SMART mål
Lärarna hittar en form för samarbete som innebär att de kollektivt lär när de gemensamt planerar och reflekterar kring undervisning.
Lärarna identifierar gemensamt ett område att samarbeta kring utifrån identifierade elevbehov.
Lärare identifierar gemensamt undervisningshandlingar som bidrar till att deras elever utvecklar sitt ordförråd.
Lärare identifierar gemensamt eventuella egna behov av fördjupad förståelse för hur elever utvecklar sitt ordförråd för att kunna möta sina elevers behov.
VT 2024 - Humlemadskolan
Genomförs av
Maria Söderling
Maria Söderling
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
04 aug 2024
Slutsats
Utifrån identifierade elevbehov valde lärarna att arbeta gemensamt med området ”Utveckling av elevers ordförråd”. Arbetet inleddes med att lärarna i par formulerade och samtalade om utveckling av ordförråd utifrån frågorna:
● Vad innebär det att kunna ett ord?
● När, hur och varför utvecklar vi ordförrådet?
● Vilka behov behöver en undervisning möta som ska utveckla Humlanelevers ordförråd?
Sammanställningen av innehållet i samtalen utgjorde sedan en utgångspunkt och ett stöd när lärarna valde undervisningshandlingar att pröva i undervisning.
I analysen av samspelet mellan undervisningshandlingar och elevers utveckling av ordförråd finns det ett flertal exempel på hur undervisningshandlingar får olika betydelse för olika elever och i olika grupper. Det framträder emellertid några mönster.
I de inledande samtalen med lärarna framkom betydelsen av motivation för att elever ska lära sig nya ord. Lärarna har sett att när de inleder ett nytt område genom någon form av arbete som innebär att eleverna upplever (teater, ser bilder) eller gör något (programmera, mäta volym m m) är elevernas motivation hög och deltagandet högt. I de situationerna finns det således stora möjligheter för eleverna att möta nya ord. För att eleverna sedan ska utveckla sin förståelse av orden behöver de få använda dem i ett flertal olika sammanhang och möjlighet att se dem i kombination med bilder, få samtala om dem och använda dem när de skriver. Lärarna har också i analysen av transkriberade elevsamtal upptäckt att de behöver rama in elevernas samtal på olika sätt när eleverna ska använda och pröva nya ord i samtal. En lärare skriver exempelvis: ” Samtalen i par, jag har upptäckt att fler barn än vad jag trodde inte pratar eller lyssnar på sina kompisar vid EPA. Hur ska vi gå vidare för att de ska göra det?” Ett annat mönster som framträder är betydelsen av att organisera undervisningen på sätt som innebär att det är möjligt att möta eleverna i mindre grupper för att exempelvis kunna ställa uppföljande frågor eller öka sin förståelse för hur elever förstår något. Utöver det har lärare upptäckt betydelsen av att elever får möjlighet att möta ord de håller på att erövra i text. Läraren menar att textens styrka är att det är möjligt för eleverna att då återvända till orden flera gånger, att de kan läsa/arbeta med texten i sin egen takt samt att elevernas möjligheter att förstå orden främjas av att i en text finns ord alltid i ett tydligt sammanhang. Det är dessutom enkelt i en text att förtydliga ett ords betydelse genom att använda bilder. I sammanställningen av lärarnas analys av samspelet mellan undervisningshandlingar och elevers utveckling av ordförråd framkommer också att lärarna under arbetets gång har definierat elevernas behov på ett tydligare sätt och att de har breddat sin repertoar av möjliga undervisningshandlingar.
Under våren har lärarna utvecklat en form för samarbete som de menar fungerar väl. Lärarna träffas regelbundet och planerar då med stöd av en kollega lektioner med särskilt fokus på att undervisningen ska ge elever möjlighet att utveckla sitt ordförråd. Lärarna menar att de då kan dra nytta av varandras kompetens och lära tillsammans. Lärarna menar dock att när de sedan reflekterar kring den genomförda undervisningen kan kvaliteten i reflektionen öka om de också observerar varandras lektioner. Observationer kommer därför att bli en del av det fortsatta gemensamma arbetet. Lärarna menar också att observationer hos varandra är viktiga för att ökad likvärdighet i undervisningen ska uppnås. När det handlar om lärarnas egna behov av fördjupad förståelse har lärarna under vårterminen fått stöd av varandra genom att få idéer kring metoder och material. Lärarna har dock uttryckt ett generellt behov av att ta del av teori och exempel på metoder för att kunna utveckla ett gemensamt språk och förståelse i utvecklingsarbete. Det fortsatta arbetet i höst kommer därför att inledas med en gemensam work-shop och föreläsning i vilken lärarna får möjlighet att orientera sig inom området ”utveckling av elevers läsförståelse”. I samband med den samt fortlöpande under insatsen kommer lärarna också att gemensamt besluta om vad de önskar fördjupad teoretisk förståelse av i relation till utvecklingsområdet läsförståelse.
Rektorerna menar att lärarna i processen har utgått från identifierade elevbehov och att lärarna inom ramen för denna process har dragit nytta av varandras kompetens och lärt tillsammans. Rektorerna kan också se att lärarna till viss del samarbetar utanför ramen för denna process, men att det finns fortsatta utvecklingsmöjligheter. Vidare menar rektorerna att det förväntade stöder har getts av läraren från kvalitetsteamet och framhåller också att tack vare ett kritiskt förhållningssätt från såväl kvalitetsteamet, samtalsledare och rektorer har processen förändrats och anpassats under vägens gång utifrån det övergripande målet.
(Utvärderat och sammanfattat i mitten av juni 2024)
Ökat kollektivt lärande i relation till identifierade elevbehov
Förväntad effekt i verksamheten
Lågstadielärarna drar nytta av varandras kompetens och lär tillsammans när de planerar och reflekterar kring undervisningutifrån identifierade elevbehov med syftet att öka undervisningens likvärdighet och höja måluppfyllelsen.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Att vara delaktig i utformningen och iscensättningen av en process där lärare gemensamt planerar och reflekterar kring undervisning i relation till identifierade elevbehov.
Vara med när lärare genomför undervisning samt tillsammans med lärare identifiera särskilt viktiga händelser under lektionerna att dokumentera på ett sätt som innebär att lärare får tillgång till en ny form av data som stärker dem i deras analysarbete.
Utifrån behov vara ett stöd när lärare individuellt planerar och reflekterar kring undervisning.
Genomförande
Insats 1
Tillsammans med samtalsledaren planera de gemensamma mötena med fokus på att hitta en form och ett innehåll som innebär att alla lärare är med och identifierar det gemensamma området som samarbetet ska kretsa kring utifrån elevers behov samt att alla lärare upplever att de kan dela med sig av sin kunskap och ges möjlighet att lära av och med varandra.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
04 aug 2024
Effekt 1.1
Möjligheten att gemensamt planera mötena har inneburit att samtalsledarens förståelse för lärargruppen och tidigare utvecklingsarbetet har kunnat förvaltas samt att lärarnas upplevelse av ägarskap av arbetet har blivit större jämfört med om läraren från kvalitetsteamet ensam hade vara ansvarig för att planera mötena. På så sätt har också förutsättningarna ökat för att resultaten från utvecklingsarbetet kvarstår efter att samarbetet med läraren från Kvalitetsteamet avslutats. Ett tecken på att lärarna upplever ett ägarskap av processen är att samtal om det gemensamma arbetet har pågått även utan läraren från kvalitetsteamet.
De gemensamma mötena har alltid inletts och avslutats av samtalsledaren. Samtalsledaren har också lett delar av samtal. Läraren från kvalitetsteamet har varit ansvarig för att presentera exempelvis resultat av arbetet med föreställningskartor samt lett samtal. Att samtalsledaren då har fått möjlighet att delta i samtal på lika villkor som sina kollegor har inneburit att alla lärare kunnat upptäcka och förstå aspekter av det pågående utvecklingsarbetet gemensamt, vilket samtalsledaren menar har inneburit att det gemensamma lärandet har fördjupats.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
04 aug 2024
Insats 2
Skapa ett nuläge av lärarnas förståelse i relation till området ’ordförråd’ genom att lärarna parvis skapar föreställningskartor. Dessa samtal spelas in, transkriberas och ges till lärarna. Innehållet i samtalen fungerar också som stöd när lärarna planerar lektioner och reflekterar kring genomförda lektioner.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
25 apr 2024
Effekt 2.1
I sammanställningen av samtalen framkom följande (Sammanställningen har också kompletterats under arbetets gång):
Vad innebär det att kunna ett ord?
Förstå
Kunna para ihop ord och bild
Kunna förklara både skriftligt och muntligt
Kunna en eller fler synonymer till ordet
Att använda ordet i rätt sammanhang
Att kunna ett ord är något i förändring
När, hur och varför utvecklar vi ordförrådet?
NÄR?
Överallt, hela tiden… Under hela dagen
I samspel med andra människor, texter, filmer o s v
Främst tycker jag när eleverna arbetar med läs- och skrivuppdraget
När vi läser och bearbetar texter
När vi repeterar och möter ord/begrepp igen
HUR?
Teoretiskt och praktiskt. Olika sätt
Ibland räcker det inte med bilder, utan eleverna behöver se på det och ta på det och känna med kroppen/kroppsspråk.
I samtal med eleven. Att man alltid är uppmärksam
Att eleverna ska tillsammans med andra förklara begrepp och använda orden i närtid.
Man måste få öva och pröva och möta antingen en fysisk person eller en person i en bok.
Koppla till omvärlden.
Repetera/pröva flera gånger i olika sammanhang: öva-pröva-erövra
VARFÖR?
För att ett barn ska lära sig ett nytt ord behöver det känna sig motiverat
Behovet är nummer ett
Förklara varför de behöver kunna vissa begrepp
Hur ska man göra det individanpassat och så att eleverna blir motiverade?
Utvärdering av effekten
De inledande samtalen och sammanställningen av dem skapade ett nuläge och en gemensam utgångspunkt som vi sedan har kunnat gå tillbaka till och komplettera. Frågan ” När, hur och varför utvecklar vi ordförrådet?” har varit utgångspunkten när de viktigaste resultaten av arbetet har identifierats. Se ovan!
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
04 aug 2024
Insats 3
Gemensamt med lärarna identifiera särskilt viktiga händelser att dokumentera för att lärarna ska få tillgång till ett underlag de kan använda när de reflekterar kring sina lektioner och analyserar samband mellan undervisningshandlingar och elevernas lärande. Dokumentationen har kopplats främst till lärarnas arbete med case.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
04 aug 2024
Effekt 3.1
Lärarna menar att dokumentationen har utgör ett bra stöd i deras reflektionsarbete och eftersom dokumentationen är skriven finns det möjlighet att gå tillbaka till den ett flertal gånger. När det gäller transkriberingarna av de inspelade elevsamtalen har de dessutom fått tillgång till aspekter av elevernas arbete som de inte vanligtvis har tillgång till, eftersom de inte vanligtvis kan delta under ett helt samtal två elever emellan. I arbetet med dokumentationen har lärarna exempelvis upptäckt hur viktig utformning av uppgiften är för att eleverna ska ha fokus på det som är lärandemålet samt använda de ord/begrepp som står i centrum för undervisningen och som läraren planerar för att eleverna ska få möjlighet att pröva/erövra i samtalen. Lärare har också upptäckt att elever som inte deltar i helklassamtal deltar mer i parsamtal och har en djupare begreppslig förståelse än vad läraren trott. Utöver det har dokumentationen synliggjort hur komplext lärande är menar en lärare och hur betydelsefullt det relationella samspelet är för eleverna.
Senast uppdaterad av Maria Söderling -
04 aug 2024