SMART mål
Genom en ökad teoretisk kunskap, fördjupa och förbättra sina praktiska kunskaper och få en ökad förståelse för ämnet genom att känna till och behärska ämnesspecifika begrepp samt hur man omsätter dessa i praktiken. Eleven får en ökad bredd och djupare kunskap och förståelse för de praktisk- estetiska ämnena.   
VT 2024 - Vårboskolan
Utvecklingsområde: Anpassad undervisning Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Emelie Friberg
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jun 2024

Slutsats
Vi har nu ett tydligt nuläge. Vi har en tydlig bild över vart vi vill med vårt SKA mål, vi vet var vi är och har både kunskap och idéer om hur vi ska ta oss dit. Vi kan tydligt se vad det är eleverna behöver utveckla. Vi har på olika sätt genom de praktiska momenten vävt samman detta med de teoretiska kunskaperna så att vi kan komma till en djupare förståelse.

Vi har som ämneslag tydligt fått se att jobba språkutvecklande sprider sig över gränserna för våra ämne. Vi kommer fortsätta öka och bredda både vår och elevernas förmåga att ännu tydligare väva samman teori och praktik. 

"Det blev väldigt konkret vad vi vill förbättra, och att det finns en stor vinst i att alla arbetar mot samma mål. Sedan vi börjat arbeta med SKA-målen upplever jag mötena som mer givande och träffsäkra."


Begreppsutveckling inom praktisk-estetiska ämne
Förväntad effekt i verksamheten
Vi arbetar varierat mellan teori och praktik genom att väva samman teoretiska kunskaper med praktiska moment. 
Detta synliggörs genom en undervisningspraktik som inkluderar läsning och begreppsförståelse under de praktiska lektionerna. Att på ett tydligt sätt kunna synliggöra vad eleverna gör i de praktisk-estetiska ämnena och vilka kunskaper som de egentligen får och på så sätt visa på ett tydligt lärande och höja ämnets status som helhet. 
Genom en varierad och god lärarledd undervisning är målet att eleverna nå en högre måluppfyllelse. 
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Att hitta en gemensam struktur och synliggöra hur vi arbetar med läsning och begrepp i de praktisk-estetiska ämnena. Genom stöd i att undersöka vilka lärarhandlingar som behöver utvecklas för att eleverna ska kunna lära sig begrepp samt visa sin förståelse för begreppen såväl teoretiskt som praktiskt och kunna se sambandet mellan dem. 

Genomförande
Insats 1
Tre veckors ord
Under tre veckor kommer vi arbeta med ett utvalt antal ämnes specifika begrepp. När vi startar gör vi det genom en form av förtest, detta för att fånga upp elevernas nuläge och deras förförståelse. Vi kommer sedan under tre veckors tid på olika sätt under lektionerna att fokusera på just dessa begrepp. När perioden är slut gör vi ett nytt test och ser vad eleverna har lärt sig. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jun 2024
Effekt 1.1
Inom samtliga ämne kunde vi se en förflyttning och ett lärande hos eleverna. I vissa ämnen och klasser var det en stor förflyttning i andra en mindre. Det vi som pedagoger såg som mest givande här var att vi även själv fick syn på det. Vi fångade upp sådant vi inte själva hade fått syn på tidigare när vi inte hade ett så riktat fokus. Vi har fått lära hur vi kan fånga elevernas kunskaper på olika sätt. Genom att varierar testen i sig, undervisningen och olika typer av tester. 
VI tar med oss att många elever behöver hjälp att formulera sina kunskaper, de kan vid vissa tillfällen visa sina teoretiska kunskaper praktiskt och vi behöver då hjälpa dem att sätta ord på och formulera den kunskapen så att de även själv ser den teoretiskt. Vissa elever behöver mer repetition, mer bilder eller fysiskt känna och sätta ord på det de lär sig. 
Somliga tar med sig att bromsa, repetera, våga stanna kvar och hålla i eller att fördjupa och repetera för att nå en djupare förståelse och befästa kunskaper eleverna har. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jun 2024
Insats 2
Lektionsbesök
Lärarna genomför lektionsbesök hos varandra. Detta utifrån följande frågeställningar.

  • Finns det likheter i er undervisning med språkutveckling?
  • Finns det skillnader?
  • Finns det något vi kan ta med oss och kanske applicera i vår egen undervisning?

Genom detta tror och hoppas vi på att kunna få en mer likvärdig undervisning och en tydlighet som underlättar för eleverna. Vi hoppas även att hitta beröringspunkter och samtalsämne inför vårt fortsatta arbete. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jun 2024
Effekt 2.1
Genom lektionsbesöken fick vi en inblick i varandras arbete om HUR vi rent konkret arbetar språkutvecklande. Alla har något nytt att ta med sig till sina egna ämne även om ämnenas innehåll skiljer sig åt behöver inte alltid formen göra det. 
Vi vill fortsätta att besöka varandras lektioner, ge varandra tid att vara bollplank och planera vårt arbete med spårkutveckling gemensamt för att fortsätta att utvecklas. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jun 2024
Insats 3
Genom en planering där vi använder korta texter som vi kan koppla till ett praktiskt moment ska vi göra så att eleverna själv ser kopplingen mellan teori och praktik.

Detta görs enligt ett enkelt ramverk. PGU - Planering, Genomförande, Uppföljning

Lektion |

Innehåll |

Observation |

Reflektion |

Nästa steg

Varje lärare gör detta enkelt och för sin egen reflektion tillsammans med kvalitetsteamet.
Vi Delar med oss av våra erfarenheter och upplevelser och stöttar varandra i att ta nästa steg. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jun 2024
Effekt 3.1
Genom att alltid ha ett bollplank inför, under och efter har det varit lättare att reflektera kring sina egna lektioner. Detta är något som vi tillsammans kan hjälpas åt att hitta former för att göra även när vi är ensamma på lektionerna. Vi kan i högre grad planera och reflektera tillsammans även om vi inte upplever samma lektion. Även om en av de stora vinsterna varit just att man varit två och då fått syn på, hört mer av eleverna samt att man är två pedagoger med olika perspektiv och på så sätt ibland uppfattar olika men framförallt mer än vad man kanske gör när man är ensam. 

" För eleverna och mig som lärare att vara 2 underlättar i alla situationer. Upplägg, bedömning, se eleverna, ha eleverna i lärande. "
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jun 2024
Insats 4
Att synliggöra språket
Hur synliggöra för eleverna allt de lär sig i de praktisk-estetiska ämnena?
Många av de begrepp och ämnesspecifika ord vi använder synliggörs inte för eleverna. De ser inte sitt eget lärande och sin kunskap. Mycket arbete görs i det fördolda och behöver bli mer uttalat. 

Vi lyssnar alla till en föreläsning kring läsförståelse och har en efterföljande dialog kring hur vi faktiskt idag gör för att synliggöra detta och hur vi kan göra framöver för att bli tydligare i elevernas kunskaper och progression. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jun 2024
Effekt 4.1
Genom många diskussioner inom ämneslaget har vi själv blivit mer medvetna om språket och vikten av hur vi använder och arbetar med det i alla praktisk - estetiska ämnena. 
Dessa diskussioner har lett till att lärarna i slutet av terminen upplever att de har en större förståelse men framförallt medvetenhet kring hur vi kan arbeta vidare med språket. 

"Vi ska fortsätta arbeta med språkutvecklande för att skapa en djupare förståelse av ämnesspecifika begrepp. Vi vill fortsätt pusha eleverna till att reflektera över sitt arbeta i textformat, dels för att det blir tydligt för oss vad eleverna greppat och inte, men det är även bra för dem själva att synliggöra sin utveckling och stärkande språkutveckling i samtliga ämne."
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 11 jun 2024