SMART mål
Under vt 2024 skapar och utvecklar lärarna undervisningssituationer i matematikklassrummet där eleverna utmanas utifrån sin matematiska kunskapsnivå.

Det innebär dels att klassrummet organiseras så att olika matematiska förmågor övas under undervisningsförloppet och att uppgifterna differentieras.
VT 2024 - Vårboskolan
Utvecklingsområde: Anpassad undervisning Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 28 Utbildning, rätt till
Genomförs av
Johan Lind
Senast uppdaterad av Johan Lind - 15 jun 2024

Slutsats
För att förbättra matematikundervisningen har lärarna utvecklat undervisningssituationer som aktiverar eleverna på olika kunskapsnivåer. Denna metod har visat sig vara effektiv för att utmana elever individuellt och samtidigt främja ett djupare engagemang och självständigt lärande.
 
Genom att använda en kombination av digitala och analoga arbetsmetoder tillsammans med muntliga gruppaktiviteter, skapas en lärmiljö som stödjer utvecklingen av olika matematiska förmågor. Detta inkluderande arbetssätt gör att alla elever kan utvecklas och leder till ökad motivation och förståelse för ämnet. Dessutom utvecklas elevernas förmåga att ta större ansvar för sitt eget lärande.
 
Samarbetet mellan kvalitetsteamet och lärarna har varit en viktig del för att förbättra undervisningen. Genom att dela insikter och reflektera över genomförd undervisning, har lärarna anpassat sin undervisning för att bättre möta elevernas behov. Utmaningar och möjligheter har identifierats och använts för att planera och genomföra lektioner som är anpassade till elevernas olika kunskapsnivåer.


Elevaktiv och utmanande matematikundervisning
Förväntad effekt i verksamheten
Under vt 2024 skapar och utvecklar lärarna undervisningssituationer i matematikklassrummet där alla elever utmanas utifrån sin matematiska kunskapsnivå.

Det innebär dels att klassrummet organiseras så att olika matematiska förmågor övas under undervisningsförloppet och delas att uppgifterna differentieras.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kvalitetsteamet förväntas vara ett stöd i att hitta former för hur matematikklassrummet kan organiseras och på vilka sätt eleverna kan utmanas på sin matematiska kunskapsnivå. I fokus för utvecklingsarbetet är de gemensamma reflektionerna  före och efter lektionerna.

Kvalitetsteamet och läraren samtalar om utmaningar och möjligheter kring att strukturera matematikundervisningen relaterat till elevernas kunskaper. 

Kvalitetsteamet är med i planering, genomförande och efterföljande reflektion av den matematikundervisningen.

Avstämningar
återkommande möte med lärare och kvalitetsteam; måndagar

vecka 9 delavstämning med kvalitetsteamet, lärare och rektor
vecka 15 delavstämning med kvalitetsteamet och lärare 
vecka 24 slutavstämning med kvalitetsteamet, lärare och rektor 

Genomförande
Insats 1
Årskurs 7
Fördjupa elevernas förståelse för utmaningar på sin egen nivå
- organisera klassrummet: två, tre eller fyra parallella aktiviteter
- ökat ansvarstagande
- magma: individualiserad nivå på uppgifterna, eleverna väljer själv nivå
- problemlösning i par och i grupp, muntliga diskussioner kring val av metod och tillvägagångssätt
- problemlösning: lässtrategier före, under och efter läsning, 4-fältare (multimodal redovisning), strategier vid problemlösning

Reflektion vecka 10
Eleverna:
  • Har utvecklat vana vid att göra olika saker ex digitalt, muntligt och analogt arbete
  • Tar mer ansvar för sitt lärande ex genom att fråga ”vad ska jag göra?”, ”jag behöver hjälp med…” etc
  • Har utvecklat förmågan att arbeta självständigt
  • Ser behovet av att fråga och förstå
  • Uppfattar fördelar med att muntligt kunna samtala om matematik

Reflektion 12 april
  • samtal kring lektionsupplägg och utveckling av undervisningen generellt
  • Utmanande att skapa lärsituationer där alla elever är aktiva

Reflektion 27 maj
Läraren menar att:
  • det är utmanande skapa lärande situationer/aktiviteter som engagerar alla elever på sin nivå  
  • ett stationsbaserat arbetsätt bygger på att eleverna kan ta ansvar för sitt lärande 
  • som ensam lärare i klassrummet är det svårt att hinna se alla elevers arbete under lektionen

Reflektion 10 juni (lärarens reflektion)
På grund av olika omständigheter har vi tyvärr inte haft samma kontinuitet med lektioner och möten under våren. Detta har påverkat vårt samarbete negativt och gjort det svårt att hålla igång samma nivå av reflektion och planering för framtida lektioner. Jag har verkligen saknat den energi jag får av att kunna sitta tillsammans och gå igenom veckan, diskutera och analysera för att hjälpa eleverna att lära sig på bästa sätt. Att kunna utgå från samma lektion men se den från olika perspektiv har varit ovärderligt. Det har inte alls varit lika roligt eller inspirerande att planera och tänka själv.
Lärarna betonar  vikten av att vara två i klassrummet, för att möjliggöra en mer elevaktiv och utmanande matematikundervisning. 

Senast uppdaterad av Johan Lind - 15 jun 2024
Effekt 1.1
”Stationsinspirerad undervisning i matematik”

Läraren menar att:
- verklighetsnära uppgifter skapar meningsfullhet ex. Arkitektprojekt
- arbetssättet ger läraren mer tid för att stötta elever i deras lärande
- arbetet har ökat engagemanget och intresset hos eleverna
- samt medfört att eleverna är mer aktiva

Och att eleverna:
- tar större ansvar för sitt eget lärande
- vågar göra fel – förstår att de är i skolan för att lära, inte redan kunna/veta
- är koncentrerade under hel lektion
- utvecklar sitt matematiska tänkande – genom samtal i grupp och par
- utvecklar ett matematiskt språk
- är tillfredsställda och stolta över att klara av uppgifterna
Senast uppdaterad av Johan Lind - 27 maj 2024
Insats 2
Årskurs 8
Utveckla lärmiljö där eleverna utmanas på sin nivå
Digitala och analoga arbetsmetoder i samverkan
- Magma
- Matematikbok
- Problemlösning: utvalda uppgifter enskild, i grupp eller i par

Organisera klassrummet så att arbetet underlättas för eleverna och läraren

Utmana eleverna att utveckla muntlig förmåga, rörelse från vardagsspråk till ämnesspecifikt språk genom att:
- använda matematiska begrepp i tal och skrift
- beskriva och berätta hur en löst en matematisk uppgift
- identifiera matematiska begrepp i texter, filmer och vid genomgångar
- analysera matematiska begrepp - vad betyder…?
- lyfta fram vilka matematiska begrepp som använts under lektionen (ex. på tavlan)

Stationsbaserad undervisning
- mäta och beräkna volym på olika rätblock och andra geometriska former för utmaning
- presentera lösning muntligt i tvärgrupper
- avslutning liter relaterat till kubikdeceimeter
- exit-ticket

Reflektion vecka 10
Eleverna:
  • Börjar bli vana vid att göra olika saker ex digitalt, muntligt och analogt arbete
  • Tar mer ansvar för sitt lärande ex genom att fråga ex. ”vad ska jag göra?” 
  • Kan arbeta med alla klasskamrater 
  • Utvecklar förmågar att arbeta självständigt

Läraren:
  • Uppfattar att eleverna är mer aktiva under lektionerna  
  • Menar att de planerade kommunikativa aktiviteterna gör att fler elever deltar muntligt och att de uppmanar varandra att delta verbalt i diskussionerna
  • Identifierar att genom att frekvent arbeta med och använda de matematiska begreppen så lär eleverna sig att förstå dem och att anväda dem i rätt sammanhang
  • Menar att även om eleverna gissar så är det begrepp/ord som är relaterade till arbetsområdet och på så sätt tränar de sig i att identifiera vilka begrepp som är relevanta
  • Uppfattar fördelar med att variera undervisningen och skifta aktiviteter ex förflytta eleverna mellan verbalt parsamtal till analogt eget arbete i matematikboken
  • Relaterar geometriavsnittet till ett konstruktionsarbete i Teknik, vilket ökar förståelsen för varför kunskapen är viktig
  • Menar att de frågor eleverna ställer synliggör vilken kunskapsnivå de befinner sig på, vilket kan användas för att skapa aktiviteter där eleverna utmanas på sin nivå
  • Använder exit-ticket för att skapa aktiviteter nästa lektion
  • Inser att eleverna är fokuserade på uppdragen samtidigt som de har roligt och lär matematik
  • Reflekterar kring att förkroppsligandet av matematiska begrepp är underskattat, gester och handrörelser, kan vara viktiga delar i lärandet

Inför matematikprov geometri vecka 11
En tydlig struktur på provet presenteras = mall för arbetet under lektionerna innan.
1. Ord och begrepp
2. Metod - beräkningar
3. Problemlösning

Provet inleds med typ kryssfrågor - kombinera förklaring med begrepp och formel

Innebär att lektionerna innan kommer att innehålla arbete kring de olika delarna på provet. Möjliggör för eleverna att vara förberedda och öva på rätt saker, vi försätter dem inte i en situation som är helt ny för dem. Betyder också att de kan förstå vad som förväntas av dem på provet.

Det digitala verktyget Magma ger läraren en möjlighet att utmana eleverna på två olika nivåer; bas och utmaning. Innehåller alla tre delarna och kommer att delas med eleverna för att de ska kunna öva vid de tillfällen de vill.

Samband v 14-17
Mål
  • Tolka olika typer av samband
  • Beskriva linjära samband med hjälp av tabeller, diagram och formler
  • Beskriva proportionella samband

Eleverna sätts i olika situationer där de måste kombinera skriftliga uträkningar med muntlig presentation
- olika diagram - avläs och beskriv
- lös uppgifter utifrån diagram - berätta för kamrat
- frågor kring räta linjens ekvation
- samarbete i grupp kring begrepp inom arbetsområdet
- synliggöra verklighetsnära exempel när tabeller och diagram är relevanta

Reflektion 12 april
- inspiration
- utvärdering
- tänka kring undervisning
- fokus mattespråk
- ökad elevaktivitet på varje lektion
- mer tid lärande för varje elev
- variationen en viktig del i undervisningen

Reflektion 27 maj
En kombination av olika arbetsmetoder fungerar i båda grupperna fast på olika sätt: digital (magma), online (quizlet), muntligt (problemlösning i grupp) och analogt (matteboken). Läraren identifierar elevernas behov genom att anpassa lektionens struktur efter deras förmågor, vilket innebär att ena gruppen arbetar med en kombination av alla medan den andra gruppen arbetar med en sak i taget under en viss tid. 

Genom att arbeta med digitala verktyg (ex. Quizlet live) skapas situationer där eleverna förbereder sig inför begreppsdelen på ett prov.
Sammantaget upptäcker vi att:
  • eleverna har roligt
  • de samarbetar med varandra inom gruppen för att lösa uppgiften
  • de lär av varandra, genom att dela med sig och att ta del av varandra tankar och kunskaper
  • de lär genom att repetera 
  • de lyssnar på andras förklaringar

Genom att arbeta med en muntlig aktivitet (ex. Med Andra Ord) övas elevernas förmåga att se samband mellan begrepp men också att förklara dessa på olika sätt.
  • Det är bra med avgränsad tid för uppgiften
  • Eleverna tränas i samarbete
  • Eleverna tränar sig på att lyssna på kamraternas förklaringar (för att kunna använda dessa själv vid senare tillfälle), kopierar och klistar in.

Genom arbete i matteboken / Magma ger läraren eleverna möjligheter att arbeta med olika typer av problem. 
  • Eleverna repeterar
  • Eleverna färdighetstränar
  • Eleverna mängdtränar på olika nivåer
  • Eleverna utvecklar förståelse för sina egna behov i matten
  • Eleverna tränar sig på att ta ansvar för sitt lärande genom att de kan/ska fråga varandra innan de frågar läraren (blir lärresurser för varandra)

Genom att arbeta med problemlösning i grupp utvecklar eleverna tillsammans förmågan att lösa problem och att sätta ord på sina tankegångar i matematik.
  • Läraren får syn på elevernas olika behov och förutsättningar, eftersom fler får komma till tals
  • Läraren kan genom förberedda frågor utmana eleverna i sitt lärande
  • Eleverna får komma till tals (med få undantag är alla muntligt aktiva vid dessa aktiviteter)
  • Eleverna blandar vardagsspråk med matematiskt språk, vilket stödjer dem i utvecklandet mot ett tydligare matematiskt språk 
  • Eleverna tvingas att använda matematiska begrepp (speciellt i den gruppen läraren befinner sig).
  • Gruppbyte gör att eleverna måste lyssna då de behöver kunskaperna vid nästa grupps samtal

Det är en utmaning att ha många aktiviteter i gång i ett klassrum. Däremot ser vi att det är fullt möjligt att skapa situationer i klassrummet där två aktiviteter avlöser varandra ex. Magma och problemlösning. Det här arbetet måste få ta tid att utprova och genomföra, det måste anpassas efter varje grupp elevers behov. Hålla i och fördjupa. 

Läraren tänker kring och vill betona värdet i samtalet mellan oss, vanan att reflektera över undervisningen på ett strukturerat sätt och den utmaningen som KvT har hjälpt mycket med. ”Nu funkade detta bra, ska vi testa att nu ta det hit…”



Senast uppdaterad av Johan Lind - 30 maj 2024