SMART mål
En ökad studiero genom tydlighet i kunskapsmål och syfte med samtliga lektioner där de sociala målen och samspelet genomsyrar all undervisning.  
VT 2023 - Dalslundsskolan 4-6
Anpassningar i undervisningen Lektionsstruktur Utvecklingsområde: Anpassad undervisning
Genomförs av
Emelie Friberg
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 05 jun 2023

Slutsats
Under terminen har studieron varierat i klassen men när vi utvärderar ser vi tydliga framsteg. Eleverna trivs i skolan och i klassen, resultaten är goda och eleverna samarbetar i mycket högre utsträckning än tidigare. De sociala mål som eleverna ställt och arbetat med i tre veckors perioder har utvärderats, reviderats och arbetats mot med målmedvetenhet. Inför nästa termin finns många goda saker att ta med sig och klimatet i klassen inför sommarlovet är gott. 

Studiero
Förväntad effekt i verksamheten
Eleverna upplever att studieron och arbetsklimatet blivit bättre. Pedagogerna runt klassen upplever det samma. 
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Genom att delta i planering, genomförande och reflektion av lektioner ger kvalitetsteamet stöd till verksamheten. 

Genomförande
Insats 1
Planera lektioner med tydliga mål. 
För att uppnå en ökad studiero behöver vi ha elever som är engagerade i undervisningen. Undervisningen ska kännas intressant och viktig. För att nå detta behöver lektionen ha ett tydligt mål och syfte som är tydligt från början och lektionen och sedan genomsyrar hela lektionen. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 15 feb 2023
Effekt 1.1
Under terminen så har lärarna vid regelbundna möten kommit överens om riktlinjer kring viss specifika detaljer inför, under och efter lektioner. Dessa ritlinjer har under terminen reviderats och testats för att göra dem så bra som möjligt. 
Dessa riktlinjer har skrivits ner och kommunicerats ut tydligt till samtliga lärare som undervisare i klassen, man har även varit noga med att få med att "omkring" personal för att få det så tydligt som möjligt. 

De riktlinjer som lärare och elever uppelever genererat mest resultat är att lärarna gör lika. Att alla har samma regler och det är tydligt att lärarna kommunicerar och arbetar tillsammans. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 05 jun 2023
Insats 2
Mätning av studiero hos eleverna. Eleverna gör en skattning på en skala 1-10 av studieron var tredje vecka. Efter varje mätning förs ett samtal kring varför resultatet blev som det blev. Eleverna gör gemensamt ett mål för nästa mätning och sätter upp två mål som kommer få dem att hjälpa dem att nå dit. 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 13 feb 2023
Effekt 2.1
Vi den sista mätningen den 30/5 når elevernas resultat till 6,8. Elever och lärare har listat vad de tycker gått bra och vad man ska fortsätta med. 

Både elever och pedagoger framhåller basgrupper med färg och form kodning som ett vinnande koncept. Eleverna har blivit bättre på att samarbeta, hjälper varandra i större utsträckning och att fördela roller och anpassa förflyttningar har blivit bättre. 

Lärarna framhåller även att Ni leker med varandra på rasterna, ni är schyssta och har roligt.
Eleverna frågar varandra i större utsträckning och hjälper varandra med en trevlig ton. De har mer ork och uthållighet när ni arbetar med era uppgifter. De samarbetar bättre och kan arbeta bra i basgrupper. De sköter ert skolarbete (gör läxor och fokus uppgiften) och det syns på resultaten.
Eleverna har mognat och tar större ansvar i större utsträckning och är mer medvetna om er egen roll i studieron.
De klagar inte lika mycket på varandra och tramsar inte lika mycket bara för att “någon annan” gör det. De kan i större utsträckning se att era handlingar får konsekvenser och kan samtala kring hur ert sätt att agera påverkar hur lektionerna och era resultat blir.

Eleverna framhåller i sin tur att tjejer och killar numera har roligt tillsammans och frågar varandra både om skolsaker och på rasterna. De upplever att de inte pratar lika mycket rakt ut och att det är skönt att sitta i grupp även om man inte alltid får sitta med den man helst vill. De vill fortsätta att hjälpa varandra och att respektera varandra, både visa respekt men också respektera att vi ibland tycker och tänker olika och det är okej. Det har varit bra med samtalen vi haft och de vill gärna ha fokusområden även nästa termin. 

Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 30 maj 2023
Effekt 2.2
Vid den femte mätningen den 2 maj nådde elevernas resultat till 5,5 igen. Under denna period har vi haft diskussionsgrupper uppdelade killar/tjejer samt en gemensam diskussion efter detta. Eleverna fick själv formulera och sätta ord på vad som är bra och vad som fortfarande är ett svårare moment under lektionerna.

Eleverna upplever att det blivit bättre, att lärarna anstränger sig men att det också är upp till eleverna att hjälpas åt. Ibland är det en studiero i klassrummet där man fokuserar på uppgiften även om det inte är knäpptyst i klassrummet. Vi behöver därför vidare prata om lite vad orden och målen i fokus vi väljer verkligen innebär. Vad det innebär att ha fokus lektion och uppgift betyder inte alltid att alla sitter tysta på sin plats och arbetar enskilt, det kan göra det men fokus lektion och uppgift kan också vara att vi hjälps åt och pratar. Fokus jag behöver vi fortsätta att ha då eleverna själv säger att det ibland är svårt att säga nej och inte skratta när någon inte håller fokuset.

Eleverna vill också lägga till fokus respekt. Att vi visar respekt mot alla, båda mellan elever men också mot lärare så även vikarier.
Efter möte mellan pedagoger konstaterar vi också att vi behöver prata mer med eleverna kring hur man faktiskt visar respekt. Pedagogerna upplever att eleverna vet att det är rätt ord, att man ska göra det men har svårare att förklara och visa hur man faktiskt gör. Detta är något vi behöver träna mer på.

Till nästa mätning sätter eleverna även ett mål till 7,5 

Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 30 maj 2023
Effekt 2.3
Vi den fjärde mätningen den 11 april nådde elevernas resultat till 5,5. Det visar att det vänder uppåt igen och elevernas reflektioner kring varför är precis som tidigare insiktsfulla. 
Eleverna uppskattar att sitta i basgrupper och upplever att det blir lugnare då man inte behöver kalla på läraren lika ofta. Man hjälper varandra i gruppen. 

Till nästa mätning som är den 2/5 sätter eleverna återigen målet till 6,5. Vi behåller samma fokus som förra gången då eleverna på denna perioden haft en veckas lov och därför bara arbetat med målen i två veckor. Målen är:
  • Fokus JAG
  • Fokus Uppgiften
  • Positivt fokus VI

 
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 30 maj 2023
Effekt 2.4
Vid den tredje mätningen den 21 mars nådde elevernas resultat 4. Detta är en nedgång från förra mätningen vilket var väntat. Vi är mitt i arbetet och en vändning var väntad. 
Eleverna själv reflekterar klokt och tror att den nedåtgående trenden har att göra med att det är mycket vikarier just nu. Men också att vi pratar och reflekterar mer kring hur det bör vara och hur vi vill ha det. Då är det också lättare att se vad som behöver förbättras. 
Till nästa mätning som är den 11/4 sätter eleverna målet till 6,5. Dit ska vi nå genom att behålla 
  • Fokus JAG
  • Fokus uppgiften - med ett tydligt fokus på strategier, i första hand strategier för hur jag kan ta mig vidare om jag inte vet vad jag ska göra eller om jag inte förstår uppgiften. 
Då eleverna nu efter önskemål sitter i grupper om 4-5 elever istället för 2 och 2 så kommer vi även att ha fokus på gruppen.
  • Positivt fokus VI
Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 30 maj 2023
Effekt 2.5
Vid den andra mätningen den  28 februari nådda elevernas resultat 6. Denna utveckling tror eleverna själv har att göra med att de faktiskt har valt att ha mer fokus jag. Eleverna upplever även att det generellt i klassen är ett större fokus på uppgifterna man har istället för att då ha fokus på vad andra gör. 
Inför nästa mätning blir elevernas nya mål att nå ett resultat på 8. 
Eleverna har en dialog kring vad man vill sätta för nya sociala mål och landar i följande.
  • Fokus Jag! Vi vill hålla fast i detta för vi har blivit bättre men vill kan fortfarande bättre än så här.
  • Fokus uppgiften (strategier) För att nå ett högre lärande och ha ett större fokus på de mål och syfte lektionen har enas eleverna om att ha ett mål även kring fokus på skolarbetet. Man ska fokusera på uppgiften man fått istället för att titta på ipad, rita eller springa runt i klassrummet. För att nå detta behöver även eleverna stöttning med strategier för hur man gör om man inte kan någon uppgift, om man inte förstått en uppgift eller upplever att man är klar med uppgiften. De olika strategierna kan vara sådant som att be axelkompisen om hjälp, att gå vidare till nästa uppgift eller arbeta med en annan ämnes relaterad sak.


Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 30 maj 2023
Effekt 2.6
Vid en första mätning den 31 januari nådde eleverna ett resultat på 4,5. 
Detta tror eleverna beror på att det är så det upplevs, många pratar rakt ut och gör annat än det man ska. Det är rörigt och då är det lättare att dras med i detta. 
Till nästa mätning som sker om tre veckor är målet eleverna själv sätter 7,5 något som är ett högt och väldigt modigt mål. Eleverna enas om att ha två sociala mål som ska genomsyra alla lektioner de kommande veckorna som de tror kommer hjälpa dem att nå till 7,5. 
  • Fokus Jag! Jag gör det jag ska och fokuserar inte på vad andra gör eller inte gör.
  • Räck upp handen och sluta tala rakt ut. 


Senast uppdaterad av Emelie Friberg - 30 maj 2023