SMART mål
Implementera AI-verktyget "Skolup" i sin undervisning i två klasser. Målet omfattar att utforska och integrera undervisningsmetoder och bedömningsformer med hjälp av "Skolup". Detta inkluderar användning för feedback på uppgifter, diskussioner, förklaringar av begrepp, och översättningar. Viktigt är också att kontinuerligt observera och utvärdera hur eleverna använder "Skolup" för att stärka sitt lärande.
Målet mäts genom observationer och utvärderingar av hur elevernas användning av "Skolup" påverkar deras lärande och engagemang. Lärarens framsteg i att integrera och anpassa undervisningsmetoder och bedömningsformer med hjälp av "Skolup" utvärderas i regelbundna avstämningar.
Eleverna och läraren är delaktiga i implementeringsprocessen, och det finns ett tydligt ramverk för hur AI-verktyget ska användas för att främja lärande.
Integrationen av "Skolup" för att utforska och förbättra undervisningsmetoder och bedömningsformer samt för att förstå dess inverkan på elevernas lärande är i linje med skolans mål och ett sätt att följa den snabba utvecklingen av AI i samhället modern teknik.
Målet ska uppnås under vårterminen, med regelbunden uppföljning och utvärdering .
VT 2024 - Dalslundskolan 7-9
Genomförs av
Olle Strömbeck
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
18 jun 2024
Slutsats
Under terminen har vi utforskat hur generativ AI kan fungera som ett lärandeverktyg för eleverna. Kvalitetsteamet har följt klasserna 7A och 8C i deras arbete med SO-ämnen och deltagit i planering, genomförande och reflektion av undervisningen.
Klass 7A har anammat AI och använt det som ett komplement till undervisningen. Resultaten visar att klassen generellt uppnått höga betyg i SO jämfört med andra sjuor. Eleverna har använt AI på många olika sätt; för att förbereda sig inför prov, för att få feedback på sina texter och för att få begrepp förklarade för sig.
Åttondeklassarna har varit mer källkritiska och har inte anammat AI-verktyget på samma sätt. Många elever i denna klass har haft svårt att förstå hur de kan använda AI för att resonera och få feedback, särskilt de med lässvårigheter. När eleverna använt AI för att söka information, har de upplevt att de ändå måste söka upp mer trovärdiga källor efteråt. Då har de inte sett poängen med att använda AI.
De elever som redan presterar på en hög nivå har gynnats mest av AI-verktyget, vilket har resulterat i högre betyg och en djupare förståelse av materialet.
De svagare eleverna har inte fått samma nytta av verktyget, och många har inte förstått potentialen i att resonera med AI. AI är ett språkintensivt verktyg och de elever som känner motstånd mot att ta till sig text har inte samma möjligheter att utnyttja verktyget som lässtarka elever.
Ett viktigt fokusområde för fortsatt arbete är att stärka elevernas källkritiska färdigheter och hjälpa dem att förstå hur AI kan användas som ett komplement till mer pålitliga källor och ett verktyg för att utveckla sina svar.
AI är här för att stanna, och det är viktigt att eleverna lär sig att använda det effektivt snarare än att det förbjuds. Detta kräver en strukturerad och långsiktig strategi för att integrera AI i undervisningen.
Att undervisa med AI som ett elevaktivt verktyg
Förväntad effekt i verksamheten
Att integrera AI-verktyget "Skolup" i undervisningen för att förbättra elevernas lärandeprocess. Genom detta förväntar vi oss följande effekter:
- Ökat Engagemang och Förståelse: Eleverna kommer att använda AI som ett verktyg för att förstå och lösa olika uppgifter, vilket förväntas öka deras engagemang och förståelse för ämnet.
- Personligt Anpassat Stöd: AI-verktyget agerar som en personlig mentor, vilket ger individuell feedback och hjälp i lärandeprocessen. Detta ska ge eleverna möjlighet till personlig utveckling i sitt tempo.
- Effektivisering av Lärande: Verktyget förväntas effektivisera elevernas lärande genom att erbjuda snabb hjälp och förklaringar, vilket kompletterar lärarens undervisning.
- Förebyggande av Fusk: Genom att använda AI på ett ansvarsfullt och informativt sätt, förväntas eleverna lära sig att använda verktyget som ett komplement till sitt lärande.
- Bedömning: Hur säkerställer vi att vi får en rättvis bild av elevernas kunskaper. Hur kan vi mäta och hitta bedömningspunkter.
- Utveckling av Digital Kompetens: Projektet kommer också att bidra till elevernas digitala kompetens och förståelse för AI och dess tillämpningar.
Sammanfattningsvis förväntas projektet leda till en förbättrad och mer individualiserad lärandeprocess för eleverna, samtidigt som det ger dem viktiga verktyg och färdigheter för framtiden.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kvalitetsteamet ska främst agera som ett bollplank till läraren i SO-undervisningen där AI-verktyget Skolup implementeras i två klasser . Samarbetet omfattar planering, genomförande och reflektion av undervisnigen.
Genomförande
Insats 1
Samarbete med en lärare i so. Kvalitetsteamet följer två klasser i so under två lektioner per vecka. Två planeringstillfälle är schemalagda med läraren. Kvalitetsteamet agerar som bollplank till läraren i planering, genomförande och reflektion. Klasserna arbetar i periodvis med olika ämnen och ämnesområden och samtliga so-ämnen berörs.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
21 mar 2024
Effekt 1.1
20 mars, avstämning med rektor och lärare.
Vi är fortfarande i ett tidigt skede av utvecklingsarbetet, men vi kan se vissa resultat och dra vissa slutsatser.
Elevernas användning och utveckling:
- Elever använder AI för att söka information och förenkla arbetsprocesser.
- Vi har försökt att hitta olika kreativa sätt för eleverna att använda AI i sitt lärare som en lärarassistent.
- Utmaningar kvarstår i hur eleverna ska utveckla sin förmåga att använda AI effektivt (promptning, kritisk tänkande kring uppgifter).
- Svagare elever har svårigheter att anpassa sig till AI-verktyget, ofta relaterat till deras läs- och skrivkunnighet.
- Högpresterande elever använder AI mer spontant.
AI och kunskapsägande:
- Vi för ständiga diskussioner kring vem som äger kunskapen i en miljö där AI är en integrerad del av lärandet. Vems kunskap är det som bedöms? Rättssäkert myndighetsutövande.
Bedömning och AI:
- Hur AI kan användas i bedömningssituationer och utveckling av nya bedömningsformer.
- Vikten av att vara i framkant med bedömningsmetoder som inkluderar AI.
Användning i kreativa uppgifter:
- AI har t ex använts för att ge feedback, agera som en historisk person och assistera inför prov.
Tekniska uppdateringar och utmaningar:
- Skolsystemet Skolup genomgår regelbundna uppdateringar och får då nya funktioner, men det är även ett produkt med barnsjukdomar.
Frågor att utforska vidare:
- Hur kan ni fortsätta utveckla och anpassa AI-verktyget för att bättre möta behoven hos svagare elever?
- På vilka sätt kan AI integreras i bedömningsprocesser som stödjer elevers lärande och lärarnas arbete?
Vi är fortfarande i ett tidigt skede av utvecklingsarbetet, men vi kan se vissa resultat och dra vissa slutsatser.
Elevernas användning och utveckling:
- Elever använder AI för att söka information och förenkla arbetsprocesser.
- Vi har försökt att hitta olika kreativa sätt för eleverna att använda AI i sitt lärare som en lärarassistent.
- Utmaningar kvarstår i hur eleverna ska utveckla sin förmåga att använda AI effektivt (promptning, kritisk tänkande kring uppgifter).
- Svagare elever har svårigheter att anpassa sig till AI-verktyget, ofta relaterat till deras läs- och skrivkunnighet.
- Högpresterande elever använder AI mer spontant.
AI och kunskapsägande:
- Vi för ständiga diskussioner kring vem som äger kunskapen i en miljö där AI är en integrerad del av lärandet. Vems kunskap är det som bedöms? Rättssäkert myndighetsutövande.
Bedömning och AI:
- Hur AI kan användas i bedömningssituationer och utveckling av nya bedömningsformer.
- Vikten av att vara i framkant med bedömningsmetoder som inkluderar AI.
Användning i kreativa uppgifter:
- AI har t ex använts för att ge feedback, agera som en historisk person och assistera inför prov.
Tekniska uppdateringar och utmaningar:
- Skolsystemet Skolup genomgår regelbundna uppdateringar och får då nya funktioner, men det är även ett produkt med barnsjukdomar.
Frågor att utforska vidare:
- Hur kan ni fortsätta utveckla och anpassa AI-verktyget för att bättre möta behoven hos svagare elever?
- På vilka sätt kan AI integreras i bedömningsprocesser som stödjer elevers lärande och lärarnas arbete?
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck -
21 mar 2024