SMART mål
Att bygga vidare på den redan påbörjade planen (https://burlov.kvalitetsteamet.se/assignments/159) för multimodal digital undervisning med årskurserna 4-6. Planen ska identifiera exempel på arbetsområden och undervisningshandlingar som främjar elevernas lärande med stöd av multimodala, digitala lärmiljöer. https://www.burlovevent.se/dmu/ 

Planen ska innehålla konkreta beskrivningar av undervisning inom olika ämnesområden och i olika årskurser där multimodala lärresurser har använts och som varit gynnsamma för elevernas lärande. 

Arbetet ska utvecklas i nära samarbete mellan Kvalitetsteamet och tre lärare i åk 4-6. Samarbetet förläggs till två och en halv dagar i veckan (måndag, tisdag och fredag förmiddag) och lektionstid och planeringstid schemaläggs under dessa dagar. Kvalitetsteamet följer ordinarie undervisning och bidrar i planering, genomförandet och reflektion med idéer och kunskap om digital multimodal undervisning. 

Planen ska vara färdigställd och börja implementeras under vårterminen 2024. 

VT 2024 - Tågarpskolan
Digitalisering Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 28 Utbildning, rätt till
Genomförs av
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 18 jun 2024

Slutsats
17 juni

Under vårterminen 2024 har kvalitetsteamet samarbetat med tre lärare i årskurserna 4-6 för att utveckla och implementera en plan för multimodal digital undervisning. Arbetet har fördelats över två och en halv dagar i veckan och inkluderat både planering och lektionsaktiviteter. Dokumentation av de olika arbetena finns tillgänglig på https://www.burlovevent.se/dmu/.

I årskurs 4 har Kvalitetsteamet varit involverade i historieundervisningen där undervisningen levandegjordes med hjälp av digitala verktyg. Eleverna fick intervjua en AI som agerade som träl under vikingatiden, vilket ökade deras engagemang och förståelse för ämnet. En virtuell rundtur i en vikingaby genom VR-teknik gav eleverna en historisk upplevelse. I matematik har läraren arbetat med att förbättra elevernas problemlösningsförmåga i matematik. Undervisningen fokuserade på att träna eleverna i visuella representationer av matteproblemen och de skapade en digital mattebok i verktyget Magma. Elevernas problemlösningsförmåga har förbättrats av arbetet.

För årskurs 5 har fokus legat på svenska och engelska. Eleverna utvecklade sin muntliga förmåga genom att skapa podcasts och genomföra muntliga presentationer om påhittade djur i engelska. De skrev också biografier över historiska personer, vilket förbättrade deras skrivförmåga och samtidigt avslöjade AI:s begränsningar som källa. Det digitala arbetet har varit framgångsrikt för att skapa struktur och ramar, samtidigt som det har gett eleverna möjlighet att vara kreativa och uttrycka sig genom bild, ljud och film.

I årskurs 6 har kvalitetsteamet modellundervisat och stöttat läraren i planering, genomförande och reflektion. I NO skapades en mall för digitala multimodala laborationsrapporter. I svenska genomfördes ett stort skrivprojekt där eleverna utvecklade sin förmåga att skriva beskrivande texter, följa en dramaturgisk kurva och bearbeta texten. Detta resulterade i fina böcker med AI-genererade bilder baserade på deras texter.

Sammantaget har arbetet med multimodal digital undervisning resulterat i ökat engagemang och förbättrade färdigheter hos eleverna. Dokumentation och spridning av arbetena finns på https://www.burlovevent.se/dmu/.

Utveckla en plan för multimodal undervisning med digitala lärmiljöer åk 4-6
Förväntad effekt i verksamheten
Fortsätta arbetet med att utveckla en plan för multimodal digital undervisning. Arbetet som under ht 23 fokuserade på åk F-3, flyttas under vt 24 till åk 4-6. Genom ett nära samarbete med Kvalitetsteamet genomförs ett praktiknära och undersökande arbete.   

Detta har till syfte att fastställa vilka förmågor och kompetenser eleverna behöver ha för att kunna utveckla sitt lärande med stöd av digitala lärmiljöer med fokus på multimodalitet. Eleven ska få möjlighet att tillägna sig och uttrycka sin kunskap på ett varierat sätt genom öppna differentierade uppgifter i en tillgänglig lärmiljö.

Detta ska mynna ut i en plan som ligger till grund för en likvärdig digital lärmiljö och kompetenshöjande insatser för personalen.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Att vara ett stöd och ett bollplank i planering och genomförande av multimodal undervisning med digitala lärmiljöer. Att vara en reflekterande kollega i analys och utvärdering av undervisningen. 
Att vara den som ansvarar för att planen formuleras i samarbete med kollegorna.

Genomförande
Insats 1
Åk 6
Samarbete med klasslärare i åk 6. Arbetet riktar främst in sig på NO och att få eleverna att förstå ämnesspecifika begrepp med stöd av olika multimodala resurser.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 16 jan 2024
Effekt 1.1
Vi har arbetat med både svenska och no. I svenska har vi arbetat med att träna på olika texttyper inför de nationella proven. Vi har provat att utforma dokument på olika sätt för att göra texterna mer tillgängliga för eleverna. I arbetet med argumenterande texter har vi använt oss av Skolup ai för att få eleverna att träna på argumentation. Eleverna har instruerat ai-chatten att vara en part i en argumentation och eleverna skulle formulera argument som chatten bemötte. Det blev tydligt att många elever hade svårigheter med att formulera argument och att de inte förstod chattens motargument.
I NO har vi arbetat med krafter inom fysiken. Vi provade att skapa ett dokument i Keynote där eleverna skulle beskriva sin förståelse av olika begrepp inom ämnet genom att fotografera, filma och reflektera. Vi upptäckte här att det var viktigt att modellera och vara tydliga med instruktionerna för att få eleverna att skapa bra representationer av begreppen.
I kemi har eleverna genomfört en laboration som de dokumenterat med en digital och multimodal labbrapport. Genom att skapa en tydlig mall fick eleverna en förståelse för vilka olika moment en labbrapport ska innehålla. genom att filma, fotografera,skriva och spela in sin röst skapades en differentierad möjlighet för eleverna att visa sin förståelse för laborationen.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 08 mar 2024
Insats 2
Åk 5
Samarbete med klasslärare i åk 5. Arbetet riktar främst in sig på engelska och svenska och att träna eleverna i munlig produktion med stöd av olika multimodala resurser.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 16 jan 2024
Effekt 2.1
15 april: avstämning med rektorer
Under terminen har vi arbetat med olika arbetsområden inom svenska och engelska. 
Eleverna har tränat muntligt framförande genom podcasts som de har arbetat med i mindre grupper. Läraren kan sen många övningsmoment som gynnat elevernas lärande. Förutom att strukturera sina texter och formulera sig har de övat på  kommunikativ förmåga och samarbete. De har skapat musik och klippt sina ljudinspelningar digitalt. I arbetet har eleverna även tagit hjälp av ai för att få stöd i ämnesval och formuleringar. Detta har skapat frågor kring lärarens bedömning och vad eleverna tränar för förmågor. Arbetet är i slutskedet och ännu inte bedömt, men prognosen ser bra ut, hög måluppfyllese hos eleverna.
Arbetet med muntlig presentation i engelska (effekt 2.1) är slutfört och visade på väldigt höga resultat, samtliga elever presterade på en godkänd nivå, många långt över det.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 16 apr 2024
Effekt 2.2
I engelskan har eleverna arbetat med muntligt presentation av ett påhittat djur. Arbetet presenteras och genomförs i ett dokument där läraren beskriver hela arbetsgången i text, bild och röst. Eleverna följer stegvis och redovisar i sitt dokument genom text, bild, videoanimation och röstinsåelningar. Det hela bedöms i en muntlig redovisning inför klassen. 
Läraren har vittnat om att eleverna har kunnat följa instruktionerna tydligt under hela processen, de har t ex varit självgående under lektioner med vikarie. Läraren får även ett brett bedömningsunderlag i dokumentet då många förmågor hos elever blir synliga. Eleverna har också varit engagerade i uppgiften då den varit kreativ, differentierad och varierande.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 16 apr 2024
Insats 3
Åk 4
Samarbete med klasslärare i åk 4. Arbetet riktar främst in sig på matematik och att få eleverna att träna problemlösning med stöd av olika multimodala resurser.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 16 jan 2024
Effekt 3.1
Avstämning med rektor 15 april
Arbetet med problemlösning är i sitt slutskede och vi närmar oss slutprodukten - att eleverna skapar sin egen digitala mattebok med 120 problemlösningsuppgifter i olika nivåer. I arbetet har läraren intresserat sig för varför elever har så svårt att laborera med matematik och har sådant fokus på svaret, inte på uträkningsprocessen. Fokus har legat på den visuella representationen och att eleverna ska se vinsten i att rita för att visa sin uträkning. Eleverna har arbetat med fyrfältare, både på papper och digitalt. I de digitala fyrfältarna har eleverna fått filma sina uträkningar och berätta hur de gör när de kommer fram till sina svar. När eleverna tvingars spela in sin uträkning når man en metakognitiv  nivå hos eleverna som gynnar dem. Resultatet är över förväntan - samtliga elever visar nu sina uträkningar. 
Läraren lyfter även arbetet i historia om vikingatiden där eleverna fått göra en digital bok om ämnet, samt att de gjort en virtuell resa till Fotevikens vikingamuseum. Eleverna har också fått göra en intervju med ai, som agerade som barnträl under vikingatiden. Eleverna förberedde frågor och läraren skrev in dem i ai från sin dator. En reflektion läraren gjorde var att eleverna hade svårt att förstå hur ai kunde svara direkt på deras frågor och att vissa tyckte att det var obehagligt och lite för verkligt. 
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 16 apr 2024
Effekt 3.2
Arbetet med att träna eleverna i problemlösning har främst koncentrerats till att få eleverna att förstå hur en visuell representation av problemet kan hjälpa till att lösa det. Arbetet har utgått från sk fyrfältare  där problemlösningen bryts ner i olika moment och där ett av momenten handlar om att illustrera. Vi har upptäckt att det är svårt för flertalet elever att förstå hur denna visuella representation kan utföras för att ge ett stöd i det kognitiva arbetet med att lösa uppgiften. Men genom att systematiskt träna elverena i detta har allt fler elever förståå och visat att de kan lösa matematiska problem med hjälp av att rita bilder.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 16 apr 2024