SMART mål
Att påbörja arbetet med en kommunövergripande plan för digital multimodal undervisning. Planen ska under terminen växa fram genom att pröva och utvärdera multimodal undervisning i förskoleklass och i årskurs två. 
Planen ska syfta till att skapa en likvärdig digital lärmiljö för eleverna oavsett vilken pedagog de har och ligga till grund för kompetenshöjande insatser för personalen. 
HT 2023 - Tågarpskolan
Digitalisering Art. 28 Utbildning, rätt till
Genomförs av
Olle Strömbeck
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 19 dec 2023

Slutsats
Att arbeta med att skapa digitala böcker i skolmiljön har visat sig vara en öppen, differentierad och kreativ process. Detta tillvägagångssätt har möjliggjort för eleverna att arbeta på olika nivåer, vilket är en central aspekt av differentieringen. För att stödja elevernas lärande, är det avgörande att läraren presenterar modellarbeten. Dessa kan antingen vara arbeten som läraren själv har utfört eller utmärkta exempel från tidigare elevers arbete.

En utmaning har varit att eleverna behöver lära sig många tekniska moment, och det finns en tendens att de glömmer dessa färdigheter mellan lektionerna. Därför är regelbunden övning viktig. Genom detta arbete har eleverna fått möjligheten att kommunicera vad de har lärt sig, även om deras skriftliga uttrycksförmåga är begränsad.

Projekten har resulterat i konkreta slutprodukter, vilket har bidragit till att eleverna känner en stolthet över sitt arbete och upplever att de har slutfört något betydelsefullt. Vidare har användningen av iPads som lärverktyg blivit framgångsrik. Eleverna har sett iPads som en del av sitt lärande snarare än bara som en enhet för spel.

En annan positiv aspekt har varit utvecklingen av elevernas sociala färdigheter, såsom att lyssna på varandra och samarbeta. De har också engagerat sig i metareflektioner om sitt eget lärande. Dessutom har eleverna fått möjligheter att utveckla sina verbala färdigheter.

Lärarens roll i denna process har varit avgörande. Det går inte att helt enkelt släppa eleverna fria utan en tydlig undervisningsstruktur. Kombinationen av digitala och analoga lektionsmoment har skapat en dynamik i undervisningen. Slutligen har användningen av Google Classroom varit en viktig komponent, eftersom det möjliggör distribution och insamling av digitalt material, vilket är fundamentalt för att arbeta effektivt i en digital miljö.

Planen för digital multimodal undervisning är påbörjad och det arbete som utförts under terminen finns redovisat där. Se mer på https://www.burlovevent.se/dmu/ 

Utveckla en plan för multimodal undervisning med digitala lärmiljöer åk F-3
Förväntad effekt i verksamheten
Genom ett nära samarbete med Kvalitetsteamet genomförs ett praktiknära och undersökande arbete. Under hösten 2023 förläggs arbetet till förskoleklass och åk 2, under vårterminen 2024 fortsätter arbetet, men då i tre klasser på mellanstadiet.  
Detta har till syfte att fastställa vilka förmågor och kompetenser eleverna behöver ha för att kunna utveckla sitt lärande med stöd av digitala lärmiljöer med fokus på multimodalitet. Eleven ska få möjlighet att tillägna sig och uttrycka sin kunskap på ett varierat sätt genom öppna differentierade uppgifter i en tillgänglig lärmiljö.

Detta ska mynna ut i en plan som ligger till grund för en likvärdig digital lärmiljö och kompetenshöjande insatser för personalen.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Att vara ett stöd och ett bollplank i planering och genomförande av multimodal undervisning med digitala lärmiljöer. Att vara en reflekterande kollega i analys och utvärdering av undervisningen. 
Att vara den som ansvarar för att planen formuleras i samarbete med kollegorna.

Genomförande
Insats 1
Nära samarbete med lärarna i förskoleklass. Delta i planering, genomförande och reflektion av undervisningen där iPaden introduceras som ett nytt lärverktyg och där fokus läggs på att hantera kameran och att använda den i elevens egen dokumentation av sitt lärande.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 15 sep 2023
Effekt 1.1
25 oktober
Avstämning med lärare och rektor. 
Lärarna beskriver för rektor det arbete som utförts i förskoleklassen med iPad. Eleverna producerar en multimodal, digital bok där de tränar förmågan att fotografera, hantera bilder, spela in ljud, skriva text och utforma varje sida i boken. De har också tränats i sociala förmågor som att samarbeta, hjälpa varandra, samt etiska frågor kring fotografering. Lärarna betonar vinsten i att iPaden uppfattas som ett lärverktyg i klassrummet, att eleverna inte ser den som en spelkonsol utan förstår att den är en del av klassrummets lärverktyg. Lärarna ser en styrka i att eleverna, som inte äger skriftspråket ändå kan skapa ett innehåll genom att spela in sin röst där de beskriver sitt arbete. I arbetet har vi fått syn på viktiga undervisningshandlingar som underlättar när man arbetar digitalt i klassrummet. Att skapa en tydlig arbetsgång som stöttas av bilder, att själv modella inför gruppen för att eleverna ska få en bild av vad som förväntas av dem, att lyfta elevernas arbete inför gruppen för att bekräfta dem, men också inspirera. Samt inte minst att få eleverna att agera som lärkompisar till varandra för att bygga en social kompetens, men också för att underlätta för läraren. Boken blir ett verktyg för att träna eleverna i att reflektera över sitt eget lärande och boken kan vara ett bra verktyg att använda vid IUP-samtalet till våren.
De ser vinster med att fortsätta arbeta med att skapa digitala böcker kring olika arbetsområden och vi diskuterade hur man på olika sätt kan organisera klassrummet för att få det att fungera. 
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 27 okt 2023
Effekt 1.2
27 september
Avstämning med lärarna. Olle har nu modellat två lektioner kring hur iPad introduceras i förskoleklass. Eleverna kan fotografera med kameran och har börjat skapa egna digitala böcker där de kan lägga till flera multimodala representationer, så som bild, verbal text (röstinspelning) och text. 
Vidare ska lärarna själva hålla i undervisningen och genomföra samma moment med eleverna. Detta ska resultera i en digital bok på fyra sidor om elevernas skola.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 26 okt 2023
Insats 2
Nära samarbete med lärarna i årskurs två. Delta i planering, genomförande och reflektion av undervisningen i vissa utvalda ämnen och arbetsområde där olika digitala lärmiljöer används.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 15 sep 2023
Effekt 2.1
23 oktober
Lärarna beskriver för rektor de olika arbeten som gjorts i klassrummet med stöd av kvalitetsteamet. Arbetet har främst varit koncentrerat till engelska, geografi och svenska där eleverna använder appen Pages som en multimodal digital arbetsbok där lärarna skapat mallar som eleverna arbetar i genom att lägga till text, röstinspelningar, video och bilder. Mallen skapar en ram för eleverna att förhålla sig till, men den skapar också möjlighet att gå utanför vilket gör att det differentierar undervisningen. Möjligheten att bifoga röstinspelning i dokumentet har varit en stor fördel, framför allt i engelskundervisningen eftersom den bygger mer på tal än på skrift. Men även i de andra ämnena har elever som inte äger förmågan att skriva längre texter fått möjlighet att visa sin kunskap genom röstinspelningar. 
För att komplettera undervisningen har andra appar i ipaden använts, animationsappar och en kartapp. Eleverna har tränats i många digitala förmågor, att fotografera, hantera sitt bildbibliotek, beskära bilder och lägga in bilder och filmklipp i sitt dokument. Google Classroom har använts för att samla, organisera och distribuera material. 
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 26 okt 2023
Effekt 2.2
18 september
Avstämningsmöte med lärarna i åk 2 där vi funderar över vilka olika multimodala verktyg och undevisningshandlingar vi hittills använt. Lärarna placerade dessa i ett koordinatsystem där ena axeln graderar vilken effekt man ser hos elevernas lärande och den andra axeln graderar hur svårt läraren anser att det är att implementera verktyget i undervisningen. Tanken är att identifiera vilka verktyg/handlingar som borde vara självklara för alla att använda. 
Övningen görs om efter ett antal veckor och då är också syftet att se om det skett någon förflyttning. 
Lärarna uttryckte vid tillfället att det var svårt att identifiera effekten på elevernas lärande varför mycket placerades i mitten av axeln. Effekterna såg man främst i att man nu fått en struktur kring hur ipads hanteras i klassrummet kring laddning och förvaring.
Senast uppdaterad av Olle Strömbeck - 26 okt 2023