade lässtrategier, ett breddat utbud av litteratur samt digitala och multimodala resurser. Målet är att alla elever ska delta i minst två temaarbeten per termin där läsning är en bärande komponent, och att lärarna ska utveckla minst tre nya undervisningsmetoder specifikt inriktade på att stärka elevernas läsförmåga och läsengagemang med hjälp av dessa digitala och multimodala verktyg.
HT 2024 - Svanetorpskolan
Digitalisering Kollegialt arbete Lektionsstruktur Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 09 jan 2025

Slutsats
Slutavstämning 8 januari 2025

Undervisningshandlingar
Undervisningen präglades av ett strukturerat och varierat arbete med läs- och språkutveckling. Genom projekt i olika former – berättelseskapande, högläsning, parläsning och arbete med faktatexter – fick eleverna möjlighet att utveckla både läsförståelse och läslust.

Lärarna använde en kombination av traditionella metoder och digitala verktyg för att skapa en inspirerande lärmiljö. Genom AI, appar och multimodala inslag stärktes elevernas kreativa och analytiska förmåga. Projektens flexibla upplägg gav utrymme för reflektion och anpassning, vilket bidrog till en undervisning som mötte elevernas olika behov.

Samverkan mellan lärare och elever, samt en tydlig koppling mellan text, bild och ljud, bidrog till att skapa en inkluderande undervisning där alla elever kunde delta och utvecklas. Undervisningen gav en stabil grund för fortsatt arbete med språk och teknik i skolan.

Effekt på elevernas lärande
Projektet har haft positiv effekt på elevernas attityd till läsning. De har utvecklat en läsidentitet och kan uttrycka vilka böcker och genrer de föredrar. Elever som tidigare var ovilliga att delta i läsaktiviteter visade förbättrad motivation och uthållighet. Arbetet med olika texttyper, som sagor och faktatexter, stärkte deras förmåga att analysera och återberätta innehåll, samt att samarbeta i par och små grupper.

Effekt på lärarnas undervisning
Lärarna har integrerat fler kooperativa metoder och multimodala resurser i undervisningen. Erfarenheter av att använda AI-genererade texter och digitala verktyg, som VR-miljöer och ljudinspelningar, har breddat undervisningsrepertoaren. Att arbeta med flexibla, kortare projekt gav utrymme för utvärdering och anpassning under terminens gång, vilket stärkte lärarnas reflektion kring metodval och differentiering.

Så förvaltar skolan lärdomar från uppdraget
För att förvalta och vidareutveckla arbetet planerar skolan att:
  • Dokumentera och sprida goda exempel: Genom att samla arbetsmaterial och projektbeskrivningar i en gemensam bank, kan lärarna dela sina metoder och framgångsfaktorer.
  • Fortsätta med digitalt stöd i undervisningen: Vidare utbildning i användning av AI och digitala verktyg ska stödja elevernas skapande och läsning.
  • Fokus på läskondition och faktatexter: Kommande projekt ska främja uthållighet i läsningen och ökad användning av faktatexter för att stärka informationssökning och kritisk läsförmåga.
  • Kollegialt lärande och samarbete: Regelbundna BBUU-träffar där erfarenheter från exempelvis parläsning och multimodala aktiviteter diskuteras och sprids mellan lärarna.

Sammantaget har arbetet under höstterminen skapat en inspirerande och språkutvecklande miljö som stärkt både elever och lärare i deras arbete med läsning och berättande.


Undervisning för ett ökat läsengagemang
Förväntad effekt i verksamheten
Efter insatsen förväntas eleverna ha en ökad läsförmåga och ett starkare engagemang för läsning, understött av en förbättrad ordkunskap och djupare läsförståelse. Genom att kombinera traditionell läsning med digitala och multimodala resurser, förväntas eleverna känna ett ökat intresse och motivation för läsning, vilket ska bidra till deras långsiktiga utveckling och förmåga till livslångt lärande. Lärarna förväntas ha utökat sin repertoar med metoder som effektivt utvecklar elevernas läsförmåga och läsengagemang, bland annat genom innovativ användning av digitala verktyg och multimodala lässtrategier.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Läraren från Kvalitetsteamet förväntas fungera som en reflekterande kollega och axelkompis under hela processen. Han ska aktivt delta i både planeringen och genomförandet av undervisningen, med fokus på att stötta lärarna i deras arbete med att utveckla elevernas läsförmåga och engagemang. Teamet kommer också att delta i det kollegiala utvecklingsarbetet Burlöv Bygger Utmärkt Undervisning. Genom att bidra med kunskap och erferenhet kring lässtrategier samt användning av digitala och multimodala verktyg ska kvalitetsteamet hjälpa till att forma och utveckla undervisningen. Dessutom kommer han att vara en diskussionspartner och stödja lärarna i deras reflektioner och utveckling av nya metoder för att skapa en inspirerande och engagerande lärmiljö.

Genomförande
Insats 1
December 2024
Förskoleklass: Sagomaskinen - Språkutveckling med digital teknik
Aktivitet:
Eleverna använde AI-genererade bilder, VR-miljöer och ljudinspelningar för att skapa berättelser och multimodala texter, inkluderande skrivuppgifter och interaktiva övningar med ord och bokstavsljud.
Syfte:
Att främja språkutveckling, läs- och skrivförmåga samt motivation genom kreativa aktiviteter med digital teknik.
Reflektion:
Aktiviteterna ökade motivation och samarbetsförmåga, särskilt hos elever med lägre skrivintresse. Verktyg som AI och VR stödde både förståelse och engagemang i språkutveckling.

Åk 1: Svenska (Läs- och skrivutveckling)
Aktivitet
Eleverna har arbetat med nivåanpassade texter som de strukturerat kronologiskt, illustrerat och parläst, vilket stärkte deras läsförståelse och samarbetsförmåga. De har också parläst böcker i korta intervaller med reflektionsfrågor, vilket skapade fokus och fördjupade textförståelsen. Dessutom har de samlat ord från detaljrika bilder genom pingpongsamtal och använt dessa för att skriva meningar kopplade till bilddetaljer, vilket stimulerade skrivandet och ordkunskapen.

Syfte
Att förbättra läs- och skrivutvecklingen genom varierade metoder som engagerar eleverna i att läsa, analysera och uttrycka sig både muntligt och skriftligt.

Reflektion
Variation i metoderna gjorde aktiviteterna engagerande och effektiva för olika färdigheter. Illustrering och samarbete främjade läsförståelse, medan korta läsintervaller och reflektionsfrågor stärkte fokus och samtal. Ordsamling och skrivande utvecklade skrivförmåga och ordkunskap, men bidrog mindre till läsningen.

Åk 2: Boktokig
Aktivitet
Eleverna utforskade sin läsaridentitet, valde böcker utifrån gemensamma intressen och läste i par. De använde kreativa verktyg som Clips och ChatterKid för att presentera sina böcker och dokumenterade reflektioner och arbeten i Pages.
Syfte
Att väcka läslust, stärka läsförmågan och ge eleverna möjlighet att reflektera över sitt läsande. Projektet syftade också till att utveckla tekniska och kreativa färdigheter.
Reflektion
Eleverna blev mer motiverade att läsa, och deras förståelse för texter fördjupades. De kreativa momenten stärkte deras självförtroende och uttrycksförmåga, och multimodala metoder mötte olika lärbehov på ett engagerande sätt.

Åk 3: De abrahamitiska religionerna
Aktivitet:
Eleverna studerade judendom, kristendom och islam med faktatexter och skapade multimodala presentationer i Keynote. De tränade lässtrategier och digitala färdigheter som textbearbetning, bildredigering och ljudinspelning.

Syfte:
Att stärka elevers förmåga att analysera och bearbeta faktatexter, utveckla digitala färdigheter, och kommunicera kunskap genom multimodala verktyg.

Reflektion:
Eleverna blev mer strukturerade och självständiga i sitt arbete. De visade engagemang i det digitala skapandet och uppskattade att presentera sina arbeten, vilket främjade en inkluderande och utvecklande lärmiljö.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 10 dec 2024
Insats 2
Oktober 2024
Förskoleklassen:
  • Aktivitet: Arbetat med boken om Filuren i Pages.
  • Syfte: Skapa en multimodal bok som stödjer eleverna i att uttrycka sig.
  • Reflektion: Grafiska bilder på iPad är ett stort stöd. Introduktion i små grupper var effektiv för att bekanta eleverna med verktyget.

Åk 1:
  • Aktivitet 1: Högläsning av bilderböcker (bokbad) följt av olika aktiviteter.
    • Syfte: Väcka intresse för litteratur, utöka ordförståelse, och förbättra lyssningsförmåga.
    • Reflektion: Aktiviteterna engagerar eleverna väl, men de föredrar att vara produktiva (rita) framför att samtala och lyssna.
  • Aktivitet 2: AI-genererad berättelse där eleverna styr innehållet och sedan illustrerar.
    • Syfte: Skapa engagemang i läsning.
    • Reflektion: Eleverna var engagerade och hjälptes åt vid inläsningen. Metoden gynnade både starka och svaga läsare.

Åk 2:
  • Aktivitet: Arbeta med årstider genom att skapa en multimodal arbetsbok i Pages.
    • Syfte: Förståelse för årstider, träning i att använda Pages.
    • Reflektion: Eleverna var mycket engagerade. Gemensam genomgång av tekniska moment på projektorn var effektiv och förväntas förenkla framtida arbete.

Åk 3:
  • Aktivitet: Geografi-arbete om kartor och världsdelar, skapa en multimodal bok om favoritland.
    • Syfte: Kunskapsinhämtning enligt geografi-läroplanen, träning i att läsa och skriva faktatexter, lärande i tekniska verktyg och AI.
    • Reflektion: Eleverna var mycket engagerade. Metoden från åk 2 fungerade även här, och Skolup AI visade sig vara ett effektivt verktyg för att tillhandahålla anpassade texter. Differentieringen av uppgiften tillät starkare elever att utveckla sina texter mer.

Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 10 dec 2024