SMART mål
Lärarna på Södervångskolan utvecklar, genom kollegialt samarbete och lärande, en upplevelsebaserad undervisningsmiljö där VR och andra digitala verktyg samspelar med analoga metoder för att fördjupa elevers lärande. 

Arbetet förväntas leda till ett ökat underlag för bedömning då elever på olika sätt ges möjligheter att visa kunskaper och förståelse. 
VT 2024, HT 2023 - Södervångskolan
Bedömning Digitalisering Kollegialt arbete Utvecklingsområde: Bedömning Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 3 Barnets bästa Art. 6 Rätt till liv och utveckling
Genomförs av
Johan Lind
Senast uppdaterad av Johan Lind - 27 maj 2024

Slutsats
Lärarna och eleverna på Södervångskolan har under läsåret arbetat med en upplevelsebaserad lärande miljö där analoga och digitala verktyg samverkar. Genom att implementera digitala verktyg i undervisningen identifierar vi att elevernas muntliga förmåga har stärkts och att bedömningsunderlaget breddats till att inkludera skriftlig, verbal, digital, estetisk och samarbetsförmåga. Dessutom har arbetet med digitala verktyg gett eleverna utvidgade möjligheter att visa vad de kan och därmed har deras förmågor synliggjorts på olika sätt.


Upplevelsebaserad och elevaktiv undervisning
Förväntad effekt i verksamheten
Under ht23 ska lärarna på Södervångskolan, genom kollegialt lärande, utveckla en upplevelsebaserad undervisning där VR och andra digitala verktyg samspelar med analoga för att fördjupa elevers lärande. 

Arbetet förväntas leda till ett ökat underlag för bedömning då elever på olika sätt ges möjligheter att visa kunskaper och förståelse. På så sätt utvecklar lärarna tillsammans förmågan att bedöma elever: summativt och formativt.

Under vt24 ska lärarna på Södervångskolan tillsammans med lärare från Kvalitetsteamet skapa undervisningsmiljöer där analoga och digitala verktyg är viktiga delar i elevernas lärande.


Öka lärarnas möjligheter att 
  • utveckla undervisning där VR och andra digitala verktyg är en del 
  • designa undervisningssituationer där elever på olika sätt kan visa kunskaper och förmågor
  • kollegialt utveckla bedömarkompetens

Uppdraget ska stödja Södervångskolans övergripande arbete med att utveckla:

- former för lärmiljöer, där analoga och digitala arbetsmetoder samspelar.  
- undervisningen på ett sätt som innebär att lärarna använder olika digitala och analoga arbetsmetoder för att skapa varierad och engagerande undervisning
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kvalitetsteamet förväntas vara ett stöd i att hitta former för hur VR och andra verktyg, digitala såväl som analoga, blir en del av den elevernas lärmiljö. 
Kvalitetsteamet är med vid planering, genomförande och reflektion av arbetsområde där VR och andra verktyg blir en del av den digitala lärmiljön.

Avstämningar
återkommande möte med lärare och kvalitetsteam; tisdagar

Ht23
vecka 37 delavstämning med kvalitetsteamet, lärare och rektor
vecka 41 delavstämning med kvalitetsteamet och lärare 
vecka 50 slutavstämning med kvalitetsteamet och lärare 
vecka 50 slutavstämning med kvalitetsteamet och rektor

Vt24
Vecka 9 delavstämning kvalitetsteam, rektor och lärare
Vecka 15 delavstämning
Vecka 22   slutavstämning kvalitetsteam, lärare och rektor

Genomförande
Insats 1
Vårterminen 2024

Årskurs 2

Muntlig kommunikation i engelska
  • Skapa en beskrivande dialog med kamrat på engelska
  • Inspelning av dialogerna i appen Superhero
  • Lämna in färdig film i google classroom
  • Samarbeta med kamrat

Mål
  • Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga. Denna förmåga innebär att förstå talat och skrivet språk samt att kunna formulera sig och samtala med andra i tal och skrift.

  • I mötet med talat språk och texter ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan att sätta innehållet i relation till egna erfarenheter, livsvillkor och intressen

Reflektion 30 maj
Lärarna menar att eleverna samarbetar på ett mycket positivt sätt. De menar vidare att eleverna antar utmaningen och löser uppgiften på ett beundransvärt sätt, även om arbetet innefattar många delar som kräver deras fulla uppmärksamhet. De visar stor entusiasm för att påbörja uppgiften, vilket tyder på att de både finner den underhållande och lärorik. 

Eleverna är vana vid att lyssna på engelska, vi fångar deras förkunskaper, men har mindre erfarenhet av att skriva och tala språket. Eleverna arbetar med att formulera dialoger och bakgrundsberättelser genom traditionellt skrivande med papper och penna, samt att prata ochspela in sina dialoger. Detta innebär att eleverna inom projektet engagerar sig i digitala, analoga och muntliga arbetsmetoder i en välavvägd mix, där samarbetet stått i centrum. 

Eleverna själva menar att de lär sig att skriva och prata på engelska, de säger vi lär oss mer engelska.

I projektet använder sig eleverna av olika digitala verktyg som Superhero, Google Classroom och Google Dokument. En del elever kommer fortsätta arbetet genom att använda SkolUp och Keynote. Slutligen lämnas alla uppgifter in via GC.

Reflektion 5 juni 2024
Läraren säger:
- eleverna använder kunskaperna från arbetet i andra ämnen ex att skriva dialoger
- eleverna utveckla förmågan att samarbeta
- eleverna lär sig att använda digitala verktyg for att skapa muntlig dialog i form av en kort film - Superhero, google classroom och google dokument

- engagemanget i klassen är stort för arbetet.
- eleverna är ivriga att börja och att komma vidare, vilket betyder att deras intresse för uppgiften växt under arbetets gång.
- eleverna använder sin kreativitet och nyfikenhet för att slutföra uppgiften.

Slutligen
Genom att lärarna skapar en undervisning kring muntlig dialog har elevernas förmåga att kommunicera på olika sätt stärks. Eleverna kommunicerar via tal, skrift och interaktion med klasskamrater. Det betyder att de måste formulera och uttrycka sig i samtal med kamrater och lärare. När de spelar i filmerna har eleverna på olika sätt kommunicerat egna erfarenheter och intressen.


Senast uppdaterad av Johan Lind - 05 jun 2024
Insats 2
Vårterminen 2024

Förskoleklass

Muntligt berättande - superhjältetema
- skapa en berättelse och spela in film i SuperHero
- olika aktiviteter som stimulerar fantasi, kreativitet, samarbete och muntligt berättande
- lyssna på högläsning En Superhjältes dagbok
- samtal kring empati

Mål
  • utveckla förmågan att samarbeta och kommunicera (verbalt)
    • Främja barnens fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans
    • Förmågan att kommunicera talspråk samt ge barnen möjligheter att lyssna
  • Utveckla kreativitet och fantasi

På vilka sätt stimulerar arbetet med superhjältetemat barnens fantasin? 
  1. Leken - leka fram dialogerna och replikerna
  2. Figurerna - pappersfigurerna ger en känsla av distans till sig själv, vilket syns där en del arbetar med rösten 
  3. Scaffolding - bakgrund, figur, kamrat, lärarens input och appens möjligheter
  4. Interaktion med klasskamrater - jag lyssnar på andras berättelser och påverkas (såklart) och min berättelse kan förändras
  5. Berättelserna får ta den form och riktning som barnen önskar
  6. Barnen får till viss styra över innehållet

Barnen säger:
- vi har lärt oss spela in film
- vi har lärt oss att prata
- vi lär känna varandra bättre
- vi tränar oss på att lyssna på varandra
- vi har roligt
- vi skrattar

Lärarna säger:
- ni använder er fantasi 
- ni tar hänsyn till varandra
- ni lyssnar på varandra
- ni turas om att prata
- ni hjälps åt
- ni lyssnar på instruktioner i flera led
- ni väntar på er tur

Viktig effekt i den här aktiviteten är att elever som vanligtvis har viss ängslan att tala inför andra deltar aktivt i berättandet, ett steg i taget blir de mer muntligt aktiva.

Bokstavskännedom, bokstavs- och ordkunskap med stöd av VR-upplevelse
Mål
Grundläggande kunskaper om bokstäver
Kommunicera skriftligt och muntligt
Förstå instruktioner

Reflektion 21 mars
VR i undervisningen
  • Ökar engagemanget, intresset och motivationen för uppgiften
  • Bidrar till att stötta eleverna att hålla fokus på uppgiften
  • Bidrar till elevaktiv undervisning där eleverna samarbetar, samtalar, diskuterar och delar med sig 
  • Skapar lekfull aktivitet där lärande är i fokus
  • Gör aktiviteten utforskande vilket påverkar elevens fantasin
  • Gör eleverna muntligt aktiva, eleverna vill berätta vad de ser och upplever 
  • Relaterar bild till bokstav och ord

Dessutom är frågorna från läraren alltid viktiga.

Vad identifierar vi för lärande?
flertalet elever:
  • förstår att bokstäver bildar ord och att ord består av bokstäver.  
  • visar goda samarbetsförmågor
  • visar stolthet över arbete 
  • utvecklar tilltro till sin egen förmåga
  • Visar grundläggande kunskaper om bokstäver
    • ljudar hur bokstaven låter 
    • vad bokstaven heter
    • hur bokstaven ser ut
    • kommunicera olika ord och begrepp
    • lyssna på instruktioner och agera utifrån dessa

Eleverna säger att vi har lärt oss:
  • att fokusera 
  • att lyssna
  • nya ord 
  • bokstäverna

Senast uppdaterad av Johan Lind - 02 maj 2024
Insats 3
Vårterminen 2024

Årskurs 1
Gemensamt utveckla arbetet med analoga och digitala verktyg i undervisningen

Mål
  • Förmågan att formulera sig och kommunicera i tal och skrift
  • Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

  • Eleverna kommunicerar i digitala och analoga miljöer med texter som förändras efter hand
  • Eleverna utvecklar förmågan att skapa och bearbeta texter 
  • Eleverna får uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer

  • Skapa multimodal bok i pages
    • Pages
    • Kameran
    • VR
    • Ljudinspelning
    • Skolstil
    • Piccollage
    • SketchesSchool

Det digitala och analoga arbetet i klassrummet
  • läsa text, tyst och högt (spela in) 
  • lyssna på information och instruktioner
  • författa gemensamma texter
  • läsförståelse ex sant / falskt
  • titta på film, stöd för textläsning och textskrivande
  • skriva text, med stöd av börjor, för hand och på ipaden (skolstil eller pages)
  • skapa vinterbilder med olika tekniker i bildämnet, både analoga och digitala (sketchesSchool)
  • utföra experiment med snö - vatten, filtrera och se vad som händer och förklara varför
  • arbeta med Ipadens kamera för dokumentation
  • använda Ipadens kamera för att upptäcka, ex. leta efter ”Var tar vattnet vägen?”
  • dokumentera genom fotografering av 
    • egna bilduppgifter
    • vintertecken (läggs in i pic-collage)
    • experiment - olika faser (före och efter)

Reflektion 31 januari
reflektion kring inläsning - vad synliggörs?
  • inspelning med tyst läsning
  • ljudar ord och lär ordbilder
  • läser inte - kommer ihåg innehållet i texten
  • repeterar sin text och inläsning flera gånger, 
  • övar och lyssnar tills de är nöjda
  • fokus på texten och dess innehåll

Senast uppdaterad av Johan Lind - 23 maj 2024
Effekt 3.1
Vi identifierar att analogt och digitalt arbete i kombination med muntlig kommunikation ger eleverna möjligheter att utveckla sitt språk på olika sätt, till exempel eleverna över på sin läsning av texterna många gånger innan de läser in den, de ljudar ord och lär sig ordbilder, spelar in sin inläsning flera gånger samt behåller fokus på sin text och textens innehåll.
Senast uppdaterad av Johan Lind - 17 apr 2024
Insats 4
Höstterminen 2023

Förskoleklass
VR-promenad med efterföljande aktiviteter
  • skapa kommunikativa situationer där eleverna använder språket genom att muntligt beskriva och identifiera detaljer i bilderna i VR-promenaden (leta bilder, memory, sorteringsövningar)
  • kommunicera en berättelse med hjälp av egenskapade bilder relateat till VR-upplevelsen - bilderna används sedan för att låta eleverna återberätta till dem i en digital bok (Book Creator).

Årskurs 3
VR-promenad (prova på)
  • Rymden, prova på aktivitet kring planeterna och solsystemet

Årskurs 1
VR-promenad
  • jultraditioner
  • julens evangelium
Senast uppdaterad av Johan Lind - 02 maj 2024
Effekt 4.1
Reflektion Fsk 3 oktober
Lärarna i förskoleklass menar att VR skapar nyfikenhet, spontanitet, fantasi, glädje, möjligheter till samarbete och samtal.

Genom att skapa en digital klassgemensam bok är det möjligt för lärarna att identifiera elevers förmåga att berätta till bilderna de skapat, lyssna på hur eleverna berättar, beskriver och använder språket samt hur de minns innehållet i promenade och vad det ritat utifrån innehållet i VR-promenaden.

Reflektion Fsk 10 oktober
Den klassgemensamma digitala boken gör att elevernas språkliga förmåga och medvetenhet blir synligjord för läraren. Boken innehåller: elevernas bilder, deras berättelser och beskrivningar.

Reflektion Fsk 7 november
Klasserna använder verktyget mer avslappnat och visar förståelse för hur de kan använda det när det ska berätta. verbalt med stöd av egenritade bilder.
Vi upptäcker också att de elever som vanligtvis är tillbakadragna är mer verbalt aktiva och berättar gärna för både parkamrat och klass vad de upplevt.
Klasserna skapar också digitala böcker kring veckans tema, vilket gör att eleverna ges förutsättningar att visa sina kunskaper och förståelse på olika sätt, exempelvis genom bild och ljud.

Reflektion år 1 6 och 12 december
Läraren menar att eleverna börjar prata ganska omgående efter att bilden i VR är presenterad för dem. De pratar om vad det ser och berättar hur kamraten bredvid ska förflytta sig för att se samma sak. Eleverna ges möjligheter att använda tidigare kunskaper och får möjlighet att berätta muntligt vad de minns.
Läraren identifierar också att elever som vanligtvis inte tar utrymme vid muntliga samtal här tar plats och gärna berättar vad hen upplevt.
Många elevers små berättelser och iakttagelser kommer till uttryck verbalt.


Senast uppdaterad av Johan Lind - 13 dec 2023
Insats 5
WS - Skapa förståelse för verktyget - 22 aug
Workshop - skapa VR-promenader 
  • personal F-3
  • fundera kring olika arbetsområden där VR kan vara en del av arbetet i klassrummet

Delavstämning vecka 37 - 12 sept
  • Lärarna menar att:
    • verktyget är enkelt att använda under lektionerna
    • VR-upplevelsen ger möjligheter till variation 
    • eleverna följde reglerna på ett bra sätt t.ex genom att lyssna på varandra och på lärarens frågor kring bilderna eleverna såg
    • eleverna relaterade till kunskaper från tidigare lektioner, exempelvis fakta om månen.
    • eleverna omedvetet använder många ord och begrepp från olika ämnen
    • eleverna var nöjda efter lektionen

Delavstämning vecka 41 - 10 oktober
Lärarna menar att:
  • elevernas språkliga förmåga blir synligjord genom arbetet i digitala lärmiljöer där VR och digital bok är en del av arbetet
  • VR möjliggör för fler elever att delta och vara aktiva i samtal med klasskamrater
  • elever kan ta ansvar för en del av arbetet och bli lärresurser till sina kamrater
  • flertalet elever ritar och berättar/beskriver vad som händer i sina bilder
  • VR-upplevelsen är stark som kan bidra till ökad nyfikenhet och upptäckarlust 
  • eleverna vill veta mer om de platser vi besökt

WS - Skapa egna VR-promenader - 10 oktober
  • Lärare presenterar sina arbeten där VR varit en del, även skapandet av en digital bok (book creator)
  • Utifrån ett aktuellt arbetsområde skapa en promenad för klassen
  • Vi samtalar om fördelar/nackdelar med VR-verktyget
  • Vi hjälps åt att förstå hur vi kan starta upp utrustningen i klassrummet

Slutavstämning vecka 50
Med lärare
  • arbetet fortsätter nästa termin
  • fördjupad diskussion hur, när och varför digitala/analoga verktyg

Med rektor
  • utvärdera terminens arbetet
  • hur organiserar vi arbetet nästa termin?

Senast uppdaterad av Johan Lind - 02 maj 2024