SMART mål
Lärarna synliggör och presenterar olika lässtrategier för eleverna så att de bättre kan ta till sig faktatexter inom NO och SO. 
HT 2023 - Dalslundsskolan 4-6
Språkutveckling
Genomförs av
Emelie Friberg, Petra Alven
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 08 feb 2024

Slutsats
Vi kan tydligt se att när eleverna parläser når eleverna en ökad förståelse för begrepp och "företelser" inom NO. 
Genom att lära eleverna att översiktsläsa har vi även sett att eleverna får en högre grad av litteracitet då de läser allt i lärboken, såväl bilder, bildtext samt det skriva texterna. Detta ger eleverna en ökad förståelse för de abstrakta delarna inom ämnet. 

Att undervisa i olika lässtrategier för att öka läsförståelsen
Förväntad effekt i verksamheten
Hitta nya undervisningsmetoder för att utveckla elevernas läsförståelse genom olika typer av lässtrategier. 
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet

Inget förväntat stöd definierat än


Genomförande
Insats 1
Att läsa hela sidan, inte bara texten. 
Framförallt inom NO så förekommer många abstrakta begrepp och händelser. Många av dessa begrepp förtydligas genom bilder och gestaltas med bild och tillhörande bildtext i läromedel. Vi upplever att eleverna inte alltid läser bilderna och bildtexten och begreppen och händelserna förblir därmed abstrakta och svåra för eleverna att ta till sig. 
Vi väljer därför i NO att lägga stort fokus på att läsa HELA texten i läromedlet, vi försöker skapa en litteracitet som skapa ökad förståelse.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 08 feb 2024
Effekt 1.1
Genom att översiktsläsa texten enligt en checklista gav väldigt goda resultat då vi upplevde att med förförstålsen eleverna fick hade de lättare att sedan ta till sig allt de läste när de gav sig in i texten på nytt.
Checklistan vi gick efter va som följer. 
  1. Läs rubriken, är det en fråga? vad ska du få reda på? Är det ett påstående, se om du kan skriva en fråga till det.
  2. Titta på bilder, vad visar bilden? Vad ser du på bilden? Vad tror du att du ska få reda på i texten som tillhör?
  3. Läs bildtexten, förtydligar bildtexten det du ser på bilden? Finns det något begrepp som är viktigt att förstå?
  4. Läs hela texten.
  5. Fick du svar på frågan i rubriken? Passade bilden ihop med texten?
  6. Sammanfatta

Med denna metod märkte vi att vissa eleverna lättare kom ihåg det de läst. Vid provtillfället var det många som ville rita en bild, många som ville förtydliga bilden med endast ett par centrala begrepp och kunde på så sätt nå högre måluppfyllelse. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 08 feb 2024
Insats 2
Parläsning i NO- och SO-undervisningen i en åk 5 och en åk 6.

Vi lyfter olika strategier som eleverna använder när de läser faktatexter, diskuterar varför de används och när för att medvetandegöra eleverna om deras lässtrategier och nyttan av att använda sig av dem.

Vid läsning av ämnestexter kommer vi att synliggöra olika strategier och prata med eleverna om läsningen genom att vi visar hur vi tar oss an texter genom att:

  • ställa frågor till texten under läsningen
  • förtydliga ord och begrepp
  • sammanfatta texter
  • reflektera och dra slutsatser kring innehållet

Eleverna får ta del av varandras reflektioner på olika sätt, bland annat genom att samarbeta parvis, enskilt och i grupper.
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 08 feb 2024
Effekt 2.1
När eleverna ska presentera sina slutsatser och reflektera kring innehållet provade vi olika sätt. Både muntligt i liten grupp och skriftligt för hela klassen. 
Eleverna fick lämna feedback på vad som kunde utvecklas. Då eleverna gjort affischer där de sammanfattade kunskaper de tagit till sig så kunde vi se en tydlig effekt av just valet av centrala begrepp. Det blev viktigt att man förklarade med tydlighet eller med bildstöd för att alla skulle kunna förstå. Vissa elever kunde koppla detta och blev på så sätt tydligare och utvecklade sin förmåga att beskriva de abstrakta med liknelser eller bilder. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 08 feb 2024
Effekt 2.2
Vi modellar och eleverna får prova sig på parläsing. En elev läser ett stycke, den andra sammanfattar och plockar ut viktiga begrepp. Så läser vi hela texten i läroboken. Efteråt så skriver vi ner de centrala begreppen och eleverna sammanfattar med hjälp av sina ord texten. 

Detta blev ett vinnande koncept för många där vi såg hur merparten av eleverna hade större fokus på uppgiften och kunde ta till sig hela innehållet. 
Precis som många andra gånger så var det kritiska momentet vilka som var paren och hur väl samarbetet fungerade här. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 08 feb 2024