SMART mål
Planera undervisningen utifrån lärandemål och utifrån detta designa lektioner med elevaktivitet för att få synliga effekter av språkutveckling.
VT 2023 - Humlemadskolan
Genomförs av
Petra Alven
Petra Alven
Senast uppdaterad av Petra Alven -
30 maj 2023
Slutsats
Lärarnas undervisning har i större utsträckning än tidigare elevaktivt innehåll med tydliga lärandemål. Lärarna har arbetat aktivt med olika metoder för att främja elevernas språkutveckling och vi ser att eleverna presterar på ett mer utvecklat sätt när de får tydliga exempel, när vi arbetar med bildstöd av olika slag, när eleverna arbetar parvis och får tillfällen att dela med sig av sitt arbete.
Språkutveckling
Förväntad effekt i verksamheten
Lärarna planerar undervisningen utifrån lärandemål och designar lektioner med elevaktivitet.
Elevernas skrivprocess stimuleras.
Eleverna har ökad förståelse för ämnesspecifika begrepp.
Lektionsdesign, elevaktivitet, transspråkande och digitala verktyg som VR blir metoder som används för att ge eleverna förutsättningar att utveckla sitt språk.
Effekter och resultat utgår till stor del från modellen med elevcase hämtade från Ifous. Ett elevcase per lärare. Resultaten och effekten har också goda möjligheter att lyftas i skolans månadsvisa samtalsgrupp där K-teamet deltar.
Elevernas skrivprocess stimuleras.
Eleverna har ökad förståelse för ämnesspecifika begrepp.
Lektionsdesign, elevaktivitet, transspråkande och digitala verktyg som VR blir metoder som används för att ge eleverna förutsättningar att utveckla sitt språk.
Effekter och resultat utgår till stor del från modellen med elevcase hämtade från Ifous. Ett elevcase per lärare. Resultaten och effekten har också goda möjligheter att lyftas i skolans månadsvisa samtalsgrupp där K-teamet deltar.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Tillsammans med tre lärare i årskurs 2 och 3 planera, genomföra och utvärdera lektioner veckovis utifrån ovanstående syfte.
Genomförande
Insats 1
Årskurs 2 fokuserar på begreppsutveckling inom SO/NO-ämnena och arbetar dessutom transspråkande.
Vi fortsätter med upplevelsebaserat lärande i form av VR i båda årskurserna eftersom effekterna gällande elevernas aktivitet, användande av rätt begrepp och delaktighet i undervisningen var så framgångsrika under ht-22. Lärarna vill lära sig att skapa egna VR-promenader i sin undervisning.
Vi kommer att fortsätta att arbeta med VR-promenader både i svensk- och SO-undervisningen. Läraren vill bli helt säker på att både göra egna VR-promenader och att genomföra dem i klassen.
Vi kommer även att arbeta med olika sorters beskrivande texter där elevaktiva arbetssätt kommer att vara rådande.
Vi fortsätter med upplevelsebaserat lärande i form av VR i båda årskurserna eftersom effekterna gällande elevernas aktivitet, användande av rätt begrepp och delaktighet i undervisningen var så framgångsrika under ht-22. Lärarna vill lära sig att skapa egna VR-promenader i sin undervisning.
Vi kommer att fortsätta att arbeta med VR-promenader både i svensk- och SO-undervisningen. Läraren vill bli helt säker på att både göra egna VR-promenader och att genomföra dem i klassen.
Vi kommer även att arbeta med olika sorters beskrivande texter där elevaktiva arbetssätt kommer att vara rådande.
Senast uppdaterad av Petra Alven -
12 apr 2023
Effekt 1.1
Februari 2023 årskurs 2:
Vi genomförde en VR-promenad som start till arbetsområdet Hemortens historia. Promenaden består av bilder på skolorna i Arlöv, Möllan och BC där begreppen nutid/dåtid, förr/nu, gammalt/nytt, högt/lågt behandlas.
Vi genomförde en VR-promenad som start till arbetsområdet Hemortens historia. Promenaden består av bilder på skolorna i Arlöv, Möllan och BC där begreppen nutid/dåtid, förr/nu, gammalt/nytt, högt/lågt behandlas.
Eleverna var väldigt engagerade när de såg platser som de känner till och vistas i. De tyckte också att det var spännande att få se hur det såg ut för länge sedan. VR-promenaden fungerar väldigt bra som start i ett nytt arbetsområde. Bilderna gav stöd för begreppsförståelsen.
I det fortsatta arbetet tänker vi använda bilderna från VR-promenaden, låta eleverna prata om dem och kanske skriva. Då ser vi hur de använder begreppen. Eleverna ska också, efter önskemål, ta egna bilder på platser i Arlöv.
Mars 2023 årskurs 2:
De VR-promenader vi har genomfört har stärkt elevernas begreppsutveckling i arbetsområdet Hemortens historia. Läraren har blivit säkrare på att göra egna VR-promenader.
Senast uppdaterad av Petra Alven -
12 apr 2023
Insats 2
Årskurs 3 fokuserar på språkutveckling gällande elevernas skrivande av berättande och beskrivande texter.
Vi fortsätter med upplevelsebaserat lärande i form av VR i båda årskurserna eftersom effekterna gällande elevernas aktivitet, användande av rätt begrepp och delaktighet i undervisningen var så framgångsrika under ht-22. Lärarna vill lära sig att skapa egna VR-promenader i sin undervisning.
Vi kommer att fortsätta med att arbeta med VR som bildstöd vid berättande texter.
Vi kommer också att arbeta med läsförståelsestrategier vid olika sorters texter.
Vi fortsätter med upplevelsebaserat lärande i form av VR i båda årskurserna eftersom effekterna gällande elevernas aktivitet, användande av rätt begrepp och delaktighet i undervisningen var så framgångsrika under ht-22. Lärarna vill lära sig att skapa egna VR-promenader i sin undervisning.
Vi kommer att fortsätta med att arbeta med VR som bildstöd vid berättande texter.
Vi kommer också att arbeta med läsförståelsestrategier vid olika sorters texter.
Senast uppdaterad av Petra Alven -
12 apr 2023
Effekt 2.1
Februari 2023 årskurs 3:
Vi ser:
Vi ser:
- Ett större och mer genuint intresse för skrivandet hos eleverna. Skrivglädjen finns hos flera, en elev som inte alls tyckt om att skriva tidigare efterfrågar det nu.
- En större stolthet hos eleverna för det de producerat och de delar gärna med sig av sina texter.
- Ett fint samarbete under arbetet.
- Att de kan hålla en röd tråd i berättelsen med fungerande handling och begripligt innehåll.
- De behärskar de olika delarna i en berättelse som inledning, problem, lösning och avslutning.
Vi ser att eleverna presterar på ett mer utvecklat sätt när:
- Vi ger tydliga exempel
- Arbetar med bildstöd av olika slag
- Eleverna arbetar parvis
- De får tillfällen att dela med sig av sina texter
I vårt fortsatta arbete kommer vi att arbeta med att skriva olika sorters texter där eleverna får konstruera korta texter med hjälp av bilder, stödord och sambandsord.
Mars 2023 årskurs 3:
När eleverna arbetar med korta avgränsade uppgifter och har hjälp av olika stödstrukturer som bildstöd, stödord och sambandsord, ser vi att de:
- Snabbare kommer igång med skrivandet
- Arbetar mer självständigt
- Producerar mer innehållsrika texter
Senast uppdaterad av Petra Alven -
12 apr 2023