SMART mål
Lärarna synliggör lässtrategier vid läsning av olika sorters texter.
VT 2024, HT 2023 - Vårboskolan
Genomförs av
Emelie Friberg
Emelie Friberg
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
08 feb 2024
Slutsats
Ingen slutsats än
Synliggörande av lässtrategier
Förväntad effekt i verksamheten
Lärarna har en strukturerad undervisning kring läsförståelsestrategier vid läsning av skönlitterära texter.
Elevernas medvetenhet kring läsning och hur de tar sig an texter ökar.
Elevernas uthållighet vid texthantering ökar.
Elevernas medvetenhet kring läsning och hur de tar sig an texter ökar.
Elevernas uthållighet vid texthantering ökar.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
En reflekterande kollega i klassrummet, där vi tillsammans bygger en organisation kring olika metoder där läsning och läroboken är navet i undervisning.
Genomförande
Insats 1
Läsförståelse tester
Vi kommer genomföra fyra olika läsförståelse tester enskilt mellan slutet av oktober och slutet av februari. Dessa tester gör vi för at
Vi kommer genomföra fyra olika läsförståelse tester enskilt mellan slutet av oktober och slutet av februari. Dessa tester gör vi för at
- Få syn på var eleverna befinner sig i sin läsning
- Se om vi kan se vilka strategier eleverna använder sig av i provsituationer
- Träna eleverna inför NP
- Skapa en medvetenhet hos eleverna kring var de själv anser att det är svårt så att vi kan arbeta vidare
Efter varje test går vi igenom texterna, inte bara svaren utan vad svårigheterna i läsningen var, vilka ord man kan ha fastnat vid, vilken typ av text det var och vari det saknades strategier.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
02 feb 2024
Effekt 1.1
Vi andra läsförståelsen såg vi detta resultat:

Det var nu fler elever som genomförde provet och flera elever som presterade bättre än vid förra testet. Vi kunde tydligt se hur de använde sig av sökläsning och frågor där svaren stod på raderna var enkla för de flesta. När frågorna däremot var mellan raderna var det svårare för eleverna och framförallt en text var väldigt svår för flertalet elever. När vi samtalade kring texten blev det enormt tydligt att den var svår då den innehöll mycket metaforer och bildspråk. Det var också i en kontext som eleverna inte alls kunde känna igen sig i och mycket av det som författaren (utdrag från ett gammalt NP från skolverket) förutsatta att läsaren hade en förkunskap kring fanns inte hos våra elever.
Det blev tydligt att vi behöver lära eleverna bättre och tydligare strategier för att ta sig an just metaforer och bidlspråk för att kunna ta sig an denna typen av texter.
Det var nu fler elever som genomförde provet och flera elever som presterade bättre än vid förra testet. Vi kunde tydligt se hur de använde sig av sökläsning och frågor där svaren stod på raderna var enkla för de flesta. När frågorna däremot var mellan raderna var det svårare för eleverna och framförallt en text var väldigt svår för flertalet elever. När vi samtalade kring texten blev det enormt tydligt att den var svår då den innehöll mycket metaforer och bildspråk. Det var också i en kontext som eleverna inte alls kunde känna igen sig i och mycket av det som författaren (utdrag från ett gammalt NP från skolverket) förutsatta att läsaren hade en förkunskap kring fanns inte hos våra elever.
Det blev tydligt att vi behöver lära eleverna bättre och tydligare strategier för att ta sig an just metaforer och bidlspråk för att kunna ta sig an denna typen av texter.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
02 feb 2024
Effekt 1.2
Vid första läsförståelsen såg vi detta resultat.

Många elever gav upp. De tyckte texterna va för långa, för svåra och de förstod inte. Vi kunde tydligt se att de behövde träna sin uthållighet då det var hela sex av 34 som inte genomförde provet, och av de nio elever som fick F var merparten elever som inte hunnit göra alla texter och därav fick för låga poäng.
Många elever gav upp. De tyckte texterna va för långa, för svåra och de förstod inte. Vi kunde tydligt se att de behövde träna sin uthållighet då det var hela sex av 34 som inte genomförde provet, och av de nio elever som fick F var merparten elever som inte hunnit göra alla texter och därav fick för låga poäng.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
02 feb 2024
Insats 2
Översiktsläsning och djupläsning
Eleverna ska få modellat vad det innebär att skumläsa/genomläsa/översiktsläsa en text därefter vad det innebär att djupläsa/omläsa samma text. Genom att översiktsläsa får man en bild av vad som ska komma i texten, man läser igenom och lägger inte någon vikt vid enstaka ord och begrepp man inte äger/behärskar utan man läser texten som helhet. Till detta väljer vi noveller som är kortare texter men ändå mer än bara ett utdrag eller enstaka sida.
När man sedan djupläser läser vi om texten. Vi stannar upp, värderar orden som vi inte äger, ställer oss frågorna
Är detta ordet väsentligt i meningen?
Är detta ordet bärande i texten?
Är detta ett ord som är en metafor/bildspårk och det är därför det blir fel för mig?
Är detta ordet viktigt i texten, kan det vara ett ord som författaren medvetet valt?
Kan jag fortsätta utan att förstå ordet? Eller behöver jag ordet för att ta mig an texten?
Det var många frågor när man skrev ned dem men många av den gick snabbt att svara på.
När man djupläser värderar man texten annorlunda då man har skumläst den, man har redan en bild av helheten och ser på så sätt detaljerna som nya.
Eleverna ska få modellat vad det innebär att skumläsa/genomläsa/översiktsläsa en text därefter vad det innebär att djupläsa/omläsa samma text. Genom att översiktsläsa får man en bild av vad som ska komma i texten, man läser igenom och lägger inte någon vikt vid enstaka ord och begrepp man inte äger/behärskar utan man läser texten som helhet. Till detta väljer vi noveller som är kortare texter men ändå mer än bara ett utdrag eller enstaka sida.
När man sedan djupläser läser vi om texten. Vi stannar upp, värderar orden som vi inte äger, ställer oss frågorna
Är detta ordet väsentligt i meningen?
Är detta ordet bärande i texten?
Är detta ett ord som är en metafor/bildspårk och det är därför det blir fel för mig?
Är detta ordet viktigt i texten, kan det vara ett ord som författaren medvetet valt?
Kan jag fortsätta utan att förstå ordet? Eller behöver jag ordet för att ta mig an texten?
Det var många frågor när man skrev ned dem men många av den gick snabbt att svara på.
När man djupläser värderar man texten annorlunda då man har skumläst den, man har redan en bild av helheten och ser på så sätt detaljerna som nya.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
08 feb 2024
Effekt 2.1
Vi valde en novell om en 9årig pojke där det fanns många nivåer till texttolkning. Det är en text som kan vara precis vad där står i texten, det är ett ämna som ligger nära eleverna där de kan känna igen sig själv och där finns om eleven har den förmågan en möjlighet att se metaforer och djup i den.
Vi lät eleverna arbeta själv med lärarnas stöd med denna texten. Det var tydligt att det var svårt för vissa elever och många ansåg det som trist och dåligt att de inte fick jobba tillsammans. Deras inställning var tyvärr ett litet hinder för dessa elever. Det blev tydligt för oss att det finns ett flertal elever som hindrar sig själv. De saknar strategier för att släppa och gå vidare när de inte förstår ord. De fastnar och kan inte alls ta sig vidare utan ger upp. Dessa eleverna blev väldigt tydligt vilka det var och vi är tacksamma att vi kunde se det så tydligt då vi nu också kan stötta dessa elever ännu mer.
När vi läst texten enskilt hade vi ändå dialoger i klassen kring texten, vad vi läst och hur vi tolkat den. På så vis blev texten mer inspirerande och vissa läste till och med om delar av texten för att bättre förstå vad den kompis menade när de sa vissa saker.
Genom detta arbete har vi tydligare fått en bild av var eleverna ligger i sin enskilda läsning och vilket stöd de kan tänkas behöva för att komma framåt.
Vi lät eleverna arbeta själv med lärarnas stöd med denna texten. Det var tydligt att det var svårt för vissa elever och många ansåg det som trist och dåligt att de inte fick jobba tillsammans. Deras inställning var tyvärr ett litet hinder för dessa elever. Det blev tydligt för oss att det finns ett flertal elever som hindrar sig själv. De saknar strategier för att släppa och gå vidare när de inte förstår ord. De fastnar och kan inte alls ta sig vidare utan ger upp. Dessa eleverna blev väldigt tydligt vilka det var och vi är tacksamma att vi kunde se det så tydligt då vi nu också kan stötta dessa elever ännu mer.
När vi läst texten enskilt hade vi ändå dialoger i klassen kring texten, vad vi läst och hur vi tolkat den. På så vis blev texten mer inspirerande och vissa läste till och med om delar av texten för att bättre förstå vad den kompis menade när de sa vissa saker.
Genom detta arbete har vi tydligare fått en bild av var eleverna ligger i sin enskilda läsning och vilket stöd de kan tänkas behöva för att komma framåt.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
02 feb 2024
Insats 3
Vad är det jag läser?
Genom att vi såg hur eleverna arbetade med parläsningen blev vi medvetna om att eleverna inte alltid själv va med i texten när de läste. När kamraten sen sammanfattade det man läst högt uppmärksammades att man ibland tolkat olika centrala delar av texten. Genom att läsa en text, sammanfatta den till kamraterna, ställa kontrollfrågor, stöd frågor och fördjupande frågor är målet att man sen kan gå tillbaka till texten, läsa den igen och för en fördjupad förståelse för det man läst.
Genom att vi såg hur eleverna arbetade med parläsningen blev vi medvetna om att eleverna inte alltid själv va med i texten när de läste. När kamraten sen sammanfattade det man läst högt uppmärksammades att man ibland tolkat olika centrala delar av texten. Genom att läsa en text, sammanfatta den till kamraterna, ställa kontrollfrågor, stöd frågor och fördjupande frågor är målet att man sen kan gå tillbaka till texten, läsa den igen och för en fördjupad förståelse för det man läst.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
02 feb 2024
Effekt 3.1
Eleverna reflekterade själv kring att det var när man samtalade kring texten man läst som man förstod mer och bättre. Vi ville därför testa att läsa olika texter och se om vi fick samma effekt. Eleverna som då själv varit med och valt denna typ av lässtrategi tyckte det var svårt.
"Vid första läsningen, när jag läste tyst själv och skulle sammanfatta själv så kändes det som att jag inte förstod texten. Som att jag behövde läsa den igen. Men sen när vi sammanfattade, ställde frågorna och hade gjort det jobbet tillsammans. Då förstod jag texten mer, även om de andra inte läst samma text så kunde jag med frågor förstå bättre." - Elev åk9
"Det va bara svårt att sammanfatta och att göra allt två gånger är bara onödigt, det är lättare att arbeta själv" -Elev åk9
Som man kan utläsa av dessa två talande elevcitat så blir det tydligt att vi lär på olika sätt och är olika. Det blir väldigt tydligt att vi behöver presentera olika strategier för att nå samtliga elever. Men vi tror ändå att alla elever kan få ut något av att arbeta med alla olika strategier även om de kommer hitta de som passar dem bäst. Ibland är inte den största behållningen den rena läsningen utan den metakognetiva förmågan eleven får möjlighet att utveckla.
"Vid första läsningen, när jag läste tyst själv och skulle sammanfatta själv så kändes det som att jag inte förstod texten. Som att jag behövde läsa den igen. Men sen när vi sammanfattade, ställde frågorna och hade gjort det jobbet tillsammans. Då förstod jag texten mer, även om de andra inte läst samma text så kunde jag med frågor förstå bättre." - Elev åk9
"Det va bara svårt att sammanfatta och att göra allt två gånger är bara onödigt, det är lättare att arbeta själv" -Elev åk9
Som man kan utläsa av dessa två talande elevcitat så blir det tydligt att vi lär på olika sätt och är olika. Det blir väldigt tydligt att vi behöver presentera olika strategier för att nå samtliga elever. Men vi tror ändå att alla elever kan få ut något av att arbeta med alla olika strategier även om de kommer hitta de som passar dem bäst. Ibland är inte den största behållningen den rena läsningen utan den metakognetiva förmågan eleven får möjlighet att utveckla.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
25 nov 2023
Insats 4
Medvetenhet kring lässtrategier - studie teknik
Genom att presenter och belysa att vi aktivt och medvetet arbetar med lässtrategier, hur dessa används och hur eleverna kan använda sig av detta i all läsning hoppas vi på att skapa mer medvetna läsare i eleverna. Vi arbetar sedan efter en modellen och skapar en gemensam bild av den som eleverna sedan får arbeta med, modifiera och göra till sin egen för att på ett så strategiskt sätt som möjligt kunna använda den.
I detta skede tittar vi på en film om lässtrategin, bryta ner texten och omläsning. Vi gör detta genom att ge stöder "före läsning, under läsning, efter läsning".
Före läsning - Vi försöker skapa en förförståelse genom att titta på bilder, läsa rubriker och titel, titta på begrepp och på så sätt väcka den kunskap eleven har sedan tidigare.
Unde läsning - Vi skriver ner stödord, gör tankekartor med hjälp av bilder och ord, ställer frågor till texten och reder ut svåra ord/begrepp.
Efter läsning - Sammanfatta texten vi läst. Vi ställer Kontrollfrågor, stödfrågor och fördjupande frågor. Här kan man använda sig både av det man läst och förkunskaper man har.
Genom att presenter och belysa att vi aktivt och medvetet arbetar med lässtrategier, hur dessa används och hur eleverna kan använda sig av detta i all läsning hoppas vi på att skapa mer medvetna läsare i eleverna. Vi arbetar sedan efter en modellen och skapar en gemensam bild av den som eleverna sedan får arbeta med, modifiera och göra till sin egen för att på ett så strategiskt sätt som möjligt kunna använda den.
I detta skede tittar vi på en film om lässtrategin, bryta ner texten och omläsning. Vi gör detta genom att ge stöder "före läsning, under läsning, efter läsning".
Före läsning - Vi försöker skapa en förförståelse genom att titta på bilder, läsa rubriker och titel, titta på begrepp och på så sätt väcka den kunskap eleven har sedan tidigare.
Unde läsning - Vi skriver ner stödord, gör tankekartor med hjälp av bilder och ord, ställer frågor till texten och reder ut svåra ord/begrepp.
Efter läsning - Sammanfatta texten vi läst. Vi ställer Kontrollfrågor, stödfrågor och fördjupande frågor. Här kan man använda sig både av det man läst och förkunskaper man har.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
02 feb 2024
Effekt 4.1
Genom att i november försöka skapa förutsättningar för elverna att ta sig an FUE (före Under Efter) och göra dem medvetna kring sin strategi kunde vi vid en mätning i slutet av januari se att 46,7% samt 87,5% av eleverna i klasserna medvetet själv ansåg sig använda sig av strategin och kunde förklara hur de gjorde de olika momenten. I klassen där vi har en lägre andel som använder sig av strategin säger de att detta beror på att de i större utsträckning använder sig av sökläsning och uppelever att detta "räcker" för att nå godkänt betyg och ser då inte fullt ut användandet av FUE som något nödvändigt.
Då vi fick syn på dessa resultat gav vi eleverna en viss typ av text till ett läsförståelse test och kommer därefter att utvärdera hur de anser att deras strategier håller.
Då vi fick syn på dessa resultat gav vi eleverna en viss typ av text till ett läsförståelse test och kommer därefter att utvärdera hur de anser att deras strategier håller.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
02 feb 2024
Insats 5
Parläsning i Svenska (åk9)
Under terminen kommer vi att fokusera parläsning med olika infallsvinklar
- Sammanfatta text
- Ställa frågor till texten
- Förförståelse kring en text
Vi kommer synliggöra olika strategier för eleverna för att utveckla deras metakognetivaförmågor. Genom att synliggöra olika strategier och vilken strategi som är lämplig att använda vid olika tillfällen är vår förhoppning att eleverna känner att de har olika strategier för att ta till sig text. De visar detta genom att använda strategierna bland annat vid de nationella proven.
Under terminen kommer vi att fokusera parläsning med olika infallsvinklar
- Sammanfatta text
- Ställa frågor till texten
- Förförståelse kring en text
Vi kommer synliggöra olika strategier för eleverna för att utveckla deras metakognetivaförmågor. Genom att synliggöra olika strategier och vilken strategi som är lämplig att använda vid olika tillfällen är vår förhoppning att eleverna känner att de har olika strategier för att ta till sig text. De visar detta genom att använda strategierna bland annat vid de nationella proven.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
02 feb 2024
Effekt 5.1
Vid en första reflektion samt reflektionssamtal med eleverna kan vi uppleva att en hel del elever är positiva till parläsning. Eleverna uttrycker själv att de förstår och kommer ihåg mer av vad de läst när de gör det tillsammans men framförallt när de får lov att diskutera textens innehåll och struktur.
Genom att varje lektion avslutas med en reflektionsfråga eller exit ticket så har även elevernas egna reflektioner kring hur och vad de lär blivit mer givande.
Vi behöver arbeta vidare med att ge samtliga elever fler strategier, att få dem att känna sig trygga i paret de läser och förstå när man ska använda sig av just strategin parläsning.
Vi behöver ha tålamod och uthållighet då det tar tid att tillämpa nya saker innan vi går vidare och testar alla andra metoder som kan stärka läsförståelsen.
Genom att varje lektion avslutas med en reflektionsfråga eller exit ticket så har även elevernas egna reflektioner kring hur och vad de lär blivit mer givande.
Vi behöver arbeta vidare med att ge samtliga elever fler strategier, att få dem att känna sig trygga i paret de läser och förstå när man ska använda sig av just strategin parläsning.
Vi behöver ha tålamod och uthållighet då det tar tid att tillämpa nya saker innan vi går vidare och testar alla andra metoder som kan stärka läsförståelsen.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg -
25 nov 2023