SMART mål
Skapa undervisningsförlopp där digitala verktyg används för att uppnå variation och elevaktivitet samt mål och bedömning är tydliga för eleverna.
VT 2023 - Tågarpskolan
Genomförs av
Johan Lind
Johan Lind
Senast uppdaterad av Johan Lind -
09 jun 2023
Slutsats
Resultaten från lärarnas arbete med digitala lärmiljöer i undervisningen uppvisar positiva effekter på elevernas språkutveckling och kunskapsinhämtning.
Eleverna visar ökat engagemang och fördjupat fokus på uppgifterna i arbetet med digitala och analoga lärmiljöer.
Lärarna ser att möjligheten för alla elever att delta och ta plats i klassrummet ökar när de skapar undervisningsförlopp där digitala verktyg (ex. VR) används för att uppnå variation och elevaktivitet. Det innebär fördelar vid planering och genomförande av en differentierad undervisning med differentierade bedömningssituationer där bedömningsunderlaget blir större och mer varierat.
Med digitala verktyg utveckla strukturerad undervisning där mål och bedömning synliggörs
Förväntad effekt i verksamheten
Genom att skapa en elevaktiv och varierad undervisning med digitala lärmiljöer där VR är ett återkommande inslag ökar eleverna sin muntliga aktivitet och stimuleras i sin skrivprocess. Lärarna utvecklar medveten lektionsstruktur med tydliga mål och differentierade bedömningssituationer.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kvalitetsteamet förväntas vara ett stöd till att hitta former för hur VR och andra verktyg blir en del av den digitala lärmiljön.
Kvalitetsteamet är med i planering, genomförande och reflektion av arbetsområde där VR och andra verktyg blir en del av den digitala lärmiljön.
Avstämningar:
möte skolledning
fredagar 10.00-11.00 (varje vecka)
fredagar 10.00-11.00 (varje vecka)
möte lärarna
tisdagar 13.30-15.00 (planering)
onsdagar 13.30 - 14.30 (reflektion av genomförd lektion)
tisdagar 13.30-15.00 (planering)
onsdagar 13.30 - 14.30 (reflektion av genomförd lektion)
gemensam avstämning
onsdag vecka 7
fredag vecka 16
fredag vecka 19
fredag vecka 19
Genomförande
Insats 1
Utveckla arbetet kring digitala lärresurser och digital kompetens
År 3
Läraren planerar tillsammans med Kvalitetsteamet ett skrivarbete för att utveckla elevernas förmåga att skriva berättande texter (miljö och personbeskrivningar) och dialoger utifrån en given dramaturgisk struktur (inledning-problem/händelse-avslutning). Arbetet innebär fördjupad förståelse för digitala verktyg (SuperHero) för att skapa en berättelse med tydlig röd tråd. Eleverna presenterar sina berättelser på olika sätt (teater, film där muntlig presentation övas samt skriven text).
Fsk-klass
Arbeta med digitala och analoga lärmiljöer för att stärka elevernas språkutveckling: VR-promenad och digital bok i samspel med analoga arbetsmetoder
År 3
Läraren planerar tillsammans med Kvalitetsteamet ett skrivarbete för att utveckla elevernas förmåga att skriva berättande texter (miljö och personbeskrivningar) och dialoger utifrån en given dramaturgisk struktur (inledning-problem/händelse-avslutning). Arbetet innebär fördjupad förståelse för digitala verktyg (SuperHero) för att skapa en berättelse med tydlig röd tråd. Eleverna presenterar sina berättelser på olika sätt (teater, film där muntlig presentation övas samt skriven text).
Fsk-klass
Arbeta med digitala och analoga lärmiljöer för att stärka elevernas språkutveckling: VR-promenad och digital bok i samspel med analoga arbetsmetoder
- skapa situationer där elevernas verbal-språkliga förmåga tränas
- genom lärarens frågor och påståenden ge elever förutsättningar att berätta, beskriva och identifiera
- eleverna blir delaktiga genom att de "äger" upplevelsen och kan beskriva sin egen upplevelse
År 2
Lärarna utvecklar tillsammans med kvalitetsteamet strukturen för elevaktiv undervisning där VR är en del. På så sätt skapas nya bedömningssituationer och ett rikare underlag för skriftligt omdöme.
Rymden - ökad verbal interaktion med förstärkt bildstöd i form av VR
- eleverna har arbetat med de inre planeterna - repeteras i VR-upplevelsen genom att eleverna berättar och beskriver vad de ser och vad de vet med stöd av bilderna, läraren lägger till
- eleverna lär nytt om de yttre planeterna - läraren berättar till bilderna, eleverna återger med bilderna som stöd
Beskrivande text - eleverna övar på att beskriva olika miljöer
- en VR-upplevelse kombineras med muntlig aktivitet och skriftlig uppgift kring miljöbeskrivning av en utvald miljö.
Fritidshemmet/år 1-2
Tillsammans med kvalitetsteamet utvecklar pedagogerna en elevaktiv och varierad undervisning där fritidshemmt samverkar med elever i årskurs 1 och 2. Det innebär att eleverna ges möjligheter att visa förmågor och kunskaper på olika sätt. Pedagogerna får ett större underlag för omdöme av elevernas kunskaper och förmågor.
- Introduktion kring VR i undervisningen
- Introduktion kring användadet av kamera och numbers
- Planering och genomförande av VR-promenad i en lärsituation där eleverna interagerar analogt och digitalt
Senast uppdaterad av Johan Lind -
09 jun 2023
Effekt 1.1
År 2
lärarna
- upptäcker fördelarna med förstärkt bildstöd genom VR
- använder de spontana samtalen som uppstår till att främja fördjupande diskussioner mellan elever genom frågor och påståenden
- menar att alla elever på olika sätt deltar aktivt i VR-upplevelsen
elevernas lärande
- utvecklat samarbete genom att förklara vad de upplever i VR
- för förtydligande resonemang kring exempelvis planeternas storleksförhållande
- använder spontant den kunskap de erövrat under tidigare lektioner
- ställer fördjupande och förklarande frågor till varandra och till läraren
- fokuserar på ämnesinnehållet
- upplever engagemang och intresse för det som presenteras i VR
lärarna
- upptäcker fördelarna med förstärkt bildstöd genom VR
- använder de spontana samtalen som uppstår till att främja fördjupande diskussioner mellan elever genom frågor och påståenden
- menar att alla elever på olika sätt deltar aktivt i VR-upplevelsen
elevernas lärande
- utvecklat samarbete genom att förklara vad de upplever i VR
- för förtydligande resonemang kring exempelvis planeternas storleksförhållande
- använder spontant den kunskap de erövrat under tidigare lektioner
- ställer fördjupande och förklarande frågor till varandra och till läraren
- fokuserar på ämnesinnehållet
- upplever engagemang och intresse för det som presenteras i VR
Senast uppdaterad av Johan Lind -
10 maj 2023
Effekt 1.2
Utveckla arbetet kring digitala lärresurser och digital kompetens
År 3
- skrivprocessen främjas av arbetet i digitalt verktyg. eleverna kan med hjälp av appens begränsningar/ramar skapa en berättelse som innehåller de olika delarna i en berättelse
- det digitala verktygets ramar och möjligheter underlättar för att få till den "röda tråden"
- den kreativa processen i skrivandet möjliggörs genom bilderna (bakgrund och figurer)
- fantasin får utrymme i berättelsen
- bedömningsunderlaget blir större då alla elever ges möjlighet att visa kunskaper på olika sätt (analogt - teater och digitalt - film)
År 3
- skrivprocessen främjas av arbetet i digitalt verktyg. eleverna kan med hjälp av appens begränsningar/ramar skapa en berättelse som innehåller de olika delarna i en berättelse
- det digitala verktygets ramar och möjligheter underlättar för att få till den "röda tråden"
- den kreativa processen i skrivandet möjliggörs genom bilderna (bakgrund och figurer)
- fantasin får utrymme i berättelsen
- bedömningsunderlaget blir större då alla elever ges möjlighet att visa kunskaper på olika sätt (analogt - teater och digitalt - film)
Senast uppdaterad av Johan Lind -
10 maj 2023
Effekt 1.3
Avstämning och slutreflektion 9 juni
Johan, Inger och Anna-Maria
- SMART-målet
- Slutsats
Avstämningsmöte 21 april
Rektorerna identifierar att lärarna på skolan har gjort individuella förflyttningar vad gäller implementering av digitala lärmiljöer i kombination med analoga arbetsmetoder. Lärarna har utvecklat sina lärarhandlingar genom att utgå från elevens behov och förutsättningar. De uppfattar att, genom att använda VR och andra digitala verktyg, ges förutsättningar för läraren att planera för en differtierad undervisning i klassrummet. De ser en utveckling av lärarens uppfattning av hur undervisningen kan anpassas efter elevers olika behov genom att variera arbetsmetoder och former för att presentera kunskaper och förmågor, vilket gör stor skillnad för den enskilda eleven.
Johan, Inger och Anna-Maria
- SMART-målet
- Slutsats
Avstämningsmöte 21 april
Rektorerna identifierar att lärarna på skolan har gjort individuella förflyttningar vad gäller implementering av digitala lärmiljöer i kombination med analoga arbetsmetoder. Lärarna har utvecklat sina lärarhandlingar genom att utgå från elevens behov och förutsättningar. De uppfattar att, genom att använda VR och andra digitala verktyg, ges förutsättningar för läraren att planera för en differtierad undervisning i klassrummet. De ser en utveckling av lärarens uppfattning av hur undervisningen kan anpassas efter elevers olika behov genom att variera arbetsmetoder och former för att presentera kunskaper och förmågor, vilket gör stor skillnad för den enskilda eleven.
Rektorerna planerar att genomföra en gemensam avstämning med lärarna för att försöka fånga deras syn på digitala lärmiljöer och framgångsfaktorer i i arbetet med dessa i kombination med analoga.
Avstämningsmöte 10 mars
Spridning av arbetet med VR och andra digitala lärmiljöer
- presentation vid Burlöv Bygger mars 2023
- presentation för skolans pedagoger
- presentation i arbetslagen
- presentation för Tågarpskolans pedagoger
Utvecklingsområde: en tydlig struktur kring hur arbetet med digitala lärmiljöer och VR i undervisningen kvarstår och vidareutvecklas.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
09 jun 2023
Insats 2
Utveckla digitala lärmiljöer i år 3
Lärarna planerar, tillsammans med läraren från kvalitetsteamet, och genomför undervisning i geografi med fokus på världsdelarna och världshaven samt länder som är viktiga för eleven.
Eleverna presenterar världsdelarna i en digital bok där de får möjlighet att visa förståelse och kunskap på olika sätt ex genom film, text, bild eller ljud.
Lärarna planerar, tillsammans med läraren från kvalitetsteamet, och genomför undervisning i geografi med fokus på världsdelarna och världshaven samt länder som är viktiga för eleven.
Eleverna presenterar världsdelarna i en digital bok där de får möjlighet att visa förståelse och kunskap på olika sätt ex genom film, text, bild eller ljud.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
15 feb 2023
Effekt 2.1
Avstämning 25 januari AL 3
Lärarna ser att bilderna i VR stöder eleverna i att utveckla språklig förmåga: begrepp och ordförståelsen. Dessutom menar lärarna att eleverna utvecklar kunskaper inom området och börjar förstå skillnaden mellan faktaruta och faktatext. Eleverna har lättare att ta ut betydande ord/begrepp ur text för att skriva en faktaruta samt utifrån en faktaruta skriva en egen faktatext.
Den muntliga interaktionen ökar mellan elever-elever och lärare-elever under tiden VR-promenaden genomförs.
Avstämning 15 februari lärare AL 3
Lärarna menar att:
Lärarna ser att bilderna i VR stöder eleverna i att utveckla språklig förmåga: begrepp och ordförståelsen. Dessutom menar lärarna att eleverna utvecklar kunskaper inom området och börjar förstå skillnaden mellan faktaruta och faktatext. Eleverna har lättare att ta ut betydande ord/begrepp ur text för att skriva en faktaruta samt utifrån en faktaruta skriva en egen faktatext.
Den muntliga interaktionen ökar mellan elever-elever och lärare-elever under tiden VR-promenaden genomförs.
Avstämning 15 februari lärare AL 3
Lärarna menar att:
- den muntliga interaktionen mellan eleverna ökade vilket gjorde att de använde verbalspråket för att utveckla kunskaper och begrepp inom arbetsområdet
- VR-upplevelsen förstärkte elevernas förståelse för begreppen: bilderna gav stöd för begreppsinlärning och språkutveckling
- eleverna utvecklat digital kompetens ex. skapa digital bok, kopiera - klistra in från dokument till digital bok, använda google classroom
- flertalet elever tog sig an uppdragen läraren gav dem med engagemang och intresse.
- elevernas fokus på uppgifterna var större än vanligtvis, vilket kan bero dels på att VR-upplevelsen tillförde förstärkt bildstöd och dels på lektionsinnehållet
- variationen av aktiviteter på lektionerna var väsentligt för att ge alla elever förutsättningar att lyckas och kunna visa kunskaper och förmågor på olika sätt ex. lucktexter, “dra-streck”, faktatext, faktaruta, beskrivande text, intervju etc.
- elevernas läsning av faktatext som inledning på dagen - kopplad till lektionsinnehållet - visade sig vara lyckosamt för elevernas förståelse för innehållet på lektionen
- den utarbetade tydliga struktur kan användas vid andra tillfällen där eleverna förväntas använda digitala verktyg ex. VR
Avstämning 17 februari rektorer
Arbetet med att utveckla digitala lärmiljöer fungerar bra och spridningen på skolan prioriteras, vilket innebär att fsk-klass och år 2 är närmast på tur att samarbeta med KvT kring digitala lärresurser i undervisningen (VR är en del av detta arbetet).
Ledningen ser effekter på lärarnas inställning till att använda digitala verktyg i undervisningen: märks i efterfrågan av stöd av KvT men också av kollegor.
Ledningen ser effekter på lärarnas inställning till att använda digitala verktyg i undervisningen: märks i efterfrågan av stöd av KvT men också av kollegor.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
10 mar 2023