SMART mål
Utveckla undervisningen i problemlösning. Utveckla elevernas förmåga att lösa problem genom att välja och använda olika strategier.
Stärka det kollegiala samarbetet.
HT 2017 - Södervångskolan
Genomförs av
Emelie Friberg
Emelie Friberg
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
23 aug 2019
Slutsats
Ingen slutsats än
Uppdragsbeskrivning
Förväntad effekt i verksamheten
En analys av resultatet på nationella provet i matematik för årskurs tre, där elevernas resultat i delprovet problemlösning inte var lika högt som i övriga delar, låg till grund för arbetslagets beställning till Kvalitetsteamet.
Lärarna ville utveckla matematikundervisning genom att inte låta läromedel vara styrande utan hitta nya praktiska former för undervisningen. De ville också utveckla matematikundervisningen utifrån förmågorna så att eleverna skulle få redskap att kunna uttrycka och lösa problem och värdera valet av metoder.
För att stärka det kollegiala samarbetet ville man arbeta med gemensamma matematiska problem, som planerades, diskuterades och utvärderades tillsammans.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Inget förväntat stöd definierat än
Genomförande
Insats 1
Uppdraget bestod av följande delar:
Operativt samarbete med lärarna på skolan, genom att Kvalitetsteamet var närvarande på samtliga klassers matematiklektioner. I samarbetet ingick också gemensam planering, uppföljning och reflektion av undervisningen.
Kollegialt lärande genom att arbetslaget, utifrån matematiklyftets modul för problemlösning, hade gemensam litteraturläsning, samt genom planering, genomförande och uppföljning av gemensamma matematiska problem se kopplingen till förmågorna.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
23 aug 2019
Effekt 1.1
Från lärarnas utvärdering:
“Jag har lärt mig att våga ”stanna upp” och låta matematikgenomgångar få ta tid, försäkra mig om att eleverna förstått genomgången genom att ställa många frågor till dem. Jag har också lärt mig betydelsen av att jämföra olika elevlösningar för att synliggöra skillnader och likheter i hur eleverna löste problemet”.
“Jag har lärt mig att inte stressa igenom introduktionen och därigenom bli mer tydlig. Att ge konkreta exempel som kan relatera till problemet”.
“Det som har varit nytt är att man vågar arbeta med samma uppgift under flera lektionstillfällen istället för att stressa sig igenom en uppgift. Detta har gjort att barnen har fått en djupare förståelse samt att fler elever hinner uppfatta uppgiftens syfte”.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
23 aug 2019