SMART mål
Skapa undervisningsförlopp där VR och andra digitala verktyg används för att uppnå variation och elevaktivitet.
Detta förväntas skapa intresse för undervisningens innehåll och öka elevernas muntliga aktivitet och stimulera deras skrivprocess.
Genom lärarnas elevcase utvärderas effekten av undervisningen.
Genom lärarnas elevcase utvärderas effekten av undervisningen.
VT 2023 - Dalslundsskolan F-3
Genomförs av
Olle Strömbeck, Johan Lind
Olle Strömbeck, Johan Lind
Senast uppdaterad av Johan Lind -
08 jun 2023
Slutsats
Genom arbete i digitala lärmiljöer har eleverna stimulerats i att utveckla av sina texter. De uppvisar en utvecklad förståelse för hur ett skrivarbete kan genomföras t.ex. följa en dramaturgisk berättarkurva.
Lektionsstrukturen med tydligt avgränsade mål har på ett tydligt sätt utvecklat elevernas skriftspråkliga förmågor.
Bildstöd i VR har stöttat elevernas muntliga och skriftliga språkutveckling. Dessutom har arbetet med att redigera och bearbeta analoga bilder med digitalt verktyg bidragit till elevernas förmåga att uttrycka sig bildligt.
Lärarna uppfattar att digitala lärmiljöer (digitala och analoga verktyg i samspel) hjälper till att skapa intresse och engagemang kring undervisningens innehåll.
Lärarna ser också att möjligheterna för alla elever att delta och ta plats i klassrummet när de skapar undervisningsförlopp där digitala verktyg (ex. VR) används för att uppnå variation och elevaktivitet.
Genom att använda ’Elevcasen’ vid de reflekterande samtalen har reflektionerna kring undervisningsutvecklingen fördjupats. De enskilda elevcasens behov har på så sätt varit möjligt att applicera på övriga elevers lärandeprocess.
Lärarna har fått syn på varandras undervisning, vilket har lett till ett utvecklat kollegialt lärande.
Lektionsstrukturen med tydligt avgränsade mål har på ett tydligt sätt utvecklat elevernas skriftspråkliga förmågor.
Bildstöd i VR har stöttat elevernas muntliga och skriftliga språkutveckling. Dessutom har arbetet med att redigera och bearbeta analoga bilder med digitalt verktyg bidragit till elevernas förmåga att uttrycka sig bildligt.
Lärarna uppfattar att digitala lärmiljöer (digitala och analoga verktyg i samspel) hjälper till att skapa intresse och engagemang kring undervisningens innehåll.
Lärarna ser också att möjligheterna för alla elever att delta och ta plats i klassrummet när de skapar undervisningsförlopp där digitala verktyg (ex. VR) används för att uppnå variation och elevaktivitet.
Genom att använda ’Elevcasen’ vid de reflekterande samtalen har reflektionerna kring undervisningsutvecklingen fördjupats. De enskilda elevcasens behov har på så sätt varit möjligt att applicera på övriga elevers lärandeprocess.
Lärarna har fått syn på varandras undervisning, vilket har lett till ett utvecklat kollegialt lärande.
Elevaktiv och varierad undervisning med VR och andra digitala lärmiljöer
Förväntad effekt i verksamheten
Genom att skapa en elevaktiv och varierad undervisning med digitala lärmiljöer där VR är ett återkommande inslag ökar eleverna sin muntliga aktivitet och stimulera deras skrivprocess.
Förväntat stöd från Kvalitetsteamet
Kvalitetsteamet förväntas vara ett stöd till att hitta former för hur VR och andra verktyg blir en del av den digitala lärmiljön.
Kvalitetsteamet är med i planering, genomförande och reflektion av arbetsområde där VR och andra verktyg blir en del av den digitala lärmiljön.
Avstämningar
återkommande möte med lärare och kvalitetsteam; måndagar 13.30-14.30
vecka 10 delavstämning med kvalitetsteamet, lärare och rektor
vecka 16 delavstämning med kvalitetsteamet och lärare
vecka 22 slutavstämning med kvalitetsteamet, lärare och rektor
Genomförande
Insats 1
Utveckla arbetet kring digitala lärresurser genom ett skrivprojekt i svenska
Lärarna planerar tillsammans med Kvalitetsteamet ett skrivarbete för att utveckla elevernas förmåga att skriva berättande texter (miljö och personbeskrivningar) utifrån en given struktur (inledning-problem/händelse-avslutning). Arbetet innebär fördjupad förståelse för digitala verktyg för att skapa en berättelse med ett rikt språk och tydlig röd tråd.
Lärarna planerar tillsammans med Kvalitetsteamet ett skrivarbete för att utveckla elevernas förmåga att skriva berättande texter (miljö och personbeskrivningar) utifrån en given struktur (inledning-problem/händelse-avslutning). Arbetet innebär fördjupad förståelse för digitala verktyg för att skapa en berättelse med ett rikt språk och tydlig röd tråd.
Senast uppdaterad av Johan Lind -
06 mar 2023
Effekt 1.1
Avstämning 30 maj 20223 (Linh, Nelli, Olle och Johan)
- Fokus har legat på annat än VR ex. Classroom, dokument, spela in läsläxan via keynote.
- Classroom: Ett verktyg att få bättre överblick över elevens och klassens arbete och progression, redigera och gå fram och tillbaka i de olika delarna av boken
- Eleverna har delat dokument med varandra: ökat samarbete på nya sätt,
- Eleverna har kommit på genvägar genom att utforska själv och tillsammans, gett varandra feedback
- Keynote: spela in läsläxan
- AI-text som underlag för arbete i klassen för analys av modelltexter ex struktur på ett kapitel
- Elevernas inställning till skrivandets har förändras till en mer positiv inställning och ökat engagemang
- Eleverna har inspirerats av varandras texter, lånat av varandra, genom att lyfta elevtexter har elevernas texter utvecklats
- Pojkar/flickor - fundera till nästa gång på vad som påverkade
- Innehåll? Upplägg? Tema?
- Bilderna som eleverna skapade
- Analogt och digitalt
- Uttrycksfulla bilder - viktig del i boken
- Inläsningen
- Eleverna får syn på sin text
- Ger eleverna möjlighet att redigera och beartbeta texten
Reflektion kring casen
- Stor utveckling skriftspråkligt
- Genom att:
- Lyfta elevens texter i klassen;
- Kamratrespons
- VR stänger ute omgivningen
- Genom att:
- VR har gett eleverna inspiration och motivation till att skriva
- Undervisningshandlingar?
- Yttre motivation är viktigt
- Förförståelse - arbeta med skrivandet innan kapitlet skrivs ex adjektiv, sinnena, beskrivningar
- Lyfta kvalité i elevers arbete
Avstämning 17 april 2023 (Nelli, Linh, Olle och Johan)
Lärarna har, tillsammans med lärare från kvalitetsteamet, reflekterat kring sin egen undervisning och i samband med detta också fått syn på kollegans undervisning och därmed upptäckt att de undervisar på olika sätt. På så sätt utvecklas en fördjupad förståelse av hur olika undervisningshandlingar ger olika resultat på elevernas lärande. De lär av varandra och hittar en balans i sin egen undervisning samtidigt som de reflekterar över sin egen lärarroll och vilka undervisningsmetoder de använder.
Lärarna har, tillsammans med lärare från kvalitetsteamet, reflekterat kring sin egen undervisning och i samband med detta också fått syn på kollegans undervisning och därmed upptäckt att de undervisar på olika sätt. På så sätt utvecklas en fördjupad förståelse av hur olika undervisningshandlingar ger olika resultat på elevernas lärande. De lär av varandra och hittar en balans i sin egen undervisning samtidigt som de reflekterar över sin egen lärarroll och vilka undervisningsmetoder de använder.
I samband med gemensamma samtal kring undervisning och hur den påverkar elevers lärande har “elevcasen” i de olika klasserna varit givande att fokusera delar av samtalet på. Genom detta kan vi upptäcka lärande på ett fördjupat sätt, vilket leder till utveckling av de undervisningshandlingar lärarna använder sig av i sin praktik.
Avstämning 6 mars 2023 (Dan, Linh, Nelli, Olle och Johan)
- Lärarna upplever att de utmanas och utvecklas i samarbetet med kvalitetsteamet genom reflektionssamtal, modellande och deltagande under lektionerna. Under samarbetets gång har lärarna fått syn på sina undervisningshandlingar, exempelvis likheter och skillnader i spegling med kollega och kring elevcasen . Lärarna har breddat den digitala lärmiljön genom att föra in nya digitala lärresurser.
- Lärarna identifierar att
- Elevernas vilja att skriva är förändrad: lättare att komma igång, skriver längre texter med högre kvalité
- Eleverna, genom undervisning, börjar få syn på olika kvaliteter i sina och kamraternas arbeten
- Eleverna är bättre på att beskriva ex kan relatera till olika sinnen
- Eleverna är olika mottagliga för VR som verktyg för att stimulera skrivandet
Senast uppdaterad av Johan Lind -
08 jun 2023