SMART mål
Svensklärarna får den kunskap som de behöver för att kunna anpassa sin undervisning efter de blivande sjuornas läsförmåga samt har arbetat fram en metod för överlämning från mellanstadiet till högstadiet. Utöver det har lärarnas repertoar när det gäller att skapa förutsättningar för eleverna att läsa aktivt och reflekterande ökat.
VT 2023 - Dalslundskolan 7-9
Anpassningar i undervisningen Språkutveckling Utvecklingsområde: Elevaktivitet Art. 13 Yttrande- och informationsfrihet Art. 28 Utbildning, rätt till Art. 4 Genomförande av rättigheterna
Genomförs av
Maria Söderling
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 19 jun 2023

Slutsats
Slutsats (efter utvärderingar med lärare och rektor)
Arbetet som har genomförts visar på behov av att arbeta vidare med svensklärarnas gemensamma förståelse av olika betydelsefulla aspekter av elevers läs- och skrivförmåga med målet att göra det enklare att både forma undervisning som kan undersöka hur väl eleverna behärskar dessa dimensioner och sedan möta eleverna behov.

När det gäller utvecklingen av lärarnas repertoar av sätt att att skapa förutsättningar för eleverna att läsa aktivt och reflekterande är det tydligt att arbetet inneburit att repertoaren har ökat. Exempel på arbetssätt som lärarna har prövat är att ställa frågor till textavsnitt med stöd av rubriken, att på olika sätt förvalta elevernas frågor, att arbeta med storyboard, att inleda lektionen med uppgifter (ofta kopplat till bilder) som både väcker nyfikenhet och ger eleverna förförståelse, arbeta med begreppslig förståelse genom bildredigering och att filma egna exempel samt att medvetet låta eleverna växla mellan olika uttryckssätt under en lektion. På ett generellt plan menar lärarna att samarbetet har synliggjort betydelsen av att arbeta på ett varierat sätt samt vilken tillgång arbete med bilder kan vara.

Utöver det lyfter lärarna att elevernas motstånd mot att läsa texter inte “hörs på samma sätt som tidigare”. Lärare ger också exempel på hur sättet att arbeta med att låta eleverna bearbeta innehållet på flera sätt gett positiv effekt på deras provresultat

Dessutom har samarbetet synliggjort några elevers behov av att få processa ett mycket avgränsat innehåll i taget.

Utöver ovan gör rektor tillägget att hen gör bedömningen att lärarnas medvetenhet om sina möjligheter att skapa förutsättningar för eleverna att läsa aktivt och reflekterande har ökat. Rektor ser också ett ökat deltagande och engagemang från eleverna i de klasser som har ingått i samarbetet.


Aktiv och reflekterande läsning
Förväntad effekt i verksamheten
Öka lärarnas möjligheter  att anpassa sin undervisning för nya elevgrupper  när det gäller arbete med texter samt förmåga att undervisa på ett sätt som innebär att elever läser aktivt och reflekterande/med engagemang.

Uppdraget ska stödja Dalslunds övergripande arbete med att:

Hitta former för ett övergripande arbete samt planering former för uppföljning för åk 7 eleverna. Målet är att elever ska utveckla sin läsförståelse på åldersadekvatnivå.

Utveckla undervisningen på ett sätt som innebär att lärarna på Dalslundskolan 7-9 undervisar medvetet om lässtrategier på ett sätt som innebär att eleverna utvecklas till aktiva och reflekterande läsare. På sikt ökar elevernas läslust, och det långsiktiga målet är att eleverna ska se sig själv som läsare samt att deras måluppfyllelse ska öka.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Maria genomför en work-shop för alla lärare med fokus på planering av aktiviteter före läsning, samt deltar i planering, genomförande och reflektion kring ett antal lektionsförlopp med fokus på att skapa aktiviteter som innebär att elever läsa aktivt och reflekterande/med engagemang. Utöver det är Maria också ett stöd för svensklärarna när det gäller att formulera vilket underlag de behöver för att kunna anpassa undervisningen till de nya sjuorna 

Genomförande
Insats 1
Maria deltar när fyra lärare planerar undervisningsförlopp i so och no med särskilt fokus på aktiviteter före läsning som har syftet att eleverna ska läsa med engagemang. Fokus för de olika lärarna har varit:
  • Skapa ett läsengagemang, det vill säga skapa motivation i läsningen genom att eleverna ser nyttan med det. 
  • Att eleverna läser och förstår
  • Att eleverna arbetar tyst och lugnt, att de arbetar tillsammans och att de ställer frågor som har med innehållet att göra
  • Hitta sätt att arbeta som innebär att eleverna utvecklar en djupare läsförståelse vilket syns genom att de svarar på ett mer utvecklat sätt
  • Extra ögon på elever som har svårigheter när det gäller att läsa och förstå; Bearbeta text/begrepp; Att eleverna inte ska vara negativa till att läsa/alla ska läsa
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 19 jun 2023
Effekt 1.1
Vid utvärderingen uttrycker lärarna sig mycket positivt till att ha haft möjlighet att gemensamt planera, genomföra och reflektera kring undervisning. Exempel som förklarar lärarnas positiva upplevelse är att det gett nya idéer, att de har kunnat testa nya saker eftersom det är enklare att göra med en lärare till på plats och att Maria kunnat lyssna in hur eleverna tänker/förstår och ge återkoppling kring det.


Senast uppdaterad av Maria Söderling - 19 jun 2023
Insats 2
Maria sammanställer resultat av NP med fokus på hur eleverna klarar de olika läsprocesserna samt andel arbetade texter på elev- och individnivå.



Senast uppdaterad av Maria Söderling - 19 jun 2023
Effekt 2.1
Insatsen har synliggjort behovet att utveckla överlämningen mellan mellan- och högstadiet. Insatsen har också skapat ett underlag svensklärarna kan förvalta i sitt fortsatta arbete (se nedan!).
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 19 jun 2023
Insats 3
Svensklärarna formulerar gemensamt viktiga aspekter av läs-  (och skrivförmåga) att behärska när elever börjar årskurs 7  och önskemål om vilken/vilka aspekter av detta de vill screena samt önskemål om exempel på material (bok som används i helklass samt ev läsförståelsetester och skrivuppgifter). (Maria och Pia deltar.)
Tidpunkt
18/4

Senast uppdaterad av Maria Söderling - 17 mar 2023
Effekt 3.1
Det genomförda samtalet innebär att svensklärarnas arbete med att gemensamt formulera viktiga aspekter att behärska har påbörjats. Samtalet tydliggjorde behov av fortsatt arbete för att svensklärarna ytterligare ska kunna precisera olika dimensioner av elevernas läs- och skrivförmåga med målet att göra det enklare att både forma undervisning som kan undersöka hur väl eleverna behärskar dessa dimensioner och sedan möta eleverna behov.
Senast uppdaterad av Maria Söderling - 19 jun 2023